Η αβεβαιότητα της επόμενης μέρας στον τουρισμό

η-αβεβαιότητα-της-επόμενης-μέρας-στον-59177

Η μεμψιμοιρία τούτες τις ώρες δεν έχει νόημα και δεν προσφέρει. Αντιθέτως, προκαλεί αρνητικό κλίμα. Ο,τι, δηλαδή, δεν χρειάζονται τώρα οι επαγγελματίες του τουρισμού, που δίνουν τον νυν υπέρ πάντων αγώνα

Της Βάσως Κυριαζή

Η πανδημία θα οδηγήσει φέτος σε μείωση των τουριστικών αφίξεων κατά 20% με 30% διεθνώς, ενώ την ίδια ώρα η μείωση των εσόδων υπολογίζεται στα 300 – 450 δισ. δολάρια, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο ένα τρίτο των εσόδων το 2019.

Σε τέτοιο δυσοίωνο περιβάλλον, σύμφωνα πάντα με τις προβλέψεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, ο ελληνικός τουρισμός ανοίγει τις επόμενες μέρες και στόχος είναι να μετριαστεί ο αντίκτυπος της κρίσης, ιδιαίτερα στην απασχόληση. Βέβαια είναι πολύ νωρίς ακόμη για να αποτυπωθεί η πλήρης εικόνα των επιπτώσεων, είναι όμως δεδομένο ότι θέσεις εργασίας διατρέχουν τον κίνδυνο να χαθούν και οι τζίροι να συρρικνωθούν σημαντικά.

Παρ’ ότι, φετινή χρονιά για την Ελλάδα είχε αρχίσει με τις καλύτερες προοπτικές για τη σεζόν, καθώς οι κρατήσεις κινούνταν ανοδικά, ενώ και οι εκτιμήσεις για τα έσοδα ήταν ανεβασμένες μετά και τα περσινά ρεκόρ, ο κορονοϊός ήρθε και τα σάρωσε όλα.

Το υπουργείο Τουρισμού είχε θέσει ως προτεραιότητα τη διψήφια αύξηση των εισπράξεων, υπολογίζοντας πως στο τουριστικό καλάθι θα έμπαιναν επιπλέον τουλάχιστον 1,5 – 1,7 δισ. ευρώ, αυξήσεις των αφίξεων κοντά στο 5%, στις διανυκτερεύσεις κατά 5% στο τέλος του έτους, της κατά κεφαλήν δαπάνης κατά 4,5% και τέλος των κλινών καταλυμάτων 4 και 5 αστέρων κατά 3% στο τέλος του έτους.

Αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να γίνει ασφαλής πρόβλεψη, υπάρχουν όμως οι εκτιμήσεις πως μπορεί φέτος να χαθεί έως και το 60% των αφίξεων σε σχέση με πέρσι, με αντίστοιχες επιπτώσεις στα έσοδα και την απασχόληση στον κλάδο.

Αυτό και μόνο δείχνει ότι οι δυσκολίες είναι μπροστά και πως μέσα σε συνθήκες εντελώς διαφορετικές το κόστος για την τουριστική αγορά ενδεχομένως να είναι μεγαλύτερο.

Με τις κυρίαρχες τουριστικές δεξαμενές της Ελλάδας να έχουν πληγεί και μάλιστα σε πολύ μεγάλο βαθμό από την εξάπλωση του κορονοϊού, το 2020 – ως φαίνεται – θα σπάσει το εξαιρετικό επταετές success story (2013 -2019) του ελληνικού τουρισμού, περίοδο που σχεδόν υπερδιπλασίασε αφίξεις και έσοδα.

Δίνοντας μάχη επιβίωσης ουσιαστικά φέτος ο τουρισμός πρέπει να παλέψει για την άμεση επανεκκίνηση, ώστε να ξαναγίνει ο βασικός μοχλός ανάπτυξης του νέου κύκλου της οικονομίας στη χώρα. Ας ελπίσουμε ότι θα τα καταφέρει. Η μεμψιμοιρία τούτες τις ώρες δεν έχει νόημα και δεν προσφέρει. Αντιθέτως, προκαλεί αρνητικό κλίμα. Ο,τι, δηλαδή, δεν χρειάζονται τώρα οι επαγγελματίες του κλάδου, που δίνουν τον νυν υπέρ πάντων αγώνα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου