ΤΟΠΙΚΑ

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΗΜΟΥ ΒΟΛΟΥ Επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης

στρατηγικο-σχεδιο-δημου-βολου-επέκτα-851206

Την επέκταση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης προτείνει η Ομάδα Εργασίας στελεχών του Δήμου, τα μέλη της οποίας κάτω από την επιστημονική εποπτεία του Καθηγητή του Τμήματος Χωροταξίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Δημήτρη Οικονόμου συνέταξαν το Στρατηγικό Σχέδιο του Δήμου Βόλου, το οποίο παραδόθηκε την περασμένη Πέμπτη στο Δήμαρχο Αλέκο Βούλγαρη. Ειδικότερα οι συντάκτες του Στρατηγικού Σχεδίου προτείνουν την επέκταση του συστήματος ώστε να καλύπτουν την περιοχή μεταξύ των οδών Φιλελλήνων – Ανθ. Γαζή – 54ου Συντάγματος – Αργοναυτών – Τοπάλη – Ιάσονος, την περιοχή από Κ. Καρτάλη – Αναλήψεως – Ελ. Βενιζέλου – Ανθ. Γαζή, επί της οδού Δημητριάδος ανατολικά από Φιλελλήνων έως Περραιβού και την περιοχή που περικλείεται από τις οδούς 2ας Νοεμβρίου – Βερναρδάκη – Παπαδιαμάντη – Ξενοφώντος. Στο Στρατηγικό Σχέδιο επισημαίνεται ότι υπάρχει πρόταση για διαχωρισμό του συστήματος σε 7 τομείς, όπου μόνο οι μόνιμοι κάτοικοι που θα έχουν δικαίωμα στάθμευσης στον συγκεκριμένο τομέα και με αντίστοιχη τιμολογιακή πολιτική και δυνατότητα μηνιαίας κάρτας ή κάρτας επαγγελματιών.
Ειδικότερα στα κεφάλαια που αφορούν στο Δίκτυο Οδών και χώρων στάθμευσης, καθώς και τις κυκλοφοριακές συνθήκες του Πολεοδομικού Συγκροτήματος, το Στρατηγικό Σχέδιο σημειώνει τα ακόλουθα:
«Οι περισσότερες οδοί του πολεοδομικού συγκροτήματος, ιδιαιτέρως του κέντρου του Βόλου, είναι διατεταγμένοι σε κάνναβο (Ιπποδάμειο σύστημα) και εκτός των πρωτευουσών αρτηριών που αντιμετωπίζουν προβλήματα συμφόρησης, δεν αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Υπάρχει όμως σοβαρό πρόβλημα στάθμευσης, που παρά την ύπαρξη οργανωμένου Συστήματος Ελέγχου της επιφανειακής στάθμευσης, οφείλεται στην συνεχιζόμενη ανεπάρκεια χώρων στάθμευσης εκτός οδού. Ως εκτός οδού χώροι στάθμευσης λειτουργούν σήμερα το parking του Οργανισμού Λιμένος Βόλου στον Κεντρικό Προβλήτα, ένας υπόγειος και δύο υπέργειοι ιδιωτικοί σταθμοί και λίγοι μικροί υπαίθριοι, επίσης ιδιωτικοί. Ο χρονικός ορίζοντας των προβλεπόμενων από τον Δήμο έργων (πολυώροφος σταθμός αυτοκινήτων Φιλελλήνων/Δημητριάδος, υπόγειος χώρος στάθμευσης στην Πλατεία Πανεπιστημίου [έμπροσθεν κτηρίου Ματσάγγου]) παραμένει μεσοπρόθεσμος. Από την άλλη μεριά είναι γεγονός ότι οι πολλοί χώροι οργανωμένης στάθμευσης στα κέντρα των πόλεων δεν αποτρέπουν τον κυκλοφοριακό φόρτο, ενώ κατά κανόνα γεννούν νέο φόρτο λόγω της προσδοκίας εξεύρεσης θέσης στάθμευσης από περισσότερα αυτοκίνητα. Παραμένει έτσι η αναγκαιότητα εξεύρεσης περιφερειακών χώρων στάθμευσης με καλή εξυπηρέτηση προς το κέντρο.
Η μεγαλύτερη πίεση από πλευράς κυκλοφοριακών συνθηκών διαπιστώνεται στις οδούς Ιάσονος και Δημητριάδος-Λαμπράκη, και προκαλείται από την παράνομη στάθμευση και στάση οχημάτων, ιδιαιτέρως των «διπλοπαρκαρισμένων», ενώ στη Λαμπράκη το πρόβλημα έγκειται στο πλάτος του οδοστρώματος και στην στάθμευση ιδιαιτέρως κατά την έξοδο στο τελευταίο τμήμα της (παρόδιες χρήσεις: βενζινάδικο, περίπτερο, μανάβικο) και κατά την είσοδο στο προ των γραμμών του τραίνου τμήμα της. Καθυστέρηση σημειώνεται στους σηματοδότες από την Ιάσονος στη Δημητριάδος μέσω της οδού Κ. Καρτάλη, διότι το μήκος της Κ. Καρτάλη μεταξύ των δύο προαναφερθεισών οδών είναι μικρό και ο φόρτος μεγάλος. Αυτό εν μέρει αναμένεται να βελτιωθεί με τη λειτουργία του Περιφερειακού. Σημειώνεται ότι η αστυνόμευση στα καίρια αυτά σημεία, πλην της Κ. Καρτάλη, είναι ανεπαρκής ποσοτικά και ποιοτικά. Σοβαρά προβλήματα επίσης αντιμετωπίζει ο άξονας Παγασών-Αναλήψεως-Αγ. Δημητρίου, κυρίως λόγω της βαριάς κυκλοφορίας (έχουν μετρηθεί περίπου 350 διελεύσεις βαρέων οχημάτων σε καθημερινή βάση), προβλήματα που αναμένεται να λυθούν μόνον όταν θα λειτουργήσει ολοκληρωμένα η Περιφερειακή Οδός. Ο Δήμος Βόλου προχώρησε πρόσφατα στην τοποθέτηση κορυνών στο οδόστρωμα, που εμποδίζουν το φαινόμενο του «διπλοπαρκαρίσματος» σε ένα μεγάλο αριθμό δρόμων, με αποτέλεσμα να βελτιωθούν οι συνθήκες ροής των οχημάτων.
Αναφορικά με τους κυκλοφοριακούς φόρτους των κυριότερων οδών, το Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας πραγματοποιεί από το 2000 κάθε χρόνο μετρήσεις φόρτου, στρεφουσών κινήσεων και σύνθεσης της κυκλοφορίας σε 12ωρη βάση και με αναγωγή στο 24ωρο, στους κύριους κόμβους του οδικού δικτύου. Ενδεικτικά αναφέρεται, για το σύνολο των κινήσεων σε κάθε κόμβο ο συνολικός φόρτος 24ώρου σε Μονάδες Επιβατικών Αυτοκινήτων (ΜΕΑ), την χρονιά που μετρήθηκε:
Κόμβος Δημητριάδος/Ιάσονος – 2ας Νοεμβρίου
(ο περισσότερο φορτισμένος κόμβος του Πολεοδομικού Συγκροτήματος) 2003 68.933
Κόμβος Δημητριάδος – Κ. Καρτάλη 2003 33.593
Κόμβος Αναλήψεως – Ελ. Βενιζέλου/Ιωλκού 2004 40.831
Κόμβος Λαρίσης – Αθηνών 2003 52.642
Κόμβος Λαρίσης – Μπότσαρη 2002 53.359

Αυτοψία ανά την πόλη του Βόλου ανέδειξε και άλλα μικρότερης σημασίας προβλήματα – που πρέπει όμως να αντιμετωπιστούν – όπως την εναλλαγή προτεραιοτήτων στην οδό Κασσαβέτη (πρόβλημα ιστορικής προέλευσης), τον επιπρόσθετο φόρτο που έχει δημιουργηθεί στα Παλιά με τις νέες εμπορικές και ψυχαγωγικές χρήσεις με την υπερφόρτωση (ως μη όφειλε) της οδού Μητροπολίτου Γρηγορίου προβλήματα στις παρά τον Κραυσίδωνα οδούς, ελλιπείς σημάνσεις ιδιαιτέρως στην περιοχή της Νέας Ιωνίας κ.ά.
Στάθμευση
Το Ι.Χ. αυτοκίνητο καταλαμβάνει δημόσιο χώρο είτε κινούμενο είτε σταθμευμένο. Η εξεύρεση χώρων στάθμευσης των Ι.Χ. αυτοκινήτων είναι από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα όλα τα αστικά κέντρα και σε μεγαλύτερο βαθμό οι ελληνικές πόλεις, όπου η ανάγκη στάθμευσης δεν έχει προβλεφθεί εντός των ιδιοκτησιών και το πλάτος των δρόμων δεν επαρκεί πολλές φορές για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτητών.
Μόνιμη απαίτηση τα τελευταία χρόνια είναι η εξεύρεση και κατασκευή χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων σε κεντρικές εμπορικές περιοχές ή όπου αναπτύσσονται ιδιαίτερες χρήσεις. Οι χώροι στάθμευσης στη συνείδηση των πολιτών, πρέπει να είναι σε μικρή απόσταση από την κεντρική περιοχή, έτσι ώστε να εξυπηρετούνται εύκολα.
Στην πόλη του Βόλου το Δημοτικό Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΔΗ.Σ.Ε.Σ.) λειτουργεί στον κεντρικό ιστό της πόλης με στάθμευση παρά την οδό και παρκόμετρα.
Το Σ.Ε.Σ. περιλαμβάνει τις οδούς Τοπάλη-Ιάσονος-Γκλαβάνη-Γαζή-Κοραή-Πλάτωνος-Αθ.Διάκου-Δημητριάδος (τμήμα από Ιωλκού έως Αθ. Διάκου) και στην περιοχή Ξενοφώντος πίσω από Δημοτικό Θέατρο (97 θέσεις).
Επίσης δημοτικοί οργανωμένοι χώροι λειτουργούν
 στην πλατεία Μπόρελ (17 θέσεις ΙΧ + 8 θέσεις λεωφορείων)
Το σύνολο θέσεων του Σ.Ε.Σ. που λειτουργεί σήμερα είναι 854 θέσεις, εκ των οποίων όμως, πολλές καταλαμβάνονται από μονίμους κατοίκους, αφού έχουν εκδοθεί περίπου 1000 κάρτες μονίμων κατοίκων.
Προτείνεται η επέκταση του συστήματος, ώστε να καλύπτει την περιοχή μεταξύ των οδών Φιλελλήνων – Α. Γαζή – 54ΟΥ Συντάγματος – Αργοναυτών – Τοπάλη – Ιάσονος, την περιοχή από Κ. Καρτάλη – Αναλήψεως – Ελ. Βενιζέλου – Α. Γαζή, επί της οδού Δημητριάδος ανατολικά από Φιλελλήνων έως Περραιβού, και την περιοχή που περικλείεται από τις οδούς 2ας Νοεμβρίου – Βερναρδάκη – Παπαδιαμάντη – Ξενοφώντος.
Υπάρχει πρόταση για διαχωρισμό του συστήματος σε 7 τομείς, όπου μόνο οι μόνιμοι κάτοικοι θα έχουν δικαίωμα στάθμευσης στον συγκεκριμένο τομέα και με αντίστοιχη τιμολογιακή πολιτική και δυνατότητα μηνιαίας κάρτας ή κάρτας επαγγελματιών.
Οι οργανωμένοι χώροι στάθμευσης, που είναι σήμερα διαθέσιμοι στην πόλη, παρέχουν δυνατότητα στάθμευσης :
1. Εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα υπάρχουν
α) στον κεντρικό προβλήτα 240 υπαίθριες θέσεις και προγραμματίζονται άλλες
450 στεγασμένες στο νέο 3όροφο κτίριο
β) στον χώρο του ΣΙΛΟ 350 θέσεις ΙΧ και 10 θέσεις λεωφορείων
γ) στον χώρο Μπουρμπουλήθρας στάθμευση 200 φορτηγών
2. Δημοτικοί χώροι που παραχωρούνται σε ιδιώτες για κατασκευή και εκμετάλλευση
α) Ογλ- Κονταράτου 140 θέσεις
β) Δημητριάδος-Φιλελλήνων (Τετράγωνο) (υπό κατασκευή 4ώροφο κτίριο δυναμικότητας
170 θέσεων)
3. Ιδιωτικά πάρκινγκ
α) Ογλ – 28ης Οκτωβρίου (υπαίθριο) 30 θέσεις
Ογλ – Τ. Οικονομάκη (υπαίθριο) 20 θέσεις
Δον Δαλεζίου – Γαζή (υπαίθριο) 20 θέσεις
Μεταμορφώσεως – Γαζή (υπαίθριο) 20 θέσεις
β) Ρήγα Φεραίου – Καποδιστρίου (κτίριο Αδαμόπουλου) 136 θέσεις
(100 υπαίθριες – 36 στεγασμένες)
γ) Ογλ – Κονταράτου – Κουμουνδούρου 80 θέσεις
δ) Αντωνοπούλου-Ιάσονος (κτίριο Τράπεζα Πειραιώς) 90 θέσεις
ε) Σπυρίδη (υφιστάμενο κτίριο Γεροβασίλης) 180 θέσεις
ζ) Κουμουνδούρου – Τάκη Οικονομάκη (στεγασμένο) 51 θέσεις
η) Ελ. Βενιζέλου 53 – Κωνσταντά (κτίριο) 81 θέσεις
θ) 2ας Νοεμβρίου – Γλάδστωνος – Βερναρδάκη 125 θέσεις
Σύνολο 833 θέσεις
Στην συνοικία Νέες Παγασές, έχουν κατασκευαστεί δημοτικοί υπαίθριοι χώροι στάθμευσης συνολικά 174 θέσεων, που εξυπηρετούν την ζήτηση της παραλίας και των χώρων διασκέδασης, κυρίως τους θερινούς μήνες.
Επίσης στην συνοικία Παλιά, καθώς αναπτύσσονται νέες εμπορικές χρήσεις, μεγάλα supermarket (LIDL) και χώροι αναψυχής (πολυχώροι, multiplex) έχουν κατασκευαστεί αντίστοιχα και χώροι στάθμευσης (υπόγειοι ή υπαίθριοι) για εξυπηρέτηση αυτών των χρήσεων.
Το σύνολο των θέσεων που εξυπηρετούν αυτή τη στιγμή την ευρύτερη περιοχή του κέντρου του Βόλου (δημοτικοί και ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης είναι περίπου 1.500 θέσεις (854 Σ.Ε.Σ. δεν υπολογίζονται), 590 λιμάνι, 833 ιδιωτικοί) και προβλέπεται η κατασκευή άλλων περίπου 1.000 θέσεων (450 στο λιμάνι, 170 Τετράγωνο, 250 εγκαταστάσεις ΚΤΕΛ).

Με την ολοκλήρωση των χώρων των οποίων η κατασκευή βρίσκεται σε εξέλιξη, υπολογίζεται ότι η πόλη θα διαθέτει 2.250 θέσεις στάθμευσης, (εκτός του Σ.Ε.Σ. που θεωρούμε ότι καταλαμβάνονται από μονίμους κατοίκους) από τις οποίες οι 1.000 περίπου θέσεις στο λιμάνι, ενώ οι 1.250 ιδιωτικοί σε διάφορα σημεία της πόλης.

Συγκοινωνιακή
εξυπηρέτηση
Στο Π.Σ. Βόλου λειτουργούν δώδεκα λεωφορειακές γραμμές σε τακτική βάση, που καλύπτουν χωρικά ολόκληρο το Πολεοδομικό Συγκρότημα και τις περιαστικές περιοχές, με πολύ πρόσφατη (Αύγουστος 2005) την Γραμμή 15, Άναυρος-Γ.Δήμου-Παλαιά. Μετά από Έρευνα Πληρότητας μέσα στα Λεωφορεία, που εκπονήθηκε από το ΔΕΚΑΜΜ το 2005 (πριν την λειτουργία της Γραμμής 15) για λογαριασμό της Αστικό ΚΤΕΛ Βόλου Α.Ε., διαπιστώθηκε μέσο ποσοστό πληρότητας για όλες τις Γραμμές 22,9%, με καλύτερη την Γραμμή 5 «Λεχώνια-Πλατανίδια» (40,0%) και χειρότερη την Γραμμή 6Α «Άγιος Στέφανος» (10,9%).
Το Αστικό ΚΤΕΛ έχει εν μέρει αναβαθμιστεί τόσο ως προς την ποιότητα των οχημάτων, όσο και ως προς το γενικό επίπεδο εξυπηρέτησης εντός και εκτός οχήματος (πυκνότητα στάσεων, στέγαστρα, πληροφόρηση κλπ). Προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν στα θέματα οργάνωσης των δρομολογίων και τιμολογιακής πολιτικής, ενώ και οι ίδιες οι λεωφορειακές γραμμές παρά τις επί μέρους αναπροσαρμογές, χρειάζονται περαιτέρω εξορθολογισμό.
Το κυρίως πρόβλημα στη απόδοση των αστικών λεωφορείων είναι η χαμηλή μέση ταχύτητα που κυρίως οφείλεται στις κυκλοφοριακές συνθήκες. Η έρευνα του ΔΕΚΑΜΜ κατέγραψε μέση ταχύτητα 20,2 km/h για όλες τις Γραμμές στα αστικά και περιαστικά τους τμήματα (όπου αναπτύσσονται υψηλότερες ταχύτητες). Στις καθαρά αστικές Γραμμές 1 και 3 η μέση ταχύτητα είναι 14,3 Km/h και 14,7 km/h αντίστοιχα. Με την αποτυχία των λεωφορειολωρίδων (κυρίως λόγω ελλιπούς αστυνόμευσης), πρέπει να αναζητηθεί νέος τρόπος ενίσχυσης της αυτόνομης απρόσκοπτης πορείας των λεωφορείων στους κεντρικούς δρόμους της πόλης. Η πρόσφατη τοποθέτηση κορυνών σε κεντρικά σημεία της πόλης έχει βελτιώσει την ροή της κυκλοφορίας των λεωφορείων και συνεπώς το επίπεδο εξυπηρέτησης.
Τα ταξί ανέρχονται σε 235 και εν γένει εξυπηρετούν το Π.Σ. Είναι οργανωμένα σε δεκατέσσερις «πιάτσες», διάσπαρτες στο Κέντρο, στα σημεία αναχώρησης/άφιξης επιβατών και στις συνοικίες της πόλης και όλες οι κινήσεις ρυθμίζονται εδώ και χρόνια μέσω τηλεφωνικού κέντρου, το οποίο πρόσφατα αναβαθμίστηκε με σύστημα ασύρματης τηλεπικοινωνίας «tetra».

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου