ΤΟΠΙΚΑ

ΑΕΡΟΡΥΠΑΝΣΗ: Επιτέλους όλοι μαζί και συντονισμένα…

αερορυπανση-επιτέλους-όλοι-μαζί-και-σ-851206

Σε ήπιους τόνους κινήθηκε η χθεσινή διευρυμένη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου, που είχε ως αποκλειστικό θέμα τη συζήτηση για τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων για την αντιμετώπιση της αέριας ρύπανσης πάνω από το Πολεοδομικό Συγκρότημα του Βόλου.
Στη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου είχαν κληθεί ακόμη εκπρόσωποι όλων των θεσμικών και των μαζικών φορέων της πόλης και του νομού, οι περισσότεροι από τους οποίους ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Δήμου.
Πιο συγκεκριμένα στην ειδική συνεδρίαση παραβρέθηκαν ο Νομάρχης Μαγνησίας Απόστολος Παπατόλιας, ο πρόεδρος της ΤΕΔΚ Απόστολος Αρέθας, ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Μαγνησίας κ. Λεωνίδας Μαυρογιάννης, ο πρόεδρος του Τ.Ε.Ε. Μαγνησίας κ. Σωκράτης Αναγνώστου, ο αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Φιλ. Σαμαλέκος, ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Βόλου Αλέξανδρος Βαλασσάς, ο εκπρόσωπος της Περιβαλλοντικής Πρωτοβουλίας Μαγνησίας Κ. Βολιώτης, η εκπρόσωπος της Παρέμβασης Πολιτών κ. Μαρία Δημητρίου, ο πρόεδρος του Εξωραϊστικού Συλλόγου Παλαιού Λιμεναρχείου κ. Πέτρος Μουκαντάσης. Προσκλήθηκαν αλλά δεν παραβρέθηκαν ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Κ. Μπαγιάτης και ο πρόεδρος του ΣΕΒ Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδος κ. Ευριπίδης Ευλογημένος.
Οι περισσότερες τοποθετήσεις κινήθηκαν σε κλίμα συναινετικό, χωρίς όπως ήταν φυσικό να απουσιάσει και η σκληρή κριτική που ασκήθηκε από τους εκπροσώπους φορέων, που στηλίτευσαν κυρίως την αδράνεια της σημερινής Δημοτικής Αρχής. Ιδιαίτερα επικριτικοί ήταν κυρίως ο επικεφαλής της ΔΑΣ και δημοτικός σύμβουλος Βόλου κ. Αντώνης Παππάς, καθώς και η εκπρόσωπος της Παρέμβασης Πολιτών κ. Μαρία Δημητρίου, που άσκησαν δριμύτατη κριτική στη σημερινή Δημοτική Αρχή, ενώ όλοι οι υπόλοιποι σημείωσαν ότι πέρασε η περίοδος των λόγων και ότι επιτέλους από κοινού όλοι οι φορείς θα πρέπει να προχωρήσουν σε έργα και δράσεις για τη μείωση του προβλήματος της αερορύπανσης πάνω από το Π.Σ. Βόλου.

Ο Δήμαρχος
Βόλου
Πρώτος ομιλητής στη χθεσινή διευρυμένη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ήταν ο Δήμαρχος Βόλου Αλέκος Βούλγαρης.
«Με τη δημόσια υγεία δεν διαπραγματευόμαστε», ξεκίνησε την εισήγησή του ο Δήμαρχος. Είναι, είπε, το πρώτο θέμα με το οποίο πρέπει να ασχοληθούμε ως Δημοτική Αρχή, μαζί με τους φορείς, αποφασίζοντας άμεσα τα βραχυπρόθεσμα και τα μακροπρόθεσμα μέτρα που θα βελτιώσουν την ποιότητα του περιβάλλοντος πάνω από το Πολεοδομικό Συγκρότημα. Ο Δήμαρχος Βόλου υπενθύμισε στο Σώμα ότι η Α΄ Φάση της μελέτης που έχει αναθέσει η Νομαρχία στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης θα έχει παραδοθεί στις 13 Μαΐου, ενώ η Β΄ Φάση που θα αφορά στην ιεραρχημένη περιβαλλοντική πολιτική που θα πρέπει να ακολουθηθεί, θα παραδοθεί έξι μήνες αργότερα, στις 13 Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους.
Η εκπόνηση της Α΄ αλλά και της Β΄ φάσης της μελέτης, τόνισε ο Δήμαρχος Βόλου, είναι απαραίτητες προκειμένου να επιβεβαιωθούν ή όχι τα αντίστοιχα στοιχεία που υπάρχουν και για άλλες ελληνικές πόλεις και οι οποίες δείχνουν ότι για τα αιωρούμενα σωματίδια PM 10 ενοχοποιούνται κατά 50% η καύση των κινητήρων των αυτοκινήτων, κατά 10% οι καυστήρες , κατά 20 % οι βιομηχανίες και για το υπόλοιπο 20% η επαναιωρούμενη σκόνη από τα μικρά και τα μεγάλα εργοτάξια, φυσικές και άλλες πηγές. Η ρύπανση από τα μικροσωματίδια, σύμφωνα με αξιόπιστες επιστημονικές έρευνες, τόνισε ο κ. Βούλγαρης, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα αυτοκίνητα και στην κυκλοφοριακή συμφόρηση, ιδιαίτερα στην οδήγηση με «χαμηλές ταχύτητες», καθώς στις ντηζελομηχανές.
Ο Δήμαρχος Βόλου αναφέρθηκε ακόμη και στο άτυπο συντονιστικό όργανο που συστήθηκε πρόσφατα και στο οποίο συμμετέχουν οι δύο Δήμοι, Βόλος και Νέα Ιωνία, η Νομαρχία και οι εκπρόσωποι των οικολόγων, η οποία μάλιστα συνεδριάζει πάλι αύριο για τη διαμόρφωση και την ιεράρχηση των άμεσων μέτρων.
Το άτυπο συντονιστικό όργανο, όπως τονίστηκε, έχει την ευθύνη για την υπεύθυνη ενημέρωση για τα στοιχεία μετρήσεων της ατμοσφαιρικής ρύπανσης (ένταξη για πύκνωση στο Εθνικό Δίκτυο του ΥΠΕΧΩΔΕ), την επιβολή μέτρων για τις πηγές ρύπανσης (βιομηχανία, κεντρικές θερμάνσεις, κυκλοφοριακό, λιμάνι), τη συνεργασία με τους υπόλοιπους διαφορές της πόλης για την αποτελεσματικότητα στην εφαρμογή των μέτρων (π.χ. κυκλοφοριακό) και την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας εφαρμογής των μέτρων και ό,τι άλλο απαιτείται σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας.
Ο Δήμαρχος Βόλου τέλος αναφέρθηκε στα επιμέρους μέτρα που προτείνει η Δημοτική Αρχή για το κυκλοφοριακό, τα γενικότερα μέτρα για τη μείωση της επαναιώρησης της σκόνης και τα μέτρα που θα ληφθούν σε συνεργασία με την Τροχαία και τις υπηρεσίες της Νομαρχίας, τα μέτρα της ενημερωτικής εκστρατείας για την ευαισθητοποίηση των πολιτών και τέλος το διεκδικητικό πλαίσιο για την οργάνωση και άλλων κινητοποιήσεων από τους Βολιώτες με επικεφαλής το Δήμο Βόλου.

Ο Νομάρχης
Στην τοποθέτησή του ο Νομάρχης σημείωσε ότι είναι θετικό και παρήγορο, όπως είπε, ότι για πρώτη φορά οι τοπικοί φορείς γνωρίζουν πολύ καλά τι πρέπει να κάνουν για την αέρια ρύπανση. Πέρα από χρώματα και κόμματα.
Ο Νομάρχης μίλησε για περιβαλλοντική αυτοδικία στην ΑΓΕΤ και στο λιμάνι, που λειτουργούν χωρίς Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Θα πρέπει να δραστηριοποιηθεί, είπε, η κεντρική πολιτική διοίκηση. Είναι απαράδεκτο πρόσθεσε, αντί μέτρων το Υπουργείο να εκφράζεται με διάφορους «μεσάζοντες και παράγοντες παλαιάς κοπής», αφήνοντας αιχμές για τις χθεσινές δηλώσεις του προκατόχου του μετά την επίσκεψή του στον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ. Είναι θέμα αξιοπρέπειας για την Αυτοδιοίκηση, κατέληξε ο κ. Παπατόλιας

Οι επικεφαλής
των παρατάξεων
Στην τοποθέτησή του ο πρώην Δήμαρχος και νυν επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου Κυριάκος Μήτρου είπε ότι το ζήτημα είναι εξόχως πολιτικό και ότι οι ευθύνες αντιστοιχούν τόσο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, όσο και στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ ανταπαντώντας στο πακέτο των μέτρων που ανακοίνωσε ο Δήμαρχος για λογαριασμό της Δημοτικής Αρχής, είπε ότι είναι ανάγκη να επικαιροποιηθεί η Κυκλοφοριακή Μελέτη που είχε συνταχθεί το 1999, ενώ διαφώνησε και στο μέτρο επέκτασης των κορυνών και σε άλλους κεντρικούς δρόμους του Βόλου, που επίσης συμπεριλαμβάνονταν στις προτάσεις που είχε αναφέρει στη δέσμη μέτρων ο κ. Βούλγαρης. Τέλος ευχήθηκε στη σημερινή Δημοτική Αρχή να καταφέρει αυτό που ό ίδιος ως Δήμαρχος δεν μπόρεσε, να κάνει επί των ημερών του. Να πείσει δηλαδή την Τροχαία να πράξει το αυτονόητο. Να αστυνομεύει τους κεντρικούς δρόμους της πόλης…
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της ΔΑΣ Αντώνης Παππάς ήταν επιθετικός απέναντι στη σημερινή Δημοτική Αρχή, επειδή επιχείρησε, όπως είπε, να ανακόψει την αγωνιστική διάθεση των Βολιωτών απέναντι στη ρύπανση της ΑΓΕΤ. Μας κατηγορήσατε, είπε απευθυνόμενος στο Δήμαρχο, ότι γυρίσαμε σε μαύρες εποχές, όταν πολίτες και φορείς της πόλης θέλησαν να ματαιώσουν την εκδήλωση της ΑΓΕΤ στο Δημοτικό Θέατρο. Μαύρες εποχές, αντέτεινε ο επικεφαλής της ΔΑΣ, θυμίζει η στάση της σημερινής Δημοτικής Αρχής με την παθητική στάση που επιδεικνύει στα κοινωνικά κινήματα και μάλιστα για ένα τόσο μείζον ζήτημα, όπως είναι η ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε. Τέλος ο κ. Παππάς είπε ότι στέκεται με καχυποψία στις μελέτες εκείνες που δείχνουν ότι η βιομηχανία ευθύνεται μόνο για το 20% των υπερβάσεων στα αιωρούμενα σωματίδια και ζήτησε να υπάρξει συνολικός επανασχεδιασμός για τη διαμόρφωση ελεύθερων χώρων σε χώρους πρασίνου.
Ο επικεφαλής του συνδυασμού ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ κ. Μαργαρίτης Πατσιαντάς εξέφρασε και αυτός από την πλευρά του την επιφύλαξή του ότι ενοχοποιούνται κατά το μεγαλύτερο μέρος τα αυτοκίνητα. Ο κ. Πατσιαντάς μίλησε για την ανάγκη αλλαγής του αυτοδιοικητικού σκηνικού που θα είναι στην πρώτη γραμμή της διεκδίκησης για τη λήψη μέτρων από την Πολιτεία στα περιβαλλοντικά ζητήματα, ενώ ζήτησε από τους κ.κ. Βούλγαρη και Μήτρου, που συμμετέχουν στη διοίκηση του ΟΛΒ, να σταματήσουν προσωρινά την παρουσία τους στα Διοικητικά Συμβούλια του Οργανισμού σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη μη εκπόνηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Οι εκπρόσωποι
φορέων
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΤΕΔΚ Απόστολος Αρέθας εξέφρασε τη συμπαράσταση όλων των ΟΤΑ για τη μείωση του προβλήματος, ενώ από την πλευρά της η εκπρόσωπος της Παρέμβασης Πολιτών κ. Μαρία Δημητρίου εξέφρασε επιφυλάξεις, αν θα εφαρμοστούν τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από το Δήμαρχο. Ό,τι και να γίνει ωστόσο, είπε η κ. Δημητρίου, εμείς είμαστε αποφασισμένοι να πάρουμε την τύχη μας στα χέρια μας…
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Τ.Ε.Ε. Μαγνησίας Σωκράτης Αναγνώστου είπε ότι στην πλειάδα των μέτρων που ακούστηκαν θα πρέπει οι φορείς να περιοριστούν σε 3-4 άμεσα μέτρα, τα οποία θα μπορούν να υλοποιηθούν μέσα σε εύθετο χρονικό διάστημα. Διαφορετικά φοβάμαι, είπε ο πρόεδρος του Τ.Ε.Ε., ότι θα μαζευτούμε οι ίδιοι άνθρωποι σε τρία χρόνια από σήμερα και θα συζητάμε πάλι τα ίδια πράγματα.
Ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Μαγνησίας Λεωνίδας Μαυρογιάννης στάθηκε στη συμβολή του ΙΣΜ για τα προβλήματα που προκαλούνται στην υγεία των κατοίκων του Πολεοδομικού Συγκροτήματος εξαιτίας της αερορύπανσης, ενώ
από την πλευρά του ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΒ κ. Αλέξης Βαλασσάς σημείωσε ότι ο ΟΛΒ θα τηρήσει στο ακέραιο όσες υποχρεώσεις του επιβληθούν από τη μελέτη που συντάσσει για λογαριασμό της νομαρχίας το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Απαντώντας σε διευκρινιστική ερώτηση του κ. Πατσιαντά, ο Κ. Βαλασσάς εκτίμησε ότι η μελέτη Περιβαλλοντικών Μελετών για το λιμάνι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το ερχόμενο καλοκαίρι, ενώ είπε ότι θα αποσταλεί στους αρμόδιους φορείς μόλις παραληφθεί και το πόρισμα των Ελεγκτών Περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ που πραγματοποίησαν έλεγχο στους χώρους του λιμανιού το διήμερο 28-29 Ιανουαρίου.
Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της Περιβαλλοντικής Πρωτοβουλίας κ. Κώστας Βολιώτης ευχήθηκε το συλλαλητήριο της Δευτέρας να αποτελέσει την αφορμή για μία πιο δυναμική συνέχεια για την ανάδειξη των περιβαλλοντικών ζητημάτων της πόλης και του νομού και ζήτησε από η Δημοτική Αρχή να είναι πιο ζεστή σε περιβαλλοντικά θέματα.. Επίσης χαιρέτησε της συγκρότηση της 5μελούς άτυπης Συντονιστικής Επιτροπής, για να εκφράσει την άποψη ότι τα προβλήματα μπορούν να λυθούν μέσα από συναίνεση και χωρίς διαγκωνισμούς των συμμετεχόντων. Ο πρόεδρος του Εξωραϊστικού Συλλόγου του Παλαιού Λιμεναρχείου, κ. Πέτρος Μουκαντάσης, σημείωσε τέλος ότι μία σειρά από προβλήματα αερορύπανσης προκαλούνται στη συνοικία του εξαιτίας της απουσίας μέτρων, όπως είπε, από τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Βόλου.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου