ΤΟΠΙΚΑ

Δ.Ο.Υ.Κ. ΒΟΛΟΥ: Συστηματική έρευνα για την ατμοσφαιρική ρύπανση

δ-ο-υ-κ-βολου-συστηματική-έρευνα-για-τη-851206

Αλληλένδετες είναι μεταξύ τους οι κλιματικές αλλαγές, η ατμοσφαιρική ρύπανση και οι επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία, όπως παρουσιάστηκαν χθες βράδυ σε εκδήλωση που πραγματοποίησε ο Δ.Ο.Υ.Κ. Βόλου στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Υγείας. Επίσης αναφέρθηκαν στα μέτρα στα οποία πρέπει να προβούν αρμόδιοι φορείς και πολίτες, αλλά και στις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην υγεία.
Όπως τόνισε ο κ. Κωνσταντίνος Γουργουλιάνης, Αντιπρύτανης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Διευθυντής της Πνευμονολογικής κλινικής Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Λάρισας, ο Βόλος είναι ένα μόνο κομμάτι του προβλήματος. «Η γη είναι ένα παγκόσμιο χωριό και επομένως οποιαδήποτε κλιματική αλλαγή συντελείται σε ένα μέρος του πλανήτη, έχει επιπτώσεις σε όλα τα μήκη και πλάτη του. Έτσι λοιπόν οι κλιματικές αλλαγές έχουν αντίκτυπο σε όλη τη γη, ενώ τα ποσοστά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που παρατηρούνται σε μεγάλες πόλεις, επηρεάζονται άμεσα από το επονομαζόμενο «φαινόμενο του θερμοκηπίου», υπογράμμισε ο Αντιπρύτανης.
Χρέος των αρμοδίων είναι να ενημερώσουν τον κόσμο, καθώς δεν πρέπει οι γιατροί να περιορίζονται μόνο στην θεραπεία, αλλά να πραγματοποιούν και πρόληψη. Ο κ. Γουργουλιάνης αναφέρθηκε στον τρόπο στον οποίο εισέρχονται οι ρυπαντές στον οργανισμό, λέγοντας χαρακτηριστικά πως κάθε αναπνοή πηγαίνει στον πνεύμονα και από εκεί στο αίμα μερικές χιλιάδες λίτρα αέρα, τα οποία είναι πολύ βλαβερά. «Όσο περισσότερες ουσίες έχει, τόσο πιο πολλές περνάνε στο αίμα, πιο πολλές περνάνε στον οργανισμό και αν τύχει και είναι παιδιά, που είναι έξω πολλές ώρες, ή νεογνό, που είναι λίγα κιλά, αυτές οι ουσίες διαλύονται στον οργανισμό, έχουν τοξικές δράσεις και αν δεν πάρουμε άμεσα μέτρα, μπορεί ακόμα και να σκοτώσει ή να δημιουργήσει προβλήματα ειδικά σε παιδιά, νεογνά και ηλικιωμένους που έχουν άσθμα», επισήμανε ο Αντιπρύτανης.
Αποφεύγοντας ωστόσο να κινδυνολογήσει έκανε μια αναφορά στις συνέπειες από την ατμοσφαιρική ρύπανση και τόνισε πως είναι καλύτερα να αντιμετωπιστούν τώρα οι άμεσες συνέπειες παρά να χρειαστεί στο μέλλον κάποιος να αντιμετωπίσει μακροχρόνιες συνέπειες οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και σε καρκινογένεση.
Ακόμη αναφέρθηκε στις ευπαθείς ομάδες, τονίζοντας πως πρόκειται για παιδιά, νεογνά, ηλικιωμένους και άτομα που πάσχουν από αναπνευστικά προβλήματα. Στην ομάδα των ευπαθών ατόμων ανήκουν και οι αθλητές. «Εάν εγώ που δεν είμαι αθλητής αναπνέω 5 λίτρα το λεπτό, ο αθλητής αναπνέει 25-30 λίτρα το λεπτό. Ό,τι υπάρχει στον αέρα δηλαδή περνάει στα πνευμόνια και στο αίμα τους. Το αποτέλεσμα είναι να φτάνουμε να αποτρέπουμε τον κόσμο από το να αθλείται», υπογράμμισε ο κ. Γουργουλιάνης.
Ο κ. Αθανάσιος Κούγκολος, Αναπληρωτής Καθηγητής και Αντιπρόεδρος τμήματος Τ.Μ.Χ.Π.Π.Α Πανεπιστημίου Θεσσαλίας εξήγησε πως το ζητούμενο είναι καταρχάς να γίνει μια συστηματική έρευνα και όχι αποσπασματική για να υπάρξει ένα συγκεκριμένο και εμπεριστατωμένο πόρισμα για τους αέριους ρύπους, από πού δηλαδή προέρχονται. Επισήμανε δε πως «το θέμα είναι ότι υπάρχουν μετρήσεις από την ΔΕΥΑΜΒ, τη Νομαρχία και από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Έχω την αίσθηση ότι είναι λίγο αποσπασματικά, θα έπρεπε να είναι πιο συστηματική η μελέτη. Επίσης οι μετρήσεις αναφέρονται στα ΡΜ 10, που είναι τα σωματίδια που είναι μικρότερα από 10 μικρά, ενώ τώρα πια η τελευταία έρευνα λέει ότι τα ΡΜ 2,5 δηλαδή τα σωματίδια που είναι μικρότερα είναι τα πιο επικίνδυνα”.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Κούγκολος αναφέρθηκε στις μετρήσεις που πρέπει να γίνονται στις βιομηχανίες, οι οποίες βάσει νόμου πρέπει να εκπέμπουν συγκεκριμένες τιμές ρυπαντών και εμμέσως έριξε τις ευθύνες στους τοπικούς φορείς. «Αυτά δεν τα μετράει κανείς. Γίνεται πολύ κουβέντα για την αέρια ρύπανση στο Βόλο, η οποία μένει σε επίπεδο πολιτικής και εντυπώσεων, χωρίς να παίρνονται μέτρα για επίλυση των προβλημάτων», τόνισε ο κ. Κούγκολος. Επίσης το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας έχει αναλάβει την εκπόνηση επιδημιολογικής μελέτης για τον αντίκτυπο της αέριας ρύπανσης στην ανθρώπινη υγεία, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου