ΤΟΠΙΚΑ

Πρώτη γνωριμία με τον Θανάση Αγάθο

πρώτη-γνωριμία-με-τον-θανάση-αγάθο-851206

Το βιβλίο του Θανάση Αγάθου Από το «Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά» στο «Zorba The Greek” (εκδόσεις ΑΙΓΟΚΕΡΩΣ, – γνωστές μας από τα περισσότερα βιβλία του Νίκου Κολοβού για τον κινηματογράφο), θα το παρουσιάσω στις υπόλοιπες σελίδες μ’ ένα τρόπο που, θέμα με θέμα, Κυριακή με Κυριακή, καταλαβαίνω ότι τον αφομοιώνω περισσότερο και δεν αποκλείεται, μακροπρόθεσμα, να τον μεταλλάξω σε μέθοδο: να εξαλείψω οποιοδήποτε προσωπικό στοιχείο και οι ΑΦΕΤΗΡΙΕΣ να γίνουν απρόσωπες, κι όπως μου τονίζουν οι σύμβουλοι επικοινωνίας και το επιτελείο των συνεργατών μου, αντικειμενικές. Βέβαια, τότε τα προϊόντα μου θα είναι μεταλλαγμένα – ή βιολογικά. Και για να συντελεστεί αυτό απαιτείται χρόνος. Ας αντέξω… βιολογικά και βλέπουμε.
Αυτά ως γενικότερη εισαγωγή. Το εγχείρημά μου σήμερα θα καλυφθεί ως εξής:
– Με τα στοιχεία που δίνει το ίδιο το βιβλίο για τον συγγραφέα και τις προθέσεις του.
– Με αποσπάσματα του βιβλίου ως δείγματα στόχων και γραφής του νεαρού Καζαντζακιστή.
– Με αποσπάσματα από δύο κριτικές γνωστών ανθρώπων των γραμμάτων μας, δημοσιευμένες σε δύο από τις μεγαλύτερες αθηναϊκές εφημερίδες. (Το ξέρω ότι αυτό αποτελεί μειονέκτημα γιατί αρκετοί από σας θα τις έχουν ήδη διαβάσει, μην τα θέλετε, όμως, όλα δικά σας. Αναλογίζεστε πόσοι αναγνώστες αγοράζουν μόνο «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ»; Σ’ αυτούς απευθύνομαι, σ’ αυτούς ποντάρω.)
– Με άφθονο φωτογραφικό υλικό από το ίδιο το βιβλίο.

Αυτή είναι όλη κι όλη η δική μου συνεισφορά. Τα υπόλοιπα θα τα βρείτε εσείς με τους σημερινούς καλεσμένους μου.

Η μελέτη αυτή αποπειράται μια παράλληλη ανάγνωση του μυθιστορήματος του Καζαντζάκη Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά (1946) και της ταινίας του Κακογιάννη Zorba the Greek / Αλέξης Ζορμπάς (1964), με βάση την ιστορία της πρόσληψής τους. Εξετάζονται θέματα όπως η αρχική υποδοχή των δύο έργων από λογοτεχνικούς και κινηματογραφικούς κριτικούς της Ελλάδας και του εξωτερικού, οι «θερμές» αντιδράσεις που προκλήθηκαν από μερίδα Ελλήνων θεατών της ταινίας και ενισχύθηκαν από τον ελληνικό Τύπο της εποχής, οι μεταγενέστερες κρίσεις για τα δύο έργα, ενώ, παράλληλα, εντοπίζονται ερμηνευτικές συγκλίσεις και αποκλίσεις.

Το βιογραφικό

Στο αριστερό «αυτί» του βιβλίου διαβάζουμε:
Ο Θανάσης Αγαθός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967. Είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και υποστήριξε διδακτορική διατριβή στον Τομέα Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα «Οι γυναικείοι χαρακτήρες στα μυθιστορήματα του Νίκου Καζαντζάκη». Εργάζεται ως καθηγητής της Νέας Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας στο Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια και τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη νεοελληνική πεζογραφία και στη διδακτική της νέας ελληνικής ως ξένης γλώσσας.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου