ΤΟΠΙΚΑ

ΣΥΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΝΑΜ: Κινητοποιήσεις για την αέρια ρύπανση

συσκεψη-στη-ναμ-κινητοποιήσεις-για-τη-851206

Η Δευτέρα 7 Απριλίου είναι η πιθανότερη ημερομηνία για κινητοποίηση, προκειμένου να προωθηθεί το διεκδικητικό πλαίσιο για τη λήψη μέτρων επίλυσης του προβλήματος της αέριας ρύπανσης στο πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου και Νέας Ιωνίας, όπως αποφασίστηκε σε ευρεία σύσκεψη της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας που πραγματοποιήθηκε χθες. Στη σύσκεψη παραβρέθηκε και ο εκπρόσωπος της ομάδας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης που εκπονεί την μελέτη για την αέρια ρύπανση στο Βόλο, τονίζοντας ως βασικότερη πηγή ρύπανσης το κυκλοφοριακό και ως δευτερεύοντες παράγοντες τη θέρμανση και τις βιομηχανίες. Αποφασίστηκε επίσης και η σύνταξη Συντονιστικού Οργάνου μετά από πρόταση του κ. Βούλγαρη.
«Ιεραρχημένη πολιτική και συνεργασία» για την αντιμετώπιση της αέριας ρύπανσης ζήτησε ο Νομάρχης Μαγνησίας κ. Απόστολος Παπατόλιας, καθώς «έχει γίνει περιβαλλοντικός βραχνάς το πρόβλημα της ρύπανσης στο πολεοδομικό συγκρότημα του Βόλου και της Νέας Ιωνίας. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση προσπαθεί με κάθε μέσο και γοργούς ρυθμούς να φτάσει στη λύση του προβλήματος. Ήδη έχουμε λάβει όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Παπατόλιας αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες και τις ενέργειες της ΝΑΜ για την αντιμετώπιση της αέριας ρύπανσης στο Βόλο και συγκεκριμένα στους ελέγχους που έχουν πραγματοποιήσει στις βιομηχανίες, στις ενέργειες για το Επιχειρησιακό σχέδιο από το ΥΠΕΧΩΔΕ, στα δίκτυα μέτρησης, στις ενέργειες για το λιμάνι και το κυκλοφοριακό και ακόμα στην εκπόνηση μελετών και πραγματοποίηση ημερίδων.
Ο Νομάρχης ήταν ιδιαίτερα επικριτικός απέναντι στο ΥΠΕΧΩΔΕ, τονίζοντας πως «η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση ό,τι ενέργειες έπρεπε να κάνει, τις έχει κάνει με το παραπάνω. Τώρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος ήρθε η ώρα για την κεντρική διοίκηση να ασκήσει τις αρμοδιότητές της, για να μπορέσει με κάποιο τρόπο να μας λύσει τα χέρια και να μπορέσουμε να αναλάβουμε τις απαραίτητες πρωτοβουλίες».
Στη συνέχεια ο κ. Παπατόλιας παρουσίασε το διεκδικητικό πλαίσιο της ΝΑΜ για το πρόβλημα της αέριας ρύπανσης, το οποίο αποτελείται από επτά κεντρικά σημεία και ειδικότερα τα κάτωθι:
§ Έγκριση Επιχειρησιακού Σχεδίου από ΥΠΕΧΩΔΕ (ΚΥΑ Υπουργών ΠΕΧΩΔΕ, Ανάπτυξης, Εθνικής Οικονομίας και Μεταφορών). Δεν έχει εγκριθεί
§ Έγκριση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του εργοστασίου της ΑΓΕΤ (ΚΥΑ Υπουργών ΠΕΧΩΔΕ, Ανάπτυξης, Εμπορικής Ναυτιλίας). Σχέδιο Υ.Α. έχει προωθηθεί προς υπογραφή
§ Έγκριση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Λιμένα Βόλου (έχουν ζητηθεί με σχετικό έγγραφο της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔ από τον ΟΛΒ, συμπληρωματικά στοιχεία)
§ Έγκριση νέας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της εταιρίας «Χαλυβουργία Ελλάδος» (ΚΥΑ Υπουργών ΠΕΧΩΔΕ, Ανάπτυξης). Έχουν ζητηθεί με σχετικά έγγραφα της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ προς τη Χαλυβουργία Ελλάδος, συμπληρωματικά στοιχεία
§ Αναβάθμιση δικτύου μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης από Περιφέρεια
– Σταθμός ΝΑΜ: Για τη συντήρηση του για το έτος 2008, απαιτείται ποσό 12.000 €. Εκσυγχρονισμός αυτού 70.000 €
– Σταθμός Δήμου Βόλου. Για την ένταξη του στο Εθνικό Δίκτυο του ΥΠΕΧΩΔΕ απαιτείται ποσό 55.000 €
§ Εγκατάσταση από την Περιφέρεια νέου σταθμού μέτρησης ειδικά για την κυκλοφοριακή ρύπανση. Απαιτείται ποσό 33.000 €
Το συνολικό ποσό για τις προαναφερόμενες δράσεις ανέρχεται στα 170.000€
§ Περιοδική εκπόνηση, με χρηματοδότηση από το ΥΠΕΧΩΔΕ, ανά δυο έτη, μελέτης για την εκτίμηση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης από αιωρούμενα σωματίδια της ευρύτερης περιοχής Βόλου – Αγριάς, λόγω της λειτουργίας του εργοστασίου της ΑΓΕΤ. Περιλαμβάνεται ως πρόταση του Κλιμακίου Ελέγχου Ποιότητας Περιβάλλοντος Νομού Μαγνησίας στην έκθεση ελέγχου για τήρηση των περιβαλλοντικών όρων του εργοστασίου της ΑΓΕΤ.
Ο κ. Παπατόλιας, συνοψίζοντας στο τέλος της σύσκεψης, τόνισε χαρακτηριστικά ότι: «Η σημερινή σύσκεψη έχει μια ιδιαίτερη σημασία, καθώς σηματοδοτεί, ίσως για πρώτη φορά, το γεγονός ότι όλοι οι τοπικοί φορείς ενώνουμε τις φωνές μας, συντονίζουμε τις παρεμβάσεις μας και συναποφασίζουμε ένα κοινό διεκδικητικό πλαίσιο απέναντι στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ και στην Περιφέρεια Θεσσαλίας. Και αυτό γίνεται πάνω σε ένα ζήτημα που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα για την περιοχή μας, έναν πραγματικό βραχνά, το θέμα της αντιμετώπισης της αέριας ρύπανσης. Έχουμε λοιπόν καταλήξει σε ένα κοινό διεκδικητικό πλαίσιο επτά σημείων και ζητούμε πλέον από το Υπουργείο και την Περιφέρεια να προβούν σε συγκεκριμένες ενέργειες. Ζητούμε από τους αρμόδιους φορείς να ασκήσουν τις αρμοδιότητές τους και να «λύσουν τα χέρια» της Αυτοδιοίκησης, ώστε να λάβει τα απαιτούμενα βραχυπρόθεσμα μέτρα. H προστασία του αέρα που αναπνέουμε δεν σηκώνει πλέον άλλη αναβολή. Η έγκριση του Επιχειρησιακού Σχεδίου, η έγκριση των Μελετών Περιβαλλοντικών
επιπτώσεων της ΑΓΕΤ, του Λιμανιού και της Χαλυβουργίας, ο εκσυγχρονισμός του δικτύου μέτρησης της αέριας ρύπανσης και η εγκατάσταση νέων σταθμών μέτρησης, είναι τα ζητήματα που πρέπει να λυθούν χωρίς καμιά άλλη χρονοτριβή. Απευθυνόμαστε στους πολίτες της Μαγνησίας και τους ζητούμε να ευαισθητοποιηθούν, να αντιδράσουν στην απάθεια και την αδιαφορία των υπευθύνων και να στηρίξουν ενεργά τις διεκδικήσεις μας».
Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα ήταν τα όσα είπε στην σύσκεψη ο κ. Νικολάου, αντιπρόσωπος της ομάδας που εκπονεί τη μελέτη για την αέρια ρύπανση στο Βόλο, ο οποίος αναφέρθηκε στο πρόγραμμα της μελέτης και τόνισε πως «σε λίγο καιρό θα ολοκληρωθεί η πρώτη φάση και έτσι θα έχουμε τα πρώτα συμπεράσματα». Ο κ. Νικολάου αναφέρθηκε ακόμα στο γεγονός ότι ο Βόλος δεν αποτελεί κάποιο ιδιαίτερο φαινόμενο και η αέρια ρύπανση είναι χαρακτηριστικό όλων των πρωτευουσών εξαιτίας των στενών δρόμων και των μεγάλων κτισμάτων.
Ο κ. Νικολάου υπογράμμισε ότι «η ατμοσφαιρική ρύπανση οφείλεται σε τρεις βασικούς παράγοντες, οι οποίοι είναι τα αυτοκίνητα, η θέρμανση και οι βιομηχανίες. Ο βασικότερος παράγοντας είναι το κυκλοφοριακό. Ο Βόλος είναι μια πόλη με ιδιαίτερη άπνοια, το 45% των ημερών δεν φυσάει καθόλου. Ακόμη όμως και να φυσάει ο αέρας πιάνει πολύ μικρές ταχύτητες, κάπου τα δύο μέτρα το δευτερόλεπτο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην σκορπίζονται οι εκβαλλόμενοι ρύποι από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων, αλλά και αυτοί που κάθονται στο οδόστρωμα να επανεωρούνται».
Ο Δήμαρχος Βόλου κ. Αλέκος Βούλγαρης με τη σειρά του υπογράμμισε πως «το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης δεν ενδείκνυται για πολιτικές αντιπαραθέσεις, αλλά πρέπει μέσα από τη συνεργασία όλων των θεσμικών οργάνων να προβούμε σε κινητοποιήσεις». Ακόμη ο κ. Βούλγαρης πρότεινε τη σύνταξη Συντονιστικού Οργάνου, το οποίο θα αναλάβει την ενημέρωση των φορέων για τις μετρήσεις, αλλά και την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας εφαρμογής των μέτρων. Επίσης τάχθηκε υπέρ των κινητοποιήσεων. Η πρόταση έγινε δεκτή στη σύσκεψη και το Συντονιστικό Όργανο θα συγκροτηθεί με την συμμετοχή της ΝΑΜ, του Δήμου Βόλου και Δήμου Νέας Ιωνίας, του Ιατρικού Συλλόγου Βόλου και της Περιβαλλοντικής Πρωτοβουλίας.
Στη σύσκεψη ο βουλευτής Μαγνησίας του ΠΑΣΟΚ κ. Κώστας Καρτάλης τόνισε πως «δεν πρέπει να δαιμονοποιούμε την κατάσταση, λέγοντας πως έχουμε φτάσει στα επίπεδα του Πεκίνου. Έχει χτυπήσει ηχηρό καμπανάκι για την αέρια ρύπανση στο Βόλο, αλλά εάν είμαστε συνεπείς στον πολιτικό μας λόγο και προβούμε στην αυστηρή εφαρμογή μέτρων, η κατάσταση θα βελτιωθεί».
Ειδικότερα ο κ. Καρτάλης πρότεινε ως προτεραιότητες την ολοκλήρωση του Περιφερειακού Βόλου από Λάρισας έως Γορίτσα, γεγονός που θα επιτρέψει την απαγόρευση διέλευσης βαρέων φορτηγών δια της πόλης, την ολοκλήρωση του κόμβου Βελεστίνου, την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων στη λειτουργία του ανοικτού εργοταξίου του Περιφερειακού από Γορίτσα έως Αγριά, κυρίως ως προς την εκπομπή σκόνης από τις χωματουργικές εργασίες, αλλά και κάθε ανοικτού εργοταξίου, την βελτίωση του ασφαλτικού τάπητα στους κεντρικούς οδικούς άξονες της πόλης, την συχνή κατάβρεξη του οδοστρώματος αλλά και των πεζοδρομίων της πόλης, τον περιορισμό της χρήσης ΙΧ οχημάτων στο κέντρο της πόλης με παράλληλη ενίσχυση των ΜΜΜ, την εισαγωγή νέων – καθαρών – τεχνολογιών στις βαριές βιομηχανίες της περιοχής, την βελτίωση των όρων λειτουργίας του λιμένος, κυρίως σε ό,τι αφορά στη φορτοεκφόρτωση χύδην φορτίων και τον έλεγχο των κεντρικών θερμάνσεων, καθώς και την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτήρια.
Ο κ. Αθανάσιος Νάκος υπογράμμισε πως «είναι δικαιολογημένη η ανησυχία των πολιτών, ωστόσο δεν είμαστε στο κόκκινο στη ρύπανση». Ακόμη χαρακτήρισε σημαντική την προσπάθεια της ΝΑΜ και δεσμεύτηκε να πιέσει τους αρμοδίους για την επιτάχυνση των μελετών που βρίσκονται σε εκκρεμότητα, αλλά και για την ένταξη στο ΕΣΠΑ, ώστε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα για το λιμάνι. Τέλος τόνισε πως «ουσιαστικά ξέρουμε τις πηγές ρύπανσης και από αύριο θα έπρεπε να ληφθούν τα αυτονόητα μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος».
Η κ. Ροδούλα Ζήση τόνισε, αναφερόμενη στο ΥΕΧΩΔΕ, πως «υπάρχει πρόβλημα περιβαλλοντικής πολιτικής στην κυβέρνηση. Πρέπει να διεκδικήσουμε τη λήψη μέτρων. Συμφωνώ απόλυτα με το διεκδικητικό πλαίσιο».
Ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Κ. Γουργουλιάνης δήλωσε πως «η ρύπανση είναι υπαρκτή και όχι μόνο μας γερνά γρηγορότερα, αλλά αυξάνει και τα ποσοστά θνησιμότητας». Ο πρόεδρος του Τ.Ε.Ε. Μαγνησίας κ. Σ. Αναγνώστου σημείωσε πως πρέπει να ολοκληρωθούν οι μελέτες και δεσμεύτηκε για την πραγματοποίηση ημερίδας, μόλις υπάρχουν τα πρώτα αποτελέσματα.
Ο εκπρόσωπος της Περιβαλλοντικής Πρωτοβουλίας κ. Κ. Βολιώτης πρότεινε την πραγματοποίηση κινητοποίησης την Τρίτη 2 Απριλίου και τόνισε την αργοπορία των αρμόδιων φορέων στην εύρεση λύσης, ενώ ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών κ. Παπαδούλης τόνισε ότι «οι βιομηχανίες υλοποιούν τις δεσμεύσεις τους απέναντι στους φορείς και την τοπική κοινωνία».
Επιπρόσθετα ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου κ. Λ. Μαυρογιάννης ανέφερε πως υπάρχουν διαρκείς επισημάνσεις για το πρόβλημα της αέριας ρύπανσης και συμφώνησε με το διεκδικητικό πλαίσιο της ΝΑΜ. Ο κ. Περσουφλιώτης, εκπρόσωπος των κατοίκων του Παλιού Λιμεναρχείου, ζήτησε την άμεση λήψη μέτρων, τόνισε πως το λιμάνι έχει γίνει «Σαχάρα» και αναφέρθηκε στους θανάτους που έχουν λάβει χώρα τα τελευταία χρόνια στη συνοικία δίπλα από το λιμάνι.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου