ΤΟΠΙΚΑ

Παρατηρήσεις – «κόλαφος»

παρατηρήσεις-κόλαφος-720240

Επιστολή «κόλαφος» για το δίκτυο ποδηλατοδρόμων της πόλης και τα έργα που προωθούνται από το Δήμο Βόλου, από το ΤΕΕ Μαγνησίας. Ακόμη και η μονοδρόμηση των ποδηλατοδρόμων, γίνεται αποσπασματικά και χωρίς την απαραίτητη πλαισίωση από άλλα έργα, επισημαίνει το ΤΕΕ και καταγράφει καρέ – καρέ τα προβλήματα που υπάρχουν και όσα θα δημιουργηθούν στο μέλλον από συγκεκριμένες παρεμβάσεις. Κακή χάραξη, μικρό πλάτος, έντονες κλίσεις και μη επαρκής ορατότητα στις διασταυρώσεις, είναι από τα σημαντικότερα προβλήματα που καταγράφει το ΤΕΕ, με τα οποία -αν δεν ξεπεραστούν- θα βρεθούν αντιμέτωποι οι ποδηλάτες.

Η διοικούσα επιτροπή του τοπικού τμήματος, στην πρόσφατη συνεδρίασή της, εξέτασε τις αποφάσεις του Δήμου Βόλου προκειμένου να αξιοποιηθεί λειτουργικά το δίκτυο ποδηλατοδρόμων και καταθέτει τις παρατηρήσεις της υπόψη του Δημάρχου, Π. Σκοτινιώτη και του αρμοδίου αντιδημάρχου, Νίκου Μόσχου.

Το ΤΕΕ δηλώνει υπέρ της μονοδρόμησης των ποδηλατοδρόμων δεδομένου ότι το πλάτος τους δεν επαρκεί για αμφίδρομη κίνηση, υποστηρίζει όμως ότι η απόφαση αυτή θα πρέπει να πλαισιωθεί και από άλλα έργα.

Για τα μέτρα της μεσομακροπρόθεσμης φάσης το ΤΕΕ παρατηρεί ότι, ενώ αναγνωρίζονται ελλείψεις και προβλήματα και προτείνονται λύσεις για αυτά, δε γίνεται κανένας λόγος για τον χρονικό ορίζοντα υλοποίησής τους.

«Η εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο και στη συνέχεια η απόφαση, χαρακτηρίζεται από αντιφάσεις και παράδοξα. Ενώ αναγνωρίζει τα προβλήματα των ποδηλατοδρόμων της πόλης, υποβιβάζει σε μη ρεαλιστική την αναζήτηση και την έγκαιρη εκτέλεση των απαραίτητων τεχνικών έργων. Επίσης, προβάλλει την ανάγκη λήξης του δημόσιου διάλογου για το θέμα των ποδηλατοδρόμων και χαρακτηρίζει κάθε συζήτηση για τις παθογένειες του έργου ως «κενό γράμμα», τονίζει το ΤΕΕ και προτείνει συγκεκριμένα μέτρα.

Κατ’ αρχήν κρίνει αναγκαία την εξάλειψη των ανισοσταθμιών με αναβάθμιση του ποδηλατοδρόμου στο ύψος του πεζοδρομίου ή τη μονοδρόμηση των τμημάτων κατόπιν ολοκληρωμένης μελέτης που θα λαμβάνει υπόψη και άλλες παραμέτρους (όπως π.χ. τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των οδών, τη σύνδεση κόμβων εντός του δικτύου, τη μείωση των θέσεων στάθμευσης) και με βάση τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας και λειτουργίας.

Λιμάνι – Αλυκές

Επίσης, όσον αφορά τον ποδηλατόδρομο του παραλιακού μετώπου (λιμάνι – Αλυκές), το ΤΕΕ επισημαίνει ότι έχει ολοκληρωθεί ένα τμήμα μέχρι και την οδό Παπαδάκου και σε αυτό το κομμάτι υπάρχουν τμήματα, όπως ο δρόμος που οδηγεί προς το ανάκτορο της Δημητριάδος που παραμένει ημιτελής, ενώ το υπόλοιπο τμήμα της μελέτης δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη. Στην οδό Πυράσσου, ο ποδηλατόδρομος δεν κατασκευάσθηκε στη στάθμη του πεζοδρομίου, παρά την επάρκεια χώρου, με αποτέλεσμα να έχει μετατραπεί σε πάρκινγκ μέρα και νύχτα από τους πελάτες των καταστημάτων της περιοχής.

Το ΤΕΕ προσθέτει ότι η πεζογέφυρα της οδού Ζάχου είναι ακατάλληλη για ταυτόχρονη διέλευση ποδηλάτων και πεζών, παρόλα αυτά δεν έγινε προσπάθεια αντικατάστασης της. Η διέλευση του ποδηλατοδρόμου μέσα από την Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, είναι προβληματική δεδομένου των πολλών ωρών που παραμένουν κλειστές οι πόρτες του ιδρύματος. «Η απεμπλοκή του ποδηλατοδρόμου από το χώρο του Πανεπιστημίου με μεταφορά επί της οδού Σέκερη, πρέπει να γίνει άμεσα», υποστηρίζουν οι μηχανικοί.

Σύμφωνα με τη Δ.Ε. πιο επικίνδυνη είναι η γέφυρα της οδού Αθηνών, όπου τα ποδήλατα διέρχονται από το στενό πεζοδρόμιο με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την ασφάλεια των διερχομένων. Το πλάτος της αμφίδρομης κίνησης ποδηλάτων – πεζών είναι στο μέγιστό του 1,50m καθιστώντας τη διέλευση των χρηστών πολύ επικίνδυνη. Επίσης, στα σημεία των αρμών της γέφυρας έχει απομακρυνθεί το σκυρόδεμα και έχουν δημιουργηθεί λακκούβες, αυξάνοντας κατά πολύ τις πιθανότητες πτώσης. Η παράπλευρη κίνηση των οχημάτων με μεγάλες ταχύτητες δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερο αίσθημα ανασφάλειας στους ποδηλάτες. Λύση μπορεί να αποτελέσει η διαπλάτυνση του καταστρώματος του ποδηλατοδρόμου ή η κατασκευή νέας παράπλευρης γέφυρας (με αποκλειστική χρήση για τα ποδήλατα).

Για την πρόταση εκ νέου σύνδεσης του νέου ποδηλατοδρόμου με το δίκτυο ποδηλατοδρόμων της Νεάπολης, το ΤΕΕ επισημαίνει ότι μπορεί να γίνει με κατάλληλη διαμόρφωση των υπαρχουσών διαβάσεων στους φωτεινούς σηματοδότες, ώστε τα ποδήλατα να διέρχονται παράλληλα με τη φάση των πεζών. Στο κομμάτι που διέρχεται τον οικισμό στα Πευκάκια, το ΤΕΕ είναι κατηγορηματικό: υπάρχει κακή χάραξη του ποδηλατοδρόμου, ο οποίος πέρα από τα γνωστά προβλήματα με τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της περιοχής, έχει να αντιμετωπίσει και τη διέλευση από περιορισμένου πλάτους οδούς. Υπάρχουν σημεία του οδοστρώματος, όπου σε πλάτος δρόμου 4m επιτρέπεται η αμφίπλευρη κίνηση αυτοκινήτων με ταυτόχρονη την αμφίπλευρη κίνηση ποδηλάτων. Η σήμανση του ποδηλατόδρομου αφήνει 1,0 – 1,5 μ. για κυκλοφορία αυτοκινήτων. «Τι σημαίνει αυτό; Σε περίπτωση ατυχήματος ποιος θα φέρει την ευθύνη; Δεν πρέπει να κατασκευάζονται ποδηλατόδρομοι, απλά για να δηλώσουμε ότι τους κατασκευάσαμε, εφόσον τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδού δεν είναι επαρκή», καταγράφει το ΤΕΕ.

Για τη μονοδρόμηση της οδού Ήρας (κατεύθυνση αυτοκινήτων από Αλυκές προς Βόλο) και την εκτροπή των αυτοκινήτων από την οδό Μόμου (κατεύθυνση αυτοκινήτων από Βόλο προς Αλυκές) στην οδό Αμφιαράου, ώστε να ελαφρυνθεί ο φόρτος των υφιστάμενων υποδομών, το ΤΕΕ τονίζει ότι υπάρχουν τμήματα τα οποία είναι επικίνδυνα για τον ποδηλάτη με κατεύθυνση προς Αλυκές, λόγω των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της περιοχής (έντονη κλίση) καθώς και της μη επαρκούς ορατότητας του ποδηλατοδρόμου με το οδικό δίκτυο σε διασταυρώσεις, π.χ. στην περιοχή των Πευκακίων όπου ο ποδηλατόδρομος «κατεβαίνει» στο παραλιακό μέτωπο.

Για το λόγο αυτό στη συγκεκριμένη διασταύρωση το ΤΕΕ προτείνει να τοποθετηθεί φωτεινή σήμανση και προειδοποιητική πινακίδα στον αυτοκινητόδρομο, καθώς και σήμα στον ποδηλάτη για χαμηλή ταχύτητα κατά την κάθοδο για αποτροπή ατυχημάτων.

Ενα ακόμη ουσιαστικό μέτρο που άπτεται της λειτουργίας των ποδηλατόδρομων θα πρέπει να είναι η απαγόρευση της στάθμευσης σε όλες τις γωνίες και σε απόσταση τουλάχιστον 5m από τη διασταύρωση, σύμφωνα με το ΤΕΕ. «Το μέτρο θα πρέπει να ξεκινήσει από τους πολυσύχναστους δρόμους του κέντρου και να επεκταθεί σε όλες σχεδόν τις διασταυρώσεις του πολεοδομικού συγκροτήματος. Είναι μέτρο που θα συμβάλλει σημαντικά στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων εντός πόλεως και ειδικά όσα αφορούν δίκυκλα (ποδήλατα και μοτοσυκλέτες).

Θα πρέπει να υλοποιηθεί με κατάλληλη διαμόρφωση των πεζοδρομίων και μόνο σε ειδικές περιπτώσεις με βαφή οδοστρώματος και πλαστικούς οριοδείκτες», καταλήγει το ΤΕΕ.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου