ΤΟΠΙΚΑ

Ορθοπεταλιές στο Βόλο

ορθοπεταλιές-στο-βόλο-795426

Ζητείται από το ΥΠΕΚΑ η χρηματοδότηση συστήματος αυτόματης διάθεσης ποδηλάτων

Εδώ και 1 ½ χρόνο ο Δήμος Βόλου, στα πλαίσια των μέτρων που έχουν αποφασιστεί ήδη από το 2011 για το κυκλοφοριακό, επιχειρεί να εγκαταστήσει ποδηλατοστάσια σε διάφορα σημεία του Βόλου, σε μία προσπάθεια να ενθαρρύνει τη χρήση του ποδηλάτου για τις μικρές μετακινήσεις μέσα στην πόλη.

Για μεγάλο διάστημα το θέμα … πάγωσε καθώς οι οικονομικοί πόροι, λόγω της οικονομικής συγκυρίας, δεν περισσεύουν πλέον στους ΟΤΑ. Η ευκαιρία για την υλοποίηση του μέτρου εγκατάστασης συστήματος αυτόματης διάθεσης ποδηλάτων στο Δήμο Βόλου, προσφέρεται εκ νέου με πρόταση που καταθέτει ο Δήμος στο αποκαλούμενο «Πράσινο Ταμείο» του Υπουργείου Περιβάλλοντος που χρηματοδοτεί ανάλογες δράσεις.

Η προθεσμία για την κατάθεση της πρότασης λήγει στις 22 Απριλίου, ενώ η έγκριση ή μη της πρότασης θα γίνει γνωστή σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς, όπως σημειώνει ο αν. Διευθυντής Προγραμματισμού του Δήμου Βόλου Στάθης Νικηφόρος οι πόροι θα πρέπει να έχουν απορροφηθεί μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου. Για την κατάθεση της πρότασης στο ΥΠΕΚΑ έλαβε σχετική απόφαση το Δημοτικό Συμβούλιο Βόλου στην τελευταία του συνεδρίαση.

Στην πρόταση που θα καταθέσει ο Δήμος στο ΥΠΕΚΑ, θα επισυναφθεί η μελέτη που έχει συντάξει η Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου Βόλου.

Μία μελέτη, τα κυριότερα σημεία της οποίας (τεχνική περιγραφή και τεχνικές προδιαγραφές του συστήματος αυτόματης διάθεσης των ποδηλάτων) είναι τα παρακάτω :

Τεχνική περιγραφή

Ο Βόλος, τονίζεται στην τεχνική περιγραφή της μελέτης της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας, είναι μια πόλη μεσαίας έκτασης, σχεδόν επίπεδη, με ήπιο κλίμα και πλούσια πολιτιστική κληρονομιά που ευνοεί την εφαρμογή λύσεων που στόχο έχουν τη μείωση χρήσης του Ι.Χ. για την προστασία του περιβάλλοντος.

Στο πλαίσιο της προσπάθειας προώθησης εναλλακτικών μορφών μετακίνησης, όπως το ποδήλατο έχουν γίνει προτάσεις και έχουν εκπονηθεί σχετικές μελέτες στο Δήμο Βόλου από το 1991.

Στην πόλη, έχει σχεδιαστεί και ήδη αναπτύσσεται, ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων, συνολικού μήκους 21 Κm. Η παρούσα μελέτη αφορά ένα σύστημα διάθεσης (ενοικίασης) κοινοχρήστων ποδηλάτων, έναντι χαμηλού αντιτίμου, που θα εγκατασταθεί σε περιοχές του Δήμου και θα περιλαμβάνει σταθμούς ενοικίασης και στάθμευσης.

Πρόκειται για μια υπηρεσία που θα συμπληρώνει τα μέσα μαζικής μεταφοράς και θα εξυπηρετεί τους δημότες και τους τουρίστες. Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν πρόσβαση σε δεκάδες κοινόχρηστα ποδήλατα σε διάφορα μέρη της πόλης που θα τα χρησιμοποιούν μέχρι τον προορισμό τους και μετά θα τα παραδίδουν για χρήση από άλλους.

Θα εγκατασταθούν δέκα σταθμοί αυτόματης ενοικίασης σε κεντρικά σημεία της πόλης όπως σημεία μετεπιβίβασης κοινού και στρατηγικά σημεία όπου εκτιμάται ότι θα υπάρχει μεγάλη προσέλευση ποδηλατών (διοικητικά και εμπορικά κέντρα, εκπαιδευτικά κτίρια, αθλητικοί & πολιτιστικοί χώροι κ.ά.).

Η εγκατάσταση προτείνεται να γίνει στις ακόλουθες θέσεις:

Δημαρχείο

Παραλία (Πανεπιστήμιο-Παπαστράτου)

Παραλία (Κ. Καρτάλη)

Πλατεία Ελευθερίας

Ε.Α.Κ.

Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Σέκερη-Αλαμάνας)

Μακρυγιάννη-Κουντουριώτου

Πλαζ ΕΟΤ – Αλυκές

Φερρών – Παγασών

Οι σταθμοί θα λειτουργούν καθημερινά όλο το 24ώρο, παρέχοντας ελευθερία στις μετακινήσεις ημέρα και νύχτα, με τη χρήση πιστωτικής ή ειδικής κάρτας. Σ’ αυτούς τους σταθμούς θα παρέχεται μια ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση που θα συνδυάζει ενοικίαση, στάθμευση, συντήρηση και επισκευή. Κάθε σταθμός θα περιλαμβάνει δέκα θέσεις ποδηλάτων.

Θα αγορασθούν εκατό ειδικά ποδήλατα, σχεδιασμένα για χρήση και από τα δυο φύλλα, εφοδιασμένα με σύστημα εντοπισμού τους μέσω GPS, χωρίς αποσπώμενα μέρη ώστε να μην μπορούν να αφαιρεθούν τμήματα όπως καθρέπτες και φανάρια.

Ο ανάδοχος θα αναλάβει την πλήρη υποστήριξη του συστήματος (προμήθεια και τοποθέτηση εξοπλισμού και ποδηλάτων, υποδομές ρεύματος και ασύρματου δικτύου, ανταλλακτικά, κάρτες, προσωπικό, μεταφορές κλπ.). Τεχνικές προδιαγραφές του συστήματος

Α. Ηλεκτρονικοί Σταθμοί Εκδοσης Εισιτηρίων

Οι ηλεκτρονικοί σταθμοί έκδοσης εισιτηρίων, που θα λειτουργούν καθημερινά όλο το 24ωρο, πρέπει να παρέχουν μέσω κατάλληλου λογισμικού :

τη δυνατότητα έκδοσης καρτών με κωδικό χρήσης με την εισαγωγή πιστωτικής κάρτας. εναλλακτικά τη δυνατότητα αναγνώρισης της ΕΙΔΙΚΗΣ ΚΑΡΤΑΣ των χρηστών, η οποία θα εκδίδεται μετά από σχετική αίτηση προς τον Δήμο και καταχώρηση των στοιχείων τους.

Στην πρώτη περίπτωση τη δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίου στους αναγνωρισμένους χρήστες για χρόνους χρήσης ½ , 1, 2 ,3, και 6 ωρών, ή, στη δεύτερη περίπτωση, για χρόνο που ελεύθερα θα αποφασίζεται από το χρήστη, θα καταγράφεται από το σύστημα και θα χρεώνεται στην πιστωτική κάρτα.

Η πολιτική τιμολόγησης θα μπορεί να τροποποιείται από το Δήμο. Τη δυνατότητα ενημέρωσης των χρηστών για την διαθεσιμότητα ποδηλάτων αλλά και κενών θέσεων στάθμευσης στους προκαθορισμένους χώρους στάθμευσης.

Β. Σταθμοί ποδηλάτων

Κάθε σταθμός ποδηλάτων πρέπει να περιλαμβάνει:

– Δέκα θέσεις ποδηλάτων. Προτείνεται η τοποθέτηση 10 σταθμών με 10 θέσεις ποδηλάτων ο καθένας.

– Μηχανισμό κλειδώματος ποδηλάτου και δυνατότητα πιστοποίησης του χρήστη και της διάρκειας χρήσης του ποδηλάτου.

-Έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου και καταβολή αντίτιμου με προπληρωμένη κάρτα, πιστωτική κάρτα ή κέρματα. Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα επιστροφής υπόλοιπου ποσού (ρέστα).

-Ενδεικτική λυχνία διαθεσιμότητας ποδηλάτου. Τα ποδήλατα θα ενημερώνουν αυτόματα το σύστημα διαχείρισης του σταθμού και θα ακινητοποιούνται στη θέση τους αν τα λάστιχα είναι ξεφούσκωτα και τα φρένα χαλασμένα.

– Δυνατότητα ενημέρωσης του συστήματος για τον αριθμό των ελεύθερων ποδηλάτων ή θέσεων στάθμευσης που διαθέτει.

Γ. Ποδήλατα

– Ο σχεδιασμός τους θα πρέπει να εγγυάται την αντιβανδαλιστική και την αντικλεπτική προστασία όλων των συστημάτων του ποδηλάτου, την αισθητική αποδοχή και την ασφάλεια των χρηστών και τη συμβατότητα με το προτεινόμενο σύστημα.

– Οι ταχύτητες του ποδηλάτου να είναι εσωτερικές και μικρού αριθμού, ώστε να εξασφαλίζεται η εύκολη χρήση. Οι δίσκοι να είναι κατάλληλοι για εύκολη ποδηλασία

– Τα ποδήλατα να είναι εφοδιασμένα με σύστημα εντοπισμού τους μέσω GPS σε μη ορατό σημείο.

– Τα ποδήλατα, σχεδιασμένα για εύκολη χρήση και από τα δύο φύλα, θα είναι ποδήλατα πόλης, σχεδιασμένα όμως για σκληρή καθημερινή χρήση τουλάχιστον 30χλμ και για λειτουργία όλο το 24ωρο.

ΑΝΤ. ΤΣΕΛΕΝΤΗΣ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου