ΤΟΠΙΚΑ

Σε 500.000 θα φτάσει ο πληθυσμός του Βόλου και της Λάρισας το 2020

σε-500-000-θα-φτάσει-ο-πληθυσμός-του-βόλου-κα-851206

Το δίπολο Βόλου- Λάρισας σύμφωνα με την πρώτη φάση της μελέτης το 2020 πληθυσμιακά εκτιμάται ότι μπορεί να ανέλθει στους 500.000 κατοίκους, διαμορφώνοντας πλέον νέα δεδομένα, αφού θα αποτελέσει ένα μεγάλο αστικό πόλο στο επίπεδο της Κεντρικής Ελλάδας.
Στην κατεύθυνση αυτή και ειδικότερα για το Βόλο οι προοπτικές που ανοίγονται είναι μεγάλες αρκεί -όπως επισημαίνεται και στη μελέτη- να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που καταγράφονται σε παραγωγικούς κλάδους που ανθούν και παράλληλα να γίνουν υπερβάσεις σε τομείς που σήμερα θεωρείται ότι η Μαγνησία γενικότερα υστερεί.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τη μελέτη, μέχρι τώρα τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά του δίπολου Βόλου- Λάρισας θεωρούνται αδύναμα και αυτό διότι υπάρξει αυξημένη κεντροφιλία προς Αθήνα, που στη μελέτη μάλιστα καταγράφεται ως σταδιακά αυξανόμενη.
Στην περιοχή μελέτης του Ρ.Σ. Βόλου φαίνεται καθαρά ότι υπάρχει υστέρηση που αντανακλάται σε όλο το Νομό, στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, στην παροχή υπηρεσιών στον τομέα της επιχειρηματικότητας, στην υγεία και την κοινωνική μέριμνα και στις τηλεπικοινωνίες
Τα πεδία ανάπτυξης είναι η Μεταποίηση, ο Τουρισμός και οι υπηρεσίες κατά κύριο λόγο, ενώ η μελέτη προβλέπει ότι και στον τομέα της Γεωργίας μπορεί να υπάρξουν βελτιώσεις που να δημιουργήσουν προϋποθέσεις βελτίωσης του εισοδήματος.
Σε όλες τις περιοχές μελέτης το μορφωτικό επίπεδο είναι ιδιαίτερα υψηλό και υπερβαίνει κατά πολύ το μέσο όρο της χώρας (μεταπτυχιακά- ΑΕΙ). Αυτό μάλιστα αποτελεί μία καλή βάση για την ανατροπή των αναπτυξιακών δεδομένων.
Στις περιοχές της Κάρλας και της Αισωνίας διαπιστώνεται το χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο. Αυτό εξηγείται διότι τα περισσότερα παιδιά στην εφηβική ηλικία εγκαταλείπουν το σχολείο και βγαίνουν στην αγορά εργασίας.

Ανεργία
Όσον αφορά στην ανεργία, από τη μελέτη διαπιστώνεται ότι δεν είναι υψηλότερη από το μέσο όρο της χώρας και της Θεσσαλίας, είναι όμως ιδιαίτερα αυξημένη στις νεαρές ηλικίες από 20 έως 24 χρόνων.

Η ανεργία στο Νομό Μαγνησίας είναι συνολικά ελαφρά υψηλότερη σε σχέση με την Περιφέρεια Θεσσαλίας και τη χώρα. Η ανεργία μεταξύ των νέων ηλικίας έως 24 ετών είναι κατά πολύ υψηλότερη από τις άλλες ηλικιακές ομάδες. Σε σχετικούς όμως όρους το ποσοστό ανεργίας στη Μαγνησία είναι υψηλότερο από το μέσο όρο της Θεσσαλίας στις μεγαλύτερες ηλικίες άνω των 30 και κυρίως άνω των 45 ετών, ως αποτέλεσμα της αναδιάρθρωσης της τοπικής παραγωγικής βάσης, που προκάλεσε την απώλεια θέσεων εργασίας μεγαλύτερων σε ηλικία εργαζομένων σε παραδοσιακούς κλάδους και ιδίως στη μεταποίηση. Αντίθετα έδρασε θετικότερα στις νεαρότερες ηλικίες η σχετική σταθεροποίηση της τοπικής οικονομίας προς το τέλος της δεκαετίας του ‘90, που συνεχίζεται έως και σήμερα, με σχετική πρόοδο της μεταποίησης στη Μαγνησία με ρυθμό ευνοϊκότερο από το μέσο όρο της Θεσσαλίας.

Σε επίπεδο Δήμων της Περιοχής Μελέτης διαμορφώνονται οι εξής ομαδοποιήσεις ή ειδικεύσεις:
– Ο Δήμος Αλμυρού έχει τη χειρότερη επίδοση, με αυξημένη ανεργία σε όλα σχεδόν τα ηλικιακά κλιμάκια και των ανδρών και των γυναικών.
– Αντίθετα, η Κοινότητα Μακρινίτσας έχει την καλύτερη ή από τις καλύτερες επιδόσεις επίσης σε όλα σχεδόν τα ηλικιακά κλιμάκια και των ανδρών και των γυναικών. Αντίστοιχες καλές επιδόσεις, λιγότερο όμως έντονες, έχουν οι Δήμοι Αρτέμιδος και Νέας Αγχιάλου.
– Οι Δήμοι Βόλου και Αισωνίας χαρακτηρίζονται από αυξημένη ανεργία των μεγάλων ηλικιών και των δύο φύλων, ενώ στην Αισωνία είναι αυξημένη η ανεργία και στην ηλικία 30-44 ετών στις γυναίκες.
– Στο Δήμο Ιωλκού είναι αυξημένη η ανεργία νέων ηλικιών, ενώ στην Κάρλα αυτό συμβαίνει μόνο για τις γυναίκες.
– Στην Πορταριά υπάρχει μεγάλη ανεργία στους άνδρες 30-44 ετών.

Παραγωγικοί τομείς

Η μεταποίηση θεωρείται «το μεγάλο όπλο» και ιδιαίτερα δυνατός τομέας. Συμμετέχει με το 24% του συνολικού προϊόντος Μαγνησίας, όταν στην Ελλάδα ο τομέας της μεταποίησης κατέχει το 9% και στη Θεσσαλία το 12%.
Ο Τουρισμός είναι στο 12% του συνολικού προϊόντος στη Μαγνησία, όταν στη χώρα είναι 10% και 8,5% σε επίπεδο Θεσσαλίας, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι αναπτύσσεται ταχύτερα από ότι στο σύνολο της χώρας

Όσον αφορά στον πρωτογενή τομέα, υπερτερεί στο μέσο όρο της χώρας και της Θεσσαλίας και μπορεί να έχει πιο βελτιωμένες επιδόσεις

Στις περιοχές της Κάρλας, Αρτέμιδα, Φερών, Ν. Αγχίαλο τα πρωτεία κατέχει ο πρωτογενής τομέας που είναι η κύρια απασχόληση, αντίθετα στην Ιωλκό καταγράφεται η εκπαίδευση και στη Μακρινίτσα η ενασχόληση με την εστίαση και τον τουρισμό.

Σε επίπεδο Δήμων της Περιοχής Μελέτης διαμορφώνονται οι εξής ομαδοποιήσεις ή ειδικεύσεις:

– του Δήμου Πορταριάς έχει μεγάλη εξειδίκευση στις μεταφορές, αποθηκεύσεις και επικοινωνίες.
– του Δήμου Ιωλκού έχει μεγάλη εξειδίκευση στην εκπαίδευση, γεγονός που επηρεάζει θετικά και τις επιδόσεις του Δήμου ως προς το μορφωτικό επίπεδο.
– του Δήμου Βόλου απασχολείται σε δραστηριότητες πρωτεύουσας Νομού: χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, Δημόσιας Διοίκησης, εκπαίδευσης, υγείας και παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και νερού.
– Όλοι οι Δήμοι παρουσιάζουν αναμενόμενες μέτριες εξειδικεύσεις σε λίγους τομείς δραστηριότητας.

Ενίσχυση του διπόλου
Σύμφωνα με τη μελέτη η ενίσχυση του διπόλου Βόλου – Λάρισας μπορεί να προέλθει μέσα από τη δρομολόγηση έργων και υποδομών στον τομέα των μεταφορών, στον τουρισμό αλλά και την εκπαίδευση, αφού υπάρχει το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας που «συνδέει» τις δύο περιοχές.

Στην κατεύθυνση αυτή προτείνεται η αξιοποίηση της διοικητικής ζώνης μεταξύ Βόλου και Λάρισας με την προαστιακή σύνδεση των δύο πόλεων ενώ σε επίπεδο Θεσσαλίας η μελέτη προτείνει να εξεταστεί και η δυνατότητα εσωτερικής περιφερειακής σιδηροδρομικής σύνδεσης των τεσσάρων θεσσαλικών πόλεων. Σε επίπεδο Μαγνησίας εξάλλου στο σχεδιασμό μπορεί να συμπεριληφθεί για να εξεταστεί η δυνατότητα σιδηροδρομικής σύνδεσης Αερινού- Αλμυρού.

Προτείνεται επίσης να δημιουργηθεί Πανεπιστημιακό Συνεδριακό Κέντρο μεταξύ των δύο πόλεων , στην περιοχή του Βελεστίνου, στην περιοχή της Κάρλας να κατασκευαστεί Αρχαιολογικό Πάρκο το οποίο σε συνδυασμό με το Κωπηλατοδρόμιο μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης.

Οι μελετητές εκτιμούν ότι στα πλαίσια των αλλαγών στις χρήσεις γης και της ανάγκης να υπάρξουν πιο οργανωμένες παρεμβάσεις στον τομέα της πρώτης κατοικίας ότι θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα δημιουργίας χώρων υποδοχής πρώτης κατοικίας στο Βελεστίνο και στον Αλμυρό.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου