ΤΟΠΙΚΑ

Γερμανικό φλερτ με στόχο το Βόλο

γερμανικό-φλερτ-με-στόχο-το-βόλο-45405

Τον Φούχτελ περιμέναμε στο Βόλο, αλλά τελικά μας προέκυψε ο Βόλφγκανγκ Ντολτ. Ο λόγος για την επίσκεψη του Γερμανού πρέσβη στην Αθήνα, ο οποίος την περασμένη Τρίτη ήλθε στο Βόλο και συνάντησε το Δήμαρχο της πόλης, ενώ το απόγευμα της ίδιας μέρας μίλησε σε εκδήλωση που διοργάνωσε το Οικονομικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπου μίλησε για τις δυνατότητες διεύρυνσης της ελληνογερμανικής συνεργασίας.

Ρεπορτάζ: ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΕΛΕΝΤΗΣ

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον ωστόσο είχε και η συνάντηση του Δημάρχου Βόλου με τον Γερμανό πρέσβη στο πρώην Δημαρχείο της Νέας Ιωνίας, αφού το κεντρικό κτήριο του Δημαρχείου Βόλου ήταν κλειστό λόγω κατάληψής του από τους εργαζόμενους στα προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας (πεντάμηνα).

Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τους λόγους που η συνάντηση έγινε χωρίς να κληθούν οι δημοσιογράφοι και οι τηλεοπτικές κάμερες, ούτε αν η κίνηση αυτή υπαγορεύτηκε για λόγους ασφαλείας του Γερμανού διπλωμάτη ή από άλλους, άγνωστους σε μας.

Όπως και να ’χει όμως, έχει το δικό του ξεχωριστό ενδιαφέρον το επίσημο δελτίο Τύπου που δόθηκε λίγες ώρες μετά τη συνάντηση από το Δήμο Βόλου και το οποίο δείχνει τους τομείς όπου μπορούν να δραστηριοποιηθούν οι δύο πλευρές.

Είναι χαρακτηριστικό το παρακάτω απόσπασμα της ανακοίνωσης του Δήμου Βόλου για τη συνάντηση με τον Γερμανό πρέσβη: «…κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν οι προοπτικές ανάπτυξης σχέσεων συνεργασίας ανάμεσα στο Βόλο και πόλεις της Γερμανίας, με σκοπό την αξιοποίηση εμπειρίας και τεχνογνωσίας σε διάφορους τομείς , όπως η διαχείριση των στερεών και υγρών αποβλήτων, η ενεργειακή εξοικονόμηση και προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού κ.α.».

Στη συνάντηση της Τρίτης ήταν ακόμη παρόντες ο επίτιμος Πρόξενος της Γερμανίας στο Βόλο Γ. Παπαρίζος και ο Αντιδήμαρχος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης Δια Βίου Μάθησης και Απασχόλησης Δ. Δερβένης. Ο τελευταίος μάλιστα επεσήμανε ότι ο Δήμος Βόλου έχει συνεργαστεί κατά καιρούς με πόλεις της Γερμανίας στο πλαίσιο υλοποίησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Ο κ. Δερβένης ανέφερε την πόλη του Ουλμ, η οποία ήταν μαζί με το Βόλο ένας από τους έντεκα συνολικά εταίρους που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ΜΜΟVE που αφορά στην ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών πάνω σε θέματα Βιώσιμης Κινητικότητας.

Το Ουλμ

Θα αδελφοποιηθεί λοιπόν ο Βόλος με την πόλη του Ουλμ που είναι μία ισομεγέθης με το Βόλο πληθυσμιακά; Ίσως ναι, ίσως όχι. Σε κάθε περίπτωση, όπως είπε μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο Δήμαρχος Βόλου Π. Σκοτινιώτης, η αδελφοποίηση, αν γίνει, δεν θέλουμε να έχει την έννοια που είχαν οι αδελφοποιήσεις όλα τα προηγούμενα χρόνια. Θέλουμε η συνεργασία μας με το Ουλμ ή με μια οποιαδήποτε άλλη γερμανική πόλη μάς προταθεί, να έχει πολύ πιο ουσιαστικό χαρακτήρα.

Ένα χαρακτήρα που όπως επισημαίνει ο Δήμαρχος, θα έχει ως στόχο να μας βοηθήσει, μέσα από την ανταλλαγή απόψεων να έχουμε μία καλύτερη εικόνα για θέματα που καλείται να επιλύσει η Αυτοδιοίκηση στις μέρες μας, όπως είναι αυτά που αφορούν στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, τα θέματα ενέργειας, τα θέματα κυκλοφοριακού σχεδιασμού, διάρθρωσης και συντονισμού των δημοτικών υπηρεσιών κ.ο.κ.

Ο Γ. Δανηλόπουλος

Στην πόλη Ούλμ στο πλαίσιο του προγράμματος ΜΜΟVE που συμμετέχει και ο Δήμος Βόλου είχε μεταβεί τον Ιούνιο του 2010 ο τότε Αντιδήμαρχος Πολεοδομίας του πρώην Δήμου Βόλου Γιώργος Δανηλόπουλος. Μαζί με το φωτογραφικό του φακό αποτύπωσε στιγμές από τις υποδομές, αλλά και από τον τρόπο που έχουν λύσει το κυκλοφοριακό τους στη συγκεκριμένη γερμανική πόλη. Από το φωτογραφικό του αρχείο άλλωστε είναι και οι φωτογραφίες που φιλοξενούνται στο σημερινό μας ρεπορτάζ.

Όπως δηλώνει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο πρώην Αντιδήμαρχος Βόλου, εκείνο που τον εντυπωσίασε ήταν ότι μολονότι είναι μία πόλη σαν το σημερινό Βόλο διαθέτει ένα δίκτυο τραμ συνολικού μήκους 10,2 χιλιομέτρων, ενώ ακόμη πιο εντυπωσιακό για τον ξένο επισκέπτη είναι το γεγονός ότι η πιο κεντρική οδική αρτηρία της πόλης, με αρκετά μεγάλο πλάτος, έχει μετατραπεί σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας για τα οχήματα, ωστόσο σε όλο το μήκος της διαδρομής της υπάρχει ένα τεράστιο υπόγειο πάρκινγκ, άρτια σχεδιασμένο και άψογα λειτουργικό για τις ανάγκες των κατοίκων…

Ποιο είναι το Ουλμ

Στην αγγλική έκδοση τη Wikipedia αναζητήσαμε πληροφορίες για τη γερμανική πόλη, μερικές από τις οποίες αξίζουν ιδιαίτερης αναφοράς γιατί δείχνουν μερικές από τις πτυχές του τρόπου με τον είναι οργανωμένη η συγκεκριμένη πόλη. Το Ulm της Γερμανίας ανήκει στο κρατίδιο της Βάδης – Βυρτεμβέργης. Η περιοχή έχει έκταση 118,69 Km 2, βρίσκεται σε υψόμετρο 500 μέτρων και στις 31/12/ 2011 είχε πληθυσμό 123.672 κατοίκους.

Είσοδος του υπόγειου πάρκινγκ που υπάρχει ακριβώς κάτω από τον κεντρικό δρόμο της πόλης

Είναι μια πόλη που βρίσκεται στον ποταμό Δούναβη. Η πόλη ιδρύθηκε γύρω στο 850 μ.Χ. Είναι πλούσια σε ιστορία και σε παραδόσεις. Σήμερα είναι ένα οικονομικό κέντρο χάρη στις βιομηχανίες της και είναι η έδρα του Πανεπιστημίου που ιδρύθηκε το 1967. Σε διεθνές επίπεδο το Ulm είναι κυρίως γνωστό για το γεγονός και ως η γενέτειρα του Albert Einstein. Η RAF κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου βομβάρδισε το Ulm στις 17 Δεκεμβρίου 1944, εστιάζοντας στα δύο μεγάλα εργοστάσια κατασκευής φορτηγών. Της Magirus-Deutz και της Kδssbohrer.

Ενα   μικρό δείγμα  από τον αστικό  εξοπλισμό της  πόλης

Ενα μικρό δείγμα από τον αστικό εξοπλισμό της πόλης

Η πόλη ξαναχτίστηκε στο απλό ύφος της δεκαετίας του 1950 και του 1960, αλλά μερικά από τα ιστορικά κτήρια – ορόσημο έχουν αποκατασταθεί. Το 1967 ιδρύθηκε το Ulm Univercity το οποίο αποδείχθηκε ότι είναι μεγάλης σημασίας για την ανάπτυξη της πόλης. Ιδιαίτερα από τη δεκαετία του 1980 η μετάβαση από την κλασική βιομηχανία προς τον τομέα της υψηλής τεχνολογίας έχει επιταχυνθεί, με παράδειγμα τη δημιουργία ερευνητικών κέντρων από εταιρίες όπως η Daimler, η Siemens και η Nokia και ενός αριθμού μικρών ιδρυμάτων εφαρμοσμένης έρευνας κοντά στην πανεπιστημιούπολη.

Ενα από τα ποδηλατοστάσια που υπάρχουν στην πόλη

Η πόλη σήμερα εξακολουθεί να αυξάνεται, σχηματίζοντας ένα δίδυμο πόλης των 170.000 κατοίκων μαζί με τις γειτονικές, τη βαυαρική πόλη του Neu-Ulm, και φαίνεται να επωφελείται από την κεντρική θέση της μεταξύ των πόλεων της Στουτγάρδης και του Μονάχου.

Το Πανεπιστήμιο του Ulm, θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα ερευνητικά πανεπιστήμια στη Γερμανία και τον κόσμο. Το πανεπιστήμιο εστιάζει στη βιοϊατρική και τη μηχανική.

Τραπεζοκαθίσματα σε καφέ για τα οποία τόσος θόρυβος γίνεται τελευταία και στο Βόλο

Η καθιέρωση ως εκ τούτου βοήθησε τη στήριξη της μετάβασης σε βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας, ιδιαίτερα μετά την κρίση της κλασικής βιομηχανίας στη δεκαετία του 1980. Οι πιο σημαντικές εταιρίες που έχουν έδρα το Ulm είναι:

Ebner & Spiegel GmbH (εκτύπωση του βιβλίου), Gardena AG (εργαλεία κηπουρικής), JG Anschόtz (πυροβόλα όπλα για τον αθλητισμό και το κυνήγι), Mόller ΕΠΕ. & KG (μεγάλη γερμανική εταιρεία εμπορίου), Ratiopharm (φαρμακευτικά προϊόντα), Carl Walther GmbH (πυροβόλων όπλων, ειδικά πιστόλια), Wieland-Werke AG (μη σιδηρούχων ημικατεργασμένων προϊόντων).

Εταιρίες με σημαντικές εγκαταστάσεις στο Ulm είναι:

Daimler: Daimler Forschungszentrum (ερευνητικό κέντρο) και EvoBus (παραγωγή λεωφορείων), EADS, η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Αεροναυπηγικής Άμυνας και Διαστήματος, BMW Car IT Gmb, Nuance αναγνώρισης ομιλίας (ερευνητικά τμήματα), Siemens AG, Η Nokia Siemens Networks η Γερμανική Telekom AG, Atmel, Intel, AEG.

Οικολογία

Το 2007 στην πόλη του Ulm απονεμήθηκε το Ευρωπαϊκό Βραβείο Ενέργειας για την αξιοσημείωτη τοπική διαχείριση της ενέργειας και τις προσπάθειες ενάντια στην κλιματική αλλαγή. Παραδείγματα αυτών των προσπαθειών είναι ένα εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας από βιομάζα που λειτουργεί στην περιοχή Ulm GmbH (10 MW ηλεκτρικής ισχύος), και το μεγαλύτερο παθητικό κτήριο στον κόσμο γραφείο σπίτι, το λεγόμενο Energon, που βρίσκεται στην «Πόλη Science” κοντά στην πανεπιστημιούπολη.

Επιπλέον, η πόλη του Ulm μπορεί να υπερηφανεύεται για τη δεύτερη μεγαλύτερη παραγωγή ηλιακής ενέργειας στη Γερμανία. Για όλα τα νέα κτήρια ένα αυστηρό πρότυπο ενέργειας (γερμανικό πρότυπο KfW40) είναι υποχρεωτικό από τον Απρίλιο του 2008. Η Ulm Minster τροφοδοτείται πλήρως από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από τον Ιανουάριο του 2008. Από το τέλος του 2011 ως ευρωπαϊκό πιλοτικό πρόγραμμα λειτουργεί ένα αυτοτροφοδοτούμενο κέντρο δεδομένων . Υπάρχει ένα ηλιακό – powered πλοίο που διασχίζει το Δούναβη 7 ημέρες την εβδομάδα το καλοκαίρι.

ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΝΤΟΛΝΤ, ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΠΡΕΣΒΗΣ

Ο πρέσβης της Γερμανίας στην Αθήνα κύριος Βόλφγκαγκ Ντολντ ήταν καλεσμένος του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας την περασμένη Τρίτη 15 Ιανουαρίου. Στο περιθώριο της παρουσίας του εδώ και μετά την ομιλία του με θέμα «Ελλάδα – Γερμανία και η ιδέα της Ευρωπαϊκής Αλληλεγγύης» συναντηθήκαμε και ακολούθησε η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σημερινή συνέντευξη .

Μιλά για όλα. Για το μνημόνιο, για τις διαρθρωτικές αλλαγές που πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα και για τις γερμανικές αποζημιώσεις. Ακόμη κάνει αναφορά στα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Βόλου, ενώ στο τέλος κλείνει τη συζήτηση με ένα αισιόδοξο τόνο. Το 2013, όπως λέει, θα γίνει η αρχή εντυπωσιακών επενδύσεων στη χώρα σας που θα προκαλέσουν θετική έκπληξη…

Τι λέει ο Βόλφγκανγκ Ντολντ που βρέθηκε την περασμένη Τρίτη στο Βόλο

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στον ΧΡΟΝΗ ΜΟΥΣΤΑΚΑ

Κύριε Πρέσβη, σας ευχαριστώ γι΄ αυτή τη συνέντευξη. Η αλήθεια είναι ότι ως καλός Γερμανός θέσατε ευθύς εξαρχής τους όρους…

Σας ευχαριστώ κι εγώ. Δεν έθεσα όρους, είπα μόνο ότι θα απαντήσω σε ερωτήσεις που εμπίπτουν εντός του πλαισίου των αρμοδιοτήτων μου. Ως πρέσβης δεν μπορώ να απαντήσω σε κάθε ερώτηση…

Πιστεύετε πραγματικά ότι ο δρόμος του μνημονίου είναι ο σωστός δρόμος για να ανακτήσει η Ελλάδα και πάλι το βηματισμό της;

Δεν υπάρχει άλλος δρόμος, φοβάμαι… Για να μπορεί να παραμείνει η Ελλάδα στην Ευρωζώνη πρέπει η οικονομία της να επανέλθει σύντομα σε θετική τροχιά. Για να το καταφέρει δέχτηκε τη μεγαλύτερη οικονομική βοήθεια που έχει δεχτεί ποτέ χώρα. Από τη μεριά της η Ελλάδα πρέπει να πετύχει τις διαρθρωτικές αλλαγές και να τηρήσει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει. Γνωρίζω ότι είναι ένας επώδυνος δρόμος για την κοινωνία, αλλά ειλικρινά δεν πιστεύω πως υπάρχει άλλος δρόμος. Άλλωστε πολλές ακόμη χώρες παίρνουν σκληρά μέτρα προκειμένου να αντιπαλέψουν τις συνέπειες της κρίσης, που είναι τα μεγάλα ελλείμματα και η ύφεση.

Η ομιλία σας είχε ως θέμα την αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών της Ευρώπης. Είστε αισιόδοξος για το μέλλον της Ευρωζώνης και του ενιαίου νομίσματος;

Απολύτως…

Ως Γερμανός ή ως Ευρωπαίος;

Και τα δύο… Εσείς δεν είστε αισιόδοξος;

Φοβάμαι πως όχι…

Μπορώ να σας ρωτήσω γιατί;

Για δύο λόγους… Πρώτα γιατί φαίνεται ότι η ιστορία για μια ακόμη φορά κάνει κύκλους. Βρισκόμαστε σε μια οικονομική κρίση που πλέον εμφανίζει παγκόσμια χαρακτηριστικά. Στο παρελθόν η ανθρωπότητα βίωσε τραγικά ιστορικά γεγονότα μετά από οικονομικές κρίσεις. Κι έπειτα, γιατί αφού η Ε.Ε. δεν κατάφερε να προβλέψει και να προλάβει τη φτωχοποίηση του Νότου δίκαια δίνει λαβές σε όσους ισχυρίζονται ότι απέτυχε, δίνοντας δίκιο στους ευρωσκεπτικιστές. Η αποτυχία της δικαιώνει επίσης τις χώρες που δεν δέχτηκαν να μπουν είτε στο ενιαίο νόμισμα, όπως η Μ. Βρετανία, είτε καθόλου στην Ε.Ε.

Η Ε.Ε. στηρίχτηκε σε πολύ μεγαλύτερες ιδέες και όχι μόνο στη σκέψη μιας ενωμένης οικονομίας. Οι ιδέες αυτές παραμένουν παρούσες και ισχυρές μεταξύ των χωρών που την αποτελούν είτε σε επίπεδο κυβερνήσεων είτε μεταξύ των λαών. Είναι αλήθεια ότι ήταν απροετοίμαστη για την αντιμετώπιση μιας οικονομικής κρίσης όμοιας με αυτή που ξέσπασε τα τελευταία χρόνια. Όμως διέθετε τους μηχανισμούς και σήμερα μπορούμε να πούμε ότι έχει και τη μέθοδο και τη δύναμη και τη θέληση να στηρίξει και το ενιαίο νόμισμα και κάθε χώρα που έχει ανάγκη. Όμως μην ταυτίζετε την κατάσταση της Ελλάδας με την κατάσταση στην Ισπανία, την Πορτογαλία και αλλού. Η Ελλάδα είναι μια μοναδική περίπτωση. Η οικονομική της κρίση ξεκινάει από πολύ βαθύτερα αίτια. Έχει να κάνει με τις σχέσεις κράτους – πολίτη, με το σεβασμό των υποχρεώσεων του πολίτη προς το κράτος και το αντίστροφο, με τη λειτουργία του ίδιου του κράτους και την άσκηση πολιτικής και με το σεβασμό στους νόμους. Νομίζω ότι αυτά ήταν και οι αρχές της δημοκρατίας της Αρχαίας Αθήνας… Και είναι αυτά που πρέπει να διορθωθούν μαζί με τους οικονομικούς δείκτες για να υπάρχει σταθερότητα στο μέλλον και στην Ελλάδα και γενικότερα στην Ε.Ε.

Κύριε Πρέσβη, θα ήθελα να σας μεταφέρω ερωτήματα που φαντάζουν απλά, αλλά είναι από αυτά που κυριαρχούν αυτή τη στιγμή στην ελληνική κοινωνία και ανάμεσα στους Έλληνες που εργάζονται πλέον για μισθούς των 400 ευρώ. Και πρώτα θα ήθελα να σας ρωτήσω για το θέμα των πολεμικών αποζημιώσεων της Γερμανίας προς την Ελλάδα είτε λόγω των καταστροφών που προκάλεσε η γερμανική κατοχή, είτε λόγω του αναγκαστικού δανείου που υποχρεώθηκε η Ελλάδα να παραχωρήσει. Πρόκειται, αν δεν κάνω λάθος για μερικές εκατοντάδες δισ.

Η Γερμανία ποτέ δεν αποποιήθηκε τις ευθύνες της. Πάλεψε σκληρά με τα ιστορικά γεγονότα για να βρει την ισορροπία της και το σύγχρονο πρόσωπό της. Έχει παραδεχθεί και παραδέχεται με κάθε ευκαιρία ότι η γερμανική κατοχή προκάλεσε μεγάλες καταστροφές και αφόρητο πόνο στον ελληνικό λαό. Αυτό το μεγάλο θέμα έχει δύο παραμέτρους. Το ηθικό στο οποίο η Γερμανία έχει παραδεχθεί τα πάντα και αυτό το έχει αποδείξει με πολλούς τρόπους και το οικονομικό. Αφού πούμε ότι υπάρχουν πολλές εκτιμήσεις που πολλές φορές απέχουν πολύ μεταξύ τους για το ποιο είναι τελικά αυτό το νούμερο των πολεμικών αποζημιώσεων, θα σας πω ότι είναι σήμερα ένα θέμα νομικό. Κι εφόσον είναι στα χέρια νομικών θα πρέπει να περιμένουμε την ετυμηγορία τους…

Η Ελλάδα δεν είχε την ευνοϊκή μεταχείριση που είχε η Γερμανία μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο όταν της χαρίστηκαν δάνεια και διευκολύνθηκε στην αποπληρωμή των υπολοίπων

Κύριε Μουστάκα, η οικονομική κρίση που τις φοβερές συνέπειές της ασφαλώς δοκιμάζει σήμερα ο ελληνικός λαός, δεν έχει, επιτρέψτε μου να σας πω, σχέση με την κατάσταση στην οποία περιήλθε η Γερμανία μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ήταν μια χώρα απολύτως κατεστραμμένη που η ανθρωπότητα είχε δύο επιλογές. Ή να μην την αφήσει να ξαναϋπάρξει -γιατί σε αυτό το σημείο βρισκόταν- ή να δοθεί μια ευκαιρία για τις επερχόμενες γενιές της. Γνωρίζετε ότι για πολλές δεκαετίες πλήρωσε τεράστιο τίμημα για τα λάθη της τα οποία ακόμη και σήμερα δεν παύει να παραδέχεται. Εξάλλου θα πρέπει να σας θυμίσω ότι τελικά η οικονομική βοήθεια που δέχθηκε δεν ήταν μεγαλύτερη από το κολοσσιαίο σχέδιο Μάρσαλ που βοήθησε την Ελλάδα να ανασυγκροτηθεί σχετικά γρήγορα…

Πρόσφατα η ελληνική κρατική τηλεόραση έδειξε ότι κάποια καταστήματα στη Γερμανία δέχονται ως μέσο συναλλαγής μάρκα. Υπάρχουν, όπως γνωρίζετε, εκείνοι που πιστεύουν ότι το ευρώ είναι ένα μεταμφιεσμένο μάρκο με ό,τι σημαίνει αυτό…

Αυτά που έδειξε το ρεπορτάζ δεν είναι παρά γραφικότητες κάποιων που αναπολούν το εθνικό νόμισμα. Μα και στη Ελλάδα υπάρχουν οι οπαδοί της δραχμής. Η επίσημη θέση της Γερμανίας είναι η προσήλωση στο ενιαίο νόμισμα και στην ενότητα της Ευρωζώνης. Το ευρώ είναι ένα πολύ ισχυρό νόμισμα για να υπάρχουν σκέψεις για άλλες επιλογές που έχουν ήδη αρχίσει να φαντάζουν σαν μακρινό παρελθόν…

Πολλοί πιστεύουν στην Ελλάδα ότι η Γερμανία επιστρέφει όχι με τη δύναμη των όπλων αλλά με τη δύναμη της οικονομίας και ότι μετά τη φτωχοποίηση της χώρας θα αγοράσει ή θα επενδύσει με χαμηλό τίμημα σε οποιοδήποτε τομέα επιθυμεί…

– Έχετε κάποιες αποδείξεις γι΄ αυτό; Με δεδομένο ότι πλέον φαίνεται τα δύσκολα για την Ελλάδα να έχουν περάσει, δεν νομίζετε ότι αν ήταν να έχει συμβεί κάτι τέτοιο θα είχε συμβεί ήδη; Γνωρίζετε κάποιες περιπτώσεις που Γερμανοί να αγοράζουν σε τιμή ευκαιρίας στην Ελλάδα; Γιατί εγώ δε γνωρίζω κάτι τέτοιο… Αντίθετα γνωρίζω ότι πολλοί Έλληνες πλούσιοι είναι οι καλύτεροι πελάτες στο γερμανικό real estate και αγοράζουν ακίνητα στο Βερολίνο και σε άλλες πόλεις της Γερμανίας και όχι μόνο…

Κύριε Πρέσβη, επιτρέψτε μου να σας επισημάνω ότι οι πλούσιοι της Ελλάδας που μπορούν να αγοράσουν στο Βερολίνο ή και αλλού είναι με βάση επίσημα στοιχεία είκοσι έως τριάντα χιλιάδες άνθρωποι και ασφαλώς δε χαρακτηρίζουν ένα λαό έντεκα εκατομμυρίων… Αντίθετα αυτό που χαρακτηρίζει την πραγματική μας οικονομία είναι η καταστροφή της παραγωγικής της βάσης, π.χ. των αγροτικών προϊόντων, καπνός, αμπέλι, βαμβάκι, σιτάρι κ.ά., κάτι για το οποίο προσωπικά εκτιμώ ότι ευθύνεται και η Ε.Ε.

Καταλαβαίνω τι εννοείτε, αλλά θα σας πω κάτι που αφορά στη Γερμανία για να κάνουμε τους παραλληλισμούς. Στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου, ενώ η βιομηχανική επανάσταση βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη, όπως και το εμπόριο από τις αποικίες των ευρωπαϊκών χωρών, ένα τεράστιο κομμάτι της γεωργίας μας ασχολούταν με τι νομίζετε; Με το βαμβάκι και το αμπέλι… Είχαμε τεράστια παραγωγή βαμβακιού και αμπελιών. Φαντάζεστε να είχαμε μείνει εκεί; Φαντάζεστε τη Γερμανία ως βαμβακοπαραγωγό χώρα σήμερα; Οι αλλαγές που επιχειρούνταν τότε έβρισκαν μεγάλες αντιδράσεις από τους Γερμανούς αγρότες. Μα τι μέλλον μπορεί να υπήρχε; Σήμερα το βαμβάκι έρχεται φθηνό από φτωχές χώρες… Πώς μπορούμε ως Ευρωπαίοι να το ανταγωνιστούμε; Στον αντίποδα αυτού θα σας πω ότι σχετικά πρόσφατα είχα επισκεφθεί ένα εργοστάσιο επεξεργασίας μεταξιού στην Κομοτηνή.

Στα προϊόντα που αναφέρατε γνωρίζω ότι θα μπορούσατε να συμπεριλάβετε και το μετάξι καθώς πληροφορήθηκα ότι υπήρχαν πολλά μεταξουργεία στο παρελθόν στην Ελλάδα. Το συγκεκριμένο εργοστάσιο είναι μια ακμάζουσα επιχείρηση με εξαγωγές παρότι και το μετάξι έρχεται φθηνό από τρίτες χώρες… Για ποιο λόγο; Γιατί είναι υπερσύγχρονο κι έχει εξειδικευθεί στην μεταποίηση παράγοντας εξαιρετικά προϊόντα από μετάξι. Αυτή είναι και η λύση… Εκσυγχρονισμός, εξειδίκευση και παραγωγικότητα… Δεν μπορούμε να μένουμε στο παρελθόν…

Πληροφορήθηκα ότι επισκεφθήκατε κάποια εργοστάσια στη βιομηχανική περιοχή μας. Ποια ήταν αυτά και τι αποκομίσατε γενικά από την περιοχή μας;

Επισκέφθηκα το εργοστάσιο ΙΜΑΣ και το εργοστάσιο της KNAUF και αποκόμισα εξαιρετικές εντυπώσεις από τη δουλειά που γίνεται εκεί…

Είναι και τα δύο γερμανικών συμφερόντων…

-Δεν το βλέπω έτσι… Είναι ελληνικά εργοστάσια όπου υπάρχουν και γερμανικά συμφέροντα. Συμβάλλουν στην οικονομία και δίνουν και θέσεις εργασίας, δεν είναι έτσι;

Έτσι είναι, απλώς σχολιάζω τη σύμπτωση… Πώς είδατε την περιοχή μας;

Η περιοχή σας έχει όλα τα στοιχεία για να πρωταγωνιστήσει σε μια νέα εποχή ανάπτυξης. Έχει λιμάνι, αεροδρόμιο, σιδηρόδρομο, αυτοκινητόδρομους, βιομηχανική περιοχή κι επιχειρηματική εμπειρία από το παρελθόν… Είμαι αισιόδοξος για το τι μπορείτε να πετύχετε…

Πιστεύετε γενικά ότι πλησιάζει η ώρα της ανάκαμψης και τι πιστεύετε ότι πρέπει ακόμη να γίνει για να έρθουν επενδύσεις;

Η χώρα σας έχει τεράστιες δυνατότητες… Όμως δεν αρκεί αυτό για να γίνουν επενδύσεις. Πρέπει να διορθωθούν οι παλιές αδυναμίες. Να υπάρχει σταθερό φορολογικό σύστημα, υγιές περιβάλλον ανταγωνιστικότητας, εξάλειψη της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς και πρέπει να μπορεί να υπολογίζει κανείς ότι σε οποιαδήποτε προσπάθειά του δεν θα αντιμετωπίσει τα προβλήματα που δημιουργούν ατέλειωτες απεργίες… Γενικά πάντως, όπως σας είπα, είμαι αισιόδοξος κι εκτιμώ ότι το 2013 θα γίνει η αρχή εντυπωσιακών επενδύσεων στη χώρα που θα προκαλέσουν θετική έκπληξη…

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου