ΤΟΠΙΚΑ

Μικρή υποχώρηση στις εξαγωγές

μικρή-υποχώρηση-στις-εξαγωγές-91121

Μικρή υποχώρηση στις εξαγωγές από τις επιχειρήσεις της Μαγνησίας παρατηρείται σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μαγνησίας Αρ. Μπασδάνης κατά τη διάρκεια επιστημονικής ημερίδας με θέμα «Εξαγωγές: Η πρόκληση της ανάπτυξης» που διοργανώθηκε από το Επιμελητήριο Μαγνησίας σε συνεργασία με το Τμήμα Οικονομικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας χθες το απόγευμα στο αμφιθέατρο του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Ο κ. Μπασδάνης είπε ότι τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν εγγραφεί στα μητρώα του Επιμελητηρίου 101 επιχειρήσεις εκ των οποίων οι 12 από αυτές έχουν προχωρήσει σε παύση της εξαγωγικής τους δραστηριότητας από το 2009, ενώ μόνο τέσσερις από αυτές σταμάτησαν τη λειτουργία τους. Ο ίδιος πρόσθεσε πως το ποσοστό παύσης της εξαγωγικής δραστηριότητας που ανέρχεται στο 11% για τη Μαγνησία είναι σχετικά μικρότερο από το πανελλαδικό ποσοστό που ανέρχεται στο 15,4% κατά την ίδια περίοδο.

Από τις παραπάνω 101 επιχειρήσεις οι 60 δραστηριοποιούνται στον τομέα της μεταποίησης, οι 35 στον εμπορικό τομέα και οι υπόλοιπες έξι στον τομέα των υπηρεσιών, σημείωσε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μαγνησίας.

«Χαρακτηριστικό της οικονομικής ύφεσης και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων είναι ότι κατά την ίδια περίοδο προχώρησαν στην παύση της εξαγωγικής τους δραστηριότητας τέσσερις επιχειρήσεις στον τομέα των υπηρεσιών, ήτοι 67% του συνόλου τους, πέντε επιχειρήσεις στον τομέα του εμπορίου (12% στο σύνολό τους) και μόλις τρεις στον τομέα της μεταποίησης (5% στο σύνολό τους)» είπε ο κ. Μπασδάνης και πρόσθεσε: «Τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι η μειωμένη ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, η οποία κατατάσσεται στην 99η θέση σε σύνολο 144 χωρών, τα προβλήματα ρευστότητας των επιχειρήσεων λόγω της αδυναμίας πρόσβασης σε νέες γραμμές χρηματοδότησης, ενώ σύμφωνα με έρευνα του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγών το 39% των εξαγωγικών επιχειρήσεων αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα αυξημένα προβλήματα ρευστότητας με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καλύψουν το κόστος των εξαγωγών που σχετίζεται με την παραγωγή τυποποίηση και μεταφορά εμπορευμάτων, ενώ έχουν προχωρήσει σε μείωση του κόστους με αποτέλεσμα την παράλληλη μείωση της ανταγωνιστικότητας τους, καθώς και την περιορισμένη εξωστρέφεια ΜΜΕ που δραστηριοποιούνταν στην ελληνική επικράτεια και δεν επιθυμούσαν την επέκταση των δραστηριοτήτων τους στις εξαγωγές εξαιτίας του μεγάλου ρίσκου που θα αναλάμβαναν».
Ο σύμβουλος Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του ΥΠΕΞ Θεοδ. Βάλλας παρουσίασε τον στρατηγικό σχεδιασμό του Υπουργείου Εξωτερικών για την προώθηση των εξαγωγών και τόνισε πως οι εξαγωγές είναι το μόνο οικονομικό μέγεθος που πηγαίνει καλά, καθώς εκτιμάται πως το 2012 θα υπερβούν τα 20 δισ. ευρώ και για πρώτη φορά θα αγγίξουν, όπως είπε, το 10% περίπου του Ακαθάριστου Ελληνικού Προιόντος (ΑΠΕ).

Ο κ. Βάλλας εκτίμησε ακόμη ότι και το 2013 θα υπάρξει αύξηση στις ελληνικές εξαγωγές, ενώ σημείωσε πως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ελληνικών προϊόντων είναι η Ε.Ε., ωστόσο χώρες όπως η Τουρκίας και χώρες της Ασίας είναι νέοι προορισμοί για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Το εξαγωγικό πακέτο της Ελλάδας έχει επεκταθεί εκτός από τα αγροτικά προϊόντα και σε προϊόντα εντάσεως κεφαλαίου και σε καινοτόμα προϊόντα, εξήγησε ο κ. Βάλλας, ενώ για τα προβλήματα δανεισμού που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις είπε ότι αντιμετωπίζουν άνισο ανταγωνισμό, καθώς δανείζονται πολύ ακριβότερα από τις ανταγωνίστριες επιχειρήσεις της Ε.Ε.
Ο Διευθυντής Πληροφόρησης και Υποστήριξης Επιχειρήσεων του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου Γ. Παπαστεργιόπουλος από την πλευρά του αναφέρθηκε στους τρόπους που συμβάλλουν οι εκθέσεις και οι επιχειρηματικές αποστολές στην ανάπτυξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων, λέγοντας: «Μια έκθεση είναι ένα καλό εργαλείο για μια επιχείρηση προκειμένου να εξάγει τα προϊόντα της στο εξωτερικό». Όπως εξήγησε ο κ. Παπαστεργιόπουλος υπάρχουν εκθέσεις παγκόσμιας εμβέλειας, όπως σε Γερμανία (Ανούγκα) και Γαλλία (Σιάλ) για τρόφιμα και ποτά και άλλες για δομικά υλικά κ.λ.π., ενώ τόνισε πως ο ΟΠΕ συμμετέχει σε 45 μεγάλες εκθέσεις το χρόνο. Για τα ελληνικά μεταποιημένα προϊόντα ο κ. Παπαστεργιόπουλος είπε ότι είναι αρίστης ποιότητας εντούτοις -όπως υπογράμμισε- υπάρχει πρόβλημα στο μάρκετινγκ και ως παράδειγμα ανέφερε: «Έχουμε κάποιο μειονεκτικό σύνδρομο σε σχέση με άλλες χώρες όπως π.χ. η Ιταλία στην οποία εξάγουμε 60.000 τόνους χύμα ελαιόλαδο το χρόνο και οι Ιταλοί χτίζουν με αυτό το ιταλικό brand name».
Στη χθεσινή εκδήλωση απηύθυναν χαιρετισμό ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών Μιχ. Ζουμπουλάκης, ο πρόεδρος του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Παν. Θεσσαλίας Χρ. Κόλλιας, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μαγνησίας Αρ. Μπασδάνης και ο λέκτορας του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Παν. Θεσσαλίας Ιακ. Ψαριανός.

Στην εκδήλωση παρουσιάστηκε και η πρόταση του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος από τον κ. Δημ. Λακασά, ενώ για τα εργαλεία οικονομικής διπλωματίας του ΥΠΕΞ μίλησε ο σύμβουλος Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών Λεων. Παπακωνσταντινίδης.

(Φώτο: Ηλίας Καράτσαλος)

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου