ΤΟΠΙΚΑ

Εκπαίδευση πίσω από τα κάγκελα …

εκπαίδευση-πίσω-από-τα-κάγκελα-851206

Η μόρφωση πίσω από τα κάγκελα σωφρονιστικών καταστημάτων αποτελεί ένα ενδιαφέρον, όσο και δύσκολο «πείραμα». Κρατούμενοι διαφορετικών ηλικιών, κοινωνικών ομάδων, εθνικότητας, που κουβαλούν διαφόρων μορφών ποινές για τις πράξεις τους, με διαφορετικές προσδοκίες, καλούνται να στρέψουν το ενδιαφέρον τους στην εκπαίδευση.
Τα σχολεία μέσα στις φυλακές θα αποτελέσουν, ωστόσο, δώρο-άδωρο εάν εκτός από την ατομική βελτίωση δεν αναβαθμιστούν οι κοινωνικές δομές, υπογράμμισε ο καθηγητής Εγκληματολογίας Ιωάννης Πανούσης, στη διάρκεια ημερίδας που πραγματοποιήθηκε χθες στο αμφιθέατρο «Ι. Κορδάτος» από το παράρτημα του 6ου Γυμνασίου στις Φυλακές Βόλου.
Ο καθηγητής Εγκληματολογίας υπογράμμισε ότι η εκπαίδευση των κρατουμένων αποτελεί θετικό βήμα για την ομαλή τους ένταξη στο κοινωνικό σύνολο. Και αυτό το «πείραμα», πρόσθεσε, στις Φυλακές του Βόλου και στον Αυλώνα, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την ανθρωπιστική και πολιτιστική αναβάθμιση της φυλακής.
Για την επιτυχία του εγχειρήματος δεν αρκούν οι εθελοντές καθηγητές, που διαθέτουν χρόνο και μεράκι, δήλωσε ο κ. Πανούσης και χαρακτήρισε θετικό ότι η κοινωνία του Βόλου, ο νομάρχης και η Εκκλησία συνδράμουν σε αυτή την προσπάθεια.
Στη διάρκεια της ημερίδας, που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο «Κορδάτος» του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αναφέρθηκαν ενδιαφέροντα στοιχεία, αλλά και οι δυσκολίες των σχολείων στα σωφρονιστικά καταστήματα.
«Έχουμε ανάγκη χώρων, χρημάτων και εξειδικευμένου προσωπικού, αλλά κατά βάση έχουμε ανάγκη από το να στηριχθεί η προσπάθεια και θεσμικά από τα υπουργεία Δικαιοσύνης και Παιδείας και κοινωνικά», επισήμανε ο κ. Πανούσης.
Μετά τον παράγοντα εκπαιδευτικό, που αναφέρθηκε ως πρώτος για την επιτυχή εκπαίδευση των κρατουμένων, ακολουθεί η σύσταση ομοιογενών ομάδων εντός των φυλακών, ώστε ανάλογα να καταρτίζεται το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα με τον κ. Πανούση, για την εκπαίδευση και την ομαλή επανένταξη στην κοινωνία των κρατουμένων έχει προταθεί το «σπάσιμο» του 24ωρου του κρατουμένου, η δημιουργία κέντρων ημιελεύθερης διαβίωσης που θα δίνουν την αίσθηση μερικής ελευθερίας στους κρατουμένους, η σύνταξη ειδικών προγραμμάτων διαπολιτισμικής εκπαίδευσης με ευελιξία, η υποστήριξη των κρατουμένων από κοινωνιολόγους και ψυχολόγους, η ύπαρξη εκπαιδευτικών με γνώσεις ψυχολογίας και η δημιουργία κέντρων αποκατάστασης.
Ο καθηγητής Εγκληματολογίας μίλησε για το θεσμό της «Φυλακής διπλής πόρτας», κατά τον οποίο οι κρατούμενοι από τη μία θα μπορούν να δραστηριοποιούνται ως ελεύθεροι στην κοινωνία και από την άλλη πόρτα, να επιστρέφουν στη φυλακή.
Σημαντική και αξιέπαινη χαρακτήρισε από την πλευρά του ο νομάρχης Μαγνησίας Απ. Παπατόλιας την προσπάθεια που καταβάλλεται για την εκπαίδευση των κρατουμένων, που αποτελεί μία από τις πιο ουσιαστικές προϋποθέσεις της ομαλής επανένταξής τους στην κοινωνία.
«Οι κρατούμενοι –είπε- δεν είναι ένα είδος νικημένων σε ένα πόλεμο που έχει κάνει η κοινωνία απέναντί τους. Είναι προσωπικότητες ελεύθερες, οι οποίες έχουν δικαιώματα και όσο πιο ουσιαστικά και ενεργά είναι αυτά τα δικαιώματα, τόσο πιο εύκολα μπορούν να ενταχθούν στην κοινωνία αργότερα.
Σε αυτή την προσπάθεια, η ένταξη της εκπαίδευσης μέσα στις φυλακές είναι γενναίο και ουσιαστικό βήμα. Δεν αρκεί, όμως, γιατί ειδικά σε ότι αφορά τους ανηλίκους, όταν δεν έχουν διαμορφωθεί οι προϋποθέσεις έξω στην κοινωνία για την αποτροπή του εγκλήματος.»
Ο κ. Παπατόλιας τόνισε ότι η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση.
«Σε αυτές τις πρωτοβουλίες η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας είναι απολύτως ανοιχτή και περιμένουμε τις προτάσεις για να προχωρήσουμε. Είμαστε πρόθυμοι να ενισχύσουμε κάθε πρωτοβουλία για την διαπολιτισμική εκπαίδευση στις φυλακές, ώστε να μην αναπαράγονται και άλλες ανισότητες μέσα στα σωφρονιστικά καταστήματα», δήλωσε.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου