ΤΟΠΙΚΑ

Ποδηλατοδρόμοι: Φεύγουν τα μπετά

ποδηλατοδρόμοι-φεύγουν-τα-μπετά-292414

Προτείνεται όπως οι αλλαγές θα ξεκινήσουν από την οδό Ρήγα Φεραίου

Η αλλαγή του τρόπου κατασκευής του διαχωριστικού κυκλοφορίας, όπου αντί για στηθαίο σκυροδέματος, προτείνεται κατά κανόνα η χρησιμοποίηση πλαστικού διαχωριστικού ή «μάτια γάτας» σε συνδυασμό με έντονη και χαρακτηριστική διαγράμμιση, είναι οι πιο σημαντικές από τις αλλαγές που προτείνει η Ομάδα Εργασίας του Δήμου που συστάθηκε με σκοπό να διατυπώσει πρόταση για τον προσδιορισμό και την κοστολόγηση των απαραίτητων παρεμβάσεων στο δίκτυο ποδηλατοδρόμων που υπάρχει στο Βόλο. Η άποψη της Ομάδας Εργασίας είναι επίσης ότι οι αλλαγές μπορούν να ξεκινήσουν πιλοτικά από την οδό Ρήγα Φεραίου και στη συνέχεια μπορούν να γενικευτούν, ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες του Δήμου.

Πέρα όμως από τις αλλαγές που προτείνονται προαπαιτούμενο για οποιαδήποτε παρέμβαση και καθοριστικό στοιχείο είναι η αλλαγή στάσης των συμπολιτών μας απέναντι σε αυτό το έργο παρά τις οποιεσδήποτε παρατηρήσεις, τονίζουν με τη σειρά τους σε κοινή δήλωσή τους οι Αντιδήμαρχοι Τεχνικών Υπηρεσιών και Πολεοδομίας κ.κ. Φ. Λαμπρινίδης και Νίκος Μόσχος με αφορμή την παράδοση του πορίσματος της Ομάδος Εργασίας.

Βασικό συμπέρασμα της ομάδας είναι ότι οι ποδηλατόδρομοι, ιδιαίτερα στο κέντρο της πόλης, παρά τα σοβαρά προβλήματα στο σχεδιασμό, αποτελούν κατάκτηση των πολιτών υπέρ της ήπιας κυκλοφορίας, των πεζών και των ποδηλάτων και η λειτουργία τους, η σταδιακή δικτύωσή τους και η επέκτασή τους μπορούν να αποτελέσουν ουσιαστική συμβολή στην αειφόρο ανάπτυξη του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Σημειώνεται πως η ομάδα εργασίας υπηρεσιακών παραγόντων του Δήμου Βόλου, είχε συσταθεί με απόφαση του Δημάρχου κ. Πάνου Σκοτινιώτη με σκοπό να διατυπώσει πρόταση για τον προσδιορισμό και την κοστολόγηση των απαραίτητων παρεμβάσεων, ώστε το έργο «Δίκτυο ποδηλατοδρόμων στο Δήμο Βόλου» να γίνει πιο ασφαλές και λειτουργικό.

Η αναγκαιότητα της παραπάνω εργασίας προέκυψε με βάση τα όσα αναφέρονται στο πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής του έργου που ψηφίστηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο. Η ομάδα εργασίας προχώρησε στην μελέτη του φακέλου του έργου εξ αρχής, στη μελέτη του πρωτοκόλλου της Επιτροπής Οριστικής Παραλαβής καθώς και της αρχικής, έλαβε υπόψη το ιστορικό των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, διερεύνησε την υπάρχουσα βιβλιογραφία, τις οδηγίες σχετικά με ποδηλατοδρόμους και όλες τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις καθώς και όλες τις σχετικές αδειοδοτήσεις του έργου.

Ακολούθως, η επιτροπή ξεκίνησε επιτόπιες αυτοψίες σε όλα τα τμήματα του δικτύου και προέβη σε φωτογραφική τεκμηρίωση τόσο για τα τμήματα που έχουν κατασκευαστεί όσο και για εκείνα που δεν συμπεριελήφθησαν στο τελικό φυσικό αντικείμενο του έργου. Η ομάδα εργασίας έλαβε υπόψη επιπλέον την εμπειρία και τις προδιαγραφές από το νέο έργο που πραγματοποιεί ο Δήμος Βόλου και αφορά στην επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων κατά μήκος του δυτικού παραλιακού μετώπου, από το Τελωνείο μέχρι την πλαζ Αλυκών.

Βασικό συμπέρασμα της ομάδας είναι ότι οι ποδηλατόδρομοι, ιδιαίτερα στο κέντρο της πόλης, παρά τα σοβαρά προβλήματα στο σχεδιασμό, αποτελούν κατάκτηση των πολιτών υπέρ της ήπιας κυκλοφορίας, των πεζών και των ποδηλάτων και η λειτουργία τους, η σταδιακή δικτύωσή τους και η επέκτασή τους μπορούν να αποτελέσουν ουσιαστική συμβολή στην αειφόρο ανάπτυξη του πολεοδομικού συγκροτήματος.

«Προαπαιτούμενο για οποιαδήποτε παρέμβαση και καθοριστικό στοιχείο είναι η αλλαγή στάσης των συμπολιτών μας απέναντι σε αυτό το έργο παρά τις οποιεσδήποτε παρατηρήσεις. Με τη συμβολή των υπηρεσιών του Δήμου αλλά πριν από όλα των κατοίκων της πόλης και ιδιαίτερα των χρηστών του ποδηλάτου, οι ποδηλατόδρομοι απαιτείται να καταξιωθούν στη συνείδηση και να ενσωματωθούν στην καθημερινότητά μας» τονίζουν με κοινή δήλωσή τους οι αντιδήμαρχοι Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Φώτης Λαμπρινίδης και Πολεοδομίας Νίκος Μόσχος.

Οι προτάσεις της Επιτροπής διακρίνονται σε άμεσες και μελλοντικές, είναι δύο ειδών, δηλαδή κυκλοφοριακού και κατασκευαστικού χαρακτήρα, ενώ πλαισιώνονται και από συνοδευτικά μέτρα. Βασική πρόταση της ομάδας εργασίας είναι η μονοδρόμηση των υπαρχόντων ποδηλατοδρόμων με κατεύθυνση όμοια με αυτή των οδών στις οποίες βρίσκονται ή πρόκειται να κατασκευαστούν. Έτσι αντιμετωπίζεται το πρόβλημα που αποτελεί προτεραιότητα, δηλαδή η ασφάλεια, όπως εξάλλου έχουν προτείνει και άλλοι φορείς.

Με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζεται το πρόβλημα του πλάτους, καθώς και ειδικότερα θέματα όπως οι αμφίπλευρες προσεγγίσεις ποδηλατιστών και η «καθρεπτική» σήμανση. Προφανώς μέχρι να εκπονηθεί μελέτη για κατασκευή νέων ποδηλατοδρόμων για την κίνηση αντίθετης φοράς των ποδηλατιστών, προτείνεται να λειτουργήσουν συγκεκριμένες οδοί της πόλης ως δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, με χαμηλό όριο ταχύτητας και ταυτόχρονη κίνηση ποδηλάτων και οχημάτων, όπως ισχύει σε ορισμένες περιπτώσεις και σήμερα.

Συνοπτικά υιοθετείται η αλλαγή του τρόπου κατασκευής του διαχωριστικού κυκλοφορίας και αντί για στηθαίο σκυροδέματος, προτείνεται κατά κανόνα η χρησιμοποίηση πλαστικού διαχωριστικού ή «μάτια γάτας» σε συνδυασμό με έντονη και χαρακτηριστική διαγράμμιση. Όλες οι προτάσεις της ομάδας συνδυάζονται με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που έχουν αποφασιστεί και ισχύουν στο κέντρο της πόλης. Ιδιαίτερη μέριμνα έχει ληφθεί για την ολοκλήρωση της σήμανσης, της σηματοδότησης, του χρωματισμού του δικτύου και ιδιαίτερα των διασταυρώσεων. Η άποψη της ομάδας εργασίας είναι ότι οι παρεμβάσεις για τη λειτουργία του δικτύου πρέπει να ξεκινήσουν πιλοτικά, ενδεικτικά από την οδό Ρήγα Φεραίου και να γενικευτούν.

Σε κάθε περίπτωση η ομάδα εκτιμά ότι το έργο μπορεί να προχωρεί κλιμακωτά, με συνεχή διαβούλευση και επικαιροποίηση, ώστε να καλύψει τελικά το σύνολο της αρχικής μελέτης και αν χρειαστεί να το τροποποιήσει. Στο πλαίσιο αυτό μπορεί να υπάρξει επανεξέταση και καθαίρεση κάποιων απολήξεων των στηθαίων, ιδιαίτερα σε διασταυρώσεις. Το σημαντικότερο στοιχείο είναι η ενεργοποίηση συνοδευτικών μέτρων, όπως η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση ομάδων πολιτών και η διαρκής αστυνόμευση ώστε το έργο «να λειτουργήσει».

Η πρόταση αυτή θα τεθεί σε διαβούλευση την εβδομάδα που ξεκινά από αύριο, ούτως ώστε να έρθει ως εισήγηση με ολοκληρωμένο τρόπο στο Δημοτικό Συμβούλιο που συνεδριάζει την επόμενη Δευτέρα.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΕΛΕΝΤΗΣ

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου