ΤΟΠΙΚΑ

«Απορρίπτεται το νομοσχέδιο»

απορρίπτεται-το-νομοσχέδιο-894191

«Απορρίπτει το σχέδιο νόμου επί της αρχής και εισηγείται να μην κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή, αλλά να συνεχιστεί η διαβούλευση επί του συνόλου των άρθρων», η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σύμφωνα με το ψήφισμα του εξέδωσε μετά τη συνεδρίαση την περασμένη Πέμπτη.

Τα μέλη της Συγκλήτου συζήτησαν το περιεχόμενο του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξεις», λαμβάνοντας υπόψιν τις αποφάσεις των Συνελεύσεων των Τμημάτων του Ιδρύματος.

Σύμφωνα με την κατά πλειοψηφία απόφαση της Συγκλήτου, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει διατάξεις που αλλάζουν τη γενικότερη δομή και φυσιογνωμία των ΑΕΙ, με τρόπο που θα προκαλέσει προβλήματα λειτουργίας και οργάνωσης και θα αποτελέσει τροχοπέδη στη συνέχιση της δυναμικής ανάπτυξης των Ιδρυμάτων.

Εισηγείται να μην κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή και πιο συγκεκριμένα:

  1. Ζητείται η απόσυρση των άρθρων που αφορούν το νέο «μοντέλο διοίκησης των πανεπιστημίων», καθώς με αυτά πλήττεται η αποτελεσματικότητα της διοίκησης στην επίτευξη στόχων και ανατρέπεται ο διαχρονικά́ συμμετοχικός τρόπος διοίκησης που διασφαλίζουν τα εκλεγμένα συλλογικά όργανα (Σύγκλητος, Πρυτανικό Συμβούλιο, Επιτροπή Ερευνών κτλ).
  2. H εισαγωγή πολλαπλών προγραμμάτων σπουδών, διαφορετικής χρονικής διάρκειας και η διάκριση μεταξύ εφαρμοσμένων και βασικών γνωστικών αντικειμένων, όταν μάλιστα δεν συνδέεται με αύξηση της χρηματοδότησης και των πόρων υποστήριξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, είναι ιδιαιτέρως προβληματική και θα οδηγήσει σε υποχώρηση του επιπέδου σπουδών των φοιτητών/τριών μας.
  3. Οι διατάξεις που αφορούν στις βαθμίδες των μελών ΔΕΠ και ιδιαίτερα η άρση της δυνατότητας μονιμοποίησης των Επίκουρων Καθηγητών και οι ανασταλτικές ως προς τη διαδικασία εξέλιξης των Αναπληρωτών Καθηγητών διατάξεις εντείνουν την εργασιακή επισφάλεια του Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού, δεν υπηρετούν τη βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και θα λειτουργήσουν ανασταλτικά ως προς την προσέλκυση νέων ερευνητών/τριών υψηλού επιπέδου από το εξωτερικό στα ελληνικά ΑΕΙ.

«Οι επιμέρους παρατηρήσεις επί συγκεκριμένων άρθρων του νομοσχεδίου όπως αυτές περιλαμβάνονται στις αποφάσεις των Συνελεύσεων των Ακαδημαϊκών Τμημάτων θα κατατεθούν στη δημόσια διαβούλευση», καταλήγει το ψήφισμα.

ΕΔΙΠ: Πλήττεται η δημοκρατική

λειτουργία των ΑΕΙ

Την απόσυρση του νομοσχεδίου ζητεί και ο σύλλογος μελών Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΙΠ) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Σε ομόφωνο ψήφισμά της η Γενική Συνέλευση των μελών ΕΔΙΠ τονίζει ότι το νέο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ που αναρτήθηκε προς διαβούλευση «πλήττει τη δημοκρατική λειτουργία των ΑΕΙ, επιβάλλοντας ένα συγκεντρωτικό πλαίσιο διοίκησης παρόμοιο με αυτό των ιδιωτικών ανωνύμων εταιριών, επιπρόσθετα σε προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις που οδήγησαν στον πλήρη αποκλεισμό των μελών ΕΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, Διοικητικών Υπαλλήλων και φοιτητών από τη συμμετοχή τους στις εκλογικές διαδικασίες ανάδειξης οργάνων διοίκησης.

Ακόμη, πλήττει τον χαρακτήρα της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης, μετατρέποντας τα Πανεπιστήμια σε επιχειρήσεις, προσφέροντας σειρά δυνατοτήτων που θα επιφέρουν έσοδα, τέτοια ώστε τα ιδρύματα να καταστούν «βιώσιμα» και «οικονομικά ανεξάρτητα», ενώ αποσιωπάται η υποχρέωση του κράτους να χρηματοδοτεί τα ΑΕΙ».

Τονίζει ακόμη ότι η κυβέρνηση έφερε ένα σχέδιο νόμου που αλλάζει ριζικά το τοπίο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, χωρίς κανένα διάλογο με τους άμεσα ενδιαφερόμενους, δηλαδή με την πανεπιστημιακή κοινότητα. «Η διαδικασία διαβούλευσης είναι προσχηματική δεδομένου του μεγάλου όγκου του νομοσχεδίου και του μικρού χρόνου που δόθηκε για αυτή», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Τέλος, ο Σύλλογος ΕΔΙΠ του ΠΘ καλεί τους συλλόγους ΔΕΠ, ΕΕΠ, ΕΤΕΠ, Διοικητικού Προσωπικού και Φοιτητών, σε κοινή διεκδίκηση για την άμεση απόσυρση του σχεδίου νόμου και την έναρξη μιας ουσιαστικής συζήτησης αναφορικά με το αναγκαίο πλαίσιο λειτουργίας για τα πανεπιστήμια, χωρίς ασφυκτικά χρονικά περιθώρια και με ουσιαστική συμβολή όλων των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας. Ένα πλαίσιο που, όπως σημειώνει, θα ανταποκρίνεται στο ζητούμενο για ένα πραγματικά δημοκρατικό και αυτοδιοίκητο πανεπιστήμιο όπου θα συμμετέχουν ισότιμα όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου