ΤΟΠΙΚΑ

«Γιοκ» σε Νταλάρα και Εστουδιαντίνα…

γιοκ-σε-νταλάρα-και-εστουδιαντίνα-851206

Το γύρο του κόσμου έκανε η είδηση της απαγόρευσης στον Γιώργο Νταλάρα και την “Εστουδιαντίνα” να ερμηνεύσουν τα “Τραγούδια” του Βοσπόρου στο περίφημο Ρουμελί Χισάρ της Κωνσταντινούπολης, παρότι είχε δοθεί αρχικά η σχετική άδεια από το Υπουργείο Πολιτισμού της Τουρκίας.
“Καθαρά πολιτική απόφαση” χαρακτηρίζει την απαγόρευση διεξαγωγής της συναυλίας ο καλλιτεχνικός διευθυντής της “Εστουδιαντίνας” Ανδρέας Κατσιγιάννης, εκτιμώντας ωστόσο ότι το γεγονός αυτό “δεν θα επηρεάσει τις σχέσεις μεταξύ των δύο λαών”. Η εν λόγω συναυλία, που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί το βράδυ της περασμένης Κυριακής με πρωτοβουλία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στο πλαίσιο του Β΄ Παγκόσμιου Συνεδρίου της Ορθόδοξης Νεολαίας, δεν πραγματοποιήθηκε τελικά με απαγορευτική απόφαση της Νομαρχίας της Κωνσταντινούπολης, που θεώρησε ανεπαρκή τα έγγραφα που προσκομίσθηκαν. Μιλώντας στον “Τ” λίγες μόλις ώρες μετά το δυσάρεστο, αναμφίβολα, γεγονός, που αποκτά ιδιαίτερη σημασία ενόψει εκλογών της Κυριακής στην γείτονα, ο Ανδρέας Κατσιγιάννης ομολογεί: “Στην αρχή δεν μπορούσαμε να πιστέψουμε αυτό που ακούγαμε. Δεν είναι καλλιτεχνικό θέμα, αλλά πολιτικό ζήτημα το θέμα του Πατριαρχείου, διότι οι Τούρκοι αρνήθηκαν την ημέρα που επρόκειτο να παίξουμε στο ιστορικό αυτό θέατρο, το οποίο πλέον είναι κλειστό εδώ και δύο χρόνια και θα άνοιγε μόνο για να γίνει αυτή η συναυλία”.
Δεκατέσσερις μουσικοί από τον Βόλο επρόκειτο να πλαισιώσουν τους ερμηνευτές Γιώργο Νταλάρα και Ασπασία Στρατηγού, βλέποντας τελικά προς μεγάλη τους απογοήτευση την εξέλιξη των γεγονότων. Το τιμ της “Εστουδιαντίνας” που ταξίδεψε στην Κωνσταντινούπολη για την συγκεκριμένη συναυλία απαρτίζονταν από τους: Ανδρέα Κατσιγιάννη, Δήμο Βουγιούκα, Σταύρο Κουσκουρίδα, Γιάννη Καραμανιόλα, Γιάννη Πουρνάρα, Νίκο Χρονόπουλο, Νίκο Μέρμηγκα, Νίκο Μπάϊμπα, Γιώργο Ζήφκο, Ανδρέα Παππά, Αποστόλη Μόσιο, Χρήστο Δασκαλόπουλο και Γιώργο Μάτσικα. Το γεγονός, όπως ήταν φυσικό, πήρε τεράστια δημοσιότητα, προκαλώντας μάλιστα τα δυσμενή σχόλια κορυφαίων εκπροσώπων του πολιτικού χώρου.

“Δεν υπάρχει καλλιτεχνικό πρόβλημα”
Σχολιάζοντας τα τεκταινόμενα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της “Εστουδιαντίνας” αναφέρει χαρακτηριστικά: “Είναι κρίμα, γιατί χάθηκε μια σημαντική ευκαιρία και για μας να παίξουμε στην Κωνσταντινούπολη, σε έναν ιστορικό χώρο και να ’ρθούμε πιο κοντά με ένα λαό με τον οποίο δεν έχουμε ουσιαστικά προβλήματα. Τα προβλήματα που συνδέουν τρεις γενιές προσπαθήσαμε να τα εξομαλύνουμε και να τα εξομοιώσουμε. Σε καλλιτεχνικό επίπεδο δεν υπάρχει πρόβλημα”, τονίζει. “Παράλληλα, προσθέτει, ήταν μια ευκαιρία να δουν οι φιλόμουσοι μια ωραία παράσταση με τα τραγούδια που επρόκειτο να ερμηνεύσουμε”. Η συναυλία επρόκειτο να ηχογραφηθεί ζωντανά και να αποτυπωθεί σε cd, γεγονός που ανέτρεψε ωστόσο η ροή των γεγονότων. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η “Εστουδιαντίνα” που γεννήθηκε στην περιοχή, στο πρότυπο των αντίστοιχων ορχηστρών της Πόλης και της Σμύρνης οι οποίες διέπρεψαν πριν από έναν αιώνα, έχει αναπτύξει καλλιτεχνικούς δεσμούς με την γείτονα. Οπως επισημαίνει μάλιστα ο Ανδρέας Κατσιγιάννης “πριν από δύο χρόνια με είχε καλέσει για συνεργασία μια πολύ σπουδαία τραγουδίστρια της Τουρκίας, η Σεζάν Ακσού κι αυτό το γεγονός δείχνει ότι δεν υπάρχει πρόβλημα στις μεταξύ μας σχέσεις. Είναι πολιτικά τα ζητήματα που απαγόρευσαν την συναυλία”, επαναλαμβάνει. “Σε ανθρώπινο και καλλιτεχνικό επίπεδο, συνεχίζει, έχω καλές σχέσεις με συναδέλφους από την Τουρκία και μάλιστα στο δίσκο της “Εστουδιαντίνας” συμμετείχε ένας Τούρκος σολίστας. Εμείς δεν έχουμε προβλήματα μεταξύ μας. Τα πολιτικά θέματα αφορούν άλλους”, επισημαίνει.
Η “Εστουδιαντίνα”, που έχει πλέον αναχθεί σε κορυφαίο πρεσβευτή των ελληνικών πολιτιστικών ηχοχρωμάτων ανά τον κόσμο, ήταν η ορχήστρα που δέχτηκε την πολύ τιμητική πρόσκληση του Οικουμενικού Πατριαρχείου για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης συναυλίας που “περιείχε τραγούδια αναφορές στον Βόσπορο”, όπως εξηγεί ο συντονίζων την δράση της ορχήστρας. Το συναίσθημα που διακατέχει πάντως τους μουσικούς αποτυπών

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου