ΤΟΠΙΚΑ

Κώστας Λεβέντης: Μια ζωή στον τουρισμό

κώστας-λεβέντης-μια-ζωή-στον-τουρισμό-513860

Ο ξενοδόχος και τουριστικός πράκτορας Κώστας Λεβέντης ανατρέχει στις εποχές των πρώτων επισκεπτών του Πηλίου

Συνολικά 58 χρόνια συμπληρώνει στον τουρισμό ο Κώστας Λεβέντης, ξενοδόχος, τουριστικός πράκτορας και αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικής Ερευνας και Προβλέψεων του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, αποκτώντας από νεαρή ηλικία τεράστια εμπειρία σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο πεδίο. Μια ζωή στον τουρισμό, με αφετηρία την ηλικία των 7 ετών, όταν άρχισε να εργάζεται ως βοηθός σερβιτόρου, με τον πατέρα του να δημιουργεί ένα από τα πρώτα ξενοδοχεία το 1937, στον Αη Γιάννη, το οποίο λειτουργεί μέχρι σήμερα, με σύγχρονες προδιαγραφές.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Προερχόμενος από οικογένεια, που δραστηριοποιήθηκε στον τουρισμό και γνώστης του αντικειμένου παιδιόθεν, ο Κώστας Λεβέντης ξεφυλλίζει το άλμπουμ των προσωπικών αναμνήσεων και μιλά στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ για τη διαδρομή του τουρισμού στην περιοχή, ανατρέχοντας στο παρελθόν.

«Εχω γεννηθεί μέσα σε δωμάτιο ξενοδοχείου. Οι πρώτες μου εικόνες και τα πρώτα ερεθίσματα από τον τουρισμό είναι σύμφυτα με τη ζωή μου. Εχω φωτογραφηθεί με ξένους πελάτες του ξενοδοχείου από τη βρεφική μου ηλικία. Εργάστηκα από την ηλικία των 7 ετών στο ξενοδοχείο «Αιγαίο», ως βοηθός σερβιτόρου, ντυμένος με γραβάτα ή παπιγιόν, ανάλογα με την περίσταση, και δουλεύαμε από το πρωί μέχρι το βράδυ. Συνήθως ο μισθός ήταν τα φιλοδωρήματα των πελατών και στο τέλος της σεζόν μού έδιναν ένα συμβολικό ποσό», αρχίζει η αφήγηση.

Γέννημα θρέμμα του Αη Γιάννη, αναφέρεται με θαυμασμό και αγάπη στους γονείς του Δημήτρη και Αλεξάνδρα και στα αδέλφια του Αναστασία και Σταμάτη, ο οποίος συνεχίζει, επίσης, την οικογενειακή παράδοση.

Φτωχό ψαροχώρι ο Αη Γιάννης, σκάλα που τραβούσαν τις βάρκες και μετέφεραν ξυλεία και διάφορα είδη σε άλλες περιοχές, άλλαξε κυριολεκτικά όψη όταν δημιουργήθηκε η κατασκήνωση της ΧΑΝ, ανοίγοντας προοπτικές ανάπτυξης στην περιοχή.

«Γεννήθηκα και μεγάλωσα στον πραγματικό… πρόδρομο του πηλιορείτικου τουρισμού, άλλοτε μικρό ψαροχώρι, ο οποίος και εξελίχθηκε σε ξακουστό, κοσμοπολίτικο θέρετρο του Ανατολικού Πηλίου, σε χώρο όπου αποθεώνεται η φυσική ομορφιά με τον εκπληκτικό συνδυασμό βουνού και θάλασσας, σφύζει τα καλοκαίρια από επισκέπτες», υπογραμμίζει ο κ. Λεβέντης.

Η κατασκήνωση που άλλαξε το τοπίο

Αφετηρία για τη ραγδαία τουριστική ανάπτυξη της περιοχής αποτέλεσε ο εντοπισμός του Αη Γιάννη από Αμερικανούς της Υ.Μ.C.A., οι οποίοι ίδρυσαν το 1924 την πρώτη οργανωμένη κατασκήνωση στην Ελλάδα, της ΧΑΝ στο Πήλιο.

Νέος θεσμός με πρωτόγνωρα προγράμματα για τους νέους της εποχής, με πρώτο διευθυντή τον Λούις Ρις, τον άνθρωπο που έφερε μέσω της ΧΑΝ το μπάσκετ στην Ελλάδα, με συνεργάτη τον Απόστολο Νικολαΐδη. Το 1932 κατασκευάζοντας σε δικό της χώρο δέκα σκηνές σταθεροποιεί τη λειτουργία της.

Η κατασκήνωση χρόνο με τον χρόνο γίνεται γνωστή στο πανελλήνιο και προσελκύει όλο και περισσότερο κόσμο, που θέλει να γνωρίσει από κοντά τα πρωτόγνωρα προγράμματα και το έργο που επιτελούν οι άνθρωποί της.

Ηταν η βασική αιτία για να αναπτυχθούν τα πρώτα ξενοδοχεία στον Αη Γιάννη, όπως το 1924 το «Αιγαίο», προκειμένου να εξυπηρετούν τους πρώτους πελάτες, που ήταν οι γονείς των παιδιών και Αμερικανοί, που γνώρισαν την περιοχή. Ελλείψει οδικής πρόσβασης, καθώς ο δρόμος δημιουργήθηκε μεταγενέστερα, οι πρώτοι επισκέπτες έφταναν στην περιοχή με καραβάκια.

Διορατικοί οι γονείς του, δημιούργησαν το 1937 ξενοδοχείο, από τα πρώτα στην περιοχή, μετατρέποντας το σπίτι τους σε τουριστική μονάδα 6 δωματίων, με την ονομασία «Κεντρικόν». Σήμερα λειτουργεί με την επωνυμία «BOUTIQUE ΒUNGALOWS KENTRIKON», με 45 κρεβάτια και υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών.

Το πρωινό σερβιρόταν στους πρώτους επισκέπτες στην αυλή του ξενοδοχείου και το μεσημεριανό περιελάμβανε ό,τι μαγείρευε καθημερινά η μητέρα του για την οικογένεια. Ολα τα προϊόντα, που προσφέρονταν στους πελάτες, προέρχονταν από την αυλή και το μποστάνι της οικογένειας, εδραιώνοντας πριν από πάρα πολλά χρόνια το ελληνικό πρωινό με τοπικά προϊόντα.

Πρωτοπόρος στον τουρισμό

Με σημείο αναφοράς την κατασκήνωση της ΧΑΝ, ο Αη Γιάννης μπαίνει δυναμικά στον τουριστικό χάρτη, τα έξι ξενοδοχεία, που υπήρχαν αρχικά, πολλαπλασιάστηκαν στη διάρκεια των χρόνων.

Από το 1980 η περιοχή του Πηλίου μπαίνει σε άλλο επίπεδο ξενοδοχειακών τουριστικών υποδομών, εξειδικεύοντας σε πρωτόγνωρη διαφορετικότητα του τουριστικού προϊόντος.

«Σε όλο το Πήλιο, σε όλα τα χωριά του, «ξεφυτρώνουν» σαν τα μανιτάρια οι παραδοσιακές κατασκευές καταλυμάτων ή αναστυλώσεις παλαιών αρχοντικών. Επισκέπτες, που λάτρεψαν αυτόν τον τόπο, επέστρεψαν ως μόνιμοι κάτοικοι, επενδύοντας και λειτουργώντας μικρές οικογενειακές μονάδες.

Σήμερα με πρωτοπόρους τη Μακρινίτσα και την Πορταριά στον χειμερινό, κυρίαρχα, τουρισμό, και τον Αη Γιάννη στον αντίστοιχο καλοκαιρινό, αναπτύχθηκαν και στα 24 χωριά του», αναφέρει ο γνωστός επιχειρηματίας.

Κύριο χαρακτηριστικό του Πηλίου οι οικογενειακές επιχειρήσεις κι όπως υπογραμμίζει ο ίδιος «η οικογένεια είναι το Αλφα και το Ωμέγα για μένα. Αυτό που μας δίδαξαν οι γονείς μας, το διδάξαμε, με τη σειρά μας, στα παιδιά μας, Δημήτρη, Αλέξανδρο και Αύρα, και τώρα καμαρώνουμε την εξέλιξή τους, στηρίζοντας με τις εμπειρίες μας.

Εγώ και ο αδελφός μου Σταμάτης ξεκινήσαμε το 1978 και από το 1983 μαζί με τις υπέροχες γυναίκες μας Βιολέτα και Ευαγγελία, στήσαμε την εξέλιξη της τουριστικής προσπάθειας των γονιών μας. Το 1980 δημιουργήσαμε το LES HIRONDELLES, το πρώτο γραφείο εισερχόμενου τουρισμού στην Κεντρική Ελλάδα, με προγράμματα σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές ξεκινώντας το 1983 από Ιταλία, Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία, Αυστρία και αργότερα από βαλκανικές χώρες, ενώ από το 2012 φέραμε τη Ρωσία στην περιοχή μας», υπογραμμίζει, αναφερόμενος στην επαγγελματική του διαδρομή.

Προοπτικές στον τουρισμό

Σήμερα, 58 χρόνια μετά, συνεχίζει την πορεία του, έχοντας περάσει τη σκυτάλη στα παιδιά του, παραμένοντας, ωστόσο, πάντα στις επάλξεις. Γνωρίζει ότι «ο τουρισμός είναι ευαίσθητος κλάδος επιχειρηματικότητας» και τονίζει ότι «όλα τα προβλήματα έχουν λύσεις, αλλά σημαντικό είναι να κάνεις ευκαιρία την κρίση».

Στη μακρόχρονη επιχειρηματική του δραστηριότητα έχει αντιμετωπίσει πολλές κρίσεις και αντεπεξήλθε με θαυμαστή ψυχραιμία. Αναφερόμενος στην πανδημία, την υγειονομική κρίση που έχει προκαλέσει παγκόσμια αναστάτωση, υπογραμμίζει ότι «η πανδημία, αλλά και η αυξανόμενη περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση αλλάζουν τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων ταξιδιωτών και δημιουργούν νέες προκλήσεις για τους ξενοδόχους, αλλά και τους αερομεταφορείς. Τέσσερις στους δέκα Ευρωπαίους είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για να επισκεφθούν προορισμούς με λιγότερο κόσμο. Επιπλέον, το 51% δηλώνει πως επιθυμεί να ταξιδεύει περισσότερο σε περιόδους διαφορετικές από εκείνες της εποχικής κορύφωσης του τουρισμού. Η περιοχή μας έχει πλεονέκτημα και πρέπει να το εκμεταλλευτούμε. Οι εποχές που ο πελάτης ερχόταν στην πόρτα μας, ανήκουν σε προηγούμενες δεκαετίες. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία».

Πανελλήνια διάκριση

Με μακρά συνδικαλιστική δραστηριότητα σε τοπικό και πανελλαδικό επίπεδο, τιμήθηκε από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων για την προσφορά του στον τουρισμό, έχοντας θητεύσει επί δύο και πλέον δεκαετίες στο «τιμόνι» της Ενωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας, ενώ κατέχει τη θέση του αντιπροέδρου του Ινστιτούτου Τουριστικής Ερευνας και Προβλέψεων του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου.

«Είναι η καλύτερη ηθική ικανοποίηση από το κυρίαρχο συνδικαλιστικό όργανό μας, που υπηρέτησα με πίστη και αφοσίωση, φθάνοντας στην αντιπροεδρία του. Εβαλα από τα πρώτα βήματα ως πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων τη Μαγνησία στο κέντρο των συνδικαλιστικών αποφάσεων και διεκδικήσεων. Απογειώσαμε την Ενωση Ξενοδόχων Μαγνησίας, αλλά η εικόνα της τα τελευταία χρόνια δεν είναι αυτή που ονειρευόμουν», τονίζει.

Πενήντα οκτώ χρόνια μετά δεν σταματά να εργάζεται ακούραστα, να σχεδιάζει, να οραματίζεται και να δημιουργεί, καμαρώνοντας τα παιδιά και τα εγγόνια του. Πάντα στις επάλξεις του τουρισμού, υποστηρίζει σθεναρά ότι «η πολιτεία οφείλει να στηρίζει τον τουρισμό και τον επιχειρηματία του τουρισμού», καθιστώντας σαφές ότι ειδικά στην περίοδο της οικονομικής κρίσης, πρέπει να δοθούν κίνητρα και διέξοδοι στο πιο δυναμικό κομμάτι της οικονομίας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου