ΤΟΠΙΚΑ

Βγαίνει από τις καλένδες ο περιφερειακός – Δρομολογείται μετά από 25 χρόνια έξοδος από Αγριά – Μαλάκι

βγαίνει-από-τις-καλένδες-ο-περιφερεια-548066

Η χάραξη, όμως, του έργου συνιστά καταστροφή για κατοίκους σε Αγριά και Λεχώνια, που μιλούν για «κατάτμηση περιοχών από δρόμο – αεροδρόμιο, που θα καταβροχθίσει σπίτια και δέντρα»

Τις διαδικασίες ολοκλήρωσης ενός σημαντικού έργου που έχει σχεδιαστεί από τη δεκαετία του ’90 και ακόμη και σήμερα λειτουργεί χωρίς… αρχή και τέλος, του περιφερειακού Βόλου, έχει αναλάβει η Περιφέρεια Θεσσαλίας.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Η μεταβίβαση της αρμοδιότητας ολοκλήρωσης του περιφερειακού από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών στην Περιφέρεια Θεσσαλίας για την ολοκλήρωση της μελέτης που θα δίνει έξοδο στον δρόμο από την Αγριά στο Μαλάκι, πανηγυρίστηκε ως το πρώτο βήμα που θα βγάλει το έργο από το τέλμα, στο οποίο βρίσκεται από το 2010. Ωστόσο μαζί με τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση του δρόμου, η Περιφέρεια Θεσσαλίας, καλείται να διαχειριστεί και τις έντονες αντιδράσεις που υπάρχουν κυρίως από την Αγριά και τα Λεχώνια για τη χάραξη του περιφερειακού.

Κάτοικοι των δύο περιοχών υποστηρίζουν, με βάση το σχέδιο της χάραξης, που είναι γνωστό έως σήμερα, ότι ο δρόμος θα «καταβροχθίσει» τουλάχιστον 10 σπίτια, θα ακυρώσει 50 ακόμη που θα… χάσουν αυλές, μπαλκόνια και δωμάτια, θα κόψει 6.000 δέντρα και θα συνιστά… «αεροδρόμιο» που θα τέμνει οικισμούς, χωρίζοντάς τους σε… βόρειους και νότιους.

Ηδη από την Περιφέρεια έχει προχωρήσει η διαδικασία δημοπράτησης της μελέτης για την ολοκλήρωση της Περιφερειακής οδού Βόλου «Τμήμα παράκαμψη Αγριάς-Μαλάκι και της αντιπλημμυρικής προστασίας Αγριάς», προϋπολογισμού 977.353,06 ευρώ. Η μελέτη χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Το ιστορικό

Σήμερα, ο περιφερειακός, που δεν έχει αρχή (είναι σε εκκρεμότητα η είσοδος της Μπουρμπουλήθρας) σταματά στην Αγριά, πάνω από το ύψος των Lidl. Η μελέτη «Ολοκλήρωση μελετών στο οδικό κύκλωμα Πηλίου: Τμήμα παράκαμψη Αγριάς -Αφέτες» εκπονήθηκε από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών (ΔΟΥ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με σύμβαση από 21-07-2010 και ολοκληρώθηκε τμηματικά στις 04-11-2016 και στις 21-02-2017.

Μετά από αίτημα της Περιφέρειας Θεσσαλίας για τη διερεύνηση της ωριμότητας της παραπάνω μελέτης για την κατασκευή του έργου, με έγγραφο της Δ.Ο.Υ. η μελέτη πατραδόθηκε το καλοκαίρι του 2020.

Η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Θεσσαλίας αφού μελέτησε την εγκεκριμένη μελέτη ως προς το αντικείμενο και την πληρότητα της, διαπίστωσε ότι για να έχει τη ωριμότητα κατασκευής απαιτείται η δημοπράτηση νέας μελέτης προϋπολογισμού 977.353,06 για το τμήμα «Παράκαμψη Αγριάς – Μαλάκι», συνολικού μήκους 6,5χλμ.

Η νέα μελέτη

Η νέα μελέτη περιλαμβάνει:

  • Επικαιροποίηση – τροποποίηση μελέτης οδοποιίας στο οδικό τμήμα Παράκαμψη Αγριάς, μήκους 3 χλμ, ενιαίας επιφάνειας κυκλοφορίας, μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση με ΛΠΧ (λωρίδα πολλαπλών χρήσεων) με παράπλευρο δίκτυο εκατέρωθεν.
  • Περιλαμβάνεται η μελέτη τεσσάρων ισόπεδων τρισκελών κόμβων και ενός ισόπεδου τετρασκελή κόμβου, για τη σύνδεση με την Αγριά.
  • Νέα μελέτη Κτηματολογίου σε μήκος 3 χλμ και συμπλήρωση – επικαιροποίηση Κτηματολογίου στο τμήμα Παράκαμψη Αγριάς – Μαλάκι, μήκους 6,485 χλμ.
  • Ολοκλήρωση μελετών τεχνικών έργων (αφορά τρία τεχνικά γεφύρωσης ποταμών και δύο Τεχνικά Κάτω Διαβάσεων) και
  • Υδραυλική μελέτη αποχέτευσης-αποστράγγισης για την αντιπλημμυρική προστασία της Αγριάς, με κατασκευή τάφρου ανάντη.

Η μελέτη του συγκεκριμένου οδικού τμήματος παράκαμψης Αγριάς έως Μαλάκι, αποτελεί τμήμα της Εθνικής Οδού Κυκλώματος Πηλίου και συνέχεια του ήδη κατασκευασμένου τμήματος της Περιφερειακής οδού Βόλου.

Περιφέρεια: Εργο πνοής

Σύμφωνα με την αντιπεριφερειάρχη Μαγνησίας, Δωροθέα Κολυνδρίνη, πρόκειται για ένα έργο πνοής για ολόκληρη την περιοχή. Προβλέπεται ότι θα αποσυμφορήσει σημαντικά την Αγριά και τα Λεχώνια από την αυξημένη κίνηση λόγω της διαμπερούς κυκλοφορίας, ενώ ταυτόχρονα θα συμβάλλει τα μέγιστα στην αύξηση της οδικής ασφάλειας των χρηστών της οδού με την παράλληλη μείωση του χρόνου ταξιδιού των διερχομένων.

«Η υπάρχουσα κατάσταση της οδού δεν ανταποκρίνεται στους σημερινούς κυκλοφοριακούς φόρτους, ούτε και στους νέους κανονισμούς περί μελετών οδοποιίας. Η ανάγκη συνεπώς κατασκευής της νέας οδού είναι επιτακτική ώστε να αποφορτιστεί το τμήμα της υφιστάμενης Εθνικής Οδού και να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση της διαμπερούς κυκλοφορίας με ταχύτητα και ασφάλεια χωρίς να επιβαρύνει τον αστικό ιστό των δημοτικών διαμερισμάτων.

Το σημαντικό είναι με την ολοκλήρωση της παραπάνω μελέτης πέρα από οδικό έργο είναι και αντιπλημμυρικό, διότι στο αντικείμενο της μελέτης είναι και η μελέτη αντιπλημμυρικής τάφρου ανάντη της αρτηρίας για την προστασία της Αγριάς η οποία πλήττεται από πλημμυρικά φαινόμενα», αναφέρεται στη σκοπιμότητα του έργου.

Οπως αναφέρει η κ. Κολυνδρίνη, μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ, η πεδινή χάραξη είναι η μοναδική προοπτική για την υλοποίηση του έργου. «Ή πεδινή ή καθόλου. Για την ημιορεινή χάραξη το κόστος είναι πενταπλάσιο. Σε κάθε περίπτωση με τη νέα μελέτη θα αντιμετωπιστούν όλα τα προβλήματα που παρουσιάζονται. Υπάρχει χώρος για τη χάραξη. Δεν θα γκρεμιστούν σπίτια», αναφέρει κατηγορηματικά.

Κάτοικοι: Καταστροφή η πεδινή χάραξη

Κάτοικοι όμως της Αγριάς και των Λεχωνίων κρατούν… μικρό καλάθι και αντιδρούν στην λύση της πεδινής χάραξης. Ζητούν ο περιφερειακός να ακολουθήσει την ημιορεινή χάραξη, η οποία περνά πάνω από την κατοικημένη περιοχή της Αγριάς, και των υπολοίπων χωριών ή αλλιώς να γίνουν παρεμβάσεις στο ήδη υπάρχον δίκτυο, που θα βοηθήσουν στην αποκατάσταση της κυκλοφορίας για την αντιμετώπιση του προβλήματος που αφορά στα Σαββατοκύριακα του καλοκαιριού.

«Δεν μπορούν να υποστηρίζουν ότι η ημιορεινή είναι ακριβή λύση. Δεν έχει μελετηθεί ποτέ. Δεν μπορεί να είναι ακριβή με το… μάτι», σημειώνει κάτοικος της Αγριάς, ο Δημήτρης Σφύρας.

Επικαλούνται μάλιστα, αποφάσεις των πρώην Δήμων, μεταξύ των οποίων και του Δήμου Αρτέμιδος, όταν σύσσωμο το δημοτικό συμβούλιο, στο οποίο ήταν πρόεδρος η κ. Κολυνδρίνη, είχε αποφασίσει υπέρ της ημιορεινής χάραξης του περιφερειακού (31 Ιανουαρίου 2008).

«Θέλουν να επικαιροποιήσουν και να εφαρμόσουν μια χάραξη περιφερειακού, η οποία έχει προταθεί πριν από 25 χρόνια, και έχει ακυρωθεί, από δημόσιους φορείς, ΤΕΕ, νομαρχιακά και δημοτικά συμβούλια, λόγω των επιβλαβών επιπτώσεων, σε περιουσίες ανθρώπων, και των καταστροφικών συνεπειών που θα έχει σε όλους τους τομείς της περιοχής», υποστηρίζουν κάτοικοι που έχουν προχωρήσει στη συγκέντρωση περίπου χιλίων ηλεκτρονικών και χειρόγραφων υπογραφών ενάντια στην πεδινή χάραξη.

«Δρόμος – αεροδρόμιο θα καταβροχθίσει σπίτια»

Κάτοικοι αναφέρουν ότι ο περιφερειακός θα μοιάζει με… αεροδρόμιο. Σύμφωνα με τον Δημήτρη Σφύρα, έναν από τους κατοίκους της Αγριάς, το πλάτος του οδοστρώματος θα είναι στα 40 μέτρα και προβλέπονται και βοηθητικοί δρόμοι.

«Ενας δρόμος που θα είναι σαν… αεροδρόμιο θα περνά μέσα από την Αγριά, χωρίζοντας μια περιοχή Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου σε βόρειους και νότιους, με τους μεν να μην μπορούν να έχουν άμεση επαφή με τους δε», αναφέρει ο κ. Σφύρας.

Κάτοικοι ζήτησαν τη βοήθεια μηχανικών, έβαλαν κάτω τα σχέδια της χάραξης και ξεκίνησαν τον… απολογισμό της καταστροφής. «Καταβροχθίζονται δέκα σπίτια, ακυρώνονται πάνω από 50 κατοικίες. Ο δρόμος τέρας θα περνά μέσα από αυλές, βεράντες, μπαξέδες ενώ τα σπίτια που συνορεύουν με τον δρόμο στην Αγριά θα πρέπει να βρουν νέα πρόσβαση προς τον οικισμό», τονίζει ο ίδιος.

Από την πλευρά της η κάτοικος της περιοχής των Λεχωνίων, Κατερίνα Μιχαλοπούλου, υποστηρίζει ότι στην πιο εύφορη πεδιάδα της Μαγνησίας θα κοπούν πάνω από 6.000 αιωνόβια ελαιόδεντρα και άλλα οπωροφόρα δέντρα, τα οποία παρέχουν τα προϊόντα τους, σε ένα μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού.

«Το τρελό είναι ότι μέχρι και σήμερα, δίνονται οικοδομικές άδειες πάνω στη χάραξη, με αποτέλεσμα, να χρειαστεί να γκρεμιστούν σπίτια, ή να περάσει ο περιφερειακός μέσα από τις αυλές των ήδη υπαρχουσών κατοικιών, χωρίς αποζημιώσεις, μιας και έχει χαρακτηρισθεί εθνική οδός», αναφέρει η ίδια.

Για τους κατοίκους που έχουν δει τη χάραξη, ο περιφερειακός δεν θα είναι ανάπτυξη, αλλά καταστροφή. «Το σχέδιο προχωρά και εκπονείται μελέτη χωρίς περιβαλλοντικούς όρους, μέσα από Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου στην Αγριά, μέσα από περιοχή Natura και χωρίς περιβαλλοντικούς όρους. Προχωρούν χωρίς να σέβονται τη συνθήκη Aarhus που επιβάλλει η Ε.Ε. και αφορά στη διαβούλευση για τις περιπτώσεις έργων που επηρεάζουν τη ζωή των πολιτών», σημειώνει ο κ. Σφύρας.

Μελέτη για την έξοδο του περιφερειακού από την Αγριά στο Μαλάκι δημοπράτησε η Περιφέρεια Θεσσαλίας, βγάζοντας από τις καλένδες έργο πνοής

Την ημιορεινή χάραξη ως λύση προκρίνουν κάτοικοι σε Αγριά και Λεχώνια επικαλούμενοι ομόφωνες αποφάσεις προ δεκαετίες και πλέον

Κάτοικοι ζήτησαν τη βοήθεια μηχανικών, έβαλαν κάτω τα σχέδια της χάραξης και άρχισαν τον... απολογισμό της καταστροφής: Καταβροχθίζονται δέκα σπίτια, ακυρώνονται πάνω από 50 κατοικίες

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου