ΤΟΠΙΚΑ

Φράγματα με εγχειρίδια ασφαλείας προτείνει ο Απ. Παπατόλιας

φράγματα-με-εγχειρίδια-ασφαλείας-προ-361092

Με αφορμή τους κινδύνους που εγκυμονούνται

για το Παναγιώτικο

Στο φράγμα

Παναγιώτικο και στον κίνδυνο πρόκλησης σημαντικών ζημιών στο ταχιδιυλιστήριο

και στα δίκτυα των αγωγών, σε περίπτωση έντονων βροχοπτώσεων, εξαιτίας μιας

σειράς ελλείψεων, επανήλθε μέσα σε λίγες ημέρες με ανακοίνωσή του ο Γενικός

Γραμματέας της Ενωσης Περιφερειών Ελλάδος Απ. Παπατόλιας.

Όπως

αναφέρει, το φράγμα Παναγιώτικο, ολοκληρωμένο ήδη από το 2003, αποτελεί

χαρακτηριστική περίπτωση φράγματος που ξεκίνησε να λειτουργεί παρά τις μεγάλες

και σοβαρές ελλείψεις του, με αποτέλεσμα αυτή η λειτουργία του να εγκυμονεί

τεράστιους κινδύνους για υποδομές και ανθρώπους. Για την ασφαλή λειτουργία του

φράγματος απαιτείται να ληφθούν άμεσα πρόσθετα μέτρα αντιμετώπισης των σοβαρών

ελλείψεων που παρουσιάζει.

Μακροπρόθεσμα,

σύμφωνα με τον κ. Παπατόλια, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο

ανεξέλεγκτης, μερικής ή πλήρους, θραύσης του φράγματος, με ανυπολόγιστες

συνέπειες. Σημειώνει ότι εξαιτίας αυτών των σοβαρών ελλείψεων, δεν έχει

πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα η παραλαβή του έργου από την αρμόδια Υπηρεσία της

Περιφέρειας και προσθέτει:

«Οι ανωτέρω

εργασίες αποτελούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις ασφαλούς λειτουργίας του, ώστε να

είναι δυνατή η παραλαβή και η χρήση του από τον τοπικό Φορέα Διαχείρισης.

Παράλληλα, είναι απολύτως αναγκαίο, για την ασφαλή μακροχρόνια χρήση του, τόσο

για το Παναγιώτικο όσο και για τα υπόλοιπα φράγματα του νομού, να εκπονηθούν

και να εφαρμόζονται συστηματικά «Εγχειρίδια Ασφαλείας» για κάθε φράγμα

ξεχωριστά, ώστε να αντέξουν στο χρόνο αυτά τα πολυδάπανα έργα ζωτικής σημασίας

για την τοπική ανάπτυξη.

Στα

Εγχειρίδια Ασφαλείας θα πρέπει να καθορίζονται οι κανόνες επιθεώρησης κάθε

φράγματος, η εφαρμογή προγράμματος μετρήσεων, οι αρχές ελέγχου του ταμιευτήρα,

σε συνδυασμό με την εκτίμηση των καιρικών φαινομένων, τις ανάγκες διάθεσης

νερού την επόμενη περίοδο και την αξιολόγηση άλλων φυσικών καταστροφών (π.χ.

πυρκαγιές). Με βάση τα ευρήματα των επιθεωρήσεων πρέπει να προγραμματίζονται

περιοδικά οι εργασίες συντήρησης και οι έκτακτες εργασίες επισκευής και

αποκατάστασης βλαβών, ώστε να επιτυγχάνεται το απαιτούμενο επίπεδο ασφαλούς

λειτουργίας και να ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος πρόκλησης ζημιών ή καταστροφών.

«Για την

παρακολούθηση των φραγμάτων, βάσει των Εγχειριδίων Ασφαλείας, είναι αναγκαίο να

συσταθεί αρμόδια Υπηρεσία Ασφάλειας Φραγμάτων σε επίπεδο Περιφέρειας, η οποία

θα έχει την ευθύνη του ελέγχου, της συντήρησης και ασφαλούς λειτουργίας τους. Η

ορθολογικά προγραμματισμένη και ασφαλής λειτουργία των φραγμάτων, για όλη τη

διάρκεια ζωής τους, η οποία υπερβαίνει τα 100 χρόνια, αποτελεί ευθύνη της

Περιφέρειας, η οποία θα πρέπει να αναλάβει καινοτόμες πρωτοβουλίες για την

έγκαιρη αντιμετώπιση του προβλήματος. Μόνο ο διαρκής και μεθοδικός έλεγχος, σε

συνδυασμό με την έγκαιρη και συστηματική συντήρηση και η ορθολογική λειτουργία

των φραγμάτων είναι βασική προϋπόθεση για να διατηρηθούν στο χρόνο αυτές οι

ιδιαίτερα «ακριβές» επενδύσεις και να συνεχίσουν να αποτελούν «πηγή ζωής», αντί

να μετατραπούν επικίνδυνες «ωρολογιακές βόμβες»…», καταλήγει ο κ. Παπατόλιας.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου