ΤΟΠΙΚΑ

Στέλλα Μιχολίτση – Θωμάς Κέρτσαλης: H ζωή είναι γεμάτη δυσκολίες, μα και γεμάτη λύσεις

στέλλα-μιχολίτση-θωμάς-κέρτσαλης-h-ζ-593745

Δύο νέοι με αναπηρία περιγράφουν στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ τη νέα τους αρχή στο εξωτερικό και τις διαφορές με την Ελλάδα

Πριν μία εβδομάδα, ο Θωμάς και η Στέλλα αντάλλαξαν όρκους αιώνιας πίστης και αγάπης στην πόλη του Λουξεμβούργου.

Ακόμα δύο νέοι Ελληνες, που προτίμησαν να οργανώσουν τη ζωή τους εκτός συνόρων. Οπως μας λένε, η επιλογή του μικρού κράτους στην «καρδιά» της Ευρώπης δεν ήταν τυχαία. Καλές συνθήκες εργασίας και επιλογές, τοποθετείται ανάμεσα σε πολλές και ιστορικές χώρες, που μπορείς εύκολα να επισκεφτείς, αλλά και κάτι εξόχως σημαντικό για τους ίδιους, η προσβασιμότητα και οι διευκολύνσεις για άτομα με οπτική αναπηρία είναι βαθιά ριζωμένες στην κουλτούρα της πόλης.

Συνέντευξη στον ΦΟΙΒΟ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

Ο προγραμματιστής και βραβευμένος συγγραφέας Θωμάς Κέρτσαλης, γεννημένος στη Βέροια, ύστερα από τις σπουδές του στη Θεσσαλονίκη και εργασιακή εμπειρία στον Πειραιά, αποφάσισε πριν δέκα χρόνια να τολμήσει το επόμενο βήμα. Παράλληλα, συγγράφει και παιδικά παραμύθια με ιδιαίτερη επιτυχία. Με τις δύο ασχολίες του προσπαθεί να βοηθήσει τα άτομα με αναπηρία, αλλά και να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο.

Η Στέλλα Μιχολίτση από το Βελεστίνο, γνωστή από τις συνεντεύξεις που έχει δώσει κατά καιρούς και τον διαρκή αγώνα της, που αφορά σε καλύτερες συνθήκες για τα άτομα με αναπηρία, ετοιμάζεται επίσης να μεταβεί από τη νέα χρονιά στο εξωτερικό. Ως απόφοιτη του παιδαγωγικού τμήματος ειδικής αγωγής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, φέτος δίδαξε στο ειδικό δημοτικό σχολείο τυφλών της Καλλιθέας.

Η αλήθεια είναι πως όταν συνομιλείς με νέα παιδιά, που έχουν αποφασίσει να συνεχίσουν τη ζωή και την καριέρα τους εκτός Ελλάδας, μοιραία έρχονται και οι συγκρίσεις με την εγχώρια πραγματικότητα. Το κοινό συμπέρασμα, όμως, αποτυπώνεται στην τελευταία φράση της συζήτησής μας και το έχετε ήδη διαβάσει, πιο πάνω, στον τίτλο: H ζωή είναι γεμάτη δυσκολίες, μα και γεμάτη λύσεις.

Να ζήσετε! Πώς ήταν η τελετή;

Σ.Μ. Πάρα πολύ ωραία. Παντρευτήκαμε στο Δημαρχείο με πολιτικό γάμο. Μάλιστα, είχαμε και διερμηνέα, που μετέφραζε την τελετή από τα γαλλικά στα ελληνικά. Μας πέταξαν και… πολύ ρύζι οι φίλοι του Θωμά, ο οποίος έχει κάνει τον κύκλο του λόγω της παρουσίας του στην πόλη.

Γιατί Λουξεμβούργο;

Θ.Κ. Δουλεύοντας ήδη σε ιδιωτική εταιρεία, αποφάσισα να στείλω το βιογραφικό μου στο εξωτερικό.Ημουν από τους λίγους, που δεν έβλεπα τη μετανάστευση σαν αγγαρεία, αλλά ως συναρπαστική εμπειρία και ευκαιρία να εξερευνήσω το άγνωστο, να εμπλουτίσω τις εμπειρίες μου και να διευρύνω τους ορίζοντές μου. Τέλος η αναζήτηση καλύτερων συνθηκών εργασίας και ζωής με οδήγησε σε αυτήν την παραμυθένια χώρα.

Εργάζομαι ως προγραμματιστής στη Σχολή Τυφλών του Λουξεμβούργου, Κέντρο για την ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετικών με την όραση. Εχοντας ο ίδιος μειωμένη όραση, αναπτύσσω εκπαιδευτικές εφαρμογές, που βοηθούν τους μαθητές με οπτικές, καθώς και άλλες αναπηρίες στα μαθήματά τους.

Επίσης συγγράφω παραμύθια και διηγήματα με κύριο στόχο να ευαισθητοποιήσω τα παιδιά σχετικά με την αναπηρία. Συχνά τα αφηγούμαι σε σχολεία και βιβλιοθήκες. Κάποια προβλέπεται να ανέβουν σε θεατρικές παραστάσεις. Μέχρι στιγμής συμμετείχα σε τρεις συλλογικές εκδόσεις.

Σ.Μ. Από όσο την έχω γνωρίσει έως τώρα, πρόκειται για μία ελκυστική χώρα. Είναι γοητευτική και προκλητική ταυτόχρονα. Μπορείς να γνωρίσεις τον κόσμο, γιατί σου δίνεται κυριολεκτικά η ευκαιρία να ταξιδέψεις παντού. Να γνωρίσεις ανθρώπους από διαφορετικούς πολιτισμούς. Αλλωστε, σημαντικό μέρος του πληθυσμού είναι ξένοι. Σε κάποιες καφετέριες σου δίνεται η δυνατότητα να μιλάς με άτομα σε ξένες γλώσσες για να τις εξασκήσεις.

Στέλλα, ποια προετοιμασία χρειάζεσαι για να εγκατασταθείς μόνιμα εκεί; Πόσο σε βοηθά η Μπαλού, το υπέροχο λαμπραντόρ οδηγός;

Θα χρειαστεί να μάθω μία ή περισσότερες γλώσσες, οι οποίες είναι απαραίτητες και για την καθημερινότητά μου, αλλά και στη συνεργασία μου με τον εκπαιδευτή κινητικότητας, τον άνθρωπο δηλαδή που θα με βοηθήσει να μάθω τις νέες μου διαδρομές στην πόλη. Καλούμαι να φτιάξω νοητούς χάρτες στο μυαλό μου για να μπορώ να κινούμαι με το μπαστούνι και στη συνέχεια να είμαι σε θέση να τις δείξω στην Μπαλού για να με οδηγεί εκείνη. Επίσης, θα πρέπει να μάθει τα σημεία ενδιαφέροντος, όπως μέρη που συχνάζω για ψυχαγωγία, δουλειά και άλλα πολλά. Μάλιστα, η τροφή είναι το κίνητρό της για να μάθει. Της δίνω σε κάθε δρόμο που θα περάσω. Ηδη προσαρμοζόμαστε!

Να σημειώσω βέβαια πως η αρχική εκπαίδευση του σκύλου οδηγού γίνεται σε εξειδικευμένες σχολές. Η Μπαλού συγκεκριμένα εκπαιδεύτηκε στο Κέντρο «Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδος». Η εκπαίδευση αρχίζει την περίοδο που ο σκύλος είναι περίπου 4 μηνών πηγαίνοντας σε ανάδοχη οικογένεια, η οποία δέχεται εθελοντικά να τον φιλοξενήσει, ώστε να μάθει τα βασικά και να κοινωνικοποιηθεί. Ωστόσο, πάντα με συγκεκριμένα όρια ή οδηγίες, π.χ. να μην μπαίνει στη θάλασσα ή να μάθει να εισέρχεται στα μέσα μαζικής μεταφοράς, μάρκετ, θέατρα, γιατί προορίζεται για σκύλος οδηγός. Στη συνέχεια περνά στα χέρια του εκπαιδευτή, ο οποίος του μαθαίνει τις εντολές οδήγησης, να βρίσκει κράσπεδα, στύλους, πόρτες, στάσεις. Οταν γίνει δύο χρόνων αποτελεί το «ταίριασμα» με τον χειριστή, με βάση τα χαρακτηριστικά του κάθε ανθρώπου, τα ενδιαφέροντά του και το πιο σημαντικό τον τρόπο ζωής του. Μην ξεχνάμε πως είναι ένα από τα πιο σημαντικά όντα στη ζωή μας, το οποίο μας βοηθά να είμαστε αυτόνομοι με ασφάλεια. Υπάρχει αμοιβαία αγάπη μεταξύ μας και κατανόηση. Ξέρει κάθε στιγμή τι θέλω και πώς το θέλω. Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Κέντρο «Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδος» για την ευκαιρία που μου έδωσε να αποκτήσω αυτό το υπέροχο πλάσμα.

Εχετε ζήσει στην Ελλάδα και έχετε ταξιδέψει αρκετά. Πείτε μας κάποιες σημαντικές διαφορές.

Σ.Μ. Δυστυχώς, στην Ελλάδα ορισμένα, που θεωρούνται αυτονόητα, δεν τα έχουμε. Για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο πάνω στο πεζοδρόμιο μας δυσκολεύει τρομερά. Τι θα πει «δεν είχα πού να το παρκάρω…»;

Στο Λουξεμβούργο είναι γενικά στην κουλτούρα τους η συμπόρευση με τα ζώα. Να σκεφτείτε πως σε κάθε τετράγωνο υπάρχει σε κολόνες και ένα σακουλάκι για την ανάγκη τους. Οσον αφορά τα πεζοδρόμια., δεν έχουν ύψος και διαθέτουν διακριτή γραμμή για να μας βοηθά. Γενικά, υφίσταται η έννοια της προσβασιμότητας.

Στην Ελλάδα, μία φορά, ένας ταξιτζής όταν πήγα να μπω με την Μπαλού, μου είπε: «Κι εγώ έχω πρόβατο κατοικίδιο, αλλά δεν το φέρνω στο ταξί…». Εχουμε κάνει πολλές σχετικές αναφορές.

Εδώ θα σεβαστούν τον σκύλο οδηγό. Στην Ελλάδα δεν τον σέβονται, όχι φυσικά όλοι, παρ’ όλο που ισχύουν νόμοι που επιτρέπουν την πρόσβασή τους παντού. Ο σκύλος οδηγός μπορεί να πάει όπου πάει κι ο τυφλός.

Η αποδοχή είναι μεγαλύτερη σε σχέση με παλαιότερα, αλλά υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Γενικά, πρέπει να εκτιμάται ο ρόλος του. Ο σκύλος οδηγός δεν είναι κατοικίδιο. Να αναφέρω πως επηρεάζεται πολύ από τα αδέσποτα, όπως στο Βελεστίνο, όπου το πρόβλημα είναι έντονο. Οταν έρχονται δίπλα του αδέσποτα ή δεσποζόμενα χωρίς λουρί παρεμποδίζουν το έργο του.

Να τονίσουμε πως μέσω του Κέντρου «Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδος» υλοποιείται πρόγραμμα, που λέγεται «Αγαπάμε Σκύλους Οδηγούς» και είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας. Με τον τρόπο αυτό οι σκύλοι οδηγοί με τους χειριστές και τους εκπαιδευτές εισέρχονται στις τάξεις όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, προκειμένου να αναδείξουν την αξία ενός σκύλου οδηγού στην καθημερινότητα ενός ατόμου με πρόβλημα όρασης. Υπάρχουν και άλλα κέντρα εκπαίδευσης σκύλων οδηγών, που κάνουν αξιόλογο έργο.

Θ.Κ. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει η απαραίτητη ευαισθητοποίηση της κοινωνίας για τα άτομα με αναπηρία. Δυστυχώς υστερούμε πολύ στο να σκεφτούμε τον συνάνθρωπό μας.

Οσον αφορά στις παροχές του κράτους του Λουξεμβούργου, σκεφτείτε πως στην υπηρεσία προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία εντάσσεται μικρό λεωφορείο, που το καλούμε για να μας μεταφέρει δωρεάν οπουδήποτε στη χώρα. Στην Ελλάδα υπάρχει αντίστοιχη υπηρεσία, αλλά είναι για περιορισμένη χρήση, 1-2 ραντεβού τον μήνα.

Επίσης, παρέχονται δωρεάν βοηθήματα χαμηλής όρασης, όπως πληκτρολόγια Braille, μεγεθυντικές οθόνες ή iPad, ειδικό λογισμικό, καθώς και προσβάσιμες οικιακές συσκευές, π.χ. ομιλούντες φούρνοι μικροκυμάτων. Το Λουξεμβούργο είναι από τα πρώτα κράτη σε παρόμοιες παροχές και για αυτόν τον λόγο πολλά ΑμεΑ έρχονται εδώ.

Να σημειώσω πως στην τοπική Σχολή Τυφλών υπάρχουν προγραμματιστές, που αναπτύσσουν λογισμικό για άτομα με αναπηρία. Ελπίζουμε κάτι παρόμοιο να συμβεί και στην Ελλάδα. Γενικότερα οι νέες τεχνολογίες βελτιώνουν σε μεγάλο βαθμό τη ζωή και τις δυνατότητες των ΑμεΑ.

Σ.Μ.: Η αλήθεια είναι πως νιώθεις ασφάλεια σε αυτή τη χώρα, προστατευμένος. Δεν βγαίνεις από το σπίτι σου και λες «τι θα συναντήσω πάλι». Θα ήθελα να αναφέρω όμως και την εμπειρία μου από την Ιαπωνία. Σε όλες τις κουπαστές σε δημόσια μέρη, μαγαζιά, σταθμούς τρένων κ.λπ. υπάρχουν επιγραφές Braille, όπως και στον δρόμο ηχητικά φανάρια.

Πώς σας επηρέασε η πανδημία του κορονοϊού;

Θ.Κ. Ημουν από τους πρώτους, που ασθένησαν από τον ιό και μάλιστα αρκετά σοβαρά. Πριν έναν χρόνο εμφάνισα συμπτώματα, που οδήγησαν σε πνευμονία και νοσηλεύτηκα για μερικές μέρες. Ηταν όμως αξιοθαύμαστη η συμπαράσταση της ελληνικής κοινότητας και του εφημέριου στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου. Οργάνωσε ομάδα, που με βοήθησε και μάλιστα με αυτοθυσία, αφού υπήρχε ο κίνδυνος να κολλήσουν και οι ίδιοι τον επικίνδυνο ιό. Μου έφεραν ακόμα και δεύτερο ψυγείο στο σπίτι, ώστε να έχω αρκετές προμήθειες για την περίοδο της καραντίνας μου.

Το διήγημά μου «Πολύχρωμα Χελιδόνια», που αφηγούμαι την περιπέτειά μου με τον ιό, συμπεριλήφθηκε στη συλλογική έκδοση «Ημερολόγια Καραντίνας» ύστερα από διάκριση στον διαγωνισμό, που είχε διενεργήσει ο «Ιανός».

Σ.Μ. Γενικά, διατάραξε σαφώς τις διαπροσωπικές σχέσεις. Η επικοινωνία μέσω βιντεοκλήσης δεν μπορεί να αντικαταστήσει για εμάς την ανθρώπινη επαφή, την οποία έχουμε ανάγκη, καθώς στερούμαστε την εικόνα. Μέσω της κάμερας δεν μπορούμε να αγγίξουμε ή να αγκαλιάσουμε τους άλλους.

Επίσης η καθημερινότητά μας έχει αλλάξει πάρα πολύ. Οταν αναζητείτε κάτι, μπορείτε να το εντοπίσετε με τα μάτια, ενώ εμείς πρέπει να το ψάξουμε με τα χέρια. Από τότε όμως που γνωστοποιήθηκε ότι ο ιός μεταδίδεται και μέσω της αφής, δεν μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε.

Τι περιλαμβάνουν τα όνειρά σας;

Σ.Μ. Αυτό που λέω πάντα είναι πως βλέπω τα όνειρα όπως τα αγγίζω. Θα δω στον ύπνο μου έναν άνθρωπο όπως μου τον έχουν περιγράψει και τον έχω αγγίξει με τα χέρια μου. Δεν θα δω το χρώμα των μαλλιών του, αλλά ίσως κάποιο σημάδι που έχει στο πρόσωπό του.

Γνωρίζω ότι ο ουρανός είναι μπλε. Οταν ακούω αυτό το χρώμα σκέφτομαι τη θάλασσα και τον ουρανό. Το κόκκινο με παραπέμπει στη φωτιά. Το άσπρο σε νυφικό κ.ο.κ.

Θ.Κ. Τα όνειρά μου περιλαμβάνουν μία ευτυχισμένη οικογένεια, μία ισορροπημένη ζωή. Θα ήθελα προσφέρω όσο το δυνατόν περισσότερα στους συνανθρώπους μου και στην κοινωνία, να βάλω το λιθαράκι μου, ώστε ο κόσμος μας να γίνει καλύτερος.

Σε συνέντευξη στην εφημερίδα Καθημερινή δύο νεαρά παιδιά τόνισαν πως «η αναπηρία δεν μας χαρακτηρίζει». Θέλετε να κάνετε ένα σχόλιο;

Σ.Μ. Αυτή η φράση είναι πολύ σημαντική! Ως ανθρώπους δεν μας χαρακτηρίζει ότι δεν βλέπουμε.

Δεν υστερούμε σε κάτι. Εντάξει, δεν μπορούμε να οδηγήσουμε, αλλά μπορούμε κάλλιστα να τρέξουμε, να κολυμπήσουμε, γιατί όχι, να κάνουμε και sky diving. Είναι μία μορφή ελευθερίας. Η ζωή εξελίσσεται κι εσύ τρέχεις να προλάβεις.

Θ.Κ. Ολη η ζωή είναι γεμάτη δυσκολίες, μα και γεμάτη λύσεις.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου