ΤΟΠΙΚΑ

Βολιώτισσα δίνει ζωή σε εμβληματικά κτίρια

βολιώτισσα-δίνει-ζωή-σε-εμβληματικά-κ-611034

Η Ιφιγένεια Δημητρίου στην επιστημονική ομάδα, που ανέλαβε την ανακαίνιση του ιστορικού κτιρίου Τσίλλερ, για το οποίο μιλά όλη η Ελλάδα

Βλέμματα θαυμασμού προκαλεί το εμβληματικό αρχοντικό Τσίλλερ – Λοβέρδου, που ξαναβρήκε την παλιά του αίγλη, με την συνδρομή μεγάλης επιστημονικής ομάδας, στην οποία συμμετείχε η Βολιώτισσα Αρχιτέκτονας, Ιφιγένεια Δημητρίου. Εργο για το οποίο μιλάει όλη η Ελλάδα η αποκατάσταση του μεγάρου, που κόβει την ανάσα, και πρόκειται να λειτουργήσει ως μουσειακός χώρος, ανοιχτός για το κοινό.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η έκθεση της συλλογής Λοβέρδου μετά την ολοκλήρωση των έργων στο Μέγαρο Τσίλλερ-Λοβέρδου στην οδό Μαυρομιχάλη, στο κέντρο της Αθήνας, το οποίο αποτελεί αρχιτεκτονικό, ιστορικό και πολιτιστικό τοπόσημο για την ανάδειξη της αστικής φυσιογνωμία της Αθήνας.

Σύμφωνα με την φιλοσοφία του φιλόδοξου πρότζεκτ, το περίφημο αρχοντικό θα λειτουργήσει ως παράρτημα του Βυζαντινού Μουσείου, «φιλοξενώντας» την συλλογή έργων τέχνης Λοβέρδου, αποτελούμενη από Μεταβυζαντινές εικόνες και τεκμήρια αναφοράς γύρω από την προσωπικότητα του Ερνέστου Τσίλλερ.

Στο μεταξύ, έχουν ήδη μεταφερθεί οι εικόνες από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και τα ξυλόγλυπτα, ενώ με γοργούς ρυθμούς υλοποιείται στον πρώτο όροφο η τοποθέτηση των τεσσάρων ξυλόγλυπτων τέμπλων, που χρονολογούνται στα μέσα του 18ου με αρχές του 19ου αιώνα.

Η έκθεση στο Μέγαρο Τσίλλερ-Λοβέρδου περιλαμβάνει και τη συλλογή από εικόνες της Παναγίας Θεοτόκου, το παλαιό Μουσείο Λοβέρδου περιλάμβανε «αίθουσα των Θεοτόκων», έργα της Βυζαντινής σχολής τα οποία θα εναλλάσσονται με εικόνες της συλλογής, όπως και έργα της Επτανησιακής σχολής, τα ξυλόγλυπτα των Φώτη Κόντογλου και Δημητρίου Πελεκάση και άλλα αριστουργήματα.

Μέγαρο που προκαλεί θαυμασμό

Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ επικοινώνησε με την ταλαντούχα αρχιτέκτονα και μουσειολόγο η οποία ασχολείται παράλληλα με την σκηνοθεσία, έχει εξειδικευθεί στην αναπαλαίωση κτιρίων και τις μουσειολογικές μελέτες.

«Είχαμε την τύχη, να μας αναθέσει, μαζί με την Φωτεινή Χαλβατζή, αυτό το τεράστιο έργο ο καθηγητής Νίκος Χαρκιολάκης, π. επίτιμος διευθυντής της Διεύθυνσης Αναστήλωσης του Υπουργείου Πολιτισμού. Μας έδειξε εμπιστοσύνη, και αναλάβαμε να αποτυπώσουμε το κτίριο, που ήταν τελείως ερειπωμένο, και να κάνουμε τη μελέτη τεκμηρίωσης και αποκατάστασης. Αποτυπώναμε σχεδόν ένα χρόνο το κτίριο και είχαμε κάνει μια υποδειγματική μελέτη, με πάρα πολλά σχέδια λεπτομερειών, γιατί είναι ένα κτίριο δαιδαλώδες, από τα μεγαλύτερα που έχω ασχοληθεί μέχρι τώρα. Χάρη σε αυτή την μελέτη, το κτίριο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ», αναφέρει η ίδια στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ.

Το έργο ανέλαβε με αυτεπιστασία η Διεύθυνση Αναστήλωσης του Υπουργείου Πολιτισμού, με μια μεγάλη ομάδα επιστημόνων να έχουν αναλάβει την δύσκολη αποστολή να φέρουν εις πέρας ένα πολύ μεγάλο πρότζεκτ, που είχε ως στόχο να δώσει στο μέγαρο την παλιά του αίγλη, αναδεικνύοντας τις εκπληκτικές τοιχογραφίες και οροφογραφίες που κοσμούν τους εσωτερικούς χώρους.

Στην τελική ευθεία των εργασιών αποκατάστασης, η Βολιώτισσα Αρχιτέκτων συμμετείχε στην διαδικασία επικαιροποίησης της μουσειολογικής και μουσειογραφικής μελέτης, που είχε εκπονηθεί από το Βυζαντινό Μουσείο. «Είχα την τύχη μετά από κάποια χρόνια να ξανασυνεργαστώ γιαυτό το κτίριο, αλλά πλέον ως μουσειογράφος. Σε συνεργασία με την Κατερίνα Δελαπόρτα, η οποία είναι η διευθύντρια του Βυζαντινού Μουσείου και την Ασημίνα Γρηγορίου, που είναι η μουσειολόγος, κάναμε την επικαιροποίηση της μουσειολογικής και μουσειογραφικής μελέτης, η οποία εγκρίθηκε και ουσιαστικά θα εφαρμοστεί», υπογραμμίζει η χαρισματική αρχιτέκτων.

Κτίριο κόσμημα

Το Μέγαρο Τσίλλερ, που κτίστηκε το 1882, από τον Γερμανό αρχιτέκτονα Ερνστ Τσίλλερ ως μόνιμη κατοικία του, είναι υπόδειγμα δωρικής ελληνικής νεοκλασικής αρχιτεκτονικής. Ο Κεφαλλονίτης τραπεζίτης και συλλέκτης Διονύσιος Π. Λοβέρδος αγόρασε το Μέγαρο το 1912, προκειμένου να το χρησιμοποιήσει ως κατοικία, αλλά και ως μουσείο, για να εκθέσει τις πλούσιες συλλογές του.

Το 1930 ο αρχιτέκτονας Αριστοτέλης Ζάχος επιμελήθηκε το ιδιωτικό Μουσείο Βυζαντινής Τέχνης του Διονυσίου Π. Λοβέρδου, με τροποποιήσεις και προσθήκες, όπως το «παρεκκλήσι» χωρίς ανοίγματα, με τρούλο και οκταγωνικό τύμπανο και την αίθουσα με τους μαρμάρινους κίονες.

Το Μέγαρο έγινε δωρεά εν ζωή στο ελληνικό δημόσιο το 1979 και το 1992, από τις κόρες του Διονυσίου Λοβέρδου, Μαρία Λοβέρδου και Ιωάννα Βασιλειάδη, με διαχειριστή το υπουργείο Πολιτισμού, για λογαριασμό του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, με σκοπό τη δημιουργία του Μουσείου.

Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν φωτογραφικό υλικό από την πρότερη κατάσταση του κτηρίου αλλά και πορτρέτα του Διονυσίου Λοβέρδου φιλοτεχνημένα από γνωστούς ζωγράφους. Το Μέγαρο Τσίλλερ – Λοβέρδου θα είναι επισκέψιμο για το κοινό μόλις τα επιδημιολογικά δεδομένα της χώρας το επιτρέψουν.

Εκφράζοντας τα συναισθήματά της, η Ιφιγένεια Δημητρίου δήλωσε: «Αισθάνομαι συγκίνηση, με την έννοια ότι ήταν κάτι που αγάπησα, γιατί ήταν το πρώτο μου μεγάλο έργο και ασχολούμαι πολλά χρόνια με αυτό. Το γνώρισα στην πρώτη του κατάσταση και τώρα βλέπω την όψη του που αποκαλύφθηκε, και μου φαίνεται απίστευτο, ότι αυτό το συλλογικό έργο, παίρνει σάρκα και οστά. Εχουν συνεργαστεί πάρα πολλοί επιστήμονες σε αυτό το έργο».

Αρχιτέκτων και σκηνοθέτρια

Αρχιτέκτων μηχανικός ΕΜΠ-Msc μουσειολόγος – σκηνοθέτης, η κόρη του πρέσβη Χάρη Δημητρίου και της δικηγόρου Μάρτζη Δουζένη, διατηρεί αρχιτεκτονικό γραφεί με έδρα το Κολωνάκι, έχει αναπτύξει μεγάλη δραστηριότητα στην αποκατάσταση παλιών κτιρίων και όπως αναφέρει, συνεργάζεται και με την Φωτεινή Χαλβατζή, και την Ασημίνα Γρηγορίου και τον σύζυγό της, Αιμίλιο Μπεντερμάχερ – Γερούση, ο οποίος είναι αναστηλωτής.

Παράλληλα με την επαγγελματική της δραστηριότητα, ασχολείται με την σκηνοθεσία και πρόσφατα διακρίθηκε σε πανελλήνιο διαγωνισμό σεναρίου. Μεταξύ πλήθους συμμετοχών, προκρίθηκε για την τελική φάση, και στόχος της είναι να δημιουργήσει ταινία μικρού μήκους, με επίκεντρο το σενάριο που προκρίθηκε.

Παρά το εξαιρετικά φορτωμένο πρόγραμμά της, δεν παραλείπει να επισκέπτεται τον Βόλο και το Πήλιο με την οικογένειά της, υπογραμμίζοντας ότι «είναι ο τόπος που αγαπώ πολύ και φέρνω κάθε χρόνο και τα παιδιά μου, κάνοντας διακοπές και στις Μηλιές και το Λεφόκαστρο, για να αγαπήσουν και τα παιδιά μου αυτό τον τόπο και να έρχονται».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου