ΤΟΠΙΚΑ

Τουριστικό στραπάτσο στον Δήμο Βόλου

τουριστικό-στραπάτσο-στον-δήμο-βόλου-833822

Στο 26,5% η μέση πληρότητα, μειωμένη κατά 53% – Σταδιακή ανάκαμψη μετά το 2025 περιμένει ο τουριστικός κόσμος

Σε τουριστικό… στραπάτσο εξελίχθηκε το 2020 για τον Δήμο Βόλου. Τουριστική χρονιά, που άνοιξε με ενθαρρυντικά μηνύματα για τον τουριστικό κόσμο, εξελίχθηκε σε ναυάγιο λόγω της πανδημίας του νέου κορονοϊού. Η μέση πληρότητα στα τουριστικά καταλύματα κυμάνθηκε στο 26,5%, μειωμένη κατά 53% σε σχέση με πέρυσι, όπως έγινε γνωστό χθες στη συνεδρίαση της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής του Δήμου Βόλου, υπό την προεδρία του αντιδημάρχου Τάσου Μπατζιάκα.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Πρόκειται για τα αποτελέσματα της έρευνας πεδίου, που διενήργησε το Τμήμα Τουρισμού του Δήμου Βόλου το πρώτο 20ήμερο του Σεπτεμβρίου και παρουσίασε ο προϊστάμενος Γιώργος Παπαμακάριος, ο οποίος εκτίμησε ότι η ανάκαμψη θα έρθει σε βάθος χρόνου. «Η ανάκαμψη του τουρισμού είναι μοιραίως συνδεδεμένη με την οικονομία. Το 2010 ήταν χρονιά έναρξης της οικονομικής κρίσης και καταφέραμε τα ορθοποδήσουμε την τουριστική περίοδο 2015 – 2016. Αυτό σημαίνει ότι μία θετική εξέλιξη στο μέτωπο της πανδημίας θα επηρεάσει θετικά τον τουρισμό, η ανάκαμψη όμως δεν θα πρέπει να αναμένεται πριν από το 2025. Είναι μία διαδικασία αργή, που θα πάρει αρκετό χρόνο», εκτίμησε ο ίδιος.

Η έρευνα πεδίου, που διενεργείται κάθε χρόνο από το τμήμα Τουρισμού, έγινε με τηλεφωνικές συνεντεύξεις τόσο σε ξενοδοχειακά, όσο και σε παραδοσιακά καταλύματα, αλλά και σε επιχειρήσεις ειδικών μορφών τουρισμού.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας η μέση πληρότητα στα καταλύματα του Δήμου Βόλου ανήλθε από τον Σεπτέμβριο του 2019 έως και τον Αύγουστο 2020 στο 26,5%, μειωμένη κατά 53% σε σχέση με πέρυσι. Οι πληρότητες ήταν ενθαρρυντικές μέχρι και τον Φεβρουάριο, έπεσαν στο μηδέν στην περίοδο της καραντίνας και από τον Ιούνιο και μετά, οπότε και άνοιξε ο τουρισμός, ο τουριστικός κόσμος δεν κατάφερε ποτέ να ανακάμψει πολύ δε περισσότερο να κερδίσει το χαμένο έδαφος. «Το 2020 ήταν τουριστικά μία χαμένη χρονιά. Ο τουρισμός υπέστη στραπάτσο μεγάλο» εξήγησε ο κ. Παπαμακάριος.

Πλήγμα στα ξενοδοχεία

Τα ξενοδοχεία φαίνεται να δέχθηκαν το μεγαλύτερο πλήγμα καθώς ακόμη και τον Αύγουστο, στη φουλ σεζόν, δεν κατάφεραν να καταγράψουν πληρότητες πάνω από 50%, όταν πέρυσι τον ίδιο μήνα οι πληρότητες ήταν 80% και πλέον.

Αντιθέτως τα παραδοσιακά καταλύματα κατάφεραν να κλείσουν την ψαλίδα στο τρίμηνο Ιουνίου, Ιουλίου, Αυγούστου. «Υπάρχει υστέρηση, αλλά όχι μεγάλη. Αυτό δείχνει ότι οι τουρίστες επέλεξαν τα μικρά παραδοσιακά καταλύματα που φαίνεται να τους δημιούργησαν αίσθημα ασφάλειας. Η ασφάλεια στις διακοπές ήταν φέτος κριτήριο», τονίστηκε στην παρουσίαση.

Τα παραθαλάσσια τα μεγάλα χαμένα

Στα καταλύματα στην πόλη του Βόλου καταγράφηκε μείωση 35% σε σχέση με πέρυσι κι ενώ το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου τα στοιχεία έδειχναν ότι το 2020 θα ήταν μία πολύ δυναμική χρονιά με υψηλές πληρότητες από εκδρομείς συνεδρίων, γάμων, σχολικών εκδρομών.

Μείωση καταγράφτηκε και στα καταλύματα του Πηλίου (Πορταριά – Μακρινίτσα) κατά 20%. Οι συγκεκριμένες περιοχές κατάφεραν να κλείσουν την ψαλίδα, με τους τουρίστες να επιλέγουν ορεινούς προορισμούς για τις διακοπές τους.

Οι μεγαλύτερες απώλειες καταγράφονται στον παραθαλάσσιο Δήμο Βόλου (Αλυκές, Ν. Αγχίαλο κ.τ.λ.), όπου οι απώλειες είναι 50% σε σχέση με πέρυσι και συνδέονται με την απώλεια παραδοσιακών τουριστικών αγορών, όπως Ρουμανίας, Σερβίας και Πολωνίας λόγω κορονοϊού.

Οι Ελληνες κράτησαν τα σκήπτρα

Η όποια τουριστική κίνηση υπήρξε ήταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από τους Ελληνες. Σύμφωνα με τις καταγραφές των καταλυμάτων το 81,5% των πελατών τους ήταν Ελληνες έναντι 66% το 2018 – 2019, 59% το 2017 – 2018. Ελάχιστοι ήταν οι τουρίστες που ήρθαν από παραδοσιακές αγορές, όπως Γερμανία, Γαλλία, Ισραήλ, Ιταλία, Αγγλία και Ρουμανία.

Εριξαν τιμές

Αλλο χαρακτηριστικό της τουριστικής περιόδου – ναυαγίου ήταν ότι ο τουριστικός κόσμος, ενώ αρχικά επιχείρησε να κρατήσει στα ίδια επίπεδα τις τιμές, αναγκάστηκε να προχωρήσει σε μειώσεις για να γίνει πιο ελκυστικός. Το 58% των επιχειρηματιών προχώρησε σε μείωση τιμών και η μέση τιμή δίκλινου δωματίου κυμαίνεται στα 56,07 ευρώ.

Παρ’ όλα αυτά ο τουριστικός κόσμος δεν κατάφερε να αποκαταστήσει τους τζίρους του. Την περίοδο μετά την επανεκκίνηση των επιχειρήσεων καταγράφτηκε μείωση τζίρου κατά 51,01% ενώ στο 40% των καταλυμάτων έγινε μείωση προσωπικού.

Ειδικές μορφές τουρισμού

Ενδιαφέρον έχει και το σκέλος της έρευνας πεδίου του τμήματος τουρισμού για τις ειδικές μορφές τουρισμού (πεζοπορία, γαστρονομικός τουρισμός, ιππασία, fishing trips, μανιταρογνωσία) που σε αντίθεση με άλλες χρονιές οπότε και ξένοι επέλεγαν τις συγκεκριμένες μορφές τουρισμού, οι 21 από τις 27 επιχειρήσεις, που συμμετείχαν στο ερωτηματολόγιο, δήλωσαν ότι δούλεψαν κατά 50% με Ελληνες. Και εδώ όμως καταγράφεται πτώση τζίρου σε ποσοστό 64,52%.

Πτώση τζίρου κατά 55,34% καταγράφεται και στο yachting, μορφή τουρισμού με σκάφος που δούλεψε σε ποσοστό 30% με Ελληνες. Το υπόλοιπο ποσοστό καλύπτεται από ξένους τουρίστες που φαίνεται για λόγους ασφαλείας να προτίμησαν διακοπές στην περιοχή αλλά με σκάφος προκειμένου να αποφύγουν στον συγχρωτισμό.

Σε χαμηλές πτήσεις το αεροδρόμιο

Χρονιά χαμηλών πτήσεων και στο αεροδρόμιο Ν. Αγχιάλου. Από τις 360 αφίξεις – αναχωρήσεις το 2019, το 2020 καταγράφονται μόλις 84. Οι επιβάτες που ταξίδεψαν περιορίστηκαν από 21.835 το 2019, σε 5.505 το 2020.

Στο ναδίρ και η κρουαζιέρα, με τις αυξήσεις κρουαζιερόπλοιων να είναι μηδενικές μέχρι και τον Αύγουστο.

Μείωση στα Airbnb

Μείωση μέσα στον Αύγουστο καταγράφτηκε και σε επίπεδο Airbnb με ιδιοκτήτες καταλυμάτων να βγαίνουν εκτός πλατφόρμας. Από τα 1.875 ακίνητα (9.877 κλίνες) το 2019, τα διαθέσιμα ακίνητα το 2020 περιορίστηκαν σε 1.610 (αριθμός κλινών 8.232).

Προετοιμασία για τη νέα περίοδο

Με την πανδημία να είναι σε εξέλιξη, τον χρονικό ορίζοντα της πραγματικής επανεκκίνησης να είναι ακαθόριστος, να μην υπάρχει κοινό πλαίσιο λειτουργίας των αγορών και η πορεία της οικονομίας να είναι καθοριστικός παράγοντας, το Τμήμα Τουρισμού του Δήμου Βόλου ετοιμάζει τις δράσεις του για τη νέα τουριστική περίοδο, προετοιμαζόμενο για παν ενδεχόμενο. Εργαλείο προβολής όπως και μετά την καραντίνα της άνοιξης φαίνεται να είναι τα social media, μέσω των οποίων θα δρομολογηθούν στοχευμένες καμπάνιες για την προσέλκυση τουριστικού κοινού.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου