ΤΟΠΙΚΑ

Φρένο στην επιχειρηματικότητα στη Μαγνησία

φρένο-στην-επιχειρηματικότητα-στη-μα-762291

Συγκρατημένα βήματα στο επιχειρείν το β’ τρίμηνο – Αρνητική ψυχολογία στον καταναλωτή

Ισχυρούς τριγμούς δέχεται η επιχειρηματικότητα από την πανδημία του κορονοϊού στον Βόλο και τη Μαγνησία. Το θετικό κλίμα, που καλλιεργήθηκε με τα φορολογικά μέτρα το 2019, αντικαταστάθηκε από φόβο και ανασφάλεια για το αύριο. Οι επενδύσεις μειώθηκαν κατά το ένα τρίτο συνολικά στον εμπορικό τομέα και τη μεταποίηση, τον τουρισμό και το τμήμα των υπηρεσιών.

Ρεπορτάζ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Βέβαια πραγματική εικόνα για την πορεία της επιχειρηματικότητας αναμένεται να φανεί το γ’ τρίμηνο του 2020. Προς στιγμήν το πρόσημο της επιχειρηματικότητας (εγγραφές επιχειρήσεων – λουκέτα) παραμένει θετικό, καθώς η πανδημία βρήκε πολλούς νέους επιχειρηματίες στο ξεκίνημα.

Επικαλούμενος τα στατιστικά στοιχεία του Επιμελητηρίου Μαγνησίας για το β’ τρίμηνο του 2020 σε σχέση με το β’ τρίμηνο του 2019 ο γενικός γραμματέας του Επιμελητηρίου Μαγνησίας, Βασίλης Ζαχείλας, λέει ότι «η υγειονομική κρίση έχει βάλει φρένο στη δραστηριοποίηση καινούργιων επιχειρήσεων. Αυτή τη στιγμή είναι αδιαμφισβήτητη η πτώση του τζίρου των καταστημάτων και η ανασφάλεια που υπάρχει στην ψυχολογία του καταναλωτή», αναφέρει.

Το σύνολο των εγγραφών νέων επιχειρήσεων παρουσιάζει πτώση της τάξης του 33,1%. Το β’ τρίμηνο του 2020 ξεκίνησαν δραστηριοποίηση 168 επιχειρήσεις ενώ πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα 251. Είναι ενδεικτικό ότι το β’ τρίμηνο του 2020 στον εμπορικό τομέα έγιναν 43 εγγραφές, στη μεταποίηση 13, στον τουριστικό τομέα 23 και στο τμήμα Υπηρεσιών 89, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019 οι εγγραφές στον εμπορικό τομέα ήταν 58, στη μεταποίηση 13, στον τουριστικό τομέα 53 και στο τμήμα Υπηρεσιών 127.

Μόνο η μεταποίηση φαίνεται ότι καταβάλλει σθεναρή αντίσταση απέναντι στην πανδημία και προσπαθεί όχι μόνο να συγκρατηθεί αλλά και να μειώσει περαιτέρω τις απώλειες κάτι που επιβεβαιώνεται και από τις διαγραφές των επιχειρήσεων οι οποίες μειώθηκαν από 10 στις 4.

Ολοι οι υπόλοιποι τομείς ακόμη και το τμήμα Υπηρεσιών -που κατέγραφε παραδοσιακά πολλά νέα βήματα στο επιχειρείν και σε δύσκολες εποχές, όπως της οικονομικής κρίσης- παρουσιάζουν συγκρατημένη δραστηριοποίηση.

Θετικό, ωστόσο, το πρόσημο

Η καλή πορεία του 2019 στην επιχειρηματικότητα συνεχίζει να επηρεάζει μέχρι στιγμής το 2020 έστω και με πιο συγκρατημένους ρυθμούς. Από τα στατιστικά στοιχεία του Επιμελητηρίου Μαγνησίας προκύπτει ότι το πρόσημο μεταξύ των νέων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων που οδηγήθηκαν σε λουκέτο παραμένει θετικό με αύξηση 13,7%. Ωστόσο, ο κ. Ζαχείλας επισημαίνει ότι πραγματική εικόνα θα υπάρχει το τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου, καθώς η υγειονομική κρίση πέτυχε πολλούς επιχειρηματίες στο ξεκίνημά τους, όταν δηλαδή είχαν ήδη προβεί σε όλες τις απαραίτητες διαδικασίες, είχαν διεκπεραιώσει και το γραφειοκρατικό κομμάτι και είχαν μισθώσει καταστήματα, υπογράφοντας συμφωνητικά. Επιπλέον, το Επιμελητήριο Μαγνησίας περιμένει τη διασταύρωση των στοιχείων των διαγραφών των επιχειρήσεων του β’ τριμήνου με την εικόνα που έχει η Εφορία, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις οι επαγγελματίες αμελούν να ενημερώσουν για την παύση της δραστηριότητάς τους το Επιμελητήριο.

«Τα μέτρα που είχε λάβει η Πολιτεία σε ό, τι αφορά τη φορολογία, οι μεταρρυθμίσεις και οι διευκολύνσεις για ίδρυση νέων επιχειρήσεων έπιασαν τόπο και αυτό φαίνεται ακόμη και σήμερα», επισημαίνει ο ίδιος.

Στο μεταξύ, ραγδαία πτώση στον τζίρο του είδε ο κλάδος των τροφίμων το δίμηνο Μαΐου – Ιουνίου. Η αύξηση του 25% που κατέγραψε το δίμηνο της καραντίνας Μαρτίου – Απριλίου μειώθηκε στο 5,3% ενώ υπολογιζόταν να φθάσει στο 15%. Το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να παρουσιάζει άνοδο κατά 27% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ωστόσο, ο κ. Ζαχείλας λέει ότι σταμάτησαν να έχουν τη τρομερή δυναμική που τους έδινε στην έναρξή της η υγειονομική κρίση τόσο ο κλάδος των τροφίμων όσο και το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Αρνητικό κλίμα στους καταναλωτές

Καθοριστικό ρόλο στη μείωση των τζίρων φαίνεται να έπαιξε η ψυχολογία καταναλωτή. Ο γενικός γραμματέας του Επιμελητηρίου Μαγνησίας επικαλείται προς επίρρωση τα στοιχεία πανελλαδικής έρευνας της IRI.

«Σε ποσοστό 68% οι καταναλωτές φοβούνται για το εισόδημα της οικογένειάς τους, ενώ κατά 74% αισθάνονται ανασφάλεια για την εργασία τους.

Μάλιστα, το 42% των εργαζομένων βιώσαν ήδη με την έλευση της πανδημίας αρνητικές μεταβολές στην εργασία τους, όπως μείωση ωραρίων και μισθών», επισημαίνει.

Όσον αφορά στις προθέσεις ο κ. Ζαχείλας επισημαίνει ότι «το 45% του δείγματος δήλωσε ότι θα περιορίσει τις καταναλώσεις του. Το 54% των καταναλωτών φοβάται για δεύτερο πανδημικό κύμα το φθινόπωρο.

Αυτό σημαίνει ότι στην ουσία ότι έχει δημιουργηθεί ένα αρνητικό ψυχολογικό κλίμα, μία αρνητική διάθεση με την πανδημία και όλες τις ανακατατάξεις που γίνονται παρότι έχουν παρθεί πολύ θετικά μέτρα από την κυβέρνηση. Ο κόσμος είναι συγκρατημένος στις γενικές του δαπάνες. Είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός της πτώσης των τζίρων και της ανασφάλειας των καταναλωτών», καταλήγει συνοψίζοντας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου