ΤΟΠΙΚΑ

«Συμμαχία» για την ατμόσφαιρα με επικεφαλής το Π.Θ.

συμμαχία-για-την-ατμόσφαιρα-με-επικ-75517

Ποιοι φορείς αναλαμβάνουν δράση για την αναβάθμιση της ποιότητας του αέρα στην πόλη

«Συμμαχία» με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας της ατμόσφαιρας στον Βόλο συγκροτούν φορείς της πόλης με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Το τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών μπαίνει «μπροστάρης» στην προσπάθεια και ήδη τα… χέρια έχουν δώσει Δήμος Βόλου, Αστικό ΚΤΕΛ και ΑΓΕΤ για την ανάληψη δράσεων. Η περίοδος της καραντίνας μπορεί να μείωσε αισθητά τα επίπεδα συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων, ωστόσο το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι υπαρκτό, όπως καταγράφεται σε μελέτη του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών, τα αποτελέσματα της οποίας αναμένεται να ανακοινωθούν το επόμενο δεκαήμερο.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Σύμφωνα με τον επίκουρο καθηγητή του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Γιώργο Σαχαρίδη, οι καταμετρήσεις αιωρούμενων σωματιδίων ΡΜ2,5 από το δίκτυο των σταθμών που εγκαταστάθηκαν στην πόλη ολοκληρώθηκαν στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου και πλέον η επεξεργασία των στοιχείων βρίσκεται στην τελική ευθεία. «Τις επόμενες ημέρες θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε τα αποτελέσματα των μετρήσεων για μία ολόκληρη χρονιά. Το μόνο σίγουρο είναι ότι υπάρχει υπέρβαση του ετήσιου μέσου όρου συγκεντρώσεων ΡΜ2,5 στην ατμόσφαιρα που είναι τα 25μgr/m3. Ο μέσος όρος είναι πάνω από τα όρια που θεσπίζει η Ελληνική Νομοθεσία. Πόσο πάνω θα φανεί αναλυτικά και μάλιστα ανά μήνα. Γεγονός είναι πάντως ότι καταγράφτηκαν σημαντικές υπερβάσεις στις συγκεντρώσεις των αιωρούμενων σωματιδίων και κάποιοι μήνες ήταν πολύ πιο επιβαρυμένοι σε σχέση με άλλους», τονίζει μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο κ. Σαχαρίδης.

Η έρευνα έγινε με την εγκατάσταση 12 μετρητών συγκεντρώσεων ΡΜ2,5 σε διάφορα σημεία της πόλης, από το Πεδίο του Αρεως, μέχρι το λιμάνι και από το Νοσοκομείο και τη Ν. Δημητριάδα μέχρι τον περιφερειακό. Οι μετρήσεις συγκεντρώθηκαν και επεξεργάζονται προκειμένου να διαπιστωθεί το μέγεθος του προβλήματος. «Στη συνέχεια θα επιχειρηθεί σύνδεση των στοιχείων με ιατρικά περιστατικά που εισήχθησαν στο νοσοκομείο και σε τρίτη φάση με τις πηγές», εξηγεί ο κ. Σαχαρίδης.

Στόχος η «επόμενη μέρα»

«Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα. Αυτό όμως από μόνο του δεν αρκεί. Το θέμα είναι η επόμενη μέρα», αναφέρει ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών.

Στο πλαίσιο αυτό και με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας, πρόκειται να υποβληθεί πρόταση προς χρηματοδότηση στο πρόγραμμα Life για τη χρηματοδότηση συγκεκριμένων δράσεων από τους φορείς που θα συμμετέχουν.

Προσκλητήριο συμμετοχής στην προσπάθεια έχει απευθυνθεί σε Περιφέρεια Θεσσαλίας, Δήμο Βόλου, Α΄Βιομηχανική Περιοχή (Φορέας Διαχείρισης), ΑΓΕΤ, Χαλυβουργία, Οργανισμό Λιμένος Βόλου και Αστικό ΚΤΕΛ Βόλου, όπως επίσης και στο Ερευνητικό Κέντρο «Δημόκριτος».

Με όλους τους παραπάνω φορείς θα υπογραφτούν, εφόσον δεχθούν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα, μνημόνια συνεργασίας και κάθε ένας θα έχει πολύ συγκεκριμένο και οριοθετημένο ρόλο στην υπόθεση βελτίωσης της ατμόσφαιρας.

Ο ρόλος κάθε φορέα

Οπως εξηγεί ο κ. Σαχαρίδης, ο «Δημόκριτος» θα συμβάλλει στην αποτύπωση του προβλήματος.

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας και ο Δήμος Βόλου θα κληθούν να αναλάβουν πρωτοβουλίες που εντάσσονται στο ίδιο πλαίσιο, για την ενημέρωση των πολιτών για τις επιπτώσεις στην ατμόσφαιρα από χρήση τζακιών και ξυλόσομπων, για τη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος που θα περιλαμβάνει και ρύθμιση των φωτεινών σηματοδοτών, για την εγκατάσταση ενημερωτικών πινακίδων που θα δίνουν πληροφορίες για τους δρόμους που είναι επιβαρυμένοι κυκλοφοριακά προκειμένου να αποφεύγεται η χρήση τους και άρα η επιδείνωση του μποτιλιαρίσματος ιδίως σε ώρες αιχμής. «Ταυτόχρονα θα υποστηρίξουμε στα Υπουργεία τη θεσμοθέτηση να δοθεί αρμοδιότητα στον Δήμο Βόλου να παρεμβαίνει με αποφάσεις του σε περίπτωση επεισοδίου ρύπανσης. Για παράδειγμα να μπορεί ο δήμος να δώσει εντολή να σταματήσει η καύση στα τζάκια ή μια συγκεκριμένη ρυπογόνος δραστηριότητα», ανέφερε ο κ. Σαχαρίδης.

Η συμβολή της Α’ ΒΙ.ΠΕ. (Βιομηχανικής Περιοχής) Βόλου θα αφορά στην αποδοχή της εγκατάστασης στην περιοχή ενός δικτύου μετρητών ρύπων προκειμένου να εντοπιστούν τυχόν συγκεκριμένες πηγές ρύπανσης και να αντιμετωπιστούν.

Στη «συμμαχία» θα συμμετέχει και η ΑΓΕΤ για την οποία το τμήμα ανέλυσε την παραγωγική δραστηριότητα και προτείνει πολύ συγκεκριμένες δράσεις για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του εργοστασίου. «Αυτό δεν σημαίνει ότι παρεμβαίνουμε στη χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Προτείνουμε δράσεις και μάλιστα συγκεκριμένες για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του εργοστασίου», σημειώνει ο κ. Σαχαρίδης.

Αλλά και η Χαλυβουργία καλείται να συμβάλλει στην προσπάθεια με δράσεις που προτείνονται τόσο σε επίπεδο παραγωγικής διαδικασίας όσο και κατά τη μεταφορά σκραπ.

Ως προς το τελευταίο σημαντικός θα είναι και ο ρόλος του Οργανισμού Λιμένος Βόλου για τα μέτρα που απαιτούνται κατά τη φορτοεκφόρτωση της συγκεκριμένης πρώτης ύλης. «Σήμερα γίνεται μία υποτυπώδης διαβροχή του σκραπ», παρατηρεί ο κ. Σαχαρίδης.

Ενεργό ρόλο καλείται να έχει και το Αστικό ΚΤΕΛ Βόλου με την αναδιαμόρφωση των γραμμών των λεωφορείων του. «Στόχος είναι η προσέλκυση μεγαλύτερου επιβατικού κοινού για την αποφυγή της χρήσης ΙΧ», προσθέτει ο επίκουρος καθηγητής.

Τρία «ναι»

Προς το παρόν, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας έχει τρία επίσημα «ναι». «Υπάρχουν θετικές απαντήσεις από τον Δήμο Βόλου, το Αστικό ΚΤΕΛ και την ΑΓΕΤ και εκκρεμούν οι απαντήσεις από Περιφέρεια, ΒΙ.ΠΕ., Ο.Λ.Β. και Χαλυβουργία οι οποίοι πάντως κατά τη διάρκεια συναντήσεων που είχαμε μαζί τους εκφράστηκαν θετικά», αναφέρει ο κ. Σαχαρίδης.

Σημειώνεται ότι το έργο για το οποίο θα αναζητηθεί χρηματοδότηση μέσω από το υποπρόγραμμα «Περιβάλλον» του Life θα έχει διάρκεια τριών ετών, ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε περίπου 2,5 εκατ. ευρώ και το ποσοστό χρηματοδότησης από την Ε.Ε. είναι 55%.

Εντός του Ιουνίου βγαίνει στον «αέρα» η πλατφόρμα για τα ΡΜ2,5

Προς το παρόν για την ενημέρωση του κοινού για τα επίπεδα ρύπανσης της ατμόσφαιρας στην πόλη, υπάρχει μόνο μία διαθέσιμη πλατφόρμα. Πρόκειται για αυτή που φιλοξενείται στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας Θεσσαλίας και στην οποία καταγράφονται οι ωριαίες μετρήσεις και ο ημερήσιος μέσος όρος αιωρούμενων σωματιδίων μέσω του σταθμού καταμέτρησης που είναι εγκατεστημένος σε δημοτικό σχολείο της πόλης.

Από τον Ιούνιο σύμφωνα με τον επίκουρο καθηγητή του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Π.Θ., Γιώργο Σαχαρίδη θα υπάρχει on line και μία δεύτερη πλατφόρμα μέσω της οποίας θα παρουσιάζονται τα αποτελέσματα των μετρήσεων από 12 διαφορετικούς σταθμούς που είναι εγκατεστημένοι σε 12 διαφορετικά σημεία της πόλης και μετρούν ΡΜ2,5.

Η πλατφόρμα θα είναι προσβάσιμη σε όλους και θα καταγράφει σε πραγματικό χρόνο ρύπους και ανά περιοχή μέσα στον Βόλο και μέρος της Ν. Ιωνίας, προκειμένου οι πολίτες και ιδίως οι ευπαθείς ομάδες πληθυσμού, να είναι ενήμεροι για το τι συμβαίνει και να λαμβάνουν μέτρα αυτοπροστασίας.

«Η πλατφόρμα είναι έτοιμη. Ωστόσο επιλύουμε τεχνικά προβλήματα που παρουσιάζονται για να λειτουργήσει σωστά και να μπορέσει να ανταποκριθεί στον όγκο των επισκεπτών που θα μπαίνουν μέσα για να ενημερώνονται. Πολύ σύντομα, μέσα στον Ιούνιο θα ανέβει και θα είναι επισκέψιμη από κάθε ενδιαφερόμενο», σημειώνει ο κ. Σαχαρίδης.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου