ΤΟΠΙΚΑ

Στο περίμενε δύο χρόνια για τις αποζημιώσεις

στο-περίμενε-δύο-χρόνια-για-τις-αποζημ-188644

Χρονοβόρα η διαδικασία για την καταβολή των ποσών από το Επικουρικό Κεφάλαιο

Στο περίμενε επί δύο και τρία χρόνια με τις αμετάκλητες αποφάσεις δικαστηρίων ανά χείρας οι παθόντες σε τροχαία ατυχήματα για τις αποζημιώσεις. Αν τύχει και ο αντίδικος είναι ανασφάλιστος ή η ασφαλιστική του εταιρεία έκλεισε, το Επικουρικό Κεφάλαιο καθυστερεί πολύ να καταβάλλει τις αποζημιώσεις. Ο Βολιώτης δικηγόρος Νικόλαος Μακρής λέει ότι κάτι πρέπει να γίνει και να επιταχυνθεί ο χρόνος. Οι παθόντες σε τροχαία ατυχήματα έχουν ήδη δώσει ένα ιδιαίτερα χρονοβόρο και το χειρότερο ψυχοφθόρο δικαστικό αγώνα για να υποβάλλονται και σε περαιτέρω ταλαιπωρία.

Οι πολίτες που προσφεύγουν κάθε χρόνο στη Δικαιοσύνη με κατάθεση αγωγών μετά από τροχαία ατυχήματα είναι δεκάδες. Στο Ειρηνοδικείο Βόλου που είναι αρμόδιο για διαφορές μέχρι του ποσού των 20.000 ευρώ το 2019 κατατέθηκαν 170 αγωγές, ενώ το 2018 205. Από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα έχουν ήδη υποβληθεί 42 αγωγές.

Οι αγωγές προσδιορίζονται για να συζητηθούν εντός χρονικού διαστήματος εφτά μηνών, ενώ η έκδοση των αποφάσεων γίνεται εντός τεσσάρων – πέντε μηνών από τη συζήτηση.

Όμως, ο αγώνας δεν σταματά εκεί. Σε περίπτωση που δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα μετά την εκδίκαση της υπόθεσης με τη διαδικασία Περιουσιακών Διαφορών τότε οι προσφεύγοντες απευθύνονται στο Μονομελές Πρωτοδικείο Βόλου για να έχουν τελεσίδικη απόφαση στα χέρια τους.

Το 2019 εκδόθηκαν 44 αποφάσεις με την Ειδική Διαδικασία Αυτοκινήτων, ενώ το 2018 εκδόθηκαν 58 αποφάσεις.

Εάν η αιτηθείσα αποζημίωση είναι πάνω από 20.000 ευρώ τότε ο προσφεύγων απευθύνονται αρχικά στο Μονομελές Πρωτοδικείο Βόλου και για τελεσίδικη απόφαση στο Μονομελές Εφετείο της Λάρισας. Τότε τα πράγματα περιπλέκονται ακόμη περισσότερο αν αναλογιστεί κανείς ότι αυτή τη στιγμή οι εφέσεις προσδιορίζονται για να συζητηθούν στο Εφετείο το 2023 πέραν του χρόνου που θα απαιτηθεί για την έκδοση απόφασης.

Σύμφωνα με πληροφορίες από δικηγορικούς κύκλους, οι περισσότερες υποθέσεις φθάνουν στα δικαστήρια λόγω άρνησης των ασφαλιστικών εταιρειών να καταβάλουν τις αποζημιώσεις. Ωστόσο παλαιότερα οι αγωγές που καταθέτονταν ήταν πολύ περισσότερες γεγονός που αποδίδεται είτε στον τρόπο βελτίωσης της λειτουργίας των ασφαλιστικών εταιρειών είτε στην αποδοτικότητα του συστήματος του φιλικού διακανονισμού.

Σημαντικό ρόλο εκτιμάται ότι έπαιξε και το βάρος που έδωσε το υπουργείο Μεταφορών για τη μη κυκλοφορία οχημάτων χωρίς ασφάλειες. Η ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων που έγινε τα τελευταία δύο χρόνια εκτιμάται ότι βοήθησε σημαντικά στη μείωση της κυκλοφορίας ανασφάλιστων οχημάτων με αποτέλεσμα σε περίπτωση ενός ατυχήματος να βρίσκονται λύσεις και να μην οδηγείται η διαφορά στα δικαστήρια.

Όταν δεν υπάρχουν στη μέση μίας διαφοράς μεταξύ ιδιωτών ασφαλιστικές εταιρείες τότε μοιραία εμπλέκεται στην υπόθεση το Επικουρικό Κεφάλαιο. Εκεί η διαδικασία της αποζημίωσης, σύμφωνα με πληροφορίες από δικηγορικούς κύκλους, παρουσιάζει μία μεγαλύτερη εμπλοκή για την ικανοποίηση της πληρωμής.

Το Επικουρικό Κεφάλαιο καθυστερεί έως και δύο χρόνια και ίσως και περισσότερο για να καταβάλει τις διεκδικούμενες αποζημιώσεις παρά το γεγονός ότι οι πολίτες μπορεί να έχουν στα χέρια τους τελεσίδικη απόφαση.

Επισημαίνεται ότι το Επικουρικό Κεφάλαιο είναι υποχρεωμένο να καταβάλει στα πρόσωπα που ζημιώθηκαν αποζημίωση λόγω θανάτωσης σωματικών βλαβών ή υλικών ζημιών από αυτοκινητιστικά ατυχήματα όταν:

  • Αυτός που υπέχει ευθύνη παραμένει άγνωστος. Στην περίπτωση αυτή όμως δεν υπάρχει υποχρέωση αποζημίωσης λόγω υλικών ζημιών, εκτός αν προκλήθηκαν συγχρόνως και σωματικές βλάβες που απαιτούν νοσοκομειακή περίθαλψη, εφόσον έχει επιληφθεί αστυνομική αρχή και η περίθαλψη αυτή διήρκησε τουλάχιστον για χρονικό διάστημα πέντε ημερών σε δημόσιο νοσοκομείο ή ιδιωτικό θεραπευτήριο.
  • Το ατύχημα προήλθε από ανασφάλιστα αυτοκίνητα. Εξαιρούνται της υποχρέωσης τα πρόσωπα που επιβιβάσθηκαν με τη θέληση τους στο όχημα που προκάλεσε τη ζημιά, εφόσον το Επικουρικό Κεφάλαιο αποδείξει ότι γνώριζαν ότι το όχημα δεν ήταν ασφαλισμένο.
  • Ο ασφαλιστής πτώχευσε ή σε βάρος του εκτέλεση απέβη άκαρπη ή ανακλήθηκε η άδεια λειτουργίας ασφαλιστικής επιχείρησης ένεκα παραβάσεως νόμου.
  • Το ατύχημα προήλθε από ορισμένους τύπων οχημάτων ή ορισμένα οχήματα με ειδική πινακίδα κυκλοφορίας και των οποίων η ευθύνη δεν έχει καλυφθεί σύμφωνα με το άρθρο 2 του παρόντος. Στην περίπτωση αυτή το Επικουρικό Κεφάλαιο, το οποίο αποζημίωσε ζημία που προκλήθηκε από όχημα ειδικού τύπου ή ειδική πινακίδα κυκλοφορίας άλλου κράτους – μέλους, έχει δικαίωμα αναγωγής κατά του αντίστοιχου Επικουρικού Κεφαλαίου του τόπου συνήθους στάθμευσης του οχήματος.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου