ΤΟΠΙΚΑ

Στον «πάγο» τρία νέα τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

στον-πάγο-τρία-νέα-τμήματα-του-πανεπ-311900

Θα περνούσαν από Σύγκλητο στο τέλος του έτους για να μπουν στο μηχανογραφικό του 2020

Απόφαση, η οποία θα προβλέπει την αναστολή έναρξης λειτουργίας, μελέτη και αξιολόγηση των 37 νέων πανεπιστημιακών τμημάτων, που θα εντάσσονταν στο νέο μηχανογραφικό και θα λειτουργούσαν από το 2020, υπέγραψε χθες η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Πρόκειται για απόφαση, την οποία θα κληθεί να εφαρμόσει ο «αρχιτέκτονας των συγχωνεύσεων Γαβρόγλου», που σήμερα είναι πρόεδρος της ΑΔΙΠ, καθηγητής Παντελής Κυπριανός.

Τρία από το σύνολο των 37 τμημάτων σε όλη τη χώρα μπαίνουν στον «πάγο» για την περίπτωση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Πρόκειται για το τμήμα Λογοθεραπείας στη Λαμία, το τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Ηλικία στην Καρδίτσα και το τμήμα Ψυχολογίας στον Βόλο, η σύσταση των οποίων θα περνούσε από τη Σύγκλητο του θεσσαλικού ΑΕΙ στα τέλη του χρόνου, προκειμένου από το 2020 να ενταχθούν στο νέο μηχανογραφικό. Τα δύο από τα τρία τμήματα από το σύνολο των 17 νέων που ιδρύθηκαν στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στο πλαίσιο της συγχώνευσής του με το ΤΕΙ Θεσσαλίας και μέρος του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, αποτελούσαν αίτημα των τοπικών κοινωνιών.

Για τα τρία τμήματα, που θα λειτουργούσαν από το ακαδημαϊκό έτος 2020 – 2021, η διοίκηση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας δεν είχε προλάβει να κάνει καμία διαδικασία, σε αντίθεση με τα διετή προγράμματα σπουδών που θα απευθύνονταν σε αποφοίτους της επαγγελματικής εκπαίδευσης και για το «πάγωμα» των οποίων εκφράστηκε δυσφορία.

Κληθείς να σχολιάσει την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Ζήσης Μαμούρης υπογράμμισε ότι «είναι στην ευχέρεια του Υπουργείου να βλέπει το μεγάλο σχέδιο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και να αποφασίζει κατά πόσο είναι χρήσιμη η ίδρυση ενός τμήματος και ποια θα πρέπει να αναστείλουν την ίδρυσή τους μέχρι να υπάρξουν καταλληλότερες συνθήκες».

Η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας

Το Υπουργείο Παιδείας σε ανακοίνωση αναφέρει ότι «προχωρεί άμεσα στην αναστολή της έναρξης λειτουργίας 37 τμημάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης που δημιουργήθηκαν προεκλογικά για ψηφοθηρικούς λόγους από την προηγούμενη κυβέρνηση, δίχως προηγούμενο σχεδιασμό και επαρκή τεκμηρίωση». Στην ίδια απόφαση επισημαίνεται ότι «τα τμήματα αυτά που επρόκειτο να λειτουργήσουν για πρώτη φορά τα επόμενα χρόνια, θα επανεξεταστούν ώστε η θεσμοθέτηση και λειτουργία τους να ανταποκρίνονται σε ακαδημαϊκά κριτήρια και να υποστηρίζεται από τις αναγκαίες μελέτες, με τη συνδρομή της καθ’ ύλην αρμόδιας ανεξάρτητης αρχής».

Αλλαγές και στην ΑΔΙΠ

Η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως και ο υφυπουργός Βασίλης Διγαλάκης προέβησαν στην ακόλουθη δήλωση: «Το εκπαιδευτικό μας σύστημα και κατ’ επέκταση όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτό έχουν ταλαιπωρηθεί στο παρελθόν από πελατειακές λογικές και ευκαιριακές διευθετήσεις.

Η προηγούμενη κυβέρνηση, υπηρετώντας μικροπολιτικές σκοπιμότητες, θεσμοθέτησε πριν μερικούς μήνες μια σειρά από τμήματα σε όλη τη χώρα με προβλεπόμενη έναρξη λειτουργίας από το ακαδημαϊκό έτος 2020-21 και μετά, αναδιατάσσοντας τον ακαδημαϊκό χάρτη. Τα εν λόγω τμήματα δημιουργήθηκαν χωρίς συγκεκριμένα ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς να έχουν προηγηθεί οι απαιτούμενες μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς συνεκτικό σχεδιασμό, χωρίς καν την προηγούμενη γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), ενώ ο νόμος προέβλεπε τη συμβολή και της αρχής αυτής σε τέτοιου είδους αποφάσεις, ενίοτε και με βουλευτικές τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, υποτιμώντας έτσι τα Ιδρύματά μας και τις δυνατότητες του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Όπως είναι φυσικό, ορισμένα από τα νέα αυτά τμήματα αντιμετωπίζουν προβλήματα σε υποδομές και προσωπικό, χωρίς να μπορεί να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία τους προς όφελος των μελλοντικών φοιτητών και της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, αναστέλλουμε τη λειτουργία των 37 αυτών νέων τμημάτων με νομοθετική διάταξη που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή.

Στόχος μας είναι να επανεξεταστεί η ανάγκη δημιουργίας τους συνολικά από τη νέα ενισχυμένη Ανεξάρτητη Αρχή, στη βάση ακαδημαϊκών κριτηρίων και μετά από την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας.

Το ίδιο θα ισχύει και για οποιαδήποτε νέα τμήματα πρόκειται να ιδρυθούν στο μέλλον, αλλά και για την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη εν συνόλω. Δεν είναι απλώς θέμα χρηστής και αποτελεσματικής διαχείρισης των οικονομικών πόρων της πολιτείας, αλλά πρωτίστως ευθύνη και χρέος απέναντι στους νέους και τις νέες που προσδοκούν πρόσβαση σε ποιοτικά δημόσια πανεπιστήμια και σε πτυχία με αντίκρισμα. Και παράλληλα μια ευκαιρία για να βελτιστοποιήσουμε τις αναπτυξιακές προοπτικές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας. Στο πλαίσιο αυτό, εργαζόμαστε εντατικά και θα καταθέσουμε τις επόμενες εβδομάδες ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή για την ανώτατη εκπαίδευση. Σκοπεύουμε να την ενδυναμώσουμε και να την καταστήσουμε βασικό εταίρο διαμόρφωσης πολιτικής για την ανώτατη εκπαίδευση, αποκεντρώνοντας παράλληλα μια σειρά από εξουσίες με τη μεταφορά τους εκεί που πραγματικά πρέπει να ανήκουν».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου