ΤΟΠΙΚΑ

Κατά της ισοδυναμίας των πτυχίων Κολλεγίων και ξένων Πανεπιστημίων ο Σύλλογος Διδασκόντων Π.Θ.

κατά-της-ισοδυναμίας-των-πτυχίων-κολλ-334864

Την κάθετη αντίθεσή του με τη ρύθμιση για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων και της επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων Κολλεγίων και ξένων Πανεπιστημίων εκφράζει με ομόφωνη απόφασή του ο Ενιαίος Σύλλογος Διδασκόντων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Η Διοίκηση του Συλλόγου παραθέτοντας μία σειρά λόγων για τους οποίους διαφωνούν με την ρύθμιση, ζητούν από το Υπουργείο την απόσυρσή της.

Αναλυτικά, η ανακοίνωση του Συλλόγου: «Η Υπουργός Παιδείας κατέθεσε στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής διάταξη (άρθρο 169) με την οποία προβλέπεται αυτοματοποιημένη διαδικασία επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων Κολλεγίων και ξένων Πανεπιστημίων.

Με τη διάταξη αυτή καταργείται το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) και εκχωρούνται οι αρμοδιότητες της επαγγελματικής ισοδυναμίας στο Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ).

Μάλιστα, δίνεται η δυνατότητα αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης όχι μόνο κρατών – μελών της ΕΕ, αλλά και τρίτων χωρών.

Το συγκεκριμένο θέμα δεν έχει τεθεί στον πρόσφατο διάλογο (με τα 22 ερωτήματα που έθεσε η κ. Υπουργός), έρχεται αιφνιδιαστικά και δεν συζητήθηκε καθόλου με τις πρυτανικές αρχές ούτε με την ΠΟΣΔΕΠ.

Μια άκριτη αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε κατόχους πτυχίων μη αναγνωρισμένων Πανεπιστημίων, πέραν του ότι ελλοχεύει κινδύνους υποβάθμισης της αγοράς εργασίας, βάλλει ευθέως κατά της προσπάθειας αναβάθμισης του πτυχίου που δίνεται στους αποφοίτους του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου.

Όλες οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις που έγιναν στην Ελλάδα για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων, αφορούσαν την ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής οδηγίας 36/2005, που ρυθμίζει την διευκόλυνση της μετακίνησης των εργαζομένων στην ΕΕ. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν αφορούν τα ιδιωτικά κολέγια, που παρέχουν πτυχία μετά από συμφωνία δικαιόχρησης, με ιδρύματα του εξωτερικού, διαδικασία όμως που δεν οδηγεί στην απόκτηση αναγνωρισμένου τίτλου Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Η οποιαδήποτε προσπάθεια αναγνώρισης αυτών των τίτλων στην χώρα μας προσκρούει στην ρήτρα 12 της οδηγίας 2005/36/ΕΚ, που απαγορεύει την αναγνώριση αυτών των τίτλων «δια μέσου» άλλου Κράτους-μέλους της ΕΕ, από την στιγμή που αυτοί δεν αναγνωρίζονται ως τίτλοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Ως εκ τούτου, η ρύθμιση είναι σε πλήρη αντίθεση με το Άρθρο 16 του Συντάγματος, επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον και απαξιωτική για την Ανώτατη Δημόσια Εκπαίδευση, που αναφέρει ρητά ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά και μόνο σε Δημόσια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, άρθρο που δεν αναθεωρήθηκε από την προηγούμενη Βουλή που ήταν αναθεωρητική.

Η ρύθμιση, δημιουργεί δυο μέτρα και δυο σταθμά μεταξύ ιδιωτών και Δημοσίου, καθώς ο Νόμος 4485/2017 απαιτεί για την ίδρυση νέων Ιδρυμάτων ή νέων τμημάτων για τα Δημόσια Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, την έγκριση της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.), καθώς και την εκπλήρωση πολλών ακόμη προϋποθέσεων.

Είναι δε κατάφωρα άδικη επίσης για τους Διπλωματούχους Μηχανικούς πενταετούς φοίτησης των Ελληνικών Πολυτεχνείων και Πολυτεχνικών Σχολών, καθώς επί της ουσίας εξομοιώνει τις πενταετείς σπουδές μηχανικού με τις τριετείς σπουδές των αποφοίτων των κολλεγίων και αποσυνδέει την άσκηση του επαγγέλματος του Μηχανικού από τους ακαδημαϊκούς τίτλους σπουδών.

Ο Ενιαίος Σύλλογος Διδασκόντων ΠΘ δεν μπορεί να κατανοήσει το τι θα προσφέρει η εν λόγω τροπολογία του Υπουργείου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την αγορά εργασίας της χώρας μας και καλεί:

• την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να αποσύρει άμεσα την προωθούμενη τροπολογία και να προσέλθει σε διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και να μας εξηγήσει τους λόγους του κατεπείγοντος που δεν επέτρεψαν να πάμε σε έναν οργανωμένο διάλογο για ένα τόσο σημαντικό θέμα,

• τη Σύγκλητο του ΠΘ, όπως και τις Συγκλήτους των υπόλοιπων Πανεπιστημίων να προχωρήσουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, συμπεριλαμβανομένης της νομικής οδού για την κατάπτωση της σχετικής ρύθμισης αν τυχόν ψηφιστεί

• την ΠΟΣΔΕΠ να λάβει άμεσα επίσημη θέση για την άκριτη εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων των δημοσίων πανεπιστημίων με αυτά των αποφοίτων των κολλεγίων.

Ο ΕΣΔΕΠ, με γνώμονα την προστασία της Ανώτατης Δημόσιας Εκπαίδευσης και του δημοσίου συμφέροντος, προτίθεται με σχετικές αποφάσεις του να συμμετάσχει σε δράσεις ενημέρωσης των επιπτώσεων της ρύθμισης, σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της χώρας».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου