Πώς αντιμετωπίζεται το άγχος των εξετάσεων

Τελευταία ενημέρωση: 2007-05-20, 00:00:00

Λίγες μόνο μέρες πριν από την έναρξη των πανελλήνιων εξετάσεων, το άγχος των υποψήφιων μαθητών είναι στα ύψη. Κάθε χρόνο παρατηρείται το φαινόμενο αρκετοί υποψήφιοι λόγω υπερβολικού άγχους να μην είναι σε θέση να ανταποκριθούν με επιτυχία στις εξετάσεις, ακόμα κι αν είναι πολύ καλά προετοιμασμένοι. Το υπερβολικό άγχος επομένωςγίνεται επικίνδυνο διότι περιορίζει την πραγματική ικανότητά των μαθητών για επίδοση και τους κάνει να υποφέρουνε. Αντίθετα όταν το άγχος που σχετίζεται με τις εξετάσεις βιώνεται σε φυσιολογικά επίπεδα τότε είναι δημιουργικό και κινητοποιεί τους μαθητές να καταβάλουνε το μέγιστο των προσπαθειών τους προκειμένου να επιτύχουνε τον στόχο τους.
Το άγχος των εξετάσεων συνδέεται συνήθως με τον φόβο που οι μαθητές νιώθουν μήπως απογοητεύσουν τους γονείς τους, ή ματαιώσουνε τις προσδοκίες που έχουνε από τον εαυτό τους. Επομένως και οι γονείς ευθύνονται για το άγχος που καταλαμβάνει τους μαθητές λίγο πριν από την έναρξη των εξετάσεων. Η ψυχολογική και συναισθηματική υποστήριξη των μαθητών αυτήν την περίοδο από την οικογένειά τους είναι πολύ σημαντική καθώς το άγχος μπορεί να τους προκαλέσει μικρά προβλήματα, όπως πονοκεφάλους και τρέμουλο αλλά και πιο σοβαρά, όπως ανορεξία και σε μερικές περιπτώσεις νευρολογικές παθήσεις. Οι γονείς θα πρέπει να είναι διαθέσιμοι να ακούσουν τα παιδιά τους, να συμμερισθούν την αγωνία τους, τους φόβους τους. Οφείλουν τα ανακουφίζουν λέγοντάς τους ότι μια αποτυχία στις εξετάσεις δε σημαίνει και το τέλος της ζωής τους, αντίθετα μάλιστα κάθε αποτυχία είναι μια ευκαιρία μάθησης! Αν ένας μαθητής φοβάται την αποτυχία στις εξετάσεις οι γονείς του θα πρέπει να του υπενθυμίζουν ότι υπάρχουν ποικίλες εναλλακτικές λύσεις. Ακολουθούν κάποιες συμβουλές προς τους μαθητές για την αντιμετώπιση του άγχους των εξετάσεων.
•Καλή προετοιμασία – οργάνωση χρόνου
•Στις επαναλήψεις που κάνεις θα καταλάβεις τι είναι αυτό που πρέπει να διαβάσεις περισσότερο. Αν μπορείς να το εξηγήσεις σε άλλους, τότε το έχεις κατανοήσει... διαφορετικά, χρειάζεσαι κι άλλες επαναλήψεις.
•Κάνε ένα διάλειμμα και συζήτησε εκφράζοντας τους φόβους και τις αμφιβολίες σου στους γονείς σου και σε ανθρώπους που μπορούν να σε ακούσουν.
•Φαντάσου με λεπτομέρειες τις πραγματικές συνθήκες των εξετάσεων, θα σε βοηθήσει να εξοικειωθείς μαζί τους.
•Συγκεκριμενοποίηση του στόχου - επιτυχία στο εξεταζόμενο μάθημα - και συγκέντρωση σε αυτόν.
• Ασκήσεις χαλάρωσης(15΄τη μέρα) - Συνδυασμός εισπνοών – εκπνοών με θετικές (και ρεαλιστικές) σκέψεις, για παράδειγμα: «δεν θα φοβηθώ», ή «θα πετύχω στα σίγουρα!», άλλα: «Ακόμα κι αν φοβηθώ, θα το αντιμετωπίσω», «θα κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου για να επιτύχω»...
• Απέφυγε τις αρνητικές σκέψεις που αποσυντονίζουνκιοδηγούν σε ένα φαύλο κύκλο ενίσχυσης και αναπαραγωγής του άγχους.
•Σκέψου θετικά πράγμα που σε στηρίζει ψυχολογικά και εξασφαλίζει τις καλύτερες προϋποθέσεις για τη δοκιμασία που θα ακολουθήσει.
•Ξεκουράσου και κοιμήσου καλά.
•Έπειτα από πολύωρο διάβασμα, η μουσική και ο χορός βοηθά στην εκτόνωση της συναισθηματικής έντασης.
Όταν οι μαθητές συνειδητοποιήσουν ότι μια ενδεχόμενη αποτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις δεν σημαίνει και αποτυχία στη ζωή τότε θα είναι πιο ήρεμοι και λιγότερο αγχωμένοι. Επιπροσθέτως, οι μαθητές οφείλουν να κατανοήσουν ότι ηεπίδοση στις εξετάσεις δεν αντιπροσωπεύει την ικανότητα και την αξία τους ατόμου αλλά την προσπάθεια που κατέβαλαν στην συγκεκριμένη περίσταση.
Καλή δύναμη και καλή επιτυχία!

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
2
+
4
=