ΤΟΠΙΚΑ

Δραματική μείωση κατανάλωσης το πρώτο 5μηνο του 2019 στη Μαγνησία

δραματική-μείωση-κατανάλωσης-το-πρώτ-432826

Επιτακτική είναι πλέον η ανάγκη για τη λήψη μέτρων τόνωσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Ο γενικός δείκτης του κύκλου εργασιών στο λιανικό χονδρικό εμπόριο κατέγραψε στη Μαγνησία το πρώτο πεντάμηνο του 2019, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010, έτος προ κρίσης που θεωρείται μέτρο σύγκρισης, μείωση κατά 25,3%, με τα παντοπωλεία και τα μπακάλικα, την ένδυση και την υπόδηση και τον οικιακό εξοπλισμό να μετρούν τις μεγαλύτερες απώλειες. Ομως, για πρώτη φορά σταμάτησαν τα αλλεπάλληλα λουκέτα της κρίσης και η αγορά παρουσιάζει τα πρώτα δείγματα ανάκαμψης.

Ειδικότερα, τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων είχαν μείωση του κύκλου εργασιών στο συγκρινόμενο διάστημα (α’ πεντάμηνο 2019 σε σχέση με α’ πεντάμηνο 2010), 16,2, ενώ το 2018 η μείωση ήταν 14,5%.

Τα πολυκαταστήματα είδαν τους τζίρους να μειώνονται κατά 21,5% το 2019 από 18,6% που ήταν πέρυσι.

Μόνο στα καύσιμα και τα λιπαντικά αυτοκινήτων καταγράφηκε για πρώτη φορά περιορισμός των απωλειών στην κατανάλωση, καθώς ο τζίρος μειώθηκε κατά 23% το 2019, ενώ το 2018 κατά 24,5%.

Η κατάσταση με τις μειωμένες πωλήσεις ήταν δραματική στα μίνι μάρκετ, που οι απώλειες στον κύκλο εργασιών έφθασαν στο πρώτο πεντάμηνο του 2019 στο 31%, ενώ το 2018 ήταν 26,2%.

Στα φαρμακευτικά καλλυντικά ο δείκτης ήταν το 2019 στο -39%, ενώ το 2018 στο -36%.

Ενδυση και υπόδηση είχαν μεγάλες απώλειες. Το α’ πεντάμηνο του 2019 είχαν μείωση 42%, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2018 η μείωση ήταν 39%.

Σε έπιπλα, ηλεκτρικά είδη, οικιακό εξοπλισμό ο κύκλος εργασιών μειώθηκε στο 40%, σε βιβλία και χαρτικά στο 8%, στις λαϊκές αγορές στο 28%.

Στη βιομηχανία

Αρνητικός είναι και ο δείκτης εργασιών της βιομηχανίας σε όλους τους κλάδους. Το πρώτο πεντάμηνο του 2019, σε σχέση με το α’ πεντάμηνο του 2010, είχε απώλειες 14,5%.

Συγκεκριμένα, στη βιομηχανία τροφίμων η μείωση ήταν 14,2%, στα είδη ένδυσης 41%, στα είδη υπόδησης 43%, στο χαρτί και τα προϊόντα του 11%, στην παραγωγή ηλεκτρολογικού εξοπλισμού 18% και στην παραγωγή επίπλων 38%.

Σχολιάζοντας τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο γενικός γραμματέας του Επιμελητηρίου Μαγνησίας Βασίλης Ζαχείλας λέει ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα των επιχειρήσεων είναι η δραματική μείωση των πωλήσεων στην παρατεταμένη οικονομική κρίση.

«Σε όλες τις επιχειρήσεις καταγράφονται πολύ χαμηλές κερδοφορίες, ενώ έχει αυξηθεί το κόστος λειτουργίας και η φορολογία παραμένει στα ύψη. Στην αγορά υπάρχει έλλειψη ρευστότητας», επισημαίνει ο ίδιος.

Οι μεγαλύτερες απώλειες αφορούν στα καταναλωτικά αγαθά και στα προϊόντα που αφορούν στην ένδυση – υπόδηση και τα καταστήματα με έπιπλα και ηλεκτρικά είδη.

Ευνοημένες επιχειρήσεις είναι μόνο εκείνες που ασχολούνται με ηλεκτρονικό και τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό.

Ο κ. Ζαχείλας λέει ότι «οι επιχειρήσεις επιβιώνουν σε τρομερά δύσκολες συνθήκες, ενώ έχουν αυξημένο λειτουργικό κόστος και με την αύξηση του κατώτατου μισθού επιβαρύνθηκαν και αυξημένα μισθολογικά και ασφαλιστικά κοστολόγια».

«Η οικονομία φαίνεται ότι προσπαθεί να ανακάμψει, αλλά κρατιέται από τους χαμηλούς τζίρους. Η κυβέρνηση πρέπει να αντιμετωπίσει τα σοβαρά θέματα που απασχολούν τον επιχειρηματικό κόσμο, με την υψηλή φορολογία και τις αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές, ενώ απαιτείται πάση θυσία να ανοίξουν οι κρουνοί των τραπεζών. Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να δοθεί ώθηση στην επιχειρηματικότητα», προσθέτει.

Αυξήθηκαν οι νέες επιχειρήσεις

Σχεδόν διπλάσιες ήταν το α’ εξάμηνο του 2019 οι επιχειρήσεις, που έκαναν έναρξη επαγγελματικής δραστηριότητας, σε σχέση με τις επιχειρήσεις που κατέβασαν ρολά και αποσύρθηκαν από το επιχειρηματικό τοπίο. Παντού σε όλους τους κλάδους το πρόσημο είναι θετικό. Στον Βόλο και τη Μαγνησία οι επιχειρήσεις που προχώρησαν σε έναρξη της επαγγελματικής δραστηριότητας είναι 514, ενώ εκείνες που σταμάτησαν την επιχειρηματική δράση ήταν 270.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου