Αδεια σχολεία, γεμάτα φροντιστήρια…

αδεια-σχολεία-γεμάτα-φροντιστήρια-444442

Οι διακοπές των μαθητών για το Πάσχα ξεκίνησαν. Στα θρανία τους θα πρέπει να επιστρέψουν τη Δευτέρα 2 Μαΐου, ενώ μετά από δέκα ημέρες θα εισέλθουν οι τελειόφοιτοι της Γ’ Λυκείου στη μάχη των πανελλαδικών εξετάσεων. Πόσοι όμως μαθητές θα βρεθούν στα σχολεία; Η εικόνα των προηγούμενων ημερών έδειξε πως οι αίθουσες ήταν έρημες, μιας και μόλις το 10 – 20% των μαθητών έκαναν μάθημα, καθώς οι περισσότερο, για μία ακόμη χρονιά, προτίμησαν να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές εξετάσεις στα φροντιστήρια.

Την τελευταία εβδομάδα μαθημάτων, πριν τις διακοπές του Πάσχα, τα προαύλια των Λυκείων ήταν έρημα. Το ίδιο και οι αίθουσες. Ελάχιστοι ήταν οι μαθητές που παρακολουθούσαν μαθήματα κι αυτό επειδή είχαν ξεπεράσει το όριο των απουσιών που δικαιούνται – 50 αδικαιολόγητες και 64 δικαιολογημένες απουσίες.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα ήταν το 1ο Λύκειο Βόλου, που από τους 84 μαθητές της Γ’ Λυκείου παρακολουθούσαν μάθημα μόλις 20, το 2ο Λύκειο Βόλου που στις αίθουσες βρίσκονταν 28 μαθητές από τους 75, ενώ τα σκήπτρα των απουσιών κρατάει το 6ο Λύκειο Βόλου που σε σύνολο 119 μαθητών, παρακολούθησαν μάθημα μόλις οι 25.
Οι Διευθυντές των σχολείων έκαναν λόγο για εικόνα διάλυσης του δημοσίου και δωρεάν σχολείου και σημείωναν πως είναι απαράδεκτο οι μαθητές να χρησιμοποιούν την παγκόσμια πρωτοτυπία των αδικαιολογήτων απουσιών για να μην βρίσκονται στις αίθουσες.
Εκπαιδευτικοί σημειώνουν επίσης πως το σύστημα «χρησιμοποιεί» τους μαθητές, οι οποίοι αντί για γνώσεις κυνηγούν… τις πανελλαδικές εξετάσεις.
 
 
Γιατί όμως οι μαθητές δεν πηγαίνουν στο σχολείο;
Η Νίκη Μεχμέτη, μαθήτρια της Γ’ Λυκείου, δεν πήγαινε το τελευταίο διάστημα στο σχολείο για μάθημα, παρά μόνο ελάχιστες ώρες και μάλιστα για να παρακολουθήσει τα μαθήματα κατεύθυνσης.
«Δεν πηγαίνω στο σχολείο πλέον, μόνο ελάχιστες ημέρες και μόνο για τα μαθήματα κατεύθυνσης. Δεν πηγαίνω γιατί στα μαθήματα γενικής παιδείας δεν κάνουμε μάθημα πλέον και κάθομαι να κάνω επανάληψη. Το απόγευμα κάνω επανάληψη στο φροντιστήριο», είπε η Νίκη.
Η μαθήτρια της Γ’ Λυκείου στοχεύει να εισαχθεί στην Ιατρική Σχολή και βασίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό για την επίτευξη του στόχου της στο φροντιστήριο.
«Επέλεξα το φροντιστήριο για να με καλύψει και να με ετοιμάσει για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Στο σχολείο κάνεις πολύ λίγα και οι πανελλαδικές είναι πολύ απαιτητικές. Πιστεύω ότι δεν θα τα κατάφερνα εάν δεν πήγαινα φροντιστήριο. Κάνουμε πολύ παραπάνω ασκήσεις, προσέχουμε περισσότερο τη λεπτομέρεια. Από το σχολείο και ιδίως τα μαθήματα κατεύθυνσης έχω πάρει πολλά πράγματα, απλά δεν σου παρέχουν τα συγκεκριμένα εφόδια στο σχολείο για να εισαχθείς σε μια υψηλόβαθμη σχολή», υποστήριξε η Νίκη.
Πολύ καιρό στο σχολείο έχει να πάει και η Ντιάνα Καματερού, μαθήτρια της Γ’ Λυκείου. Η Ντιάνα προτιμά να πηγαίνει στο φροντιστήριο ή να μελετά στο σπίτι της. Ποια είναι όμως η δική της άποψη για την εικόνα που παρουσιάζει το Λύκειο τις τελευταίες εβδομάδες;
«Θα ήταν άδικο να ισοπεδώσουμε όλους τους καθηγητές του σχολείου και τις ικανότητές τους. Υπάρχουν κάποιοι καθηγητές που βγάζουν ασπροπρόσωπο το σχολείο, όμως πιστεύω ότι οι περισσότεροι έχουν αποδεχτεί το γεγονός ότι τα παιδιά κάνουν φροντιστήρια και δεν δίνουν σημασία στο σχολείο κι επειδή πιστεύουν ότι τα παιδιά τους απαξιώνουν, έχουν παραιτηθεί τελείως. Δεν προσπαθούν να τραβήξουν το ενδιαφέρον», σημείωσε.
Όμως δεν είναι αυτό το μοναδικό πρόβλημα που υπάρχει στα σχολεία. Η Ντιάνα ανέφερε πως οι υποδομές του σχολείου δεν είναι κατάλληλες.
«Στο εργαστήριο Χημείας κάνει μάθημα το τμήμα της Θεωρητικής Κατεύθυνσης, λείπει υλικό οπότε όλα μένουν ανεκμετάλλευτα. Και τα κτήρια έχουν πρόβλημα. Τα προαύλιά μας είναι επικίνδυνα με τα ερείπια που έχουν μέσα, τα χώματα κτλ. Δεν φταίνε 100% οι καθηγητές. Κι εμείς οι μαθητές έχουμε ευθύνη. Πιστεύω ότι περισσότερο απ’ όλα φταίει η νοοτροπία. Δεν γίνονται ουσιαστικές αλλαγές και δεν προσπαθεί πλέον κανείς. Ούτε οι καθηγητές, ούτε και οι μαθητές. Όλοι έχουν αποδεχτεί την καθημερινότητα και προχωράμε με αυτή».
Να απεμπλακεί το σχολείο από τις πανελλαδικές εξετάσεις πρότεινε από την πλευρά της η μαθήτρια της Γ’ Λυκείου Ελένη Δημητρίου.
«Θα ήθελα πολύ να γίνεται το ίδιο μάθημα που γίνεται στο φροντιστήριο στο σχολείο. Θα επέλεγα τότε μόνο το σχολείο. Δεν πάω αυτές τις ημέρες στο σχολείο και πιστεύω ότι τα παιδιά επιλέγουν να μην πηγαίνουν στο σχολείο γιατί δεν τους παρέχει τις απαραίτητες δυνατότητες για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Το σχολείο χρειάζεται αλλαγές. Εκείνο που είναι αναγκαίο είναι να ανεξαρτητοποιηθεί από τις πανελλαδικές για να είναι ουσιαστικό το μάθημα και να λαμβάνει ο μαθητής γνώσεις», υπογράμμισε η Ελένη.
Η ίδια συμπλήρωσε πως οι μαθητές πλέον μέσω του Λυκείου αποσκοπούν στην εισαγωγή τους σε μία σχολή του Πανεπιστημίου κι όχι στη γνώση.
Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ μίλησε με μαθητές, οι οποίοι δεν επιθυμούσαν να αναφέρουν το όνομά τους. Ανέφεραν πως οι οικογένειές τους ξοδεύουν τουλάχιστον 1.000 ευρώ το μήνα, προκειμένου οι ίδιοι να προγυμναστούν στο φροντιστήριο, καθώς είναι η μοναδική λύση για την εισαγωγή στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Σημείωσαν πως το σχολείο δεν είναι ελκυστικό, καθώς οι μαθητές είναι αρκετοί σε κάθε τάξη και το μάθημα δεν γίνεται ουσιαστικά. Παρ’ όλα αυτά εάν είχαν να διαλέξουν ανάμεσα σε ένα καλό σχολείο και ένα φροντιστήριο εκείνοι θα επέλεγαν το σχολείο, εάν όμως τους έδινε τα απαραίτητα εφόδια… για το Πανεπιστήμιο.
 
 
Ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας
 
Απαξιώνεται ο χαρακτήρας του δημόσιου και δωρεάν σχολείου από τη συμπεριφορά των μαθητών, οι οποίοι τις τελευταίες εβδομάδες πριν από τις πανελλαδικές εξετάσεις δεν προσέρχονται για μάθημα. Η άποψη αυτή ανήκει στον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας κ. Γιώργο Δοδοντσάκη.
«Οι μαθητές με τη στάση τους αυτή τορπιλίζουν το σχολείο, το οποίο διαθέτει τους καθηγητές τους καθ’ όλα άξιους κάνουν την ύλη, επαναλήψεις και οι μαθητές προτιμούν αντί για το σχολείο, να βρίσκονται αλλού. Είναι προφανώς ένα λυπηρό φαινόμενο το οποίο προκαλείται εν μέρει κι από το γεγονός ότι υπάρχουν οι περιβόητες αδικαιολόγητες απουσίες, ένα μέτρο το οποίο πρέπει να καταργηθεί κατά τη γνώμη μου, διότι δεν μπορώ να καταλάβω τι σημαίνει αδικαιολόγητη απουσία», σχολίασε ο κ. Δοδοντσάκης.
Ο ίδιος συνέχισε επισημαίνοντας πως ακόμη και ο θεσμός των αδικαιολόγητων απουσιών να εκλείψει, θα πρέπει οι γιατροί, οι οποίοι κάνουν σωστά τη δουλειά τους, να μην δίνουν με ευκολία χαρτί για τη δικαιολόγηση των απουσιών, αλλά μόνο στις περιπτώσεις που πραγματικά χρειάζεται.
Αναφορικά με το κατά πόσο είναι ελκυστικό είναι το σχολείο ο κ. Δοδοντσάκης σημείωσε χαρακτηριστικά: «Η εντύπωσή μου είναι ότι εδώ στο νομό Μαγνησίας υπάρχουν πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν σε προγράμματα και κάνουν καταπληκτικές δραστηριότητες που δίνουν τον χαρακτήρα ενός ελκυστικού σχολείου. Η αλήθεια είναι ότι με την εφαρμογή των νέων μεθόδων διδασκαλίας, με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, μπορεί το μάθημα να γίνει ακόμη πιο ελκυστικό. Αυτό είναι στην ευχέρεια των καθηγητών εφόσον επιμορφωθούν ή έχουν επιμορφωθεί να κάνουν ένα ζηλευτό μάθημα, ένα μάθημα που θα κρατάει το ενδιαφέρον των μαθητών σταθερό και αμείωτο έτσι ώστε να μη φτάνουμε στο σημείο να υπάρχει η δικαιολογία ότι δεν θα πάμε στο σχολείο και θα πάμε στην καφετέρια».
Βέβαια ο Διευθυντής ανέφερε και τα προβλήματα του σχολείου, που σύμφωνα με τον ίδιο είναι κατά κύριο λόγο κτηριακά.
«Υπάρχουν προβλήματα σε σχολεία. Θα θέλαμε καλύτερες αίθουσες, κτήρια καινούργια και σύγχρονα. Είναι αλήθεια πως ένας περιβάλλων χώρος επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό τους μαθητές», είπε ο ίδιος.
 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου