ΤΟΠΙΚΑ

«Ξυπόλητοι» οι εκπαιδευτικοί στα αγκάθια

ξυπόλητοι-οι-εκπαιδευτικοί-στα-αγκ-611371

Εκπαιδευτική πρόκληση Ρομά, πρόσφυγες και έγκλειστοι, αλλά δεν παρέχονται εφόδια στα σχολεία

Απροετοίμαστοι οι εκπαιδευτικοί και χωρίς καμία στήριξη από την Πολιτεία, προκειμένου να ανταποκριθούν στις σύγχρονες προκλήσεις μέσα στα σχολεία, τα οποία καλούνται να απορροφήσουν Ρομά, μετανάστες, πρόσφυγες, αλλά και έγκλειστους. Η νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα που διαμορφώνεται βρίσκει ολοένα και περισσότερους εκπαιδευτικούς τόσο στην Πρωτοβάθμια, όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Μαγνησίας αντιμέτωπους με προβλήματα, για τα οποία λύσεις αναζητούνται μέσα από καλές πρακτικές που οι ίδιοι εφαρμόζουν.

Αύριο Σάββατο στις 9:30 το πρωί στο Συνεδριακό Κέντρο της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος πρόκειται να πραγματοποιηθεί η τρίτη κατά σειρά ημερίδα των συλλόγων διδασκόντων για την εκπαίδευση των μαθητών Ρομά, προσφύγων και εγκλείστων, που διοργανώνεται από κοινού από τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας. Στόχος η παρουσίαση των καλών πρακτικών, η διατύπωση προβληματισμών, η κατάθεση προτάσεων, αλλά και η ανταλλαγή εμπειριών για την εκπαίδευση μαθητών που ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες. Πρόκειται ουσιαστικά για μία ενδοσχολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, που είναι ταυτόχρονα και επιμορφωτές και επιμορφούμενοι, απουσία μιας «ομπρέλας» από την ίδια την Πολιτεία.

Χθες, σε συνέντευξη Τύπου που παραχωρήθηκε στα γραφεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, διευθυντές σχολικών μονάδων αναφέρθηκαν στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν από την απορρόφηση μαθητών Ρομά, αλλοδαπών και έγκλειστων.

Γκετοποίηση σχολείων

Τον κίνδυνο γκετοποίησης του 2ου Γυμνασίου Ν. Ιωνίας, που φιλοξενεί 50 Ρομά μαθητές σε σύνολο 210, επεσήμανε η διευθύντρια Ματίνα Ζαφειρίου, μεταφέροντας τον προβληματισμό του συλλόγου διδασκόντων κατά πόσο μπορεί να επιτευχθεί η ένταξη των Ρομά όταν οι μη Ρομά μαθητές λιγοστεύουν. «Οι Ρομά φέρνουν μαζί τους τη συμπεριφορά και την αγωγή από τα σπίτια τους, υπάρχουν συνέπειες στο μαθησιακό κλίμα και αναστάτωση στις τάξεις, τα φαινόμενα τρομοκρατίας και βίας είναι πιο έντονα και το μαθησιακό επίπεδο υποβαθμίζεται. Καταφέραμε αριθμητικά να εντάξουμε τους Ρομά στο σχολείο, αλλά κινδυνεύουμε να περάσουμε στην άλλη όχθη και δεν έχουμε καμία στήριξη με ψυχολόγο ή κοινωνικό λειτουργό στο σχολείο», σημείωσε η κ. Ζαφειρίου, κάνοντας λόγο ακόμη και για αριθμό μη Ρομά μαθητών που ζητούν μετεγγραφή για να φύγουν από το σχολείο εξαιτίας της κατάστασης που διαμορφώνεται.

Αντιμέτωπος με την γκετοποίηση του 10ου Δημοτικού Σχολείου Ν. Ιωνίας είναι ο διευθυντής Αναστάσιος Γούκος. Στο σχολείο από τους 304 μαθητές οι 245 είναι Ρομά. «Από σχολείο συνύπαρξης, γίναμε σχολείο ύπαρξης Ρομά και ενώ πετύχαμε τον στόχο των εγγραφών, υπάρχει προβληματισμός για την ποιότητα του εγγραμματισμού, αλλά και της ένταξης των Ρομά», σημείωσε ο ίδιος. Μάλιστα αναφέρθηκε και στο φαινόμενο εγγραφής για πρώτη φορά στο Δημοτικό μαθητών Ρομά ηλικίας 12, 13, 14 ακόμη και 15 ετών, επειδή η φοίτηση έχει συνδεθεί με επιδόματα.

Καμία προετοιμασία για τους πρόσφυγες

«Πιαστήκαμε απροετοίμαστοι. Η Πολιτεία δεν είχε φροντίσει να προετοιμάσει τους εκπαιδευτικούς», παραδέχθηκε ο διευθυντής του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ν. Ιωνίας Στέφανος Πίος για την υποδοχή των προσφύγων μαθητών. Στο σχολείο φέτος φοιτούν 23 πρόσφυγες μαθητές του Μόζα, που λόγω της εμπόλεμης κατάστασης στη χώρα τους δεν έχουν μάθει τι είναι σχολείο, πώς να λειτουργούν μέσα από κανόνες. «Πρέπει το ελληνικό δημόσιο να φροντίσει να υπάρχει μία τράπεζα επιμορφωμένων εκπαιδευτικών, που θα μπορούν να χειρίζονται αντίστοιχες καταστάσεις», πρότεινε ο ίδιος.

Η αλλαγή νόμου έφερε προβλήματα

Στα έντονα προβλήματα που αντιμετώπισε από γονείς, με αφορμή την ένταξη του μεγαλύτερου αριθμού ασυνόδευτων προσφύγων που φιλοξενούνται στην «Αρσις» Μακρινίτσας, αναφέρθηκε η διευθύντρια του Γυμνασίου Ιωλκού Ευαγγελία Μπαλαμώτη. «Η ηλικία τους, που δεν είναι συναφής με την ηλικία των υπολοίπων μαθητών, προκάλεσε πολλά προβλήματα. Διαλύθηκε ο σύλλογος γονέων και ακόμη δεν έχει συσταθεί, αφού αποφάσισαν να το αφήσουν σε δικαστικά χέρια κι εμείς δεν ήμασταν προετοιμασμένοι. Ακόμη και σε θέματα επικοινωνίας βρήκαμε τοίχο εξαιτίας της γλώσσας. Ολα τα προβλήματα κληθήκαμε να τα λύσουμε μόνοι μας», τόνισε.

Σημειώνεται ότι έως και πέρυσι οι συγκεκριμένοι μαθητές απορροφούνταν από το Εσπερινό Γυμνάσιο Βόλου, ωστόσο άλλαξε η νομοθεσία και πλέον στα Εσπερινά φοιτούν μόνοι όσοι είναι εργαζόμενοι και μπορούν να το αποδείξουν. «Πέρυσι οι πρόσφυγες μοιράζονταν σε ένα δύο σχολεία. Φέτος σε τέσσερα πέντε σχολεία. Οι εκπαιδευτικοί όμως είναι απροετοίμαστοι. Γι’ αυτό υπάρχει η αναγκαιότητα ενημέρωσης των συναδέλφων», σημείωσε ο διευθυντής του Εσπερινού Γ. Χάρλας.

Από λάθος «κόπηκε» δομή

«Μόνοι μας καλούμαστε να αναγνωρίσουμε τα εμπόδια, τα προβλήματα και να βρούμε λύσεις», σημείωσε ο προϊστάμενος του 33ου Δημοτικού Σχολείου που λειτουργεί στο Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Νέων Βόλου, Θανάσης Καραγιάννης. Το σχολείο αριθμεί κατά μέσο όρο 30 μαθητές στο σύνολό τους αλλοδαπούς από το Πακιστάν, την Αλγερία και το Αφγανιστάν, με κύρια χαρακτηριστικά τους τον αναλφαβητισμό, βιώματα ανέχειας και βίας. «Στόχος του σχολείου δεν είναι απλώς να παρέχει γνώσεις. Αλλά να διαχειριστεί δημιουργικά τη ρουτίνα της φυλακής, να αποτρέψει φασαρίες, να βάλει τις βάσεις για την επανένταξή τους, για να μην επιστρέψουν πίσω από τα κάγκελα. Δυστυχώς όμως δεν υπάρχουν ούτε δομές επανένταξης, ούτε ουσιαστική στήριξη. Χαρακτηριστικό είναι ότι φέτος μας σακάτεψαν. Δεν μας ενέκριναν θέση ΖΕΠ (δομή για την παράλληλη εκπαίδευση αλλόγλωσσων μαθητών προκειμένου να μπορέσουν να ενταχθούν στο τμήμα) από… λάθος», υπογράμμισε ο κ. Καραγιάννης.

ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου