ΤΟΠΙΚΑ

Αέρια ρύπανση: Οταν το αυτονόητο γίνεται ζητούμενο…

αέρια-ρύπανση-οταν-το-αυτονόητο-γίνετ-851206

Eίναι αλήθεια ότι το τελευταίο διάστημα κυριαρχούν στον Τύπο (τοπικό και αθηναϊκό) πολλά δημοσιεύματα που έχουν να κάνουν με το σοβαρότατο πρόβλημα της Αέριας Ρύπανσης στη μείζονα περιοχή του Βόλου. Έγκριτοι επιστήμονες – δημοσιογράφοι και φορείς της πόλης μας με αγωνία προσπαθούν να προσεγγίσουν αυτό το πολύπλοκο πρόβλημα που σχετίζεται αν μη τι άλλο με την Υγεία όλων μας.
Θα ήθελα λοιπόν με την ιδιότητα κύρια του εκπαιδευτικού και δευτερευόντως του μηχανικού να καταθέσω κάποιες σκέψεις σε μια προσπάθεια να αποσαφηνιστούν ερωτήματα και ει δυνατόν να δοθούν κάποιες απαντήσεις.
Και πρώτα από όλα :
Υπάρχει ρύπανση; Αναμφίβολα ναι. Κανείς σοβαρός άνθρωπος, απλός πολίτης, πολιτικός ή επιστήμονας δεν το αμφισβητεί. Οι μετρήσεις άλλωστε είναι αδιάψευστος μάρτυρας.
Σε τις συνίσταται όμως αυτή η ρύπανση; Οφείλεται στην κυκλοφορία των οχημάτων και στη λειτουργία των οικιακών κεντρικών θερμάνσεων; Ασφαλώς ναι, απαντούν οι ειδικοί αφού τα παράγωγα της καύσης συνεισφέρουν στην Αέρια Ρύπανση. Οφείλεται στη δραστηριότητα – λειτουργία του Λιμανιού με την χύδην φορτοεκφόρτωση υλικών όπως το Σκραπ, Pet-coke κλπ. Η απάντηση προφανής. Μήπως όμως οφείλεται και στη Λειτουργία Βιομηχανικών Μονάδων όπως η ΑΓΕΤ και η Χαλυβουργία και οι κάθε λογής ασβεστοποιΐες; Και πάλι η απάντηση είναι καταφατική, αφού με βάση τα στοιχεία των επιστημόνων οι κύριος όγκος των μικροσωματιδίων ΡΜ10 προέρχονται από την δραστηριότητα της Βιομηχανίας και δεν είναι βέβαια «εισαγόμενα» από τη Σαχάρα όπως με περισσή απλότητα – προχειρότητα κάποιοι διατείνονται. Γιατί είναι αλήθεια ότι το ακούσαμε και αυτό. Όπως ακούσαμε και το επιχείρημα ότι το ζήτημα της Αέριας Ρύπανσης χρειάζεται λεπτούς χειρισμούς, αφού υπάρχει κίνδυνος, να αποκτήσει ο Βόλος τη «ρετσινιά» της «βρώμικης» – «μολυσμένης» πόλης!!!

Προκύπτει επομένως το ερώτημα. Τόσα χρόνια που «σέρνεται» το θέμα της Αέριας Ρύπανσης δεν θα έπρεπε να μας απασχολήσει όλους εντονότερα ώστε να μην ερχόμαστε εκ των υστέρων (με την κατάσταση να έχει φτάσει στο απροχώρητο) θέτοντας τέτοιου είδους ψευδεπίγραφα διλήμματα!!!
*Δεν στερείται Ηθικής η Πολιτική όταν τόσα χρόνια όσοι ασχολούνται με τα κοινά στην καλύτερη περίπτωση δεν έδωσαν την απαιτούμενη προσοχή στα δημοσιεύματα του τύπου και των οικολογικών – επιστημονικών οργανώσεων.
*Δεν έχουν στ’ αλήθεια ευθύνη οι εκλεγμένοι τοπικοί άρχοντες, όταν κινδυνεύει η υγεία των πολιτών από την ανεξέλεγκτη λειτουργία ρυπογόνων βιομηχανιών.
Όλοι και κυρίως οι πολιτικοί πρέπει να προβλέπουν τα προβλήματα που πιθανόν θα προκύψουν στο μέλλον στηριζόμενοι στην ενημέρωση και συμβουλευόμενοι τους ειδικούς. Σε άλλη περίπτωση πρέπει να τους χρεώνεται τουλάχιστον ανεπάρκεια – ανικανότητα για να μην πω εγκληματική αμέλεια!!!

Προχωρώντας ένα βήμα ακόμη , αναρωτιέμαι γιατί οι φορείς τα κόμματα και οι πολιτικοί δεν «ανοίγουν» το θέμα της Αέριας ρύπανσης στην τοπική κοινωνία όχι απλά με ανακοινώσεις – σχόλια στον τοπικό Τύπο ή με κλειστές ημερίδες (που οπωσδήποτε χρειάζονται) σε επίπεδο ειδικών, απουσία των πολιτών, αλλά με «ανοιχτές» κινητοποιήσεις υπό μορφή ακόμη και συλλαλητηρίου με σκοπό την ενημέρωση – αφύπνιση – ενεργοποίηση των πολιτών.
Τι τους εμποδίζει να πάρουν τέτοιου είδους πρωτοβουλίες αφού ολόκληρη η κοινωνία θα είναι στο πλευρό τους και αφού από τους πολίτες ψηφίζονται και αυτούς πρέπει αν υπηρετούν. Φοβούνται μήπως «στεναχωρήσουν» – «θυμώσουν» την ΑΓΕΤ και βρεθούν να αντιμετωπίσουν τυχόν προβλήματα ανεργίας από το κλείσιμο ή την απομάκρυνσή της ή φοβούνται μήπως και χαθούν κάποιες χορηγίες που αυτή διαθέτει για ανάλογες δραστηριότητες.

Κατ’ αρχήν κανείς σοβαρός άνθρωπος δεν θα ήθελε να θέσει ζήτημα είτε απομάκρυνσης είτε κλεισίματος του εργοστασίου. Εκείνο που πρέπει να διεκδικήσουμε είναι να λειτουργήσει το εργοστάσιο με περιβαλλοντικούς όρους που δεν θα θέτουν σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών. Όσο και αν κοστίσει αυτό σε οικονομικό επίπεδο!!! Άλλωστε η ανάπτυξη που τόσο επιζητούμε και χρειαζόμαστε πρέπει να έχει στο κέντρο τον Άνθρωπο και όχι μόνο το Κέρδος!!! Ας ξοδέψει λοιπόν κάποια χρήματα η ΑΓΕΤ από τα υπερκέρδη της ώστε να μας πείσει ότι ενδιαφέρεται για την προστασία του περιβάλλοντος και την υγεία τόσο των εργαζομένων της όσο και των πολιτών γενικότερα. Νομίζω πως κανείς μας δεν θα έβαζε σε συμψηφισμό την υγεία των πολιτών είτε με τις όποιες χορηγίες δίνει αυτή (θα έλεγα ότι αποτελούν στάχτη στα μάτια μας), είτε με την συνέχιση της λειτουργίας της με τον τρόπο που γίνεται σήμερα.
Καταλήγοντας τι πρέπει κατά την γνώμη μου να γίνει:
1ον Άμεσα
α) Αντικατάσταση του καυσίμου (Μαζούτ) που χρησιμοποιεί η ΑΓΕΤ με φυσικό αέριο και τοποθέτηση φίλτρων που θα λειτουργούν σε 24ωρη βάση κάτω από τον έλεγχο αντίστοιχης επιτροπής που θα συσταθεί από Νομαρχία και Δήμο.
β) Ανάθεση μιας και μόνης Μελέτης που να καταδείχνει με ακρίβεια σε τι ποσοστό ευθύνεται η ΑΓΕΤ για την Αέρια ρύπανση με την ανάπτυξη δικτύου Σταθμών Μέτρησης και ανάλυσης των πηγών από τις οποίες προέρχονται οι ρύποι. Μια τέτοια Μελέτη ασφαλώς και χρειάζεται, παρ’ ότι υπάρχει ο κίνδυνος να κατηγορηθούμε για Βιομηχανία Μελετών με τεράστια κέρδη που κάποιοι καρπώνονται.
γ) Έλεγχος και αλλαγή του τρόπου λειτουργίας του Λιμανιού ως προς τον τρόπο φορτοεκφόρτωσης υλικών (Σκραπ, Pet-coke), κάτι που τεχνολογικά μπορεί να γίνει σύμφωνα με τους ειδικούς με την χρήση ειδικού αφρού και την ανάπτυξη υαλοπετασμάτων (HOPPER) για τον περιορισμό της ρύπανσης.
δ) Προσπάθεια για αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης με επί πλέον μέτρα αστυνόμευσης ή και απαγόρευσης διέλευσης βαρέων οχημάτων απ’ αυτό.
2ον Μεσοπρόθεσμα
ε) Διείσδυση ακόμη περισσότερο του φυσικού αερίου στις οικιακές καταναλώσεις όσο και στα Δημόσια κτίρια με διεκδίκηση extra επιδότησης από το κράτος για την πόλη του Βόλου.
στ) Δημιουργία περιφερειακών parking, κάτι για το οποίο ο ίδιος ο Δήμαρχος κος Βούλγαρης έχει επανειλημμένα μιλήσει.
3ον Μακροπρόθεσμα
ζ) Προσπάθεια για αλλαγή στη νοοτροπία των πολιτών για τον τρόπο πρόσβασης στο Κέντρο της πόλης με την χρήση των ποδηλάτων και με παράλληλη ανάπτυξη ποδηλατοδρόμων.
Η) Πύκνωση των μέσων Μαζικής Μεταφοράς και ανάπτυξη νέων Ηλεκτροκίνητων σταθερής τροχιάς π.χ. τραμ

Ολοκληρώνοντας θα πρέπει να πούμε ότι επιθυμία και απαίτηση όλων των πολιτών είναι η Νέα Δημοτική και Νομαρχιακή Αρχή να θέσει ως στοίχημα με το πέρας της θητείας της να μειώσει την ρύπανση στα ανεκτά επίπεδα – όρια που προβλέπει τόσο η Κοινοτική οδηγία του 1993/30/ΕC με νεώτερη την COM 2005 0447 όσο και η Διυπουργική απόφαση με τις σχετικές ρυθμίσεις (ΦΕΚ Αρ. Φ 125/5 Ιουνίου 2002/ΤΕΥΧΟΣ πρώτο.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου