ΤΟΠΙΚΑ

Καταδικάζουν 1.500 τεχνίτες και 87 επιχειρήσεις

καταδικάζουν-1-500-τεχνίτες-και-87-επιχειρή-700374

Οι εταιρείες του κλάδου έχουν στα χέρια τους μελέτη βιωσιμότητας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη

Εργασία σε 1.500 τεχνίτες της Μαγνησίας και 87 επιχειρήσεις του Νομού θα έδινε αν δημιουργούταν η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στη γ’ προβλήτα του λιμανιού. Επιχειρήσεις ναυπηγοεπισκευής έχουν συγκεντρώσει στοιχεία για το πόσο μεγάλη ανάγκη έχει η Μαγνησία από τη δημιουργία αυτής της ζώνης, ενώ έχουν στα χέρια τους και μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας που τεκμηριώνει το πού θα μπορούσε να γίνει η χωροθέτησή της.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Ο ιδιοκτήτης της ΘΕΟΣΤΥΛ Νικόλαος Θεοδώρου, μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ενημέρωσε ότι όταν έκλεισε η ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα στο λιμάνι του Βόλου το 2009 με την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, στον κλάδο δραστηριοποιούταν περί τους 2.500 τεχνίτες.

Σήμερα στη Μαγνησία έχουν παραμείνει περίπου 1.500 τεχνίτες και 87 επιχειρήσεις κάποιες από τις οποίες όμως έχουν οδηγηθεί μοιραία σε συρρίκνωση. Συγκεκριμένα, από το 2009 δεν υπάρχει χωροθετημένη θέση στο λιμάνι για να φιλοξενήσει μία ήπια δραστηριότητα ναυπηγοεπισκευής. Έτσι δεν εκδίδονται και άδειες επισκευής για πλοία με πρόβλεψη ετήσιας, διετούς ή προγραμματισμένης επισκευής.

Αυτή τη στιγμή από το λιμενικό ταμείο εκδίδονται άδειες μόνο για μικροεπισκευές διάρκειας 72 ωρών για έκτακτες περιπτώσεις και σε πλοία της ακτοπλοϊκής γραμμής.

Η αποκατάσταση που επιτρέπεται να γίνει είναι πρόχειρη επισκευή, εάν η βλάβη είναι σοβαρή, ώστε να μεταφερθεί στις Ναυπηγοεπισκευαστικές Ζώνες του Πειραιά ή σε οργανωμένη Ναυπηγοεπισκευαστική Επιχείρηση σε Σύρο – Χαλκίδα – Δραπετσώνα – Πέραμα – Σαλαμίνα – Ελευσίνα.

Στον Παγασητικό υπάρχει οργανωμένο Ναυπηγείο μόνο στην περιοχή Λουτράκι Αμαλιαπόλεως, αλλά επιτρέπεται η επισκευή κατά την διάρκεια της ανέλκυσης και δεν υπάρχει «ντόκος» για να μπορεί να πλαγιοδετήσει ένα πλοίο και να εκτελέσει προγραμματισμένες επισκευές.

Αντίθετα, πριν από την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου και έως το 2009 Ως χώροι επισκευών οριζόταν η Κεντρική προβλήτα, δηλαδή ο χώρος, όπου βρίσκεται το Κεντρικό Λιμεναρχείο Βόλου και ο ΟΛΒ και παράλληλα η ακτογραμμή δυτικά αυτού απέναντι από την Εθνική Τράπεζα.

Από το 1990 έως το 2000 άρχισε να προωθείται η επισκευή των πλοίων στις εσωτερικές προβλήτες και να μειώνονται οι αρμοδιότητες του Τελωνείου έως ότου και ανέλαβε αποκλειστικά και μόνον την έκδοση των αδειών επισκευής το Κ.Λ.Β.

Από το 2000 έως το 2009 υπήρχε πάντα διαθέσιμη η προβλήτα Νο 3 μέσα στο λιμάνι, η οποία χαρακτηριζόταν Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και κάθε χρόνο ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου και το Κεντρικό Λιμεναρχείο Βόλου ανανέωναν το χώρο και τις άδειες στις εκάστοτε επισκευαστικές εταιρίες, για τον οποίο χώρο πλήρωνε η πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Σήμερα οι επιχειρήσεις ναυπηγοεπισκευής βρίσκονται εν αναμονή της συνεδρίασης της αρμόδιας επιτροπής για την έκδοση κανονιστικής διάταξης για την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου.

Οι τελευταίες προσπάθειες που έγιαναν για τη λύση του θέματος ήταν πριν περίπου ένα χρόνο σε σύσκεψη στον ΟΛΒ παρόντος και του πρώην υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή, όμως παρά την έκδοση ΦΕΚ τον Νοέμβριο του 2017 το υπουργείο Περιβάλλοντος και Χωροταξίας δεν έχει ορίσει ακόμη εκπρόσωπό του για να συνεδριάσει η αρμόδια επιτροπή.

Στο μεταξύ, χρυσές επενδύσεις χάνονται για το Νομό όπως αυτή του mega Yacht του Πάρι Δράγνε, ενώ και οι τοπικές επιχειρήσεις αναγκάζονται να μεταφέρουν όγκο των εργασιών τους στο Πέραμα, τη Σύρο, την Ελευσίνα με αποτέλεσμα το χρήμα να ανακυκλώνεται και σε άλλη αγορά.

Ποια επαγγέλματα ωφελούνται

Με τη δημιουργία Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης ωφελείται ένα ευρύτατο φάσμα επαγγελμάτων και συγκεκριμένα οι εταιρίες επισκευών πλοίων όπως μηχανουργεία, ελασματουργοί, ηλεκτρολόγοι, ηλεκτρονικοί, καραβομαραγκοί, μαραγκοί, μονωτές και άλλες ειδικότητες.
Ακόμη, ωφελούνται οι προμηθευτές μηχανολογικού εξοπλισμού, βιομηχανικών ειδών, ηλεκτρολογικού υλικού, ηλεκτρονικού υλικού, υδραυλικών ειδών, μονωτικών υλικών, έμποροι σιδήρου, βιοτεχνίες και στρατζοποιεία, ξυλέμποροι, χρωματοπωλεία, βιβλιοπωλεία, εταιρίες ανακυκλώσεων, λιπαντικών και μετάλλων.
Βεβαίως στους ωφελούμενους περιλαμβάνονται και οι ναυτικοί πράκτορες της περιοχής και οι συνεργαζόμενες των εταιρειών επισκευής όπως ανυψωτικές και μεταφορικές εταιρείες.

Με άμεσο τρόπο οι επιχειρήσεις ναυπηγοεπισκευής θεωρούν ότι ωφελούνται και τα καταστήματα μαζικής εστίασης, το αστικό και υπεραστικό ΚΤΕΛ, τα ξενοδοχεία της πόλης, ο τουρισμός της περιοχής.

Η μελέτη βιωσιμότητας του Π.Θ.

Οι εταιρείες ναυπηγοεπισκευής έχουν στα χέρια τους μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την χωροθέτηση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.

Σύμφωνα με τη μελέτη, σε ό,τι αφορά στη βιωσιμότητα μίας ναυηπηγοεπισκευαστικής ζώνης στη Μαγνησία τα στοιχεία είναι θετικά.

«Υπάρχει ήδη αξιοσημείωτη παράδοση στον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο με έναν σημαντικό αριθμό επαγγελματιών να απασχολούνται στις επισκευές πλοίων. Ταυτόχρονα εκτός από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο ένας σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων που σήμερα δεν έχουν καμία ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα εκδήλωσε ενδιαφέρον και πρόθεση να εισέλθει στον κλάδο στην περίπτωση που υπάρχει οργανωμένος χώρος», αναφέρει.

Ακόμη, η μελέτη επισημαίνει ότι η γεωγραφική θέση του νομού, αλλά και η αναμενόμενη αύξηση της δραστηριότητας αύξησης του λιμανιού του Βόλου καθιστούν τον Νομό κατάλληλη θέση για την εγκατάσταση και λειτουργία μίας ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, καθώς θα είναι δυνατή η εκμετάλλευση μεγάλου αριθμού πλοίων που κινούνται στη Μεσόγειο αλλά και των νέων ναυσιπλοϊκών γραμμών που σχεδιάζονται να λειτουργήσουν στο λιμάνι του Βόλου και στο εγγύς μέλλον.

Εξάλλου, ο τζίρος των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούταν στην ναυπηγοεπισκευή ήταν περί τα 35 εκατομμύρια ευρώ.

Για τη μορφή τη ζώνης η μελέτη κάνει τρεις προτάσεις. Η μία είναι να γίνει με πλωτή γέφυρα, η δεύτερη με σταθερή δεξαμενή και η τρίτη χωρίς δεξαμενή.

Οι μελετητές, πάντως, προτιμούν τη δημιουργία μίας ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης χωρίς πλωτή ή σταθερή δεξαμενή καθώς αυτή η μορφή αποτελεί την πιο ευέλικτη μορφή, έχει το μικρότερο περιβαλλοντικό κόστος, το μικρότερο χρόνο υλοποίησης αλλά και το μικρότερο κόστος υλοποίησης.

Τέλος, για το φορέα διαχείρισης της ζώνης προτείνεται να δημιουργηθεί ένα σχήμα στο οποίο να συμμετέχουν ο ΟΛΒ, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, αλλά και οι τοπικοί φορείς ο δήμος Βόλου και η πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας νυν Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας.

Να επισημανθεί, ότι η μελέτη προβλέπει ότι η χρήση κατάλληλων και αυστηρών μέτρων προστασίας για το περιβάλλον και η χρήση τεχνολογιών και τεχνικών περισσότερο φιλικών προς το περιβάλλον δίνουν τη δυνατότητα τόσο του ελέγχου όσο και του περιορισμού στο ελάχιστο τυχόν περιβαλλοντικών θεμάτων.

Συγκεκριμένα, για την προστασία του περιβάλλοντος επισημαίνει ότι μπορούν να τηρηθούν αυστηροί κανόνες χρήσης αποθήκευσης και μεταφοράς των ουσιών και οι οχλούσες δραστηριότητες να πραγματοποιούνται σε κλειστούς χώρους.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου