ΤΟΠΙΚΑ

Χάθηκε επένδυση «χρυσός» στο Λιμάνι του Βόλου

χάθηκε-επένδυση-χρυσός-στο-λιμάνι-τ-705797

Το mega yacht GY 95 μέτρων αντί στον Βόλο κατασκευάζεται στο Πέραμα εξαιτίας κωλυσιεργίας του υπουργείου Περιβάλλοντος

Μία επένδυση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, που θα έδινε εργασία σε 250 άτομα, απασχολώντας μηχανικούς συγκολλήσεων, ναυπηγούς, μηχανικούς, ηλεκτρολόγους, μεταλλουργούς, τεχνίτες μετάλλου και θα ωφελούσε μία σειρά από επιχειρήσεις στον Βόλο και τη Μαγνησία όχι μόνο στον κλάδο του μετάλλου, αλλά και σε μία σειρά από προμηθευτές πρώτων υλών, επιπλοποιούς, ταπετσιέρηδες, χάθηκε για τον ΟΛΒ και την πόλη του Βόλου.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Πρόκειται για την εντυπωσιακή θαλαμηγό GY95, που κατασκευάζεται αυτή την περίοδο στο Πέραμα, ενώ η ελληνικών συμφερόντων εταιρεία Golden Yachts ιδιοκτησίας του γνωστού εφοπλιστή Πάρι Δράγνε με καταγωγή από τη Νέα Αγχίαλο ήθελε να την κατασκευάσει στην τρίτη προβλήτα του λιμανιού του Βόλου και να την καθελκύσει στα νερά του Παγασητικού ώστε να ωφελήσει την περιοχή του.

Εν μέσω δεινής οικονομικής κρίσης, που η ανεργία τσακίζει την πόλη και η έλλειψη ρευστότητας «πνίγει» τις επιχειρήσεις και το «επιχειρείν», το λιμάνι και ο Βόλος έχασαν μία πολύ μεγάλη επένδυση, αν και το νομοθετικό πλαίσιο για την ανάπτυξη ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης είχε ετοιμαστεί και αυτό εξαιτίας μίας κωλυσιεργίας. Ενώ το νομοθετικό πλαίσιο ορίστηκε με ΦΕΚ τον Νοέμβριο του 2017, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει συνεδριάσει ακόμη η αρμόδια τριμελής διυπουργική επιτροπή για να εκδώσει κοινή υπουργική απόφαση και ο Νόμος 4504 να έχει εφαρμογή.

Η αρμόδια επιτροπή, που απαρτίζεται από εκπροσώπους των υπουργείων Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δεν έχει συνεδριάσει μέχρι σήμερα επειδή το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν έχει ορίσει ακόμη τον εκπρόσωπό του, αν και το επίμαχο ΦΕΚ ορίζει ότι οι όροι και οι προϋποθέσεις για την αδειοδότηση τέτοιων δραστηριοτήτων καθορίζονται με κοινή υπουργική απόφαση των επίμαχων υπουργείων εντός τριών μηνών από την έκδοση του ΦΕΚ.

Η απίστευτη κωλυσιεργία να ορίσει το υπουργείο Περιβάλλοντος τον εκπρόσωπό του είχε ως αποτέλεσμα το mega yacht να κατασκευάζεται σήμερα στο ναυπηγείο του εφοπλιστή στο Πέραμα και το λιμάνι και δυστυχώς ο Βόλος να έχουν απολέσει μία μεγάλη ευκαιρία για την απασχόληση και την επιχειρηματικότητα παρά τους χαλεπούς καιρούς που διανύουμε.

Για την απώλεια της επένδυσης ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ επικοινώνησε με το υπουργείο Ναυτιλίας και ενημερώθηκε ότι η τριμελής επιτροπή πρόκειται να συνεδριάσει σύντομα και ότι θα υπάρξουν ευχάριστα νέα. Όμως, η επένδυση μεταφέρθηκε ήδη αλλού μακριά από τον Βόλο και τη Μαγνησία και τα συμφέροντά τους.

Ακόμη, ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ επικοινώνησε με τον ΟΛΒ και ενημερώθηκε ότι ο Οργανισμός είχε κάνει διαβήματα για την παραχώρηση χρήσης τμήματος στη γ’ προβλήτα, όπου σημειωτέον αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία απολύτως δραστηριότητα, όμως βρίσκεται εν αναμονή των αποφάσεων του υπουργείου Ναυτιλίας που αναμένει να συνεδριάσει η επιτροπή…

Το επίμαχο ΦΕΚ

Αναλυτικά, στις 29 Νοεμβρίου 2017 εκδόθηκε ΦΕΚ που μεταξύ άλλων προβλέπει ότι «οι όροι και οι προϋποθέσεις για την αδειοδότηση, εγκατάσταση και λειτουργία επιχειρήσεων ναυπήγησης επισκευής, μετατροπής και συντήρησης των χαρακτηρισμένων ως παραδοσιακών επαγγελματικών ή ιδιωτικών πλοίων αναψυχής βάσει των διατάξεων 4200/08/2015 απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθώς και κάθε άλλο σχετικό για την ίδρυση και λειτουργία τους καθορίζονται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Περιβάλλοντος και Ενέργειας που εκδίδεται εντός τριών μηνών από τη δημοσίευση του ΦΕΚ».

Το αίτημα του εφοπλιστή

Από τον Δεκέμβριο του 2016 η Golden Yachts έχει υποβάλει αίτημα προς τον ΟΛΒ για την παραχώρηση χρήσης ακάλυπτου χώρου στην 3η προβλήτα για εκτέλεση εργασιών.

«Σας υποβάλλεται με την παρούσα επιστολή αίτημα της εταιρείας μας για την παραχώρηση ακάλυπτου χώρου έκτασης 30 μέτρωνΧ110 μέτρων στη χερσαία περιοχή της 3ης προβλήτας του λιμένα Βόλου.

Στον εν λόγω χώρο πρόκειται να εγκαταστήσουμε υποδομές για την κατασκευή ιδιωτικού σκάφους. Συνεπώς αιτούμαστε όπως ο εν λόγω χώρος διαθέτει πρόσβαση στην προβλήτα με μέτωπο θαλάσσης τουλάχιστον 20 μέτρων το οποίο θα απαιτηθεί για την τελική καθέλκυση του σκάφους. Η διάρκεια της παραχώρησης είναι δύο έτη από την υπογραφή της. Ως προς την απαραίτητη ευθείαση του εδάφους και την τσιμεντόστρωση ή ασφαλτόστρωση, η εν λόγω εργασία θα αναληφθεί από την εταιρεία μας και μετά το πέρας των εργασιών η εν λόγω υποδομή θα παραμείνει στον ΟΛΒ Α.Ε.

Τυχόν άλλες λεπτομέρειες (τεχνικές ή κατασκευαστικές) αναφορικά με την παραχώρηση του χώρου και τη χρήση θα συμφωνούν με την ΟΛΒ Α.Ε. προ της έναρξης της παραχώρησης. Όπως αντιλαμβάνεστε το εν λόγω έργο θα δώσει απασχόληση και εισόδημα σε αρκετούς εργαζόμενους και θα συμβάλλει θετικά στην οικονομία της πόλης του Βόλου», αναφέρει αναλυτικά η επιστολή της εταιρείας η οποία εστάλη στον ΟΛΒ στις 19 Δεκεμβρίου 2016.

Να επισημανθεί ότι το ενδιαφέρον του γνωστού εφοπλιστή να βοηθήσει τον τόπο του παραμένει ζωηρό και σήμερα, καθώς η εταιρεία του θα συνεχίσει να κατασκευάζει και να επισκευάζει yachts, καθώς και άλλων τύπων πλοία.

Παράλληλα υπάρχουν και άλλες εταιρείες που εδρεύουν στον Βόλο που ενδιαφέρονται για επισκευές πλοίων που θα μπορούσαν να δώσουν απασχόληση σε Βολιώτες τεχνίτες για επισκευές πλοίων τα οποία αυτή τη στιγμή πηγαίνουν σε άλλα λιμάνια της χώρας ή του εξωτερικού.

Όλα όμως έγκεινται στην σύγκληση της αρμόδιας επιτροπής που καθυστερεί να συνεδριάσει. Επί του παρόντος η Μαγνησία χάνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Οι ενέργειες του ΟΛΒ

Ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου παρενέβη για την υλοποίηση της παραχώρησης με επιστολή του προς τον υπουργό Ναυτιλίας στις 10 Ιουλίου 2017 για την έκδοση του επίμαχου ΦΕΚ. Έκτοτε σύμφωνα με πληροφορίες, η επικοινωνία που υπήρξε αφορούσε σε τηλεφωνικές συνομιλίες που προέτρεπαν τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου σε αναμονή για τη συνεδρίαση της τριμελούς επιτροπής.

Αναλυτικά στην επιστολή του αναφέρει:

«Επιθυμούμε να σας γνωρίσουμε τα εξής σε σχέση με τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα στο λιμάνι του Βόλου.

Στον λιμένα Βόλου κατά τα προηγούμενα έτη και μέχρι πριν από περίπου μία δεκαετία εκτελούνταν εργασίες επισκευών και συντηρήσεων πλοίων. Για τον λόγο αυτό έχουν αναπτυχθεί αρκετές επιχειρηματικές μονάδες εξειδικευμένες στον τομέα της ναυπηγοεπισκευαστικής και συντήρησης πλοίων και υπάρχουν ακόμα στην περιοχή εντός του Παγασητικού Κόλπου και εκτός των ορίων του λιμένα αρκετές ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες με μεγάλο εύρος τεχνογνωσίας.

Εξάλλου, ο λιμένας του Βόλου βρίσκεται σε μία από τις ιδανικότερες περιοχές της ελληνικής επικράτειας, διότι ο Παγασητικός Κόλπος είναι εξαιρετικά προφυλαγμένος από δυσμενείς καιρικές συνθήκες και προσφέρεται για την παραμονή πλοίων ε’ άγκυρα προκειμένου να εκτελέσουν μικροεπισκευές και συντηρήσεις ενώ παράλληλα θα μπορούσε να δοθεί και η δυνατότητα να εκτελούνται ναυπηγοεπισκευές εφόσον βέβαια οριστεί κατάλληλος χώρος που θα τελεί υπό την εποπτεία της ΟΛΒ Α. Ε. και τον έλεγχο του Κεντρικού Λιμεναρχείου Βόλου.

Όμως η εν ισχύ υπουργική απόφαση με τίτλο «Όροι και προϋποθέσεις για την χορήγηση αδειών εκτέλεσης εργασιών επισκευής και συντήρησης σε πλοία» έχει αυστηρούς περιορισμούς».

Στην επιστολή ο ΟΛΒ αναφέρεται και στο αίτημα της Golden Yachts.

Για την παραχώρηση του τμήματος της γ’ προβλήτας ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ απευθύνθηκε στον διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΛΒ Γιώργο Τοζίδη, ο οποίος επισήμανε ότι «η δημιουργία μίας ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης ήπιας δραστηριότητας είναι και επιθυμία μας γιατί πιστεύουμε ότι θα βοηθήσει αρκετές επιχειρήσεις στον κλάδο του μετάλλου και όχι μόνο. Είναι πάγια θέση του ΟΛΒ που επαναδιατυπώνεται στις αρμόδιες αρχές με κάθε ευκαιρία», ανέφερε.

Το πρότζεκτ GY95

Το mega yacht GY95 που τελικά κατασκευάζεται στο Πέραμα και όχι στο λιμάνι του Βόλου θα έχει μήκος 95 μέτρα.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο mega yacht που έχει ναυπηγηθεί στο Πέραμα από την Golden Yachts.

Η κατασκευή της θαλαμηγούς η οποία ξεκίνησε πριν από λίγους μήνες είναι το πιο φιλόδοξο μέχρι στιγμής project της εταιρείας.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής», ήδη, η αμιγώς ελληνικών συμφερόντων Golden Yachts, έχει ναυπηγήσει ή μετασκευάσει ολικώς 14 θαλαμηγούς. Μεταξύ αυτών και το «O’Ptasia» που έπεσε στο νερό τον Απρίλιο και ολοκλήρωσε επιτυχώς τις δοκιμές του στη θάλασσα νωρίτερα το καλοκαίρι. Με μήκος 85 μέτρων και μέγιστο πλάτος 13,8 μέτρα και δυνατότητα πλεύσης με ταχύτητα 20 κόμβων που του παρέχει ένα ζεύγος κινητήρων Caterpillar 3516C των 3.386 ίππων παραμένει, μέχρι να καθελκυστεί το υπό κατασκευήν αδελφό του yacht, το μεγαλύτερο του στόλου της Golden Yachts.

Κοιτώντας το κάποιος δύσκολα θα πίστευε πως ένα τόσο επιβλητικό σκαρί προέρχεται από ελληνικά ναυπηγεία. Και όμως, η Golden Yachts όχι μόνον κατασκευάζει ήδη ένα μεγαλύτερο, αλλά έχει σχέδια και για θαλαμηγούς άνω των 100 μέτρων στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον.

Το «βιογραφικό»

Η εταιρεία που ιδρύθηκε πριν από δύο δεκαετίες ειδικεύεται στην κατασκευή πολυτελών σκαφών αναψυχής από 28 έως 85 μέτρα και συνεργάζεται με τις καλύτερες επιχειρήσεις και υπεργολάβους τόσο στη χώρα, όσο και στην Ευρώπη. Αποδεδειγμένα μπορεί να κατασκευάσει ένα ευρύ φάσμα yacht προσαρμοσμένων στις μοναδικές απαιτήσεις κάθε πελάτη. Αρχισε τις δραστηριότητές της το 1996 με την παροχή συμβουλών και την εποπτεία της κατασκευής του «O’pari» στην ιταλική Intermarine SpA. Το 1998, ανέλαβε την ολική ανακατασκευή του yacht «O’rea». Το επόμενο έργο ήταν η ανακατασκευή του 85 μέτρων «O’mega» στην Κίνα και ο τελικός εξοπλισμός του πραγματοποιήθηκε στα ναυπηγεία της στην Ελλάδα. Το 2000 ανέλαβε την ανακαίνιση ενός Baglietto ανοικτού 33 μέτρων, του «O’asiS», την αναμόρφωση των καταστρωμάτων του «O’rion», την εποπτεία του έργου του «O’ceanos» στο ναυπηγείο της Mondo Marine και την κατασκευή τριών yacht στην κατηγορία των 52 μέτρων.

Τα τελευταία πέντε χρόνια η Golden Yachts ανέλαβε την ολική κατασκευή των «O’pati» (39,5 μέτρων), «O’pari 3» (72 μέτρων) και «O’mathilde» (57 μέτρων) αλλά και του προαναφερθέντος 85μετρου «O’Ptasia». Η στρατηγική της πλέον, σύμφωνα με κύκλους της διοίκησης, εστιάζεται σε υπερσύγχρονα πολυτελή σπορ σκάφη αναψυχής από 60 έως 110 μέτρα. Πολλά από τα mega yacht που έχει κτίσει παραμένουν στην ιδιοκτησία της, καθώς εξαρχής προορίζονταν για εκμετάλλευση μέσω ναυλώσεων. Αλλα πουλήθηκαν. Ομως, ο όμιλος έχει αναπτύξει μέσω χωριστής εταιρικής οντότητας και δραστηριότητα στην επάνδρωση και διαχείριση mega yachts, έχοντας πλέον καταστεί υπολογίσιμη ναυπηγική και διαχειριστική δύναμη στη Μεσόγειο κόντρα στους πολύπειρους Ιταλούς και Γάλλους, αλλά και στους ανταγωνιστικούς Τούρκους.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου