Καταλήψεις, πάρτι και επέτειοι, οι πηγές βίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Τελευταία ενημέρωση: 2018-09-21, 19:16:24
Επεισόδια είχε σηματοδοτήσει στις αρχές του έτους η εκκένωση κτιρίων στα Παλιά, όπου είχε βρει στέγη η κατάληψη ΤΕΡΜΙΤΑ
Καταλήψεις, πάρτι και επέτειοι, οι πηγές βίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Παραδόθηκε το πόρισμα για τη βία στα ελληνικά ΑΕΙ – Η σύγκλητος του Π.Θ. θα κληθεί να εξετάσει τη δέσμη μέτρων που προτείνεται για την αντιμετώπιση προβλημάτων

 

Καταλήψεις, φοιτητικά πάρτι και επετειακές διαδηλώσεις στο τέλος των οποίων προκαλούνται επεισόδια είναι τα… αγκάθια στην ομαλή λειτουργία του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά ΑΕΙ μεταξύ των οποίων και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας εξαιτίας περιστατικών βίας και έκνομων πράξεων επιχειρεί να αντιμετωπίσει το πόρισμα της επιτροπής για την μελέτη ζητημάτων της ακαδημαϊκής ελευθερίας και ειρήνης στα Πανεπιστήμια που παραδίδεται στις διοικήσεις των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, στις νεολαίες των κομμάτων και στις φοιτητικές παρατάξεις, προκειμένου να διατυπώσουν μέχρι τις 30 Οκτωβρίου στην επιτροπή τις παρατηρήσεις τους ή και νέες προτάσεις επί του πορίσματος.

Το πόρισμα παραδόθηκε στον υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου από τον πρόεδρο της επιτροπής, καθηγητή και πρώην υπουργό, Νίκο Παρασκευόπουλο και εκπροσώπους της επιτροπής. Σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου τα Πανεπιστήμια θα κληθούν να συγκαλέσουν συνεδριάσεις των συγκλήτων προκειμένου να συζητήσουν επί του σχεδίου προτάσεων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στα ΑΕΙ προκειμένου να επιχειρηθεί ενιαία αντιμετώπισή τους.

Για την έκδοση του πορίσματος είχαν ζητηθεί στοιχεία από το σύνολο των ελληνικών ΑΕΙ. Την εμπειρία από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με τις καταλήψεις, τα φοιτητικά πάρτι καθώς τα υπόλοιπα «αγκάθια» για την ομαλή λειτουργία του ιδρύματος, είχε μεταφέρει σε σύσκεψη της επιτροπής ο πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Γιώργος Πετράκος.

Βάσει της εικόνας που μεταφέρθηκε και αν εξαιρεθούν τα έκτροπα που είχαν σημειωθεί στις αρχές του έτους λόγω της εκκένωσης της κατάληψης ΤΕΡΜΙΤΑ σε παλιά κτίρια απέναντι από την Πολυτεχνική που έπρεπε να κατεδαφιστούν για να ξεκινήσει το έργο της Πανεπιστημιούπολης, οι υπόλοιπες καταλήψεις δεν συνιστούν πηγές βίας στην πόλη. Υπάρχει επί σειρά ετών η κατάληψη στο κτίριο Ματσάγγου, αλλά και η κατάληψη «ΑΚΡΥΔΕΣ» σε αίθουσα του 3ου ορόφου του κτιρίου Παπαστράτου, που όμως κατά την πανεπιστημιακή κοινότητα Θεσσαλίας δεν ενοχλούν.

«Αγκάθι» συνιστούν τα φοιτητικά πάρτι που διοργανώνονται και που πολλές φορές οδηγούν σε δυσάρεστες καταστάσεις. Χαρακτηριστικό το πάρτι των μηχανολόγων μηχανικών στην Πολυτεχνική Σχολή, όπου σχεδόν κάθε χρόνο προκαλούνται έκτροπα είτε με φοιτητές που οδηγούνται σωρηδόν στο νοσοκομείο σε κατάσταση μέθης είτε με επεισόδια όπως αυτά που καταγράφτηκαν πριν από δύο χρόνια με άτομο σε κατάσταση εκτός ελέγχου να προκαλεί ακόμη και φθορές στην περιουσία του Πανεπιστημίου.

Στη διάρκεια φοιτητικού πάρτι στον Βόλο πριν από δύο χρόνια είχε επίσης καταγραφεί και κλοπή στο εργαστήριο φυσικών επιστημών.

Εντάσεις δημιουργούνται και στον απόηχο διαδηλώσεων σε επετείους όπως στη μνήμη του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου.

Όπως μάλιστα καταγράφεται στο πόρισμα «από τα στοιχεία της έρευνας δεν προκύπτει ξεκάθαρα κατά πόσο η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου ελάττωσε τα περιστατικά ανομίας στα ΑΕΙ. Όπως φαίνεται από τα στοιχεία, κατά τον πρώτο χρόνο έπειτα από την εφαρμογή του νόμου Διαμαντοπούλου, τα περιστατικά βίας πολλαπλασιάστηκαν και η εφαρμογή του νόμου υπονομεύτηκε. Οποτε, μάλιστα, επιχειρήθηκε η επέμβαση της ΕΛ.ΑΣ. σε πανεπιστημιακούς χώρους, ακολουθούσε συνήθως πλήθος αντιδράσεων».

Δέσμη μέτρων

Όλα τα παραπάνω ζητήματα επιχειρεί να διαχειριστεί το πόρισμα μέσα από σχέδιο συγκεκριμένων προτάσεων:

- Μέτρα για τα κοινά εγκλήματα

Κλοπές

-      Φωτισμός σε προαύλειους χώρους με τρόπο που να μην μπορεί να καταστραφεί.

-      Ευαισθητοποίηση των φοιτητών και των εκπροσώπων τους ώστε να γίνει σαφές ότι όταν το θύμα είναι συνάδελφος ή καθηγητής δεν πλήττεται η άρχουσα τάξη, ότι όταν “θύμα” είναι το πανεπιστήμιο τα καταστρεφόμενα δεν μπορούν εύκολα και χωρίς τελική επιβάρυνση των φορολογουμένων να αντικατασταθούν.

-      Δημιουργία συστήματος ιχνηλασίας για τον σταθερό και φορητό εξοπλισμό που αγοράζεται από τα ΑΕΙ (στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα ΤΕΙ).

-      Συνεργασία με την αστυνομία για ενημέρωση ιδίως στο θέμα της παράνομης αγοράς ηλεκτρονικών εξαρτημάτων.

Διακίνηση ναρκωτικών - Ανοικτές αγορές λιανικής ναρκωτικών

-      Πρωτοβουλίες για την αποδιάρθρωση της αγοράς ναρκωτικών γύρω από τα ΑΕΙ (εστίαση στον έλεγχο της προσφοράς) μέσω

α) ανάλυσης κατά περίπτωση των παραγόντων που ευνοούν την ανάπτυξη της αγοράς

β) επανεξέτασης της χορήγησης υποκαταστάτων ναρκωτικών ή ναρκωτικών για μείωση βλάβης στους πανεπιστημακούς χώρους

γ) επίτασης ελέγχων για την αποδιάρθρωση της εφοδιαστικής αλυσίδας που περιβάλλει την κάθε λιανική αγορά, (με συστηματική χαρτογράφηση της πορείας των ουσιών από τις μικρές αποθήκες ως τους λήπτες.

-      Ανάπτυξη συστημάτων streetwork για τον περιορισμό της βλάβης.

-      Δημιουργία μονάδων ψυχοκοινωνικής στήριξης φοιτητών σε όλα τα ΑΕΙ και κατάλληλη στελέχωσή τους.

- Προτάσεις για την αντιμετώπιση εγκλημάτων χαμηλής ποινικής απαξίας και περιστατικών που εμποδίζουν την ακαδημαϊκή λειτουργία των ΑΕΙ

α) για εγκλήματα κυρίως χαμηλής ποινικής απαξίας που σχετίζονται με τη συγκυρία και τα προβλήματα στο Πανεπιστήμιο και διαπράττονται από φοιτητές ή ομάδες φοιτητών (π.χ. βίαιη παρακώλυση της λειτουργίας οργάνων ΑΕΙ, φθορές περιουσίας, ψυχολογική βία και εκφοβισμός καθηγητών κλπ).

-Συστηματική ενημέρωση – κατάρτιση της διοίκησης των ΑΕΙ σε ήπια διαχείριση κρίσεων μέσω ανάπτυξης εργαλείων διαπραγμάτευσης διαμεσολάβησης κλπ

-Κατάρτιση Κώδικα Δεοντολογίας για τους φοιτητές και καθηγητές, που θα δημιουργηθεί σε συνεργασία και με τους εκπροσώπους φοιτητών, από όλους τους κοινωνικούς χώρους, θα προσαρμόζεται ανάλογα ανά πανεπιστήμιο και θα είναι αποκλειστικά προσανατολισμένος στην προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, της ανάπτυξης ιδέας του πανεπιστημίου και στον αλληλοσεβασμό καθηγητών – φοιτητών.

- Δημιουργία φόρουμ σε κάθε πανεπιστήμιο, που θα συνεδριάζει τακτικά ή έκτακτα και στο οποίο θα συμμετέχουν φοιτητές, διοικητικό και άλλο προσωπικό και καθηγητές, εκπρόσωποι συλλόγων του ΑΕΙ, ομάδων και παρατάξεων. Εκεί θα συζητείται η κατάσταση στα πανεπιστήμια, τα προβλήματα και η δημοκρατική λειτουργία των πανεπιστημίων.

β) Σε διεκδικητικού χαρακτήρα πρόσκαιρες καταλήψεις χώρων από φοιτητές με φθορές ή μη

-Δημιουργία Μόνιμης Επιτροπής διαπραγμάτευσης και Επικοινωνίας σε κάθε ΑΕΙ η οποία θα είναι αρμόδια για να συζητά με τους φοιτητές που προβαίνουν διεκδικητικού χαρακτήρα καταλήψεις χώρων

γ) Σε καταλήψεις χώρων των ΑΕΙ εντός ακαδημαϊκής λειτουργίας από μικτές ομάδες νέων κυρίως (φοιτητών και μη) που χρησιμοποιούν τους χώρους ως στέκια – σημεία συνεύρεσης.

-Παραχώρηση χώρων σε κοινωνικούς χώρους, όπου συμμετέχουν κατά πλειοψηφία φοιτητές τους ΑΕΙ και λειτουργία τους αυστηρά μέσα από ένα θεσμικό πλαίσιο που πρέπει να συγκροτηθεί.

δ) Σε υποθέσεις χωρίς άδεια και «αυθόρμητης» χρήσης χώρων των ΑΕΙ για λόγους αναψυχής και διασκέδασης κατά τις νυκτερινές ιδίως ώρες.

-Δημιουργία χώρων και αιθουσών αναψυχής μέσα στο Πανεπιστήμιο, οι οποίοι θα είναι και φυλασσόμενοι και ελεγχόμενοι εξωτερικά και θα λειτουργούν με ευθύνη εκπροσώπων φοιτητών (αίθουσα για πρόβες μουσικών συγκροτημάτων του ΑΕΙ, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων – συναυλιών, θεάτρου, χορού και χοροεσπερίδων κλπ) : η ευθύνη μπορεί να αναλαμβάνεται ανά Σχολή εκ περιτροπής κλπ

-Διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας φοιτητικής μέριμνας σε κάθε ΑΕΙ, ώστε να περιλαμβάνει ψυχοκοινωνική υποστήριξη φοιτητών, υποστήριξη καλλιτεχνικών και αθλητικών δραστηριοτήτων και αναψυχής.

ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
2
+
1
=