ΤΟΠΙΚΑ

Τραγικές οι ελλείψεις στην πυρόσβεση σε Βόλο και Μαγνησία

τραγικές-οι-ελλείψεις-στην-πυρόσβεση-765672

Με τραγικές ελλείψεις προσπαθούν να φέρουν σε πέρας τον αντιπυρικό σχεδιασμό για ακόμη ένα καλοκαίρι οι πυροσβεστικές δυνάμεις της Μαγνησίας. Στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου έχουν σταματήσει να σταθμεύουν εδώ και δύο χρόνια τα δύο Canadair που χρησιμοποιούσαν οι Πυροσβεστικές Αρχές για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών σε πρώτο χρόνο, ενώ ένα στα τέσσερα πυροσβεστικά οχήματα στη Μαγνησία βρίσκεται σε ακινησία. Παράλληλα, οχήματα δεν έχουν οδηγούς, ενώ οι πυροσβέστες ρίχνονται στη μάχη με τις πύρινες φλόγες χωρίς ατομικά μέσα προστασίας!

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Ο πρόεδρος της Ένωσης Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος Μαγνησίας Κώστας Φιλίππου μιλά σήμερα στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πυροσβεστικές δυνάμεις στον Νομό. Οι συνδικαλιστές καταγγέλλουν ότι οι φονικές πυρκαγιές στο Μάτι αντί να φέρουν έστω και καθυστερημένα τις απαιτούμενες λύσεις, οδηγούν τελικά σε καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων των πυροσβεστών και σε κατασπατάληση των πυροσβεστικών δυνάμεων.

«Οι πυροσβέστες διακρίνονται από φιλότιμο και περίσσια δύναμη και με τα λίγα πενιχρά μέσα που διαθέτουν παλεύουν νύχτα μέρα δίνοντας τον καλύτερό τους εαυτό για να αντεπεξέλθουμε στο έργο για την κοινωνία και τον συνάνθρωπο. Επιτέλους, όμως, το Κράτος πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του και να εξετάσει τα προβλήματα που ταλανίζουν το Πυροσβεστικό Σώμα δίνοντας λύσεις», λέει ο κ. Φιλίππου.

Ο ίδιος επισημαίνει ότι «δεν είναι δυνατόν τις ελλείψεις και τις αβλεψίες των υπευθύνων να τις πληρώνει ο πυροσβέστης. Δεν γίνεται ο Έλληνας πυροσβέστης πριν ξεκινήσει για το συμβάν να κάνει πάντα τον σταυρό του».

Τα προβλήματα που παρατηρούνται στο Πυροσβεστικό Σώμα είναι γνωστά από καιρό. Εδώ και χρόνια οι συνδικαλιστές κρούουν τον κώδωνα για δυνατές λύσεις. Ζητούν χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας, σταδιακή ανανέωση των πυροσβεστικών οχημάτων και του μηχανολογικού εξοπλισμού και άμεση πρόσληψη μόνιμου προσωπικού για τη στελέχωση όλων των Υπηρεσιών. Τα αιτήματά τους όμως ακούγονταν γραφικά μέχρι που συνέβησαν οι καταστροφικές πυρκαγιές στο Μάτι.

Στη Μαγνησία ο αντιπυρικός σχεδιασμός για τα νησιά των Β. Σποράδων δεν μπορεί να καλυφθεί. Ο κ. Φιλίππου αναφέρει ότι τα Πυροσβεστικά Κλιμάκια των νησιών απαιτείται να καλυφθούν με τουλάχιστον έξι οδηγούς το κάθε ένα. Αυτή τη στιγμή οι περιπολίες συνεχίζουν να γίνονται χάριν του φιλότιμου των πυροσβεστικών υπαλλήλων.

Σε τοπικό επίπεδο, το προσωπικό των Πυροσβεστικών Αρχών εργάζεται με αισθητά μειωμένη δύναμη σε σχέση με την προ κρίσης εποχή. Τέσσερις χιλιάδες κενές οργανικές θέσεις μειώθηκαν πανελλαδικά το 2011 λόγω μνημονίων. Παράλληλα έχουν συνταξιοδοτηθεί πολλοί πυροσβέστες, ενώ 700 πυροσβέστες μετακινήθηκαν προκειμένου να επανδρώσουν τα αεροδρόμια.

Οι οργανικές θέσεις στην Π.Υ. Βόλου μειώθηκαν κατά 20 άτομα. Στην Πυροσβεστική της Β’ ΒΙΠΕ απαιτούνται άλλοι είκοσι υπάλληλοι. Το Κλιμάκιο του Αλμυρού μεταφέρθηκε στον Δρυμώνα και με τις ίδιες δυνάμεις καλύπτει ακόμη μεγαλύτερη περιοχή ευθύνης. Όμως, σε αντίστοιχες περιπτώσεις στην υπόλοιπη Ελλάδα έχουν ανοίξει καινούργια κλιμάκια.

Μείζον πρόβλημα υπάρχει και με τα πυροσβεστικά οχήματα. «Ενα στα τέσσερα οχήματα βρίσκεται σε ακινησία λόγω βλάβης. Μάλιστα κάποια για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία Βόλου έχει ένα όχημα σε ακινησία επί δύο έτη ενώ είναι το πρώτο που βγαίνει στις αστικές πυρκαγιές», αναφέρει ο ίδιος.

Τα δε πυροσβεστικά οχήματα που βρίσκονται σε κίνηση είναι με φθαρμένα ελαστικά σε ποσοστό πάνω από το 50%. Την ίδια στιγμή οι Πυροσβεστικές Αρχές του Νομού δεν διαθέτουν μικρά ευέλικτα οχήματα προκειμένου να διασφαλίζεται η πρόσβαση παντού όπου υπάρχει φωτιά.

Ενώ συμβαίνουν όλα αντί να ληφθούν λύσεις οι πυροσβέστες καλούνται μετά τις πυρκαγιές στο Μάτι να μεταφέρονται προληπτικά σε άλλους Νομούς χωρίς να υπάρχει κάποιο συμβάν. «Δεν έχουμε αντίρρηση να συνδράμουμε παντού όταν υπάρχει πυρκαγιά. Δεν υπάρχει λόγος όμως να κατασπαταλούνται οι πυροσβεστικές δυνάμεις χωρίς να υπάρχει τεκμηριωμένος λόγος, αφού κάτι τέτοιο θέτει σε κίνδυνο και τον ίδιο τον Νομό», αναφέρει ο ίδιος.

Τα μέσα ατομικής προστασίας

Για πρώτη φορά μετά από δέκα χρόνια στους πυροσβέστες του Νομού χορηγήθηκε φέτος στολή πυρκαγιάς. Οι πυροσβέστες δουλεύουν χωρίς ατομικά μέσα προστασίας. «Τα υποδήματα τα αγοράζουμε με δικά μας χρήματα. Όλα τα κράνη που έχουμε και οι επενδύτες πυρκαγιάς έχουν παλιώσει. Τα χρησιμοποιούμε εδώ και πάνω από δεκαπέντε χρόνια. Ατομικές προσωπίδες δεν χορηγούνται», εξηγεί.

Βέβαια εκείνο που «καίει» περισσότερο απ’ όλα το Νόμο είναι η έλλειψη Canadair. Τα δύο αεροσκάφη που χρησιμοποιούταν σταμάτησαν να σταθμεύουν στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου εδώ και δύο χρόνια και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα παρά τα αιτήματα που έχουν υποβληθεί και τις ιδιαιτερότητες που έχει η Μαγνησία.

«Εμείς ως πυροσβέστες θα δίνουμε πάντοτε τον καλύτερό μας εαυτό για να προστατεύουμε τη ζωή και την περιουσία των πολιτών. Αλλά πρέπει και αυτοί που μας διοικούν να καταλάβουν ότι η πυρασφάλεια της χώρας δεν μπορεί να στηρίζεται στην υπερεργασία και στο φιλότιμο των συναδέλφων. Εχουν περάσει πολλά χρόνια κρίσης και οι αντοχές έχουν εξαντληθεί», προσθέτει ο κ. Φιλιίππου.

Το προσωπικό των πυροσβεστικών δυνάμεων

Ειδικότερα, στην Πυροσβεστική Υπηρεσία Βόλου υπηρετούν 88 μόνιμοι πυροσβέστες, δέκα πενταετείς και εννέα εποχικοί. Στην Πυροσβεστική Υπηρεσία ΒΙΠΕ Βόλου υπηρετούν 27 μόνιμοι πυροσβέστες, δύο πενταετείς και δύο εποχικοί. Στο Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Δρυμώνα υπηρετούν 33 μόνιμοι πυροσβέστες, εννέα πενταετείς και πέντε εποχικοί. Στο Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Σκοπέλου υπηρετούν 20 μόνιμοι πυροσβέστες, τρεις πενταετείς και εφτά εποχικοί. Στο Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Σκιάθου υπηρετούν 20 μόνιμοι πυροσβέστες, έξι πενταετείς και εφτά εποχικοί. Στο Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Αλοννήσου υπηρετούν δεκαεννέα μόνιμοι πυροσβέστες, τρείς πενταετείς και δύο εποχικοί. Στο Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Αργαλαστής υπηρετούν 22 μόνιμοι πυροσβέστες και έξι εποχικοί.

Η Πυροσβεστική Υπηρεσία Βόλου έχει στη διάθεσή της δέκα υδροφόρα οχήματα και τέσσερα βοηθητικά, ενώ ένα όχημα βρίσκεται σε ακινησία. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία ΒΙΠΕ Βόλου έχει έξι υδροφόρα οχήματα και έξι βοηθητικά, ενώ ένα όχημα βρίσκεται σε ακινησία. Το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Δρυμώνα έχει εφτά υδροφόρα οχήματα και ένα βοηθητικό, ενώ δυο οχήματα βρίσκονται σε ακινησία.

Το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Σκοπέλου έχει πέντε υδροφόρα οχήματα, ενώ δύο οχήματα βρίσκονται σε ακινησία.

Το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Σκιάθου έχει πέντε υδροφόρα οχήματα και ένα βοηθητικό, ενώ ένα όχημα βρίσκεται σε ακινησία. Το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Αλοννήσου έχει τέσσερα υδροφόρα οχήματα και ένα βοηθητικό, ενώ ένα όχημα βρίσκεται σε ακινησία. Το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Αργαλαστής έχει τρία υδροφόρα οχήματα, ενώ ένα όχημα βρίσκεται σε ακινησία.

Το σύνολο του προσωπικού στο Πυροσβεστικό Σώμα

Υπηρετούν 11.000 μόνιμοι πυροσβέστες, 1.830 πενταετείς και 4.500 εποχικοί.

Οι συνδικαλιστές επισημαίνουν ότι υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με την υποστελέχωση των Υπηρεσιών.

Αντίστοιχα το Πυροσβεστικό Σώμα έχει συνολικά είναι 1.750 υδροφόρα οχήματα και 1.000 βοηθητικά.

Το 20% των οχημάτων είναι έως 8 ετών, το 22% των οχημάτων είναι έως 13 ετών, το 21% των οχημάτων είναι έως 18 ετών, το 22% των οχημάτων είναι έως 28 ετών και το 15% των οχημάτων είναι από 28 ετών και άνω. Το 20% των οχημάτων είναι σε ακινησία λόγω βλάβης και το 15% των οχημάτων παρουσιάζουν συνέχεια ζημιές λόγω κακής συντήρησης με αποτέλεσμα να μην θεωρούνται αξιόπιστα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η φθορά των ελαστικών στα περισσότερα οχήματα είναι σε ποσοστό πάνω από 50%.

Η υφιστάμενη κατάσταση που παρουσιάζεται στα οχήματα οφείλεται στη μείωση του προϋπολογισμού του Πυροσβεστικού Σώματος το 2018 κατά 120 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2017.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου