ΤΟΠΙΚΑ

1 στους 4 λαμβάνει το βοήθημα στον Βόλο για χρέη στη ΔΕΗ

1-στους-4-λαμβάνει-το-βοήθημα-στον-βόλο-γ-801988

«Γολγοθάς» η πληρωμή του ηλεκτρικού ρεύματος για Βολιώτες. Κάθε εβδομάδα δεκάδες πολίτες επιζητούν εναγωνίως να κάνουν μία ρύθμιση. Έξω από τα γραφεία της ΔΕΗ οι καταναλωτές σχηματίζουν «ουρά» σε καθημερινή βάση. Ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας κόβει συνεχώς το ρεύμα, εκτελώντας εντολές από το σύνολο των παρόχων και της ΔΕΗ και άλλων δεκατεσσάρων συνολικά ιδιωτικών εταιρειών που έχουν εισβάλει στον τομέα της ενέργειας. Την ίδια στιγμή μόλις ένας στους τέσσερις καταναλωτές με χαμηλά εισοδήματα καταφέρνει στον Βόλο να λάβει το ειδικό βοήθημα και να επανασυνδεθεί με την ηλεκτρική ενέργεια. Ένας αξιοσημείωτος αριθμός πολιτών, δυστυχώς, δεν τα καταφέρνει.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Οι αναφορές στην Ένωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας για «φουσκωμένους» λογαριασμούς με τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις και τα ποσά υπέρ τρίτων ξεπερνούν κάθε χρόνο τις 100 και μέχρι σήμερα δεν έχει αλλάξει τίποτα. Πλέον ακόμη και επαγγελματίες που δεν έχουν δώσει αφορμή ποτέ για το παραμικρό καταφεύγουν στην παρανομία για να διατηρηθούν και να αποφύγουν το δυσβάσταχτο κόστος. Οι ρευματοκλοπές είναι δεκάδες και αρκετές από αυτές καταγράφονται σε οικισμούς Ρομά.

Σε αυτό το κλίμα κάποιοι εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες του νόμου και λειτουργούν καθ’ όλα νόμιμοι. Άλλοι όμως ρευματοδοτούνται παράνομα και μάλιστα ορισμένοι εξ αυτών από… συνήθεια, σε βάρος συνεπών καταναλωτών που ανταποκρίνονται παρά την κρίση και τα προβλήματα.

Η δυσκολία που υπάρχει στην αποπληρωμή των λογαριασμών έχει οδηγήσει ολοένα και περισσότερους ιδιώτες να μπαίνουν στον τομέα πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας. Οι πάροχοι αριθμούν πλέον πανελλαδικά τους δεκατέσσερις. Έχουν μεταφέρει τις επιθετικές πολιτικές στην τηλεφωνία και στην ηλεκτρική ενέργεια. Στην Ένωση Καταναλωτών Βόλου υπάρχουν διαμαρτυρίες. Η διάλυση των συμβολαίων πριν από την ημερομηνία λήξης κρύβει τσουχτερά πρόστιμα, ενώ υπάρχουν και αναφορές για διακοπή ηλεκτροδότησης ακόμη και για ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά οφειλής της τάξεως των 50 ευρώ!

Ρυθμίσεις και πάλι ρυθμίσεις

Μπορεί η ΔΕΗ να αυστηροποίησε το πλαίσιο για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών από τα μέσα Μαΐου, όμως οι διακανονισμοί και οι ρυθμίσεις συνεχίζονται με την ίδια ένταση.

Κάθε εβδομάδα ούτε δέκα ούτε είκοσι ούτε τριάντα, αλλά ογδόντα καταναλωτές προσπαθούν να βάλουν μία σειρά στις υποχρεώσεις τους και απευθύνονται στη ΔΕΗ. Η κάθε περίπτωση εξετάζεται ξεχωριστά ανάλογα με τα κριτήρια που έχει θέσει η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Πλέον η ΔΕΗ ζητεί προκαταβολή για τον διακανονισμό των οφειλών με τους συνεπείς καταναλωτές να βρίσκονται σε ευμενέστερη θέση. Η ΔΕΗ διακρίνει τους καταναλωτές σε πελάτες ανάλογα με το βαθμό της συνέπειας και σε συνεπείς χωρίς διακανονισμούς. Κάποιοι καταφέρνουν και τηρούν τις ρυθμίσεις. Κάποιοι άλλοι δυσκολεύονται. Το νέο καθεστώς έχει μειώσει τις δόσεις στις 24 από 36 που ήταν.

«Φουσκωμένοι» οι λογαριασμοί, αλλά…

Δυστυχώς, τίποτα δεν μπορεί να γίνει με τους «φουσκωμένους» λογαριασμούς ρεύματος. Παρά το γεγονός ότι οι αναφορές στην Ένωση Καταναλωτών Βόλου πέφτουν «βροχή», οι λοιπές χρεώσεις, που μεγαλώνουν δυσθεώρητα τους λογαριασμούς, είναι νόμιμες και γι’ αυτό κανείς δεν μπορεί να παρέμβει.

«Κάθε χρόνο δεχόμαστε ογδόντα με 100 αναφορές για τους υψηλούς λογαριασμούς. Οι χρεώσεις τρίτων και οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις, δυστυχώς είναι θεσμοθετημένες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας, Αλέκος Κουτσελίνης.

Διακοπές ηλεκτροδότησης για χαμηλά ποσά

Η Ένωση Καταναλωτών Βόλου γίνεται μάρτυρας των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές και έτσι είναι πλήρως ενημερωμένη και για την επιθετική πολιτική που ακολουθούν σε ορισμένες περιπτώσεις και οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο κ. Κουτσελίνης επισήμανε ότι «είχαμε διακοπή ρεύματος ακόμη και για ποσό οφειλής ύψους 50 ευρώ».

Ο ίδιος τόνισε ότι «πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές ότι μπορεί να υπάρχει μία ανοχή από τη ΔΕΗ για την εξόφληση των λογαριασμών, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο και με τους υπόλοιπους παρόχους. Ορισμένοι μάλιστα, επιδεικνύουν μηδενική ανοχή».

Σε κάθε περίπτωση η Ένωση Καταναλωτών Βόλου επισημαίνει ότι πριν την αλλαγή παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να γίνεται έρευνα αγοράς. «Πολλοί πάνω στην πίεση του χρόνου ή της στιγμής μπορεί να υπογράφουν συμβόλαια και μετά να μετανιώνουν. Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να ενδίδουν στις πιέσεις. Όταν κανείς διαλύσει το συμβόλαιο πριν από την ημερομηνία λήξης του, τότε προβλέπεται η επιβολή πρόστιμο», επισήμανε χαρακτηριστικά.

Ο ίδιος διευκρίνισε πάντως, ότι στο κομμάτι που αφορά στην επιστροφή στον παλαιό πάροχο ενέργειας, υπάρχει πρόβλεψη και εντός δεκατεσσάρων ημερών ο καταναλωτής μπορεί να δηλώσει ότι έχει μετανιώσει όταν τα συμβόλαια κλείνονται από απόσταση ή εκτός εμπορικού καταστήματος.

Ένας στους τέσσερις παίρνει το βοήθημα για ρεύμα

Αρκετοί από τους καταναλωτές αδυνατούν να ανταποκριθούν οικονομικά και να επανασυνδεθούν με το ηλεκτρικό ρεύμα. Και δυστυχώς το πολυαναμενόμενο βοήθημα «απορρίπτει» απ’ ότι φαίνεται ένα μεγάλο μέρος των οφειλετών που βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση.

Όσοι έχουν κομμένο ηλεκτρικό ρεύμα από την 14η Φεβρουαρίου και μετά επί του παρόντος δεν δικαιούνται να αιτηθούν παροχή του βοηθήματος και διαγραφή οφειλών.

Είναι ενδεικτικό ότι από την έναρξη εφαρμογής της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, που έγινε πριν από περίπου ενάμιση μήνα, στο Κέντρο Κοινότητας Βόλου, το οποίο στεγάζεται στη 2ας Νοεμβρίου 129 μαζί με τη Διεύθυνση Πρόνοιας απευθύνθηκαν περίπου 48 άτομα, όμως κατάφεραν να πάρουν το βοήθημα μόλις δώδεκα.

Οι 26 από τους οφειλέτες δεν μπήκαν καν στη διαδικασία να υποβάλουν αίτημα. Ενημερώθηκαν ότι δεν μπορούσαν να λάβουν το βοήθημα και τελικά αποχώρησαν άπρακτοι. Κάποιοι από αυτούς δεν πληρούσαν τα κριτήρια παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Άλλοι, έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές μετά την 14η Φεβρουαρίου.

Πάντως, στις περιπτώσεις εκείνες που πληρούνταν οι όροι και οι προϋποθέσεις η διαδικασία από μέρους της ΔΕΗ για την επανασύνδεση ήταν ταχύτατη.

Εβδομήντα πέντε υποθέσεις στα Δικαστήρια

Από την αρχή του χρόνου και μέχρι αρχές Ιουνίου εβδομήντα πέντε υποθέσεις παραπέμφθηκαν για να δικαστούν στο ακροατήριο για ρευματοκλοπές. Στις αίθουσες του Αυτοφώρου ακούστηκαν κάθε είδους δικαιολογίες. Κάποιοι από τους συλληφθέντες δήλωναν φιλοξενούμενοι. Δεν ήξεραν, δεν γνώριζαν τίποτα για τις ρευματοκλοπές και βρέθηκαν τυχαία μπλεγμένοι, ισχυρίστηκαν. Άλλοι είχαν παιδιά και με προβλήματα υγείας και… αναγκάστηκαν. Ορισμένοι παραδέχτηκαν τις πράξεις τους και εμφανίστηκαν μετανοιωμένοι.

Το Δικαστήριο επέβαλε ποινές φυλάκισης έως και δύο έτη και παραπάνω ανάλογα με την περίπτωση. Κάποιοι από τους κατηγορούμενους απασχολούν επανειλημμένα τη Δικαιοσύνη και δεν πληρώνουν από συνήθεια. Ορισμένοι δεν έχουν ούτως ή άλλως τη δυνατότητα να είναι νόμιμοι. Και δυστυχώς γι’ αυτούς δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη, ώστε να μην μπαίνουν σε κίνδυνο οι ίδιοι και οι οικογένειές τους.

Οι παράνομες συνδέσεις άλλοτε γίνονται απευθείας με το δίκτυο της ΔΕΗ, άλλοτε με αλλαγή στις χρεώσεις του μετρητή. Πρώτιστο μέλημα του ΔΕΔΔΗΕ είναι η ασφάλεια. Οι παράνομες εγκαταστάσεις κρύβουν μεγάλους κινδύνους. Δεύτερο μέλημα είναι η αποτροπή της περαιτέρω οικονομικής επιβάρυνσης της ΔΕΗ, η οποία έχει ζημιωθεί με πολύ μεγάλα ποσά στα χρόνια της κρίσης. Οι κλοπές ηλεκτρικής ενέργειες στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι πολυετείς και η επιβάρυνση της Δημόσιας Ηλεκτρικής Επιχείρησης για κάθε υπόθεση ξεχωριστά μπορεί να ανέρχεται σε χιλιάδες ευρώ.

Στους ελέγχους για τις ρευματοκλοπές συμμετέχουν και υπάλληλοι του ΔΕΔΔΗΕ και από άλλα μέρη της Ελλάδας. Δεν είναι τυχαίο που αυστηροποιήθηκε τόσο το πλαίσιο ώστε πλέον σήμερα να θεωρείται ρευματοκλοπή ακόμη και η επανασύνδεση με το ηλεκτρικό ρεύμα όταν αυτή γίνεται παράνομα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου