ΤΟΠΙΚΑ

Θολό το τοπίο στα νηπιαγωγεία

θολό-το-τοπίο-στα-νηπιαγωγεία-56096

Προνήπια, από την ηλικία των τεσσάρων, ετών καλείται να απορροφήσει από το νέο σχολικό έτος το δημόσιο νηπιαγωγείο, στο πλαίσιο της ψήφισης και πιλοτικής εφαρμογής σε 200 δήμους της χώρας, του νόμου για την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. Η υποχρεωτικότητα της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης έχει εγείρει αντιδράσεις, τόσο από τους δήμους που διαθέτουν παιδικούς σταθμούς όσο και από ιδιώτες. Σε τοπικό επίπεδο, ο ίδιος ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας εκφράζει ενστάσεις, θέτοντας ως «αγκάθι» στην εφαρμογή του νόμου το κτιριακό πρόβλημα.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Σήμερα, στο πολεοδομικό συγκρότημα υπάρχουν δέκα νηπιαγωγεία που στεγάζονται σε ακατάλληλα κτίρια και δύο εξ αυτών εξακολουθούν εν έτει 2018 να λειτουργούν σε διπλή βάρδια! «Αν η εφαρμογή της υποχρεωτικότητας του νόμου δεν συνδυαστεί με πρόγραμμα κατασκευής νέων νηπιαγωγείων, δεν θα μπορέσουμε να μιλήσουμε για ποιοτική προσχολική αγωγή», υποστηρίζει ο πρόεδρος του τοπικού συλλόγου Αποστόλης Μούσιος.

Την ίδια ώρα, ο νόμος της υποχρεωτικής δίχρονης αγωγής μπερδεύει τους γονείς προνηπίων. Στις 2 Μαΐου ξεκινούν οι εγγραφές στα δημόσια νηπιαγωγεία για το νέο σχολικό έτος, χωρίς να έχει ξεκαθαρίσει αν στη Μαγνησία θα εφαρμοστεί πιλοτικά η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση ή αν οι γονείς θα μπορέσουν να καταθέσουν αιτήσεις στο πλαίσιο της δράσης «εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής», και να διεκδικήσουν τα voucher που προσφέρονται για την εγγραφή των παιδιών τους στους παιδικούς σταθμούς της επιλογής τους.

Ο νόμος

Όπως είχε δηλώσει ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, οι διαδικασίες ως προς την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης που έγινε νόμος του κράτους, θα ολοκληρωθούν σε βάθος τριετίας. Από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, στόχος του υπουργείου είναι να εφαρμόσει πιλοτικά αυτή τη ρύθμιση σε 200 δήμους στη χώρα.

Όπως είχε δηλώσει ο υπουργός, «η κοινωνικοποίηση των παιδιών από μικρή ηλικία είναι ένας τρόπος να χτυπηθεί η ανισότητα, και ξέρουμε ότι αυτά είναι πολύ θετικά στοιχεία σε μια δημοκρατία».

Επιτροπές

Σε επίπεδο Μαγνησίας έχουν συσταθεί ήδη με εντολή της περιφερειακής διευθύντριας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, Ελένης Αναστασοπούλου, τριμελείς επιτροπές όπως ορίζει ο νόμος. Στόχος των επιτροπών είναι να καταγραφούν οι ανάγκες σε κτιριακή υποδομή και ταυτόχρονα να διαπιστωθεί αν μπορεί το δημόσιο σύστημα να απορροφήσει όλα τα προνήπια και τα νήπια στο δημόσιο νηπιαγωγείο.

Στον νομό έχουν συσταθεί οκτώ τέτοιες επιτροπές, μία σε κάθε έναν από τους δήμους. Συμμετέχουν ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, Γιώργος Πολύζος και ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας Απ. Μούσιος ως «σταθερά» στελέχη, και ο εκάστοτε δήμαρχος.

Μετά το Πάσχα και πριν το άνοιγμα των σχολείων, οι οκτώ δήμαρχοι θα έχουν συνάντηση με τον κ. Πολύζο, προκειμένου να ενημερώσουν για τις κτιριακές υποδομές στις περιοχές τους, που θα κρίνουν αν θα μπορέσει να εφαρμοστεί πιλοτικά η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή.

10 ακατάλληλα στο πολεοδομικό συγκρότημα

Ωστόσο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, Αποστόλη Μούσιο, μόνο μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου – Ν. Ιωνίας εντοπίζονται δέκα ακατάλληλα νηπιαγωγεία που αποτελούν «αγκάθι» για την έστω και πιλοτική εφαρμογή του νόμου.

Ως ακατάλληλα για εκπαιδευτικούς χώρους έχουν χαρακτηριστεί τα νηπιαγωγεία που φιλοξενούνται σε μισθωμένα κτίρια, και συγκεκριμένα τα εξής: 33ο, 31ο, 22ο, 21ο, 15ο 13ο 12ο, και 11ο Νηπιαγωγείο Βόλου, 15ο και 14ο Νηπιαγωγείο Ν. Ιωνίας.

Μάλιστα δύο εξ αυτών, συνεχίζουν να λειτουργούν σε διπλή βάρδια. Πρόκειται για το 10ο και 21ο Νηπιαγωγείο Βόλου.

Το 2010 το τελευταίο καινούριο νηπιαγωγείο

Σύμφωνα με τον κ. Μούσιο, «από την πρώτη στιγμή ως σύλλογος εκπαιδευτικών είχαμε θέσει ως προϋπόθεση εφαρμογής της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης τις κτιριακές υποδομές, προκειμένου να εξασφαλίζεται ποιοτική εκπαιδευτική διαδικασία τόσο και για τους μαθητές όσο και για τις νηπιαγωγούς. Αυτή τη στιγμή το κτιριακό είναι αγκάθι. Είναι πολύ σοβαρό για εμάς, γιατί πάντα τονίζαμε ότι χωρίς την κατάλληλη κτιριακή υποδομή δεν μπορούμε να έχουμε ποιοτική προσχολική αγωγή. Δεν μπορεί να γίνονται όλα χάρη στο φιλότιμο των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε πρώην σπίτια, πρώην καταστήματα, σε μικρά δωματιάκια, και δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους για να ικανοποιήσουν όλες τις αναζητήσεις και τις ανάγκες που δημιουργούν οι μικρές μαθητές και οι γονείς τους».

Το 5ο βιοκλιματικό νηπιαγωγείο Βόλου ήταν το τελευταίο νέο νηπιαγωγείο που χτίστηκε στο πολεοδομικό συγκρότημα για να καλύψει τις ανάγκες της προσχολικής εκπαίδευσης. «Το 2006-2010, όταν είχε καταστεί υποχρεωτική η προσχολική αγωγή για ένα έτος, είχαν ενταχθεί στο γ’ Κ.Π.Σ. 392 κτίρια για νηπιαγωγεία», σχολίασε ο κ. Μούσιος.

«Για εμάς το κτιριακό είναι σαφώς αγκάθι στην εφαρμογή της υποχρεωτικής δίχρονης εκπαίδευσης. Από τη στιγμή που μιλάμε για ποιοτική δημόσια δωρεάν εκπαίδευση, θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρχει και η κατάλληλη υποδομή», συμπλήρωσε ο κ. Μούσιος.

«Μπερδεμένοι» οι γονείς

Σε κεντρικό επίπεδο υπάρχουν παρεμβάσεις από την Κεντρική Ενωση Δήμων αλλά και από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών και Νηπιαγωγείων, που θίγονται και αντιδρούν στην εφαρμογή του νόμου και προειδοποιούν με προσφυγές.

Μέσα σε όλο αυτό το πλαίσιο, μπερδεμένοι είναι οι γονείς που το επόμενο διάστημα θα πρέπει να γράψουν τα παιδιά τους στο σχολείο.

Στις 2 Μαΐου ξεκινούν οι εγγραφές στα νηπιαγωγεία και δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει αν θα εφαρμοστεί -και σε ποιες περιπτώσεις- η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή, που θα ανοίξει τις πύλες των νηπιαγωγείων και σε προνήπια ηλικίας από 4 ετών.

Παράλληλα, πληροφορίες αναφέρουν ότι μέσα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαΐου θα ξεκινήσουν οι αιτήσεις στην ΕΕΤΑΑ για τη διεκδίκηση από τους γονείς voucher, μέσω των οποίων μπορούν να εγγράφουν τα παιδιά τους στους παιδικούς σταθμούς της επιλογής τους.

Στις περιοχές που θα εφαρμοστεί η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή, πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν θα δοθεί η δυνατότητα στους γονείς να διεκδικήσουν voucher μέσω του προγράμματος εναρμόνισης. Οι ίδιες πληροφορίες κάνουν επίσης λόγο ότι θα βγει και ΚΥΑ για την εξαίρεσή τους από το ΕΕΤΑΑ. Το τοπίο είναι θολό και οι γονείς σε αδιέξοδο…

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου