ΤΟΠΙΚΑ

«Βροχή» οι κατασχέσεις εις χείρας τρίτου το 2017 στη Μαγνησία

βροχή-οι-κατασχέσεις-εις-χείρας-τρί-177799

Ξεπέρασαν τις 30.000 οι κατασχέσεις εις χείρας τρίτου το 2017 στη Μαγνησία. Στο «μάτι» τις Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας Βόλου, που είναι υποχρεωμένη εκ του Νόμου να κινήσει τις διαδικασίες, μπήκαν ενοίκια, μισθοί, καταθέσεις λογαριασμών, εισπράξεις για έργα. Οι κατασχετήριες εκθέσεις για ανεξόφλητες οφειλές προς το Δημόσιο έσκασαν σαν βόμβα. Σε περιπτώσεις φορολογουμένων με λογαριασμούς στους οποίους υπάρχουν συνδικαιούχοι, το ακατάσχετο μειώθηκε και σε ποσοστό 50%.

Σύμφωνα με πληροφορίες, κάθε μέρα στη Μαγνησία δίνονται 102 εντολές για κατασχέσεις λογαριασμών. Φορείς και Τράπεζες δεσμεύουν κατά εντολή της Δ.Ο.Υ λογαριασμούς, καθώς ολοένα και περισσότεροι φορολογούμενοι αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, ενώ η τρέχουσα ισχύουσα ρύθμιση των δώδεκα δόσεων δεν μπορούσε και δεν μπορεί να «ικανοποιήσει» μεγάλες οφειλές, και όταν τελικά χαθεί λόγω της οικονομικής καχεξίας, ο υπόχρεος οφείλει να καταβάλει εφάπαξ τα χρέη.

Από την αρχή του χρόνου και μέχρι σήμερα, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, έγιναν 30.899 επιδόσεις κατασχετήριων εκθέσεων, με τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις στοιχείων να είναι συνεχείς στο κυνήγι για την είσπραξη των οφειλών, ιδιαίτερα δε εκείνων που κινδυνεύουν με παραγραφή, οπότε οι διαδικασίες μπορούν να αφορούν και πολύ μικρά ποσά, όπως της τάξεως των 100 και 200 ευρώ!

Οι κατασχέσεις αυξήθηκαν κατά 3.899 καθώς το 2016 ήταν 27.000. Ειδικά οι εντολές για δεσμεύσεις ποσών από τραπεζικούς λογαριασμούς αποτελούν κάτι περισσότερο από ρουτίνα για τους τραπεζικούς υπαλλήλους που είναι υποχρεωμένοι με τη σειρά τους να ακολουθούν τις οδηγίες του Δημοσίου και να προχωρούν τις αντίστοιχες ενέργειες και διαδικασίες. Μία μόνο μέρα εάν καθυστερήσει η καταβολή μίας οφειλής, τότε αυτή μετατρέπεται σε ληξιπρόθεσμη. Οι περισσότερες από τις κατασχέσεις αφορούν ποσά της τάξεων των 500 ευρώ και άνω, με εξαίρεση τις περιπτώσεις εκείνες των οφειλών που κινδυνεύουν με παραγραφή.

Οι διαμαρτυρίες των φορολογουμένων που καθίστανται υπόχρεοι καταβολής διαφόρων ποσών έναντι οφειλετών της Δ.Ο.Υ. στις περισσότερες των περιπτώσεων στην πορεία εξασθενούν, καθώς υπάρχει η υποχρέωση από τον νόμο να αναγνωρίσουν τις οφειλές. Οι φορολογούμενοι προσπαθούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις καθώς είναι εκτεθειμένοι. Ακόμη, και οι επαγγελματίες που βιώνουν σε άκρως εχθρικό από άποψη φόρων περιβάλλον για τις επιχειρήσεις τους, τελικά «υποκύπτουν».

Όμως, εκεί που υπάρχει μείζον πρόβλημα, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι με το ακατάσχετο τραπεζικών λογαριασμών όπου υπάρχουν συνδικαιούχοι. Τότε οι διαμαρτυρίες είναι έντονες και σύμφωνα με πληροφορίες απευθύνονται προς τράπεζες. Οι φορολογούμενοι που καθίστανται υπόχρεοι οφειλών, βλέπουν το ποσό του ακατάσχετου λογαριασμού τους να μειώνεται στο 50% με δραματικά αποτελέσματα εν μέσω κρίσης, καθώς αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να φανούν και οι ίδιοι ασυνεπείς προς τις δικές τους υποχρεώσεις, και μάλιστα για οφειλές για τις οποίες δεν έφεραν οι ίδιοι ευθύνη.

Δυστυχώς, η μόνη ρύθμιση που έτρεχε μέχρι σήμερα για διακανονισμό των οφειλών στις Δ.Ο.Υ. ήταν αυτή των δώδεκα δόσεων, η οποία δεν ανταποκρίνεται για ένα μεγάλο ποσοστό των φορολογουμένων με χρέη στο Δημόσιο. Σε εξαιρετικές μόνο περιπτώσεις η αποπληρωμή της ρύθμισης μπορούσε να επεκταθεί σε 24 δόσεις όταν επρόκειτο για έκτακτους φόρους, όπως για φόρους που διαπιστώθηκαν σε κάποιον έλεγχο, με αποτέλεσμα όλοι οι φορολογούμενοι να έχουν στραμμένα τα βλέμματά τους προς τη νέα ρύθμιση των 120 δόσεων, αν και ανάλογες ρυθμίσεις στο παρελθόν σύμφωνα με έρευνες που έχουν δημοσιευτεί κατά καιρούς από τοπικούς φορείς η πορεία έδειξε ότι τελικά δεν ήταν βιώσιμες.

Η διαδικασία

Για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο που δεν έχουν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση, μπορεί να ληφθούν, κατά την κρίση του προϊσταμένου της αρμόδιας για την επιδίωξη της οφειλής υπηρεσίας, τα μέτρα που προβλέπονται στο άρθρο 9 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) και είναι: α) κατάσχεση κινητών, είτε στα χέρια του οφειλέτη, είτε κινητών και απαιτήσεων, γενικώς, του οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτου, β) κατάσχεση ακινήτων. Εκτός των ανωτέρω είναι δυνατή, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η λήψη σε βάρος του οφειλέτη του Δημοσίου, διοικητικών, ασφαλιστικών και δικαστικών μέτρων.

Η αρνητική δήλωση

Να επισημανθεί πάντως ότι σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν 254/2016 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ο τρίτος μπορεί να προβεί νομότυπα σε αρνητική δήλωση μέσα σε χρονικό διάστημα οχτώ ημερών από την επόμενη μέρα της επίδοσης του κατασχετηρίου. Η θετική δήλωση του τρίτου ως εξώδικη διαδικαστική πράξη, δεν μπορεί να ανακληθεί ενώ η υποβολή δήλωση μετά την παρέλευση της νόμιμης προθεσμίας θεωρείται κατά τον νόμο ανύπαρκτη έως και εκπρόθεσμη.

Το ακατάσχετο

Όπως είναι γνωστό σύμφωνα με το άρθρο 20 του ν. 4161/2013 (Α’ 143) θεσπίστηκε και ισχύει το ακατάσχετο για απαιτήσεις φυσικών προσώπων από καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα μέχρι του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500,00) ευρώ και των δύο χιλιάδων (2.000,00) ευρώ σε περίπτωση κοινού λογαριασμού, εξαιρουμένου του Δημοσίου ως δανειστή. Η εν λόγω διάταξη επεκτάθηκε και στις περιπτώσεις επιβολής κατασχέσεων από το Δημόσιο, εις χείρας των πιστωτικών ιδρυμάτων ως τρίτων. Ωστόσο, φαίνεται ότι για τις περιπτώσεις εκείνες που οι φορολογούμενοι έχουν συνδικαιούχους στους λογαριασμούς τους, το ακατάσχετο ποσό μειώνεται τελικά στις περιπτώσεις κατασχέσεων, και μάλιστα ιδιαίτερα αισθητά.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου