ΤΟΠΙΚΑ

Εξηγήσεις για τις εγγραφές στους σταθμούς

εξηγήσεις-για-τις-εγγραφές-στους-σταθ-491018

 Διευκρινίσεις σχετικά με τον κανονισμό λειτουργίας του Οργανισμού του Κέντρου Παιδιού, όσο και με τη διαδικασία που ακολουθείται για τις εγγραφές στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς του Δήμου Βόλου ζητά με έγγραφό του από το Δήμο και από τον Οργανισμό του Κέντρου Παιδιού του Δήμου με έγγραφό του ο Συνήγορος του Πολίτη. Η Ανεξάρτητη Αρχή παρενέβη μετά από αναφορά που κατέθεσε Βολιώτης γονέας παιδιού που έκανε αίτηση εγγραφής στους παιδικούς σταθμούς του Δήμου Βόλου, διαμαρτυρόμενος για τη διαδικασία επιλογής που ακολούθησε ο Δήμος. Ήδη ο Δήμαρχος Βόλου Αλέκος Βούλγαρης έστειλε την απάντηση στον Πρόεδρο του Οργανισμού του Κέντρου Παιδιού του Δήμου κ. Παντελή Πελεκάνο, από τον οποίο ζητά «να γίνει έλεγχος και να δοθεί απάντηση».

Ο γονέας που έκανε την αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη ισχυρίζεται τα εξής:

– Τον Ιούλιο του 2010 κάλεσε τον Οργανισμό του Κέντρου Παιδιού του Δήμου Βόλου και ενημερώθηκε ότι δεν τον πήραν στην πρώτη του επιλογή, είναι σε λίστα αναμονής και θα ενημερωθεί σαφέστερα μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου.

Σύμφωνα με τον γονιό που έκανε την αναφορά στο Συνήγορο του Πολίτη οι επιλεγέντες ενημερώνονται τηλεφωνικά και δεν αναρτάται κάποια σχετική ανακοίνωση προς ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου.

– Τον ενημέρωσαν ότι ο κανονισμός λειτουργίας προβλέπει τη διενέργεια κλήρωσης όταν οι θέσεις πλεονάζουν, αλλά δεν ενημερώθηκε εάν και πότε έγινε εν τέλει κλήρωση και τέλος

– Δεν ακολουθήθηκαν αξιολογικά κριτήρια εγγραφής.

Όπως τονίζει στο έγγραφό του ο κ. Γιώργος Μόσχος, Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού, διερεύνησε το νομικό πλαίσιο που διέπει την υπόθεση, αφού μελέτησε τόσο την απάντηση του Δήμου προς τον Βολιώτη που έκανε την αναφορά (ΑΠ 1820/31.8.2010), όσο και τον Κανονισμό Λειτουργίας Σταθμών του Οργανισμού του Κέντρου Παιδιού του Δήμου Βάσει αυτών ο Συνήγορος του Πολίτη προχώρησε στις παρακάτω παρατηρήσεις και διαπιστώσεις, έτσι όπως αυτές αναφέρονται στην απάντηση της Ανεξάρτητης Αρχής.

1. Ο Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας ( ΚΥΑ 16065/2002) καθορίζει το πλαίσιο λειτουργίας των ΝΠΔΔ και των σταθμών. Είναι σαφές, τονίζεται στην απάντηση του Συνήγορου του Πολίτη και ορίζεται άλλωστε ρητά (άρθρο 21) ότι το Δ.Σ. μπορεί να ρυθμίζει με αποφάσεις του κάθε θέμα σχετικό με τη λειτουργία των σταθμών, που δεν περιλαμβάνονται στον κανονισμό.

Στο ίδιο πνεύμα, τονίζει στο έγγραφό του ο Συνήγορος του Πολίτη, δίνει τη δυνατότητα στο Διοικητικό Συμβούλιο, για την εξειδίκευση των κριτηρίων εγγραφής, όχι να αποκλίνει από τις διατάξεις του άρθ. 7, αλλά «να εξειδικεύει τα κριτήρια αυτά καθιερώνοντας τη μοριοποίησή τους» (άρθρο 7 παρ. 3) και να απαιτεί, εκτός των δικαιολογητικών που παραθέτει η Υπουργική Απόφαση, και «κάθε άλλο δικαιολογητικό που θεωρεί απαραίτητο» ( άρθρο 7 παρ.4ζ ).

2. Στην απάντησή σας προς τον αναφερόμενο αναφέρετε ρητά ότι «Προηγούνται: …τα παιδιά υπαλλήλων που εργάζονται ως μόνιμοι ή αορίστου χρόνου υπάλληλοι στο Δήμο Βόλου βάσει νόμου «Δεν γίνεται σαφές, σημειώνει ο Συνήγορος του Πολίτη, σε ποιον νόμο αναφέρεστε. Εάν αναφέρεστε στην προαναφερθείσα Υ.Α, η οποία διέπει το πλαίσιο λειτουργίας των σταθμών, θα γνωρίζετε βεβαίως ότι στο άρθρ. 7 παρ. 6 ορίζεται ότι «τα παιδιά του προσωπικού του Νομικού Προσώπου γίνονται δεκτά πέραν της δυναμικότητας υπολογιζόμενα στο ποσοστό 10% εφόσον πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις». Συνεπώς δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι βασίζεται σε διάταξη νόμου η εγγραφή άνευ άλλου των παιδιών των εργαζομένων στο Δήμο γενικά . Ούτε και στον κανονισμό του Κέντρου Παιδιού ορίζεται κάτι τέτοιο, αφού το άρθρο 7 παρ. 5 εδ. β ΄ του κανονισμού σας συμπίπτει με το Πρότυπο Κανονισμό, εκτός από την απαλλαγή της οικονομικής εισφοράς, την οποία έχετε προσθέσει.

3. Στο άρθρο 7 παρ. 5 η ΥΑ ορίζει ότι η λίστα με τα επιλεγέντα παιδιά «αναρτάται στο οικείο δημοτικό κατάστημα». Στον κανονισμό σας ορίζεται (άρθ. 7 παρ.5 εδ. α΄) ότι «η κατάσταση με τα επιλεγέντα παιδιά αναρτάται στα γραφεία του ΟΚΠΔΒ». Συνεπώς, προσθέτει ο Συνήγορος του Πολίτη, μένει να απαντηθεί αιτιολογημένα, εάν αυτό ακολουθήθηκε και πως έγινε η γνωστοποίηση των αποτελεσμάτων στους γονείς, επιλεγέντες και μη.

4. Στο έγγραφό σας προς τον αναφερόμενο στο σημείο 5 γράφετε ότι «σε περιπτώσεις που οι θέσεις προς κάλυψη είναι λιγότερες από τον αριθμό των αιτήσεων που έχουν κατατεθεί και οι γονείς έχουν τα ίδια προσόντα για την κάλυψη των θέσεων αυτών, γίνεται κλήρωση από την επιτροπή βάσει του άρθρου 8 του κανονισμού λειτουργίας του οργανισμού». Από τη μέχρι τώρα εμπειρία του Συνήγορου του Πολίτη, κλήρωση για πλήρωση θέσεων σε δημοτικούς παιδικούς σταθμούς ουδέποτε γίνεται. Καταρχήν είναι αδύνατον, σημειώνει ο Συνήγορος του Πολίτη, να υπάρχουν γονείς με ακριβώς τα ίδια προσόντα, ώστε η κλήρωση να γίνει επί ίσοις όροις. Οπωσδήποτε αξιολογούνται η οικονομική και κοινωνική τους κατάσταση και μπαίνουν σε λίστα επιλαχόντων, ώστε να ειδοποιούνται κατόπιν σύμφωνα με τη σειρά προτεραιότητας στη λίστα, όταν προκύπτουν κενές θέσεις, ακόμη και μέσα στη χρονιά (βλ. και αρ. 5 παρ. 5 «οι αιτήσεις εγγραφής υποβάλλονται…σε όλη τη διάρκεια του έτους εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις»). Η κλήρωση είναι κάτι που συναντάται π.χ. στη δημόσια προσχολική εκπαίδευση και ειδικά για τα νήπια β΄ προσχολικής ηλικίας, όπου για την εγγραφή δεν προσμετράται η οικονομική και κοινωνική κατάσταση των αιτούντων (Π.Δ 200/98). Επιπλέον, παρά τη ρητή παραπομπή σας στον κανονισμό, δεν βλέπουμε πουθενά αν ορίζεται κάτι τέτοιο ρητά στο κείμενο είτε στο άρθρο 8 όπου αναφέρεστε, είτε σε άλλο άρθρο».

Καταλήγοντας ο Συνήγορος του Πολίτη σημειώνει τα εξής: «Θεωρούμε πολύ σημαντικό για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης του διοικούμενου, να εναρμονιστεί η πρακτική σας με τα κριτήρια που θέτει η ΥΑ . Παρακαλούμε επίσης α) να διασαφηνιστεί η θέση σας ως προς τη διάσταση που εμφανίζεται ανάμεσα στην απάντησή σας προς τον αναφερόμενο και στον κανονισμό λειτουργίας και β) να διευκρινιστούν τα κριτήρια με τα οποία έγινε η φετινή επιλογή των παιδιών και για ποιο λόγο ο αναφερόμενος δεν εμπίπτει στις κατηγορίες αυτές».

 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου