ΤΟΠΙΚΑ

Φορείς… τράκαραν στις διασταυρώσεις για τις ασφαλείς σχολικές διαδρομές

φορείς-τράκαραν-στις-διασταυρώσεις-283192

Ο Δήμος Βόλου έχει ήδη σχέδιο για σχολικούς δακτυλίους, στο πλαίσιο σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας

«Τράκαραν» στις διασταυρώσεις για τις… σχολικές διαδρομές οι φορείς της πόλης. Η έλλειψη συντονισμού μεταξύ τους οδηγεί σε… μετωπική σύγκρουση στον σχεδιασμό των ασφαλών διαδρομών για τα παιδιά που κινούνται καθημερινά προς το σχολείο. Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο και την Ενωση Γονέων, ξεκινά προσπάθεια για την καταγραφή των προβλημάτων και την κατάθεση προτάσεων που θα απαλείψουν τους κινδύνους από το… διάβα των μαθητών καθ’ οδόν για το σχολείο. Όμως ήδη ο Δήμος Βόλου έχει χρηματοδοτηθεί μέσα από το Πράσινο Ταμείο, με ποσό ύψους 125.000 ευρώ για την εκπόνηση σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας, μέσω του οποίου θα δίνεται έμφαση και στους σχολικούς δακτυλίους. Σύμβουλος του δήμου σε αυτόν τον τομέα είναι το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Από το 2006, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας είχε χτυπήσει… καμπανάκι για την οδική ασφάλεια στις περιοχές των σχολείων. Αυτό ήταν άλλωστε και το θέμα της διπλωματικής εργασίας του τότε φοιτητή Θανάση Γαλάνη, την οποία επέβλεψε ο αναπληρωτής καθηγητής οδοποιίας και διευθυντής του εργαστηρίου οδοποιίας του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, κ. Νικόλαος Ηλιού.

Στο πλαίσιο της διπλωματικής εργασίας το 2006 είχε διεξαχθεί έρευνα σχετικά με την Οδική Ασφάλεια των μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στα δημοτικά σχολεία του πολεοδομικού συγκροτήματος του Δήμου Βόλου και συγκεκριμένα στα 2° και 5° δημοτικό σχολείο. Η έρευνα αποσκοπούσε στην αποτύπωση των προβλημάτων που συναντούν καθημερινά οι μαθητές και οι μαθήτριες κατά τη μετάβασή τους από και προς το σχολείο, προκειμένου να διατυπωθούν προτάσεις σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, ώστε να αναβαθμιστεί η Οδική Ασφάλεια στις ευρύτερες περιοχές των σχολείων.

Στα συμπεράσματα της έρευνας καταγράφτηκε έλλειψη επαρκούς χώρου για την κίνηση των πεζών στα πεζοδρόμια, υπερβολική κυκλοφορία οχημάτων, έλλειψη πινακίδων και κατάλληλων διαγραμμίσεων, έλλειψη ορατότητα στη διάσχιση του δρόμου λόγω σταθμευμένων οχημάτων και άλλων εμποδίων, έλλειψη υποδομών για ΑμεΑ.

Η έρευνα είχε συμπληρωθεί από ερωτηματολόγια, η επεξεργασία των οποίων είχε οδηγήσει σε συγκεκριμένα αποτελέσματα: ότι μεγάλο ποσοστό θεωρεί ότι η διαδρομή από το σπίτι στο σχολείο δεν είναι ευχάριστη, ότι το επίπεδο αίσθησης ασφάλειας είναι χαμηλό, ενώ ένας μεγάλος αριθμός γονέων συνοδεύει τα παιδιά του στο σχολείο είτε πεζή είτε με ΙΧ, γιατί αισθάνονται ανασφαλείς από την κυκλοφορία των οχημάτων.

Πρόκειται για συμπεράσματα επίκαιρα ακόμη και σήμερα. Και μπορεί η διπλωματική εργασία να αποτελεί προϊόν ακαδημαϊκής δραστηριότητας που δεν είναι άμεσα εφαρμόσιμη, μπορεί όμως κάποιος να αντλήσει μέσα από αυτή καλές πρακτικές.

Το Π.Θ. και πάλι εκτός

Πρόσφατα ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, Σωκράτης Σαβελίδης, ανακοίνωσε την έναρξη προσπάθειας σε επίπεδο νομού για την δημιουργία ασφαλών σχολικών διαδρομών. Συνοδοιπόρος της εκπαιδευτικής κοινότητας και της Ενωσης Γονέων Βόλου, που δήλωσε στήριξη στο εγχείρημα, θα είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο Μαγνησίας που, όπως ανέφερε η Πρόεδρος Νάνσυ Καπούλα, θα συστήσει ομάδα εργασίας που θα αναλάβει να παραδώσει σε εκπαιδευτικούς και γονείς τα εργαλεία για τη δημιουργία των σχολικών διαδρομών. Αυτό σημαίνει ότι θα συντάξει ένα τεχνικό δελτίο και ερωτηματολόγια έως τέλος Δεκεμβρίου, προκειμένου αρχές Ιανουαρίου να παραδοθούν στα σχολεία, ώστε εκπαιδευτικοί και γονείς να καταθέσουν τις παρατηρήσεις τους και έως τέλος της σχολικής χρονιάς, να υπάρχει αποτέλεσμα.

«Μου κάνει εντύπωση ότι ξεκινά μία προσπάθεια και κανείς δεν απευθύνθηκε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Το ΤΕΕ δεν έχει εξειδίκευση στον συγκεκριμένο τομέα. Σε τέτοια ζητήματα χρειάζεται έρευνα μέσω του Πανεπιστημίου. Δεν θα τους κόστιζε τίποτα, αν αυτό φοβούνται. Ζητήματα σαν κι αυτό δεν αντιμετωπίζονται με αποσπασματικές παρεμβάσεις», δήλωσε μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ, ο κ. Νικόλαος Ηλιού, που έχει αναλάβει τη δημιουργία σχολικών δακτυλίων σε τρεις περιοχές στη Θεσσαλονίκη, την εκπόνηση κυκλοφοριακών μελετών σε Φλώρινα και Πτολεμαΐδα αλλά και τη βιοκλιματική ανάπτυξη στην Καλαμαριά της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της οποίας θα δημιουργηθούν ασφαλείς σχολικές διαδρομές.

Σχολικοί δακτύλιοι και στον Βόλο

Δεν είναι όμως μόνο το… παράπονο του κ. Ηλιού, ότι η πόλη -σε αντίθεση με άλλες περιοχές της χώρας- μέσω των φορέων της αγνοεί αντί να εκμεταλλεύεται στο έπακρο το έμψυχο δυναμικό του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Την ίδια στιγμή, ο Δήμος Βόλου, ετοιμάζεται να εκπονήσει σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω του οποίου θα δίνεται έμφαση στις ροές των μαθητών προς τα σχολεία.

Σύμφωνα με τον κ. Ηλιού, που συνεργάστηκε με τις δημοτικές υπηρεσίες για την κατάθεση της πρότασης, ο δήμος έχει χρηματοδοτηθεί με ποσό 125.000 ευρώ μέσα από το Πράσινο Ταμείο για την εκπόνηση του σχεδίου. Μάλιστα η βαθμολογία της πρότασης βρέθηκε στις πρώτες θέσεις της αξιολόγησης ανάμεσα σε 125 δήμους απ’ όλη τη χώρα.

«Στο πλαίσιο του σχεδίου προβλέπονται και σχολικοί δακτύλιοι για την ασφαλή μετακίνηση των μαθητών προς τα σχολεία. Μάλιστα δεν προβλέπονται μόνο διαδρομές για μαθητές που κινούνται πεζοί αλλά και για κίνηση με ποδήλατα. Κι όλα αυτά στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου. Ζητήματα βιώσιμης και ασφαλούς κινητικότητας δεν αντιμετωπίζονται με αποσπασματικές παρεμβάσεις. Χρειάζονται ευρύτερο σχεδιασμό», τόνισε ο κ. Ηλιού.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου