ΤΟΠΙΚΑ

Αποκλεισμός από την ειδική εκπαίδευση για αναπληρωτές με αναπηρία

αποκλεισμός-από-την-ειδική-εκπαίδευσ-320931

Σε αποκλεισμό από τις σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής, τα τμήματα ένταξης και την παράλληλη στήριξη, οδηγούνται ουσιαστικά αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που έχουν και οι ίδιοι αναπηρίες. Αντί την πρόσληψή τους με ποσόστωση και την τοποθέτησή τους κατά προτεραιότητα σε σχολικές μονάδες του τόπου κατοικίας τους, οι εκπαιδευτικοί με αναπηρίες «τσουβαλιάζονται» στους πίνακες των αναπληρωτών, μοριοδοτείται η αναπηρία τους ως… προσόν (!) και εφόσον βρεθούν ψηλά στην κατάταξη -κι άρα σε θέσεις πρόσληψης-, στέλνονται χωρίς καμία υποστήριξη να υπηρετήσουν σε σχολεία μακριά από τον τόπο τους.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Από τη Μαγνησία, τουλάχιστον δύο αναπληρωτές εκπαιδευτικοί με αναπηρία όρασης προσλαμβάνονται μεν για το νέο σχολικό έτος, αλλά καλούνται να υπηρετήσουν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, ο ένας στη Λαμία και ο άλλος στην Κοζάνη!

Πρόκειται για εκπαιδευτικούς με αναπηρία όρασης, που θα πρέπει να υπηρετήσουν σε άλλες πόλεις, που δεν γνωρίζουν, και χωρίς το Υπουργείο Παιδείας να έχει φροντίσει να τους υποστηρίξει με έναν βοηθό μέχρι να προσαρμοστούν.

Σύμφωνα με το μέλος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας και μέλος της Γραμματείας του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών Μαγνησίας, Αποστόλη Ριζόπουλο, έως και πέρυσι, οι εκπαιδευτικοί με αναπηρίες προσλαμβάνονταν με ποσόστωση στα ειδικά σχολεία και τοποθετούνταν κατά προτεραιότητα σε σχολικές μονάδες κοντά στον τόπο κατοικίας τους.

«Αυτό που γίνεται είναι ουσιαστικά αποκλεισμός μας από τα δημόσια ειδικά σχολεία. Καταργούν την ποσόστωση, μοριοδοτούν την αναπηρία με 7 μόρια λες και είναι προσόν, μας πετούν στον γενικό πίνακα και μας στέλνουν σε πόλεις μακριά από το σπίτι μας. Εγώ έχω εκ γενετής αναπηρία όρασης. Πώς θα καταφέρω να μάθω, να κινηθώ και να προσαρμοστώ σε μία πόλη που δεν γνωρίζω, εν προκειμένω τη Λαμία, όπου καλούμαι να υπηρετήσω, χωρίς να έχω καμία βοήθεια ή υποστήριξη; Δεν υπολογίζουν τίποτα», αναφέρει η αναπληρώτρια εκπαιδευτικός Στέλλα Μιχολίτση.

«Κάποτε υπήρχε ο πίνακας απ’ όπου κατατάσσονταν οι εκπαιδευτικοί με αναπηρία. Καταργήθηκε και ήρθε η ποσόστωση. Φέτος είναι η πρώτη φορά που καταργείται και αυτό, μπαίνουμε στους γενικούς πίνακες και η αναπηρία μοριοδοτείται ως προσόν. Και αυτό πονάει», αναφέρει από την πλευρά του, ο Σωτήρης Μαυρόπουλος, επίσης με αναπηρία όρασης που καλείται να υπηρετήσει στην Κοζάνη.

Ένας ακόμη αναπληρωτής εκπαιδευτικός με κινητική αναπηρία, που φέτος δεν προσλαμβάνεται λόγω λάθους (δεν συμπλήρωσε το πεδίο της στρατιωτικής θητείας, με αποτέλεσμα να βρεθεί πολύ χαμηλά στην κατάταξη), αντιδρά έντονα στο νέο σύστημα. «Δυστυχώς μας τσουβαλιάζουνε. Είμαστε άτομα με όρεξη, που επιλέγουμε συνειδητά την Ειδική Αγωγή για να προσφέρουμε, γνωρίζουμε και οι ίδιοι τι πάει να πει αναπηρία και χρειαζόμαστε ευκαιρίες και ένα σωστό περιβάλλον για να δουλέψουμε, κι όχι τσουβάλιασμα. Κανείς δεν υπολογίζει το άγχος της προσαρμογής μας σε ένα νέο περιβάλλον. Και για εμάς, δεν είναι απλή η προσαρμογή», είπε ο Ξενοφών Λέκας.

Οι εκπαιδευτικοί του ΠΑΜΕ Μαγνησίας

Η Επιτροπή Αγώνα Εκπαιδευτικών Μαγνησίας του Π.Α.ΜΕ. καταγγέλλει σε ανακοίνωσή της την «αδιανόητα ανάλγητη» πολιτική του Υπουργείου Παιδείας: «Τουλάχιστον δυο είναι οι συνάδελφοί μας εκπαιδευτικοί από τον Βόλο με αναπηρία πάνω από 67%, και πιο συγκεκριμένα τυφλοί, που με το νέο σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών τοποθετήθηκαν μακριά από τις εστίες τους, από τον τόπο διαμονής τους, από το σπίτι τους, έχοντας να αντιμετωπίσουν αξεπέραστες δυσκολίες στη διαβίωσή τους.

Είναι προφανές ότι οι παραπάνω συνάδελφοι μας, όπως και άλλοι στην υπόλοιποι Ελλάδα, καλούνται να υπηρετήσουν μακριά από το οικείο οικογενειακό και αστικό περιβάλλον που έχουν οργανώσει τη ζωή τους ώστε να μπορούν να αυτοεξυπηρετούνται, να κινούνται και να εργάζονται. Η μοριοδότηση της αναπηρίας και η μη κατά προτεραιότητα τοποθέτησή στον τόπο διαμονής των ατόμων με αναπηρία πάνω από 67%, που εισήγαγε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, με την Υ.Α. Αριθμ. 61048/Ε2 /10-4-2017, αποτελεί αδιανόητα παράλογη και ανάλγητη ρύθμιση, αφού όπως είναι ευνόητο, αυτοί οι συνάδελφοί δεν έχουν μόνο να αντιμετωπίσουν κάποιες περισσότερες δυσκολίες, αλλά ουσιαστικά τους στερούν, με απόλυτη απώλεια κάθε σεβασμού, ακόμη και το δικαίωμα στην εργασία.

Έτσι, με την παραπάνω Υ.Α., το ΥΠΕΠΘ προσέθεσε ακόμη μια ρύθμιση εις βάρος των δικαιωμάτων των ΑΜΕΑ. Αφού στερεί το δικαίωμα στην ειδική εκπαίδευση των ΑΜΕΑ, προβλέποντας προσλήψεις εκπαιδευτικών γενικής αγωγής στις δομές ΕΑ χωρίς τις απαραίτητες γνώσεις Ειδικής Αγωγής (ακόμη και με «ταχύρρυθμα» σεμινάρια), στα πλαίσια της πολιτικής της Ε.Ε. και των μνημονίων για περικοπές, για την “ορθολογιστική” διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού, στερεί και το δικαίωμα των εκπαιδευτικών με ειδικές ανάγκες στην εργασία.

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να πάρει πίσω τις παραπάνω διατάξεις. Να εξασφαλίσει το απαραίτητο ειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό (όπως οι απόφοιτοι του Τμήματος Ειδικής Αγωγής Βόλου), καθώς επίσης και το κατάλληλο βοηθητικό προσωπικό, που χρειάζονται οι δομές της Ειδικής Αγωγής. Καλούμε το ΥΠΕΠΘ να προχωρήσει άμεσα σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών για την κάλυψη των αναγκών και των κενών σε όλα τα σχολεία. Καλούμε το ΥΠΕΠΘ να σεβαστεί τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, μεταξύ των οποίων και των εκπαιδευτικών με αναπηρία πάνω από 67%, και την άμεση μονιμοποίησή τους σε εκπαιδευτικές δομές στον τόπο κατοικίας τους».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου