ΤΟΠΙΚΑ

Ζοφερό το μέλλον του σιδηροδρόμου

ζοφερό-το-μέλλον-του-σιδηροδρόμου-504987

Με τα πιο μελανά χρώματα περιέγραψαν οι σιδηροδρομικοί το μέλλον του Θεσσαλικού Σιδηροδρόμου με αφορμή την ημερίδα που πραγματοποιήθηκε χθες στο δημαρχείο του Βόλου σε συνεργασία με τη ΝΑΜ και το Δήμο Βόλου. Την ίδια ώρα στη Θεσσαλονίκη το υπουργικό συμβούλιο έδινε το πράσινο φως για τις αλλαγές στον ΟΣΕ, που μεταξύ άλλων προβλέπουν την επιδότηση της γραμμής από τους δήμους ώστε να είναι βιώσιμη. Το σχέδιο σύμφωνα με πληροφορίες προβλέπει την περικοπή των 2/3 του δικτύου στη Θεσσαλία που δεν είναι κερδοφόρα, ενώ επίσης δεν υπάρχουν εγγυήσεις για τη γραμμή Βόλου – Λάρισας, γι’ αυτό και αναμένεται να δρομολογηθεί αύξηση των εισιτηρίων .

Ο νομάρχης Μαγνησίας και υποψήφιος Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Απόστολος Παπατόλιας, καθώς και οι δύο Δήμαρχοι Βόλου και Νέας Ιωνίας Αλ. Βούλγαρης και Π. Μαβίδης, στις τοποθετήσεις τους επανέλαβαν ότι πρώτη προτεραιότητα αποτελεί για την περιοχή η ηλεκτροκίνηση των γραμμών, καθώς επίσης η σύνδεση της Θεσσαλίας με το λιμάνι του Βόλου και με το αεροδρόμιο της Αγχιάλου.

Ο κ. Παπατόλιας ιδιαίτερα δεσμεύτηκε ότι η αυτοδιοικητική του παράταξη σύντομα θα παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για το μέλλον του Σιδηροδρόμου στη Θεσσαλία και ότι «όλοι μαζί, πολίτες και πολιτικοί, εργαζόμενοι και στελέχη του ΟΣΕ, θα παλέψουμε να χτίσουμε ένα Θεσσαλικό Σιδηρόδρομο που να έχει μέλλον, να είναι βιώσιμος και αποτελεσματικός». Πρότεινε εξάλλου η αρμοδιότητα καθορισμού δρομολογίων, τιμολογίων, επιδότησης και ελέγχου των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών σε τοπική, αστική-προαστιακή και περιφερειακή κλίμακα, να μεταφερθεί από τους φορείς του Κεντρικού Κράτους, στις αιρετές πλέον περιφερειακές αρχές με παράλληλη μεταφορά των κατάλληλων οικονομικών πόρων.

Ερχεται… κατάργηση γραμμών…

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσιοποίησε χθες ο πρόεδρος του Συνδέσμου Σιδηροδρομικών Θεσσαλίας Δημ. Νικολάου, το νέο νομοσχέδιο προβλέπει την ύπαρξη ενός κεντρικού άξονα Πάτρα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα – Θεσσαλονίκη, χωρίς ωστόσο να ξεκαθαρίζεται τι θα γίνει με τις άλλες γραμμές, αφού δεν αποκλείεται να υπάρξει αναστολή λειτουργίας με ό,τι συνεπάγεται αυτό για το μέλλον του Θεσσαλικού Σιδηροδρόμου.«Πρέπει να δώσουμε άλλη διάσταση για το θεσσαλικό δίκτυο που μας αφορά όλους. Θέλουμε να αναβαθμίσουμε την περιοχή με το να υλοποιηθεί άμεσα η ηλεκτροκίνηση, έργο που δυστυχώς χάνεται από το Βόλο και τη Λάρισα. Πρέπει να αφυπνίσουμε τους φορείς της Θεσσαλίας για να έχουμε ηλεκτροκίνηση σε όλο το δίκτυο Βόλο – Λάρισα και Παλαιοφάρσαλα -Καλαμπάκα» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Νικολάου, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι ένα τέτοιο σχέδιο θα σηματοδοτήσει την αναβάθμιση της περιοχής και συγχρόνως θα δρομολογήσει τη σύνδεση με την ΒΙΠΕ Αλμυρού και με το αεροδρόμιο της Αγχιάλου.

Ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στο Θεσσαλικό Σιδηρόδρομο ζήτησε τη συστράτευση όλων των τοπικών φορέων προκειμένου να ανατραπούν τα σχέδια της Κυβέρνησης και, εμμέσως πλην σαφώς, προέβλεψε ότι το μέλλον για τις περιφερειακές γραμμές θα είναι δυσοίωνο.

Από την πλευρά του ο προϊστάμενος του ΟΣΕ Γιάννης Αντωνιάδης κατήγγειλε τις μεθοδεύσεις της Κυβέρνησης, ενώ αναφερόμενος στο κλίμα που έχει δημιουργηθεί και τα στοιχεία που δημοσιοποιούνται για υψηλά ελλείμματα επεσήμανε ότι «τα ελλείμματα, τα χρέη και όλα αυτά τα οποία εμφανίζονται με κύριους αίτιους κυρίως τους εργαζόμενους και την κακή λειτουργία του σιδηροδρόμου δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Η κύρια αιτία των ελλειμμάτων και των χρεών οφείλεται στις πολιτικές που ακολούθησαν όλες οι Κυβερνήσεις».

 

Προτάσεις από τη ΝΑΜ

Οι πολιτικές ανάπτυξης για τον τομέα των υποδομών και μεταφορών που συνδέονται με το μέλλον του Σιδηροδρόμου στη Θεσσαλία, όπως τόνισε χθες ο Νομάρχης Μαγνησίας Απόστολος Παπατόλιας, θα πρέπει να επιταχυνθούν και να συνδεθούν με τις παρακάτω σιδηροδρομικές συνδέσεις: Καλαμπάκα – Σιάτιστα – Κοζάνη και Καστοριά (και μελλοντικά Δυρράχιο Αλβανίας), συνολικού μήκους 160 χλμ. – (έχουν εκπονηθεί 10 μελέτες). -Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα, συνολικού μήκους 160 χλμ. – (έχουν εκπονηθεί 8 μελέτες).

Μ’ αυτό τον τρόπο σύμφωνα με τη ΝΑΜ θα αρθεί περισσότερο η σιδηροδρομική απομόνωση, καθιστώντας τη Θεσσαλία κόμβο ενός ευρύτερου δικτύου στην Ελλάδα. Η σημαντικότερη σύνδεση θα είναι αυτή με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, που θα συμβάλλει στις δυνατότητες εξωστρέφειας της περιφέρειας από εμπορευματική άποψη και θα ευνοήσει τον τουρισμό.

Η μετατροπή επίσης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Αερινό από μετρική γραμμή σε κανονική γραμμή, καθώς και η σύνδεση από Βόλο – Αερινό προς βιομηχανική περιοχή Αλμυρού (που θα διέρχεται και από το Αεροδρόμιο Ν. Αγχιάλου).

Το Πανεπιστήμιο…

Επιθετική πολιτική προκειμένου οι τοπικοί φορείς να πείσουν την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών ότι το Θεσσαλικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της περιοχής συνέστησε ο Παντελής Σκάγιαννης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

«Δεν είμαι υπέρ της απόλυτης ιδιωτικοποίησης. Το κράτος πρέπει να έχει δικό του ρόλο, διότι το τρένο είναι στρατηγική υποδομή και έχει σχέση με τα συμφέροντα της χώρας. Το μέλλον του σιδηρόδρομου δεν είναι να καταργηθεί, αλλά να επιβιώσει με επιθετική πολιτική. Πρέπει να συνδέσει δίκτυα, λιμάνια, προορισμούς, να δημιουργηθεί ένα μεγάλο σύστημα επικοινωνίας, ώστε να μπορεί να προσελκύσει πελατεία» επεσήμανε ο κ. Σκάγιαννης, που συνεχίζοντας πρόσθεσε: «Αυτή τη στιγμή είμαστε σε μια πολύ κρίσιμη καμπή. Η άποψή μου για το νομοσχέδιο είναι ότι έχει θετικά αλλά και αρνητικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα η απελευθέρωση του 2011 δεν επιβάλλεται από το μνημόνιο, αλλά από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς».

 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου