ΤΟΠΙΚΑ

Το «Αξιον εστί» Βόλου σε διεθνές συνέδριο

το-αξιον-εστί-βόλου-σε-διεθνές-συνέδ-448299

Οι καινοτόμες δράσεις του παραμυθένιου πολυχώρου εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας «Άξιον εστί» παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο διεπιστημονικού συνεδρίου με διεθνείς συμμετοχές, που πραγματοποιήθηκε το τριήμερο 19 – 21 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη. Το συνέδριο διοργάνωσαν τα Τμήματα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών και Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης καθώς και το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διοίκηση Ολικής Ποιότητας και Καινοτόμες Εφαρμογές στην Εκπαίδευση» του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τις αρχιτεκτονικές σχολές ΕΜΠ και Πολυτεχνείου Κρήτης, και το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Ο πρότυπος χώρος που δημιουργήθηκε στις παρυφές της πόλης και δίνει τον ορισμό της καινοτομίας στην εκπαιδευτική διαδικασία, υπηρετώντας επί της ουσίας τις ανάγκες του παιδιού, παρουσιάστηκε από τον αρχιτέκτονα μηχανικό Δημήτρη Φιλιππιτζή, διδάσκοντα στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ο οποίος έβαλε την εμπνευσμένη του αρχιτεκτονική σφραγίδα στο «Άξιον εστί».

Αποψη του «Αξιον εστί» που παρουσιάστηκε σε διεθνές συνέδριο

Στόχος του δημιουργού ευθύς εξαρχής, ήταν να αναδείξει τον πολύπλευρο εκπαιδευτικό ρόλο ενός πολυχώρου, που δίνει στο παιδί τη δυνατότητα να μάθει, να εμπνευστεί, να εμπλουτίσει τις γνώσεις του πέρα από τα εκπαιδευτικά «στερεότυπα», προάγοντας τις εναλλακτικές δράσεις που ωθούν τους μαθητές με τρόπο βιωματικό να ανακαλύψουν τον υπέροχο κόσμο της μάθησης. Το παράδειγμα του πρότυπου πολυχώρου εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας που βρίσκεται στην περιοχή της Άλλης Μεριάς, αποτέλεσε το επίκεντρο του ενδιαφέροντος στο πολύ σημαντικό συνέδριο, που είχε ως θέμα «Χώροι για το παιδί ή χώροι του παιδιού; Όταν η συνθήκη αγωγής και εκπαίδευσης τέμνεται με την καθημερινότητα της πόλης».

Στόχος των διοργανωτών ήταν η διερεύνηση της σχέσης του παιδιού με τους χώρους εκπαίδευσης αλλά και με τον χώρο της πόλης, που συνιστά ιδιαίτερη πρόκληση στις συνθήκες της σύγχρονης καθημερινότητας, καθώς η παιδοκεντρική αντίληψη για τον τρόπο ζωής και αγωγής του παιδιού γίνεται πιο σύνθετη και μετακινείται προς μία ισόρροπη αλλά και πολυδύναμη, πολυσήμαντη και ποικιλότροπα διαλογική, βιωματική και πρακτική σχέση με το περιβάλλον του. Στόχος του συνεδρίου, αντίστοιχα, ήταν να συμβάλλει στη διερεύνηση της σύγχρονης μεταβαλλόμενης συνθήκης στο πεδίο των χώρων μάθησης και αγωγής του παιδιού, καθώς και σε μία νέα θεώρηση της σχέσης του με την πόλη.

Τα αρχιτεκτονικά και παράλληλα εκπαιδευτικά στοιχεία του «Άξιον εστί», η δομή και η φιλοσοφία του, προκάλεσαν τον γενικό θαυμασμό και τα ενθουσιώδη σχόλια των συμμετεχόντων στο παραπάνω συνέδριο.

Ο αρχιτέκτων Δημήτρης Φιλιππιτζής, έβαλε την εμπνευσμένη του σφραγίδα στον πρότυπο πολυχώρο

«Το ζήτημα δεν είναι μόνο αρχιτεκτονικό, αλλά ταυτόχρονα αισθητικό, λειτουργικό και εκπαιδευτικό, διότι η παρουσία του χώρου και η αισθητική του, αναιρεί την πατροπαράδοτη θέση του δασκάλου και των μαθητών», εξηγεί ο Δημήτρης Φιλιππιτζής, μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ.

Τα θρανία δεν είναι τοποθετημένα σε παράλληλες ευθείες, αλλά περιμετρικά του πίνακα, σύμφωνα με τις αρχές της παιδοκεντρικής εκπαίδευσης, γύρω από το τραπέζι της γνώσης, που καθιστά το μάθημα στην τάξη μια ευχάριστη βιωματική εμπειρία. Το «Άξιον εστί», είναι «καινοτόμο στη σύλληψη, τη φιλοσοφία και τη λειτουργία. Όλες οι σύγχρονες απόψεις είναι ενσωματωμένες μέσα στο συγκεκριμένο σχολείο», όπως επισημαίνει ο ίδιος.

Το σχολείο του μέλλοντος

Η εισήγηση του αρχιτέκτονα Δημήτρη Φιλιππιτζή σκιαγράφησε με αδρές πινελιές το «Άξιον εστί», ένα συγκρότημα εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας, το οποίο βρίσκεται στο όριο του αστικού ιστού, σε μια πλαγιά με πανοραμική θέα προς το λιμάνι και την πόλη του Βόλου.

Ο ίδιος το χαρακτήρισε: «Σχολείο “κιβωτό” ανάδειξης της πολλαπλής νοημοσύνης και συγκερασμού της συναισθηματικής καλλιέργειας, της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και των νέων τεχνολογιών, σε ένα μοναδικό περιβάλλον παραδοσιακού οικιστικού συνόλου».

Το κτηριακό συγκρότημα εναρμονίζεται απόλυτα με το περιβάλλον, τον παραδοσιακό οικισμό της Άλλης Μεριάς και περιλαμβάνει εργαστήρια, αίθουσες εκδηλώσεων και αναψυχής, αλλά και χώρους κατοίκισης. Κομβικό σημείο και πυρήνας έκφρασης των παιδιών αποτελεί το υπαίθριο αμφιθέατρο με φόντο την πόλη του Βόλου και τον Παγασητικό. Εκδηλώσεις θεάτρου – μουσικής – χορού ενδυναμώνουν τη σχέση του οικισμού με το σχολείο και το αναδεικνύουν σε σημαντικό πολιτιστικό κέντρο της περιοχής.

«Η διαμόρφωση του εξωτερικού χώρου, στοχεύοντας στο να διδάξει μέσα από την επαφή των μαθητών με τη βιοποικιλότητα της φύσης, περιλαμβάνει το «μονοπάτι ρεφλεξολογίας» που συνδέει τα διάφορα «γεγονότα – παιχνίδια», όπως βοτανόκηπους, τοίχους αναρρίχησης και ξύλινα παιχνίδια. Η «ατέρμονη πορεία του νερού» ζωντανεύει τα φυσικά φαινόμενα και μετατρέπει το προαύλιο σε ένα υπαίθριο εργαστήριο για την κατανόηση των ασκήσεων φυσικής», υπογράμμισε ο γνωστός αρχιτέκτονας.

Μέσω της εισήγησής του, ο ίδιος ανέλυσε τα στοιχεία που συνθέτουν τον ορισμό της καινοτομίας, διεγείρουν την παιδική δημιουργικότητα και φαντασία και κάνουν τη μάθηση ένα δημιουργικό «παιχνίδι». Κρυψώνες πίσω από μυστικά περάσματα, σκοτεινές στοές και κρυφές βιβλιοθήκες, παιδικά εργαστήρια για μαγειρέματα και πειράματα, θόλους, καμάρες, το «δέντρο της γνώσης» και μια πισίνα στα «σκοτεινά υπόγεια», εξάπτουν τη δημιουργική φαντασία των παιδιών. Στον ψηλό λιθόχτιστο εξωτερικό τοίχο φιλοξενείται μια πίστα αναρρίχησης, στο τέρμα της οποίας μια ξεχωριστή είσοδος ανταμείβει τα παιδιά και τα οδηγεί στη «σοφή βιβλιοθήκη». Οι αίθουσες με όλο τον σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό για θερμική, οπτική και ακουστική άνεση, δίνουν τη δυνατότητα εναλλακτικής συνύπαρξης και ομαδοποίησης των μαθητών.

«Με έμφαση στην τέχνη και τη δημιουργικότητα, το σχολείο απελευθερώνει και ενεργοποιεί την παιδική ευρηματικότητα. Η ιδιαιτερότητα του «Άξιον Εστί» δεν έγκειται μόνο στην αισθητική των χώρων, αλλά και στα λειτουργικά τους χαρακτηριστικά, υποδεικνύοντας μια άλλη μορφή χρησιμοποίησής τους και κινητοποιώντας έναν πλούτο σχέσεων και εμπειριών στον εκπαιδευτικό χώρο», τόνισε ο ίδιος.

Ο πρότυπος χώρος που διαθέτει στοιχεία παραμυθιού, αντιπροσωπεύει το σχολείο του μέλλοντος, που δίνει εν τέλει ερεθίσματα στα παιδιά, τους κεντρίζει τη φαντασία αλλά και τη διάθεση να εξερευνήσουν τον κόσμο και να μάθουν.

Εξωτερική άποψη του επιβλητικού κτηρίου

Προάγει τη γνώση

Ο πολυχώρος εκπαίδευσης και πολιτισμού «Άξιον Εστί» αντιπροσωπεύει το σχολείο του μέλλοντος που διαθέτει σύγχρονη τεχνολογία, προάγει τη γνώση και ταυτόχρονα αγκαλιάζει το παιδί και τους γονείς. Οι καινοτόμες δράσεις που πραγματοποιούνται, περιλαμβάνουν εκπαιδευτικά προγράμματα, δράσεις επιμόρφωσης και επικοινωνίας για τους γονείς, βιωματικά εργαστήρια γονέων και ανοιχτά μαθήματα, αλλά και δανειστική βιβλιοθήκη για γονείς και παιδιά με περισσότερους από 4.000 τίτλους βιβλίων σε διάφορες κατηγορίες. Ο πολυχώρος είναι δομημένος πάνω στη σύγχρονη παιδαγωγική, που συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού, συναισθηματική και γνωστική, βοηθά το παιδί να βρίσκεται σε επαφή με τη φύση και η αρχιτεκτονική είναι στην κλίμακα του παιδιού. Όλα τα παραπάνω σε συνάρτηση με τους διαδραστικούς πίνακες στις αίθουσας, τα διαδραστικά τραπέζια για εκμάθηση και παιχνίδι, και τις επιμέρους εναλλακτικές δράσεις που υιοθετούνται, συνθέτουν μια καινοτόμα πρόταση που εξελίσσεται διαρκώς, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του παιδιού στον παιδικό σταθμό, το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου