ΤΟΠΙΚΑ

Καθημερινή «κόντρα» με τον κίνδυνο

καθημερινή-κόντρα-με-τον-κίνδυνο-499623

«Τρελός είσαι ρε φίλε…», φωνάζει σε κεντρική διασταύρωση οδηγός οχήματος που πρόλαβε να φρενάρει στο παρά πέντε για να αποφύγει τη σύγκρουση με το δίκυκλο, το οποίο πέρασε σαν σφεντόνα από μπροστά του, παραβιάζοντας την προτεραιότητα.

Δεν είναι, όμως, τρελός. Είναι κυνηγημένος από το άγχος, από το χρόνο που τον πιέζει, από τις πολλές διαδρομές που έχει να ολοκληρώσει σύντομα για να παραδώσει δέμα, φάκελο ή έτοιμο φαγητό.

Στον αγώνα του μεροκάματου, οι κούριερ είναι εκτεθειμένοι σε δύσκολες καιρικές συνθήκες και στους κυκλοφοριακούς κινδύνους. Εργασιακός χώρος ο δρόμος, γραφείο τους… οι δύο τροχοί και μεγάλος αντίπαλός τους ο χρόνος.

Ο φάκελος για τις δύσκολες συνθήκες εργασίας τους άνοιξε με τραγικό τρόπο στο Βόλο, με τον άδικο χαμό του 37χρονου διανομέα έτοιμου φαγητού, που ξεψύχησε στην άσφαλτο μετά από σύγκρουση του δικύκλου του με άλλο δίκυκλο, στην καρδιά της πόλης.

Μια παραγγελία που δεν παρέδωσε ποτέ, μια ζωή που δεν πρόλαβε να ζήσει, ένα αιματηρό σήμα κινδύνου για τους εκατοντάδες νεαρούς συναδέλφους του, που παίζουν καθημερινά τη ζωή τους κορόνα-γράμματα.

Για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην εργασία τους, να μην αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο της απόλυσης, για να μην αφήσουν το περιθώριο στον πελάτη να διαμαρτυρηθεί στον εργοδότη τους για καθυστέρηση παράδοσης της παραγγελίας του, για να πάρουν ένα καλό πουρμπουάρ αφού το μεροκάματο δεν επαρκεί, θα οδηγήσουν επικίνδυνα…

Οι «σφήνες» μεταξύ αυτοκινήτων, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη και σημάτων προτεραιότητας, ανεβοκατέσματα των δικύκλων σε πεζοδρόμια και οδήγηση αντίθετα σε μονόδρομο χαρακτηρίζουν τις αναγκαστικές «επιλογές» όταν με το δίκυκλο πρέπει να φτάσουν σε σύντομο χρόνο στον προορισμό τους.

Τη δουλειά επιλέγουν άτομα κυρίως νεαρής ηλικίας, που είτε δεν μπορούν να βρουν άλλη εργασία, είτε θέλουν να συμπληρώσουν το μικρό εισόδημά τους από άλλες εργασίες. Άλλωστε, για να ακολουθήσουν το επάγγελμα του ταχυμεταφορέα δε χρειάζονται πτυχία και διπλώματα, γνώση ξένων γλωσσών και υπολογιστών, παρά η κατοχή διπλώματος οδήγησης και πολλές φορές το δίκυκλο.

Το θανατηφόρο τροχαίο με θύμα τον 37χρονο αποτέλεσε την αφορμή για την Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης Εργαζόμενων και Ανέργων να ανοίξει σε διάλογο τις συνθήκες κάτω από τις οποίες δουλεύουν οι εργαζόμενοι με τα μηχανάκια.

Πρωτοβουλία που λήφθηκε με το σκεπτικό ότι το ατύχημα θα αποδοθεί από τις αρχές σε βάσιμες αιτίες, όπως έλλειψη κράνους, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, απροσεξία οδηγού, όμως, «ποτέ δε θα ασχοληθούν με τις πραγματικές αιτίες που προκαλούν τέτοια «ατυχήματα», όπως την αφόρητη πίεση στη δουλειά για να βγει ένα μεροκάματο που να μπορεί να καλύψει κάποιες προσωπικές ή οικογενειακές ανάγκες και ποτέ δεν φτάνει».

Στη συνάντηση των μελών της Πρωτοβουλίας, προχθές, όλοι μίλησαν για τη «μαύρη» εργασία σε πολλές περιπτώσεις των κούριερ, για εργαζόμενους που αγνοούν ότι προβλέπεται υπογραφή σύμβαση για τη δουλειά τους και για άτομα που εργάζονται με πίεση, άγχος, ταχύτητα, εκτινάσσοντας τους κινδύνους για τη σωματική τους ακεραιότητα στα ύψη.

«Θα ξεκινήσουμε πόρτα-πόρτα, από επιχείρηση σε επιχείρηση την ενημέρωση των εργαζομένων σε ντελίβερι. Πρέπει να γίνει η αρχή για να μπει τέλος σε έναν εργασιακό τομέα, που θυμίζει ξέφραγο αμπέλι», ανέφερε το μέλος της Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης Εργαζόμενων και Ανέργων Γρηγόρης Ανδρεάτος.

Κούριερ, όπως λέει ο κ. Ανδρεάτος, μεταφέροντας και τα αποτελέσματα της πρόσφατης συνάντησης, σημαίνει καθημερινός κίνδυνος, εντατικοποίηση εργασίας, παραβίαση εργασιακών δικαιωμάτων.

«Η πλειοψηφία των εργαζόμενων αγνοεί τι θα πει ωράριο και ασφάλιση. Δεν πρέπει να αφήσουμε να πάει άδικα ο χαμός του 37χρονου, αλλά να υπερασπιστούμε τις ζωές και τα δικαιώματα όλων των εργαζόμενων που δουλεύουν με μηχανάκια. Να στηρίξουμε τον κόσμο αυτόν να πάρει την υπόθεση στα χέρια του, να οργανωθεί, να διεκδικήσει τα δικαιώματά του αντιστεκόμενος στους εκβιασμούς της εργοδοσίας και στην «ευκολία» μιας προσωρινής δουλειάς που για πολλούς μπορεί να κρατήσει για μια ζωή», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Επτά στους δέκα
Το 70% αυτών που κυκλοφορούν με δίκυκλο παθαίνουν ατυχήματα. Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει επτά στους δέκα εργαζόμενους που κυκλοφορούν στους δρόμους με δίκυκλο παθαίνουν ατυχήματα, τα περισσότερα εκ των οποίων οφείλονται στην ψυχολογική πίεση που υφίστανται κατά την ώρα της δουλειάς.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου