Βόλος καλεί... διάστημα. Πείραμα με τοπική υπογραφή

Τελευταία ενημέρωση: 2016-11-21, 19:58:40
Βόλος καλεί... διάστημα. Πείραμα με τοπική υπογραφή

Μέχρι το διάστημα φθάνει η… χάρη του Βόλου και των μαθητών που συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ρομποτικής της Εταιρείας Αξιοποίησης και Διαχείρισης της Περιουσίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με την ονομασία Talos. Ομάδα 16 μαθητών οι οποίοι παρακολουθούν μαθήματα ρομποτικής κάθε σαββατοκύριακο, στο κτίριο Τσικρίκη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, προτείνουν υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτών τους ένα πείραμα στο… διάστημα! Τον κώδικα του πειράματος θα γράψουν οι ίδιοι οι μαθητές και την εφαρμογή θα κληθούν να «τρέξουν» οι αστροναύτες του διεθνούς διαστημικού σταθμού. Ολα αυτά στο πλαίσιο διεθνούς διαγωνισμού με την επωνυμία AstroPi.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία (ESA) διοργανώνει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το διαγωνισμό AstroPi. Ομάδες απ’ όλον τον κόσμο, καλούνται να καταθέσουν τις προτάσεις τους, περιγράφοντας ένα πείραμα που αξίζει να πραγματοποιηθεί στο διεθνή διαστημικό σταθμό. Πέρυσι, είχαν επιλεγεί επτά πειράματα τα οποία υλοποίησαν αστροναύτες σε πραγματικές συνθήκες, καταγράφοντας τα αποτελέσματα.

Ο υπολογιστής Ruspberry Pi πάνω στον οποίο θα γραφεί ο κώδικας του πειράματος

Στο διαγωνισμό συμμετέχει και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, μέσω της δράσης Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Talos. Η πρόταση που κατατέθηκε αφορά στη μέτρηση και καταγραφή βιομετρικών παραμέτρων -όπως η υγρασία και θερμοκρασία- σε διεθνή διαστημικό σταθμό για να διαπιστωθεί κατά πόσο οι επιπτώσεις των αυξημένων τιμών θερμοκρασίας και υγρασίας επιδρούν στην ευεξία των αστροναυτών στον ISS.

Αν η πρόταση πειράματος της ομάδας TALOS θα βρίσκεται ανάμεσα σε αυτές που θα προκριθούν από την Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία, αναμένεται να ανακοινωθεί στις 25 Νοεμβρίου. Σε περίπτωση θετικής έκβασης, οι ίδιοι οι μαθητές που παρακολουθούν μέρος του προγράμματος εκπαιδευτικής ρομποτικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (16 μαθητές ηλικίας από α’ έως γ’ γυμνασίου) θα κληθούν να γράψουν τον κώδικα για χρήση με τον υπολογιστή Raspberry Pi.

Στην ουσία, με την ενασχόληση με τον συγκεκριμένο (μικρο)υπολογιστή, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τις έννοιες του Internet Of Things, των αυτοματισμών και του προγραμματισμού και στο πλαίσιο συγκεκριμένου μαθησιακού κύκλου, οι μαθητές του TALOS, αφενός «συνθέτουν» τα δομικά μέρη ρομποτικών κατασκευών και αποφασίζουν για τη χρήση αισθητήρων για την επικοινωνία με το περιβάλλον, αφετέρου δημιουργούν τον κώδικα που ορίζει τη συμπεριφορά τους.

Αστροναύτες στο διεθνή διαστημικό σταθμό καλούνται να κάνουν πείραμα με βολιώτικη… υπογραφή καταγράφοντας τις βιομετρικές παραμέτρους

Πρόκειται ουσιαστικά για γνώσεις και δουλειά που αναπτύσσουν εξελικτικά οι ίδιοι οι μαθητές στο πλαίσιο των μαθημάτων και σχετίζεται με το τρίπτυχο «σύλληψη ιδέας - κατασκευή - προγραμματισμός». «Στην ουσία έχουμε να κάνουμε με κάτι πραγματικά πρωτοποριακό και απίστευτα ενδιαφέρον για τα ίδια τα παιδιά», σχολίασε ο υπεύθυνος της δράσης Talos, Γιώργος Πρώιας, που είναι ο αρχικός εμπνευστής του προγράμματος εκπαιδευτικής ρομποτικής και το οποίο συντονίζει με απόλυτη επιτυχία σε συνεργασία με τον υποψήφιο διδάκτορα του ΠΤΠΕ, Σπύρο Κούρια καθώς και άλλους εκπαιδευτές με εμπειρία και πάντα με την αμέριστη υποστήριξη διεπιστημονικής ομάδας καθηγητών - μελών ΔΕΠ.

Δημήτρης Παρασχάς: Είναι πολύ εύκολο τα παιδιά να μάθουν να ασχολούνται τόσο με τη ρομποτική όσο και με τον προγραμματισμό

«Είναι πολύ εύκολο τα παιδιά να μάθουν να ασχολούνται τόσο με τη ρομποτική όσο και με τον προγραμματισμό», αναφέρει ο εκπαιδευτής του Raspberry Pi Δημήτρης Παρασχάς, που μαζί με τον Απόστολο Ξενάκη συμμετέχουν στην ομάδα κατάθεσης και υποστήριξης της ιδέας του πειράματος. Μιας ιδέας, στη σχηματοποίηση της οποίας συνέβαλαν σημαντικά -σύμφωνα με τον κ. Ξενάκη- και τα μέλη της Εταιρείας Αστρονομίας και Διαστήματος Βόλου. Μέσα από το πρόγραμμα Talos αλλά και από την πρόταση πειράματος προς το διεθνή διαστημικό σταθμό, οι μαθητές δεν αποκομίζουν οφέλη μόνο σε γνώσεις αλλά «μαθαίνουν να δουλεύουν συνεργατικά, σε ομάδες για να υπάρξει αποτέλεσμα», σχολιάζει επιπλέον ο κ. Ξενάκης.

 Αποστόλης Ξενάκης: Οι μαθητές δεν αποκομίζουν οφέλη μόνο σε γνώσεις αλλά μαθαίνουν να δουλεύουν συνεργατικά, σε ομάδες για να υπάρξει αποτέλεσμα

 

AΠΟ ΤΟΝ ΦΥΛΑΚΑ - «ΡΟΜΠΟΤ»...

Σε νέες βάσεις η δράση Talos

Η επωνυμία του προγράμματος έχει έντονο συνειρμό σε σχέση με την ευρύτερη περιοχή μας αφού προέρχεται από τον μυθικό γίγαντα «Τάλω», τον φύλακα - «ρομπότ» που σύμφωνα με τη μυθολογία φύλαγε την Κρήτη και νικήθηκε μόνο από τους Αργοναύτες. Η δράση Talos, αν και αντλεί παραστάσεις από παλιότερη πιλοτική εφαρμογή την οποία παρακολούθησαν περίπου 30 μαθητές, αναπτύχθηκε σε απολύτως νέες βάσεις και από φέτος, με τη διευρυμένη της μορφή, φιλοξενείται αποκλειστικά στο κτίριο Τσικρίκη όπου γίνεται πραγματική «κοσμογονία» κάθε σαββατοκύριακο, καθώς τα μαθήματα ρομποτικής παρακολουθούν 120 συνολικά μαθητές, ηλικίας από 5 έως 15 ετών.

Ο εκπαιδευτής του RuspberryPi Δημήτρης Παρασχάς μαζί με μαθητές που παρακολουθούν το πρόγραμμα εκπαιδευτικής ρομποτικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Στα 12 τμήματα και το ένα διαγωνιστικό που είναι ενεργά αυτή τη στιγμή, συνεργάτες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας - διδάκτορες, μεταπτυχιακοί φοιτητές κ.α. - μυούν τους μαθητές στον προγραμματισμό, στις (ρομποτικές) κατασκευές, στην υπολογιστική- λογική σκέψη, σε έννοιες μαθηματικών, αλλά και σε αξίες όπως αυτές της ευγενούς άμιλλας και της συνεργασίας πάντα με βάση εμπεριστατωμένο παιδαγωγικό σχεδιασμό και πλαίσιο άτυπων πρακτικών μάθησης που επιτρέπουν διαθεματικές προσεγγίσεις και την ανάπτυξη ποικίλων σεναρίων.

Σχόλια
Δεν υπάρχουν σχόλια γι'αυτό το άρθρο
Αποστολή σχολίου
8
+
3
=