ΤΟΠΙΚΑ

Παραδομένα στη φθορά του χρόνου επί χρόνια ακίνητα επαγγελματικής στέγης

παραδομένα-στη-φθορά-του-χρόνου-επί-χρ-672130

Κάποτε απασχολούσαν προσωπικό, έτρεφαν οικογένειες, έβγαζαν ένα αξιοπρεπή μισθό, τώρα είναι άδεια, εγκαταλειμμένα, παραδομένα στη φθορά του χρόνου. Ακίνητα με χρήση για επαγγελματική στέγη μένουν ανοίκιαστα επί σειρά ετών με δυσβάσταχτο οικονομικό αντίκτυπο.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Η κρίση αφάνισε την αγορά της περιφέρειας. Περιόρισε τα λειτουργούντα καταστήματα σε κεντρικούς άξονες. Μονοπώλησε σε αρκετές περιπτώσεις καφέ και εστίαση. Στις γειτονιές των απόκεντρων συνοικιών καταστήματα κάθε χρήσης από εμπορικά, μέχρι βιοτεχνίες «κατέβασαν» ρολά και έμειναν ανεκμετάλλευτα.

Η δυσμενής οικονομική κατάσταση συρρίκνωσε το ιστορικό εμπορικό κέντρο και άφησε στο περιθώριο καταστήματα που δεν ήταν σε τόσο ελκυστικά σημεία. Ήταν ιδιαίτερα μεγάλα με υψηλά έξοδα στην πρώτη περίπτωση, είναι ιδιαίτερα μικρά και έχουν ανάγκες επισκευών, στη δεύτερη.

Τα δύο τελευταία χρόνια ανανέωσαν την εμπορική αγορά του Βόλου με τα καινούργια σύνορά της αυτά που της έδωσε η οικονομική κρίση κατά κύριο λόγο από την Αλεξάνδρας μέχρι την Ιάσονος και από την Καρτάλη μέχρι τη Φιλελλήλων. Τα ξενοίκιαστα καταστήματα εκεί είναι πλέον μεμονωμένα. Επαγγελματίες, που επιβίωσαν όλα αυτά τα χρόνια, μετακινήθηκαν σε πιο «δυνατά» σημεία.

«Σίγουρα όσο υπάρχει κρίση σε μία αγορά, τόσο όλοι οι επαγγελματίες επιθυμούν και μετακινούνται προς το κέντρο», λέει ο μεσίτης Γιάννης Καραγιάννης.

Στην έναρξη της οικονομικής κρίσης πολλοί επαγγελματίες βρέθηκαν με χρέη. Δυσκολεύτηκαν με τα οικονομικά μέτρα και τελικά είτε συνταξιοδοτήθηκαν με εσπευσμένες διαδικασίες είτε άλλαξαν επάγγελμα ή έμειναν και άνεργοι. Η εμπορική αγορά μέχρι πριν από δυο χρόνια μετρούσε στην καρδιά της τουλάχιστον τριάντα – σαράντα καταστήματα ανοίκιαστα.

Ανανεώθηκε το εμπορικό κέντρο

«Σήμερα τα μαγαζιά ξανανοικιάζονται. Όπου παραμένουν ελεύθερα, είναι θέμα των ιδιοκτητών τους», λέει ο κ. Καραγιάννης, εννοώντας ότι κάποιοι επιμένουν να έχουν υψηλές απαιτήσεις και δεν ρίχνουν τις τιμές των μισθωμάτων παρά την οικονομική κρίση.

Ζήτηση για επαγγελματική στέγη στο εμπορικό κέντρο υπάρχει. «Η κατάσταση σε σχέση με πριν από τρία – τέσσερα χρόνια, που δεν φαινόταν που κατευθύνεται η αγορά, έχει αλλάξει. Σήμερα εάν βλέπετε ένα μαγαζί ανεκμετάλλευτο για περισσότερο από εφτά με οχτώ μήνες είναι θέμα των υψηλών απαιτήσεων των ιδιοκτητών», συμπλήρωσε ο ίδιος.

Η οικονομική κρίση έριξε τις τιμές στα μισθώματα. Σε σχέση με την προ κρίσης εποχή οι τιμές τους μειώθηκαν στο εμπορικό κέντρο κατά 30 – 40% κα περιφερειακά μέχρι και 50%. Οι τιμές αυτές μέχρι σήμερα διατηρούνται σταθερές.

Ερήμωσε η αγορά της περιφέρειας

Η συσσώρευση των καταστημάτων στο εμπορικό κέντρο είναι ιδιαίτερα εμφανής στην κτηματαγορά. Ο κ. Καραγιάννης λέει ότι τα περιφερειακά καταστήματα είναι δύσκολο να νοικιαστούν. Γι’ αυτό το λόγο και τα μισθώματα είναι ακόμη πιο χαμηλά. «Δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον και πολλά καταστήματα έχουν νεκρώσει, καθώς είναι στα αζήτητα», είπε ο ίδιος.

Αρκετά από αυτά παραμένουν ανεκμετάλλευτα εδώ και πέντε και έξι χρόνια. «Όσο στενεύει και συρρικνώνεται η αγορά, τόσο η περιφέρεια περνάει πιο δύσκολα. Όλοι περιορίζονται σε κεντρικά σημεία», συμπλήρωσε.

Σε Νέα Ιωνία, Ανω Βόλο υπάρχουν πολλά ανοίκιαστα καταστήματα. Ακίνητα για εμπορική στέγη σε κεντρικούς δρόμους αξιοποιούνται αλλά αρκετά όχι. Καφέ και εστίαση ίσως μονοπωλούν το ενδιαφέρον.

Αποχωρήσεις

Όπως λέει η μεσίτρια Σοφία Χαλκιά, συνταξιοδοτήσεις, αλλά και αυξημένα λειτουργικά έξοδα εν μέσω κρίσης, σκληρός ανταγωνισμός οδήγησαν όλα αυτά τα χρόνια πολλούς ελεύθερους επαγγελματίες στην αποχώρηση.

Από την Αναλήψεως και κάτω, λέει η ίδια, πολλά καταστήματα παραμένουν κλειστά έως και δυο χρόνια. «Δεν υπάρχει το ενδιαφέρον που παρουσίαζαν κάποτε. Το μόνο καινούργιο στοιχείο είναι η μετεγκατάσταση ιατρείων σε ισόγεια πολυκατοικιών. Τα ισόγεια προτιμώνται καθώς είναι πιο προβεβλημένα σημεία», συμπλήρωσε.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Νέα Ιωνία υπάρχουν λιγότερα ανοίκιαστα ενοίκια σε σχέση με το Βόλο. «Η Νέα Ιωνία έχει το δικό της κοινό. Επιχειρήσεις παραμένουν σε λειτουργία. Και πάλι όμως υπάρχουν αρκετά ανοίκιαστα ακίνητα. Οι επιχειρήσεις που λειτουργούν βρίσκονται κυρίως σε κεντρικούς δρόμους», συμπλήρωσε η ίδια.

Οι απαιτήσεις της εποχής έχουν αλλάξει. Η κ. Χαλκιά λέει ότι «μεγάλα ακίνητα με υψηλά έξοδα συντήρησης εγκαταλείφτηκαν από οργανισμούς και εταιρείες. Επιπλέον, μικρά ακίνητα, που στην έξαρση της κρίσης «ζούσαν» αξιοπρεπώς, εγκαταλείφτηκαν και δεν παρουσιάζουν κανένα ενδιαφέρον ακόμη και σήμερα εφόσον χρειάζονται μεγάλες επισκευές».

Διαλλακτικότεροι οι ιδιοκτήτες

Οι νέες ανάγκες άλλαξαν και τη στάση των ιδιοκτητών ακινήτων. «Είναι πιο διαλλακτικοί λόγω της μεγάλης φορολογίας που έχουν και μπαίνουν στη διαδικασία να σκεφτούν πιο διεξοδικά και εποικοδομητικά. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να έχουν ένα μικρό ενοίκιο για να εξασφαλίζονται τα έξοδα του ακινήτου», είπε η ίδια.

Σε κάθε περίπτωση, όλα είναι σε συνάρτηση ποιος είναι ο ιδιοκτήτης του ακινήτου και τι ανάγκες έχει. «Υπάρχουν ενοικιαστές που ρίχνουν τα ενοίκια γιατί από αυτά εξαρτούν την επιβίωσή τους. Αλλοι που δεν έχουν τέτοιο πρόβλημα. Το πιο σημαντικό είναι ότι η εμπορική μίσθωση πλέον απελευθερώθηκε και είναι πιο ευέλικτη. Γίνονται βραχυχρόνιες μισθώσεις», ανέφερε η μεσίτρια.

Ωστόσο, άκαμπτοι ορισμένοι

Πάντως, υπάρχουν ορισμένες περιπτώσεις, μεμονωμένες, όπου οι ιδιοκτήτες ακινήτων συνεχίζουν να έχουν τις ίδιες απαιτήσεις σε σχέση με την προ κρίσης εποχή. «Δεν ενστερνίζονται την εποχή και διατηρούν τα υψηλά ενοίκια, με αποτέλεσμα καταστήματα να αλλάζουν έδρα λειτουργίας. Σε αρκετές από αυτές τις περιπτώσεις, υπάρχουν πιθανότητες να έχουν δημιουργηθεί οφειλές προηγούμενων μηνών και οι ιδιοκτήτες να είναι εκτεθειμένοι και οικονομικά και φορολογικά», είπε η ίδια.

Η ζήτηση

Η τάση που υπάρχει σήμερα είναι να ενοικιάζεται ένα κατάστημα με όσο το δυνατόν πιο μικρό κεφάλαιο. «Οι επαγγελματίες προτιμούν να μην έχουν κοινόχρηστα. Μεταφέρονται στο κέντρο, αλλά κοιτούν να μην επιβαρυνθούν με μεγάλο κόστος ανακαίνισης. Αυτή τη στιγμή η κτηματαγορά αναμένει να μισθωθούν και τα διπλανά από τα κεντρικά καταστήματα», κατέληξε.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου