ΤΟΠΙΚΑ

Είκοσι ένας αυριανοί δάσκαλοι σχεδιάζουν το μάθημα του μέλλοντος

είκοσι-ένας-αυριανοί-δάσκαλοι-σχεδιά-820777

Το μάθημα του μέλλοντος μέσα στις σχολικές τάξεις σχεδιάζουν οι αυριανοί δάσκαλοι των δημόσιων σχολείων. Στο Εργαστήριο Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικού Λογισμικού του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, 21 φοιτητές και φοιτήτριες με αγάπη για τη διδασκαλία και τη μετάδοση των γνώσεών τους στους μαθητές, δίνουν μία νέα διάσταση στην παράδοση του μαθήματος στις αίθουσες διδασκαλίας.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Δημιουργούν νέα διδακτικά πλάνα για τα μαθήματα του σχολείου, επιλέγουν βίντεο και animation που δημιούργησαν φοιτητές πριν από τους ίδιους για την καλύτερη κατανόηση μέσω της εικόνας διδακτικών ενοτήτων, αξιολογούν εκπαιδευτικές ιστοσελίδες – εργαλεία για τον εκπαιδευτικό απ’ όπου μπορεί να αντλήσει πληροφορίες και τεστ για τους μαθητές, επιστρατεύουν μέχρι και εκπαιδευτικά βίντεο μέσω του youtube, κάνοντας τη μεταγλώττιση. Με λίγα λόγια συνδυάζουν τη διδακτική μεθοδολογία και τα διδακτικά εργαλεία που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες, με στόχο να γίνει το μάθημα πιο ελκυστικό και κατανοητό για το σύγχρονο μαθητή που ζει στην εποχή της εικόνας και της τεχνολογίας.

Στόχος σύμφωνα με το διευθυντή του εργαστηρίου και πρόεδρο του τμήματος, Τάκη Πολίτη είναι η δημιουργία μέσα στο επόμενο εξάμηνο ιστοσελίδας, όπου θα είναι διαθέσιμη όλη η δουλειά που παράγεται στο εργαστήριο, την οποία κάθε ενεργός εκπαιδευτικός θα μπορεί να ενσωματώνει στο μάθημα στην τάξη.

Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2015 – 2016 το εργαστήριο στελεχώθηκε από 21 φοιτητές και φοιτήτριες που δούλεψαν ανιδιοτελώς χωρισμένοι σε τέσσερις ομάδες.

Νέα διδακτικά πλάνα

Η πρώτη ομάδα εργασίας απαρτίζεται από τις φοιτήτριες Βάσω Βλαχοδήμου, Νατάσα Μεταλιού, Μαρία Τζουβάρα, Εριφύλη Τσερτσίδου και Βίκυ Φιλιπποπούλου και ασχολείται με την «Αξιολόγηση παλιών εργασιών».

Οι φοιτήτριες αξιολόγησαν εργασίες φοιτητών παλιότερων ετών, οι οποίες εντάσσουν στο πλάνο διδασκαλίας μαθημάτων που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα σπουδών του δημοτικού τις νέες τεχνολογίες.

Δημιούργησαν νέα διδακτικά πλάνα ανά ενότητα μαθήματος, ενσωματώνοντας τις νέες τεχνολογίες ώστε το μάθημα να γίνει πιο κατανοητό από τους μαθητές. Για παράδειγμα χρησιμοποιούν βίντεο για να δείξουν στους μαθητές πώς επιτυγχάνεται η πέψη. Κάτι που δεν μπορεί να επιτευχθεί με τη χρήση παραδοσιακών διδακτικών εργαλείων. «Μας δόθηκε η δυνατότητα να επεξεργαστούμε και να αξιολογήσουμε εργασίες βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, γεγονός που συμβάλλει τόσο στην τωρινή όσο και στη μετέπειτα πορεία μας ως φοιτητές αλλά και ως μελλοντικοί εκπαιδευτικοί που θα κληθούμε να αξιολογήσουμε μαθητές μας», αναφέρουν οι φοιτήτριες.

Βίντεο και animation στην υπηρεσία της διδασκαλίας

Η δεύτερη ομάδα εργασίας απαρτίζεται από την Κατερίνα Κοπελίτου, Ντίνο Κόττη, Μαρία Μπέμπη και Σπυριδούλα Τέλιου και ασχολείται με την αξιολόγηση ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού. Το ψηφιακό υλικό που αξιολογήθηκε στον τρέχον ακαδημαϊκό έτος (2015 – 16) έφτασε στις 21 εργασίες, οι όποιες αποτελούνται από το ψηφιακό υλικό (video, animation) και από ένα συνοδευτικό φύλλο το οποίο εξηγεί τους σκοπούς, την παιδαγωγική του αξία και τον τρόπο ένταξης στη διδακτική διαδικασία. Το υλικό που έχει συγκεντρωθεί στην πλειοψηφία του είναι αρκετά αξιόλογο, ανταποκρίνεται στις μαθησιακές απαιτήσεις μαθητών δημοτικού δίνοντας τους την ευκαιρία να μάθουν με «βιωματικό τρόπο» φαινόμενα που δεν μπορούν να δουν στην καθημερινής τους ζωή. Οπως για παράδειγμα πώς γίνεται η φωτοσύνθεση, πώς λειτουργεί το αναπαραγωγικό σύστημα ή ποιος είναι ο κύκλος του νερού, ενότητες που αναφέρονται σε μαθήματα των φυσικών επιστημών που διδάσκονται στο δημοτικό.

«Είχαμε την ευκαιρία να βιώσουμε τη χαρά της προσφοράς συνεισφέροντας στην κοινωνική διάσταση του εργαστηρίου, κρατώντας το ανοιχτό για τους συμφοιτητές μας ένα δίωρο κάθε εβδομάδα ο καθένας από εμάς και επιπλέον η ενασχόλησή μας με την αξιολόγηση του ψηφιακού υλικού που παρήγαγαν φοιτητές του Τμήματός μας κατά τα προηγούμενα ακαδημαϊκά έτη, μας προσέφερε εμπειρία και γνώση στον τομέα αυτό. Θα ήταν ευχής έργο αν το υλικό αυτό περνούσε από το αρχείο του εργαστηρίου στις σχολικές τάξεις για τις οποίες άλλωστε προορίζεται», επισημαίνει η ομάδα.

Σερφάρισμα στις ιστοσελίδες

Η τρίτη ομάδα εργασίας απαρτίζεται από τους Δήμητρα Κόντου, Αντωνία Μάρκου, Χρήστο Σκρέτα, Ειρήνη Τσιαπλή και Αριστοτέλη Φώτο και ασχολείται με την αξιολόγηση εκπαιδευτικών ιστοσελίδων. «Γεμάτοι διάθεση και χαρά προσφερθήκαμε να συμμετέχουμε εθελοντικά Εργαστήριο. Μέσα από αυτή μας την εμπειρία δεν προσφέραμε μόνο αλλά μάθαμε κι εμείς πολλά. Μέσω του έργου μας που ήταν να αξιολογούμε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, αντλήσαμε κι εμείς οι ίδιοι πολύτιμο υλικό για το εκπαιδευτικό μας έργο. Πέρα από αυτό όμως μάθαμε πώς είναι να προσφέρει κανείς και νιώθουμε περήφανοι για αυτή μας την πράξη», τονίζουν οι φοιτητές.

Τι έκαναν; Εντόπισαν και αξιολόγησαν εκπαιδευτικές ιστοσελίδες μέσα από τις οποίες εκπαιδευτικοί αλλά και οι ίδιοι οι γονείς και οι μαθητές μπορούν να βρουν ενημερωτικό υλικό για τα μαθήματος του σχολείου, να βοηθηθούν και κάνουν μέχρι και τεστ γνώσεων.

Εργαλείο και το youTube

Η τέταρτη ομάδα εργασίας απαρτίζεται από τους Γεώργιο Βιντιάδη, Νεκτάριο Ζαχαράκη, Ευαγγελία Κωτούλα, Μύρια Πολυκάρπου και Αργυρώ Σκουρμαλλά και ασχολείται με υποτιτλισμό ξενόγλωσσου εκπαιδευτικού βίντεο, κατάλληλου για τα μαθήματα του Δημοτικού Σχολείου. Στη συνέχεια η ομάδα αναρτά τα υποτιτλισμένα βίντεο στο διαδικτυακό κανάλι του Εργαστηρίου (http://www.youtube.com/channel/UCCkWHiYzmskX9WBdVg1LS1Q?feature=watch), ώστε να υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης και παρακολούθησης των βίντεο τόσο από μαθητές, όσο και από μελλοντικούς εκπαιδευτικούς.

«Αξιο αναφοράς είναι και το αρμονικό περιβάλλον μέσα στο οποίο δραστηριοποιηθήκαμε. Η πενταμελής μας ομάδα, συνεργάζονταν άμεσα και δημιουργικά αποδίδοντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, κι αυτό γιατί ότι κάναμε, έγινε με μεράκι και ανιδιοτέλεια. Συμπληρωματικά η συμμετοχή μας σε μία ομάδα του Πανεπιστημίου δημιούργησε το αίσθημα του ανήκειν σε μια κοινότητα, ενώ η εθελοντική μας εργασία γέννησε θετικά συναισθήματα για την συνεισφορά του έργου μας στους μαθητές του δημοτικού αλλά και τους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς. Ομως, πέραν της ικανοποίησης και της ηθικής μας ολοκλήρωσης, κερδίσαμε και δυνατές προσωπικές φιλίες», υπογραμμίζουν τα μέλη της ομάδας.

Ιστοσελίδα με όλο το έργο που παράγεται στο εργαστήριο θα δημιουργηθεί μέσα στο επόμενο εξάμηνο σύμφωνα με το διευθυντή, Τάκη Πολίτη

«Μήτρα» νέων τρόπων διδασκαλίας

Το Εργαστήριο Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικού Λογισμικού, που ιδρύθηκε στο Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, έχει στόχο τη μελέτη των τρόπων αξιοποίησης της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, και ειδικότερα των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη διδακτική πράξη αφενός και αφετέρου τη σχεδίαση και ανάπτυξη εκπαιδευτικού λογισμικού ποιότητας για αποτελεσματική διδασκαλία και μάθηση σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Το εργαστήριο είναι εξοπλισμένο με ικανοποιητικό αριθμό ηλεκτρονικών υπολογιστών συνδεδεμένων στο τοπικό δίκτυο του Π.Θ. και στο διαδίκτυο, εκτυπωτή, σαρωτή (scanner), κλπ. Διαθέτει ποικίλα μέσα παρουσίασης, κλασσικά και ηλεκτρονικά, οπτικά και οπτικο-ακουστικά μέσα και μέσα παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού (τηλεόραση, βίντεο, φωτογραφικές μηχανές, τράπεζα αναπαραγωγής φωτογραφιών και slides, ακουστικό σύστημα υψηλής πιστότητας hi-fi). Εκτός τις συσκευές, το εργαστήριο διαθέτει βιβλιοθήκη με εκπαιδευτικό υλικό κλασσικό (διαφάνειες, φωτογραφίες και μικροδιαφάνειες – slides, ταινίες βίντεο, προπλάσματα, χάρτες, κλπ.) και ηλεκτρονικό (τίτλους εκπαιδευτικού λογισμικού, πακέτα συγγραφής λογισμικού, κλπ.).

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του Τμήματος ασκούνται στη χρήση και αξιοποίηση του υπολογιστή, του διαδικτύου και των εκπαιδευτικών μέσων στη διδασκαλία, στην παραγωγή κλασσικού εκπαιδευτικού υλικού και στην ανάπτυξη απλών πολυμεσικών – υπερμεσικών εκπαιδευτικών εφαρμογών.

Το Εργαστήριο Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικού Λογισμικού του Π.Τ.Δ.Ε., στελεχώνεται μόνιμα από τον Αναπληρωτή Καθηγητή Παναγιώτη Πολίτη, ο οποίος είναι και ο Διευθυντής του, τον Επίκουρο Καθηγητή Βασίλη Κόλλια και το μέλος ΕΔΙΠ Λεγαντή Γιαννέλο.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου