ΤΟΠΙΚΑ

Εκατομμύρια για έργο – φάντασμα!

εκατομμύρια-για-έργο-φάντασμα-851206

Την ώρα που η Μαγνησία αναζητά απεγνωσμένα χρηματοδοτικούς πόρους για τη βελτίωση των υποδομών της, ένα από τα μεγάλα οδικά έργα, αυτό της παράκαμψης Ζαγοράς, δείχνει «παιχνίδια» τα οποία μπορούν να στηθούν πάνω στο δημόσιο χρήμα και κατά συνέπεια στην ανάπτυξη μιας περιοχής.
Η έκθεση επιθεωρητών που ασχολήθηκαν εκτενώς με το έργο προκαλεί σοκ: πληρώθηκαν στον ανάδοχό του 713.000.0000 δρχ., δηλαδή το μισό του ποσού που ανέγραφε το συμφωνητικό, χωρίς κανένα αποτέλεσμα!
Οι επιθεωρητές προτείνουν με την έκθεσή τους μέρος των διαπιστώσεών τους να ελεγχθούν σε πειθαρχικό επίπεδο, ενώ άλλες να ερευνηθούν από τις εισαγγελικές αρχές.
Για το οδικό έργο, ο τρόπος «κατασκευής» του οποίου παραπέμπει σε σκάνδαλο, έχει επιληφθεί ήδη η Εισαγγελία Βόλου, με εντολή της οποίας ξεκίνησε προκαταρκτική εξέταση, ερευνώντας στο πλαίσιό της και τυχόν εμπλοκή στελεχών υπηρεσιών της Νομαρχίας Μαγνησίας, την περίοδο πληρωμών εργασιών, χωρίς εργασίες…
Διευθυντικά στελέχη φέρονται να πιστοποιούσαν εργασίες-φάντασμα, δίνοντας τη δυνατότητα στην κατασκευάστρια εταιρία να εκταμιεύει ή να διεκδικεί χρήματα.
Οι εργασίες που πληρώθηκαν… υλοποιήθηκαν από το 2000 και το έργο τράβηξε μέχρι και 4-5 χρόνια αργότερα, παρά τη συμβατική υποχρέωση παράδοσής τους σε μία διετία από τις υπογραφές του συμφωνητικού.
Η έκθεση έκτακτης επιθεώρησης από τους επιθεωρητές του Σώματος Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ σχετικά με την παράκαμψη Ζαγοράς συντάχθηκε το Μάιο του 2007. Με συμπληρωματικό υπόμνημα που απέστειλε πρόσφατα ο ένας εκ των δύο επιθεωρητών, παραθέτει συμπληρωματικά στοιχεία για την εμπλοκή υπαλλήλων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας στην κατασκευή του έργου.
Προηγήθηκε συμπληρωματική έρευνα στα έγγραφα στοιχεία που παραδόθηκαν από την επιβλέπουσα υπηρεσία, τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχίας.
Οι επιθεωρητές με την έκθεσή τους πρότειναν να τεθούν υπόψη εισαγγελικών αρχών οι διαπιστώσεις τους, από τις οποίες προκύπτει ότι η επιβλέπουσα υπηρεσία (Τμήμα Συγκοινωνιακών-Λιμενικών Έργων της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχίας Μαγνησίας) είτε πιστοποίησε στον ανάδοχο χρηματικά ποσά, τα οποία κατά την άποψη των επιθεωρητών θα έπρεπε να επιστραφούν στο Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέντα, είτε δεν επέβαλε στον ανάδοχο, σύμφωνα με τις υποχρεώσεις της, τις ποινικές ρήτρες υπέρ του δημοσίου.
Συγκεκριμένα, όπως διαπιστώνει, δεν επιβλήθηκαν στον εργολάβο ποινικές ρήτρες για τις υπερβάσεις προθεσμιών στην παράδοση τόσο τμημάτων, όσο και συνολικά του έργου.
Επίσης, ενώ η απορρόφηση της προκαταβολής που πήρε ο εργολάβος ήταν 44,2 εκατ. δρχ., η συνολική προκαταβολή που του δόθηκε ήταν 82,2 εκατ. δρχ. Δηλαδή ο εργολάβος πρέπει να επιστρέψει τη διαφορά των 38 εκατ. δρχ.
Ακόμη έγινε χρέωση για χρησιμοποίηση 32.000 κυβικών μέτρων αδρανών υλικών λατομείου για την επίστρωση της βάσης του οδοστρώματος αξίας 56,2 εκατ. δρχ., ενώ απαιτούνταν 6.500 κυβικά μέτρα. Ο εργολάβος πρέπει να επιστρέψει τη διαφορά ύψους 66,3 εκατ. δρχ.
Σύμφωνα με την έκθεση σε μη εγκεκριμένους Ανακεφαλαιωτικούς Πίνακες Έργου περιλαμβάνονται εργασίες που έγιναν, για τις οποίες ο εργολάβος δικαιούται να διεκδικήσει καταβολή περίπου 200 εκατ. δρχ. συνολικά, όμως σε έναν λογαριασμό πιστοποιήθηκαν μεγαλύτερες ποσότητες εργασιών συγκρινόμενες με το σύνολο των εργασιών που καταγράφηκαν ως εκτελεσθείσες σε 14 Πίνακες Έργου.
Σε άλλο σημείο η έκθεση επιθεώρησης ότι ο ανάδοχος του έργου έλαβε αμοιβή για οκτώ συνολικά μελέτες, αν και είχε υποχρέωση να εκπονήσει με αμοιβή μόνο τις τρεις.
Και όλα αυτά φέρεται να έφεραν την υπογραφή της επιβλέπουσας αρχής, δηλαδή του Τμήματος Συγκοινωνιακών-Λιμενικών Έργων της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχίας Μαγνησίας, οι προϊστάμενοι της οποίας άλλαξαν από το 2000 έως το 2003.
Σύμφωνα με τους επιθεωρητές, από τα στοιχεία που συγκέντρωσαν και εξέτασαν αναδεικνύεται η αναποτελεσματικότητα και το ναυάγιο της χρηματοδότησης.
Δηλαδή το Δημόσιο χρηματοδότησε την πλήρη κατασκευή του έργου, για το οποίο υπήρχε εγκεκριμένη μελέτη και το οποίο δεν περατώθηκε ποτέ. Η εργολαβία εγκαταλείφθηκε στο στάδιο των αρχικών χωματουργικών εργασιών και στη συνέχεια διαλύθηκε με την ευθύνη του κυρίου του έργου.
Όμως στη διάρκεια της εργολαβίας η επιβλέπουσα υπηρεσία πλήρωσε νόμιμα στον ανάδοχο 713.000.000 δρχ. για τις όποιες εργασίες κατασκεύασε και τις μελέτες (μέχρι τη διάλυση της εργολαβίας) με εντολή, επίβλεψη και έλεγχο, επιμέτρηση, θεώρηση των οργάνων της.
Δηλαδή, όπως επισημαίνεται, δαπανήθηκε το μισό περίπου του ποσού του συμφωνητικού, χωρίς κανένα αποτέλεσμα.
Οι επιθεωρητές διαπίστωσαν από τα στοιχεία ότι το έργο δημοπρατήθηκε χωρίς πλήρη εγκεκριμένη τεχνική μελέτη, δηλαδή γεωλογική και οδοποιίας, χωρίς εγκεκριμένες υποστηρικτικές μελέτες, αλλά και χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις. Δηλαδή, το έργο ήταν «ανώριμο» για δημοπράτηση.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου