ΤΟΠΙΚΑ

Ζητουν σύγχρονους ευρωπαϊκούς ποδηλατόδρομους

ζητουν-σύγχρονους-ευρωπαϊκούς-ποδηλ-318098

Σύγχρονους, απλούς ποδηλατόδρομους, στα ευρωπαϊκά πρότυπα που να έχουν αρχή, μέση και τέλος, να κυκλώνουν το κέντρο της πόλης και πάνω απ’ όλα να είναι ασφαλείς για τους χρήστες και ταυτόχρονα, θέσεις στάθμευσης των ποδηλάτων, εργονομικά σχεδιασμένες και ασφαλείς για την πρόσδεση των ποδηλάτων ζητούν Βολιώτες που επιλέγουν να μετακινούνται με τα ποδήλατα στην πόλη.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Αυτό είναι το αίτημα. Η εικόνα σήμερα είναι διαφορετική. Οι ποδηλάτες αναγκάζονται να συνυπάρχουν με αυτοκίνητα και μηχανάκια σε κεντρικούς δρόμους, διακινδυνεύοντας τη σωματική τους ακεραιότητα. Οι ποδηλατόδρομοι – έκτρωμα δεν ήταν χρηστικοί ούτε ασφαλείς, πλέον δεν υπάρχουν καθόλου στους δρόμους, μετά την επιχείρηση – ξήλωμα. Οσο για θέσεις στάθμευσης; Τα ποδήλατα προσδένονται πάνω σε δέντρα, κολωνάκια και στύλους, ελλείψει θέσεων στάθμευσης.

Οι ποδηλάτες επισημαίνουν…

«Σήμερα δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι. Είναι πολύ δύσκολο να κυκλοφορήσω στο κέντρο. Κι εκεί που υποτίθεται ότι υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, παρκάρουν αυτοκίνητα, υπάρχουν κάδοι απορριμμάτων. Στον Αναυρο, στο πάρκο, παρκάρουν πάνω στο πεζοδρόμιο. Δεν μπορείς πουθενά να κυκλοφορήσεις με ποδήλατο. Είναι επικίνδυνο. Κυκλοφορώ στην παραλία γιατί το κέντρο είναι άβατο. Πάντα αφήνω κάπου το ποδήλατο και κυκλοφορώ με τα πόδια», αναφέρει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ, η Καλλιόπη.

«Το κέντρο είναι αφιλόξενο για τους ποδηλάτες. Δεν έχει γίνει τίποτα. Οι τσιμεντόδρομοι που τους έλεγαν ποδηλατόδρομους ήταν άθλιοι. Ο Βόλος τελικώς δεν είναι για ποδήλατο. Είναι για όλα τα υπόλοιπα οχήματα εκτός από τα ποδήλατα», αναφέρει ο Γιάννης.

«Το βασικό πρόβλημα είναι ότι ενώ κατασκευάστηκαν ποδηλατόδρομοι, στην ουσία η κατασκευή ήταν πολύ κακή. Εγιναν χωρίς σχέδιο, χωρίς μελέτη, με αποτέλεσμα ο Βόλος να είναι προβληματικός ως πόλη για τους ποδηλάτες. Αναγκαζόμαστε να κινούμαστε σε δρόμους που κινούνται και τα αυτοκίνητα, πολλές φορές οι οδηγοί δεν δίνουν σημασία στον ποδηλάτη και καταντάει επικίνδυνο. Δένω το ποδήλατο όπου βρω, αλλά τώρα βλέπω ότι έχουν κάνει ειδικές θέσεις για ποδήλατα στον Αγ. Νικόλαο και το θεωρώ φανταστικό, ότι κατασκευάστηκαν θέσεις για ποδήλατα. Είναι μια καλή αρχή», επισημαίνει γη Βίκυ.

«Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη ποδηλατόδρομων και ο μη σεβασμός από οδηγούς και πεζούς. Προσωπικά προτιμώ τους δρόμους που δεν έχουν ιδιαίτερη κίνηση κι όταν είναι να κατέβω στο κέντρο, πάω από την παραλία ή από την Ερμού. Επίσης οι νέες θέσεις δεν εξυπηρετούν. Χωράνε λίγα ποδήλατα και δεν είναι καλά στερεωμένες», τονίζει ο Φάνης.

«Ακόμη και στην παραλία όπου υπάρχει ποδηλατόδρομος, οι πολίτες περπατούν πάνω σε αυτούς, οι μητέρες σπρώχνουν τα καροτσάκια, οι ταξιδιώτες σέρνουν τις βαλίτσες», σχολιάζει η Κατερίνα.

«Προσπαθώ να κυκλοφορώ με το ποδήλατό μου από στενά χωρίς μεγάλη κυκλοφορία. Κι αυτό γιατί σε κεντρικούς δρόμους υπάρχει πρόβλημα με τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια που δεν μας προσέχουν καθόλου. Οι ποδηλατόδρομοι που υπήρχαν δεν βόλευαν καθόλου», παρατηρεί η Σοφία.

«Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε με το ποδήλατο είναι ό,τι και ένας πεζός: ο πεζός δεν μπορεί να κυκλοφορήσει γιατί το πεζοδρόμιο είναι κατειλημμένο από μηχανάκια, οι ποδηλάτες δεν μπορούμε να κυκλοφορήσουμε γιατί δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι. Κινδυνεύει η σωματική μας ακεραιότητα», υπογραμμίζει ο Αχιλλέας.

…και ζητούν

«Πιστεύω ότι από τη στιγμή που πληρώνουμε φόρους, έχουμε δικαιώματα. Θέλουμε έναν δρόμο για ποδηλάτες, σύγχρονο, ευρωπαϊκό, να κυκλοφορούμε χωρίς να κινδυνεύουμε», λέει η κ. Καλλιόπη.

«Θέλουμε κανονικούς ποδηλατόδρομους, όπως υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη. Χωρίς τσιμέντο. Να έχουν μια αρχή, μία συνέχεια, ένα τέλος και να διασχίζουν όλο το κέντρο», το αίτημα του Γιάννη.

«Θέλουμε μέριμνα για τους ποδηλάτες όσον αφορά τους ποδηλατόδρομους. Οι ποδηλατόδρομοι θα έπρεπε να είναι περιφερειακά αλλά να κυκλώνουν όλη την πόλη. Να μην δημιουργείται πρόβλημα ούτε για πεζούς, ούτε για οδηγούς», ζητά η Βίκυ.

«Από το Δήμο ζητάμε σύγχρονους ευρωπαϊκούς ποδηλατόδρομους κι όχι αυτούς που δεν έχουμε. Ισως σε αντίθετη κατεύθυνση από τους κεντρικούς δρόμους με ανάποδη ροή και να κυκλώνουν το κέντρο», η πρόταση του Φάνη.

«Θέλουμε ποδηλατόδρομους, απλούς, όπως είναι σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις και περισσότερες θέσεις στάθμευσης μέσα στην πόλη. Οι νέες θέσεις ποδηλάτων δεν βολεύουν καθόλου. Θα έπρεπε να είναι πιο εργονομικά σχεδιασμένες», υπογραμμίζει η Κατερίνα.

«Θα ήθελα έναν ποδηλατόδρομο που να βόλευε. Να μην παρκάρουν αυτοκίνητα και μηχανάκια, να εξυπηρετεί τη μετάβαση στο κέντρο και να συνδέει το Βόλο με τη Ν. Ιωνία», ζητά από την πλευρά της η Σοφία.

«Πρέπει να γίνουν ποδηλατόδρομοι στο κέντρο της πόλης για να μπορούν να κυκλοφορούν οι ποδηλάτες με ασφάλεια. Αυτό από μόνο του όμως δεν φτάνει. Πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία και να σεβόμαστε και να τηρούμε τους Νόμους. Να ξέρουμε πού κυκλοφορεί ποιος. Να γίνουμε άνθρωποι», αναφέρει ο Αχιλλέας.

Εκτενές σχόλιο στην ιστοσελίδα του Δήμου

Στην ιστοσελίδα του Δήμου Βόλου, υπάρχει εκτενές σχόλιο του κ. Αργύρη Ρήγα για τους ποδηλατοδρόμους και τις θέσεις των ποδηλάτων ήδη από το Μάιο του 2014: «Θα ήθελα να αναφέρω μια εκκρεμότητα που υπάρχει στην πόλη μας εδώ και πολλά χρόνια. Νομίζω ότι είναι πια πιο ώριμη η σκέψη των δημοτικών παραγόντων ώστε να το δουν να το μελετήσουν και να το υλοποιήσουν (σωστά): σταθερές μπάρες ποδηλάτων, αν γίνεται και με κλειδαριές που να δηλώνεις εσύ τον κωδικό κλειδώματος. Ας αρχίσουμε να παίρνουμε στα σοβαρά το θέμα της ποδηλατοκίνησης στο Βόλο σε όλο του το φάσμα.
Ενα άλλο θέμα είναι ότι το δίκτυο ποδηλατοδρόμων στο Βόλο διακόπτεται σε διάφορα σημεία. Δεν έχει συνέχεια. Πρέπει οπωσδήποτε να επεκταθεί. Ειδικά τώρα που υπάρχει αυτή η κρίση και η χρήση των ποδηλάτων γίνεται ολοένα και εντονότερη θα έπρεπε η πόλη μας να είναι έτοιμη γι’ αυτό. Δυστυχώς δεν είναι».

Ο δήμος Βόλου ξηλώνει…

Την ίδια ώρα, το ξήλωμα του δικτύου ποδηλατοδρόμων στην πόλη συνεχίζεται από τα δημοτικά συνεργεία.

Μόλις τέσσερις δρόμοι -σε Αντωνοπούλου, Ρήγα Φεραίου, Ζάχου και Μικρασιατών- απομένουν για να ολοκληρωθεί το ξήλωμα των ποδηλατοδρόμων – έκτρωμα, που πέρα από μη χρηστικό είναι και επικίνδυνο για τους ποδηλάτες. Το οδόστρωμα αποκαθίσταται και προσωρινά οι δρόμοι παραδίδονται και πάλι στα… αυτοκίνητα για στάθμευση.

Στο πρόγραμμα αστικών αναπλάσεων που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2019, ο Δήμος Βόλου έχει εντάξει έργο για τη δημιουργία νέου δικτύου ποδηλατοδρόμων.

Το δίκτυο όμως βρίσκεται ακόμη στη φάση της μελέτης και δεν υπάρχει καν ενδεικτικός προϋπολογισμός. Από τη διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας που έχει αναλάβει το βάρος της εκπόνησης της μελέτης, συλλέγονται προς το παρόν στοιχεία: πού κινούνται οι ποδηλάτες και ποιες είναι οι πιο συχνές διαδρομές.

Με την ολοκλήρωση της συλλογής των στοιχείων αναμένεται να γίνει η χάραξη του δικτύου ποδηλατοδρόμων. Αρχικός στόχος είναι η δημιουργία ενός δικτύου που δεν θα διακόπτεται και θα συνδέει την παραλία του Βόλου με τη Ν. Ιωνία.

Ο σχεδιασμός μάλιστα του ποδηλατοδρόμου, θα γίνει στα πρότυπα του έργου που υπάρχει από την παραλία προς τις Αλυκές: με επέκταση του πεζοδρομίου, οριοθέτηση του ποδηλατοδρόμου, χωρίς τα αντιαισθητικά και επικίνδυνα κολωνάκια, στα πρότυπα των ποδηλατοδρόμων που λειτουργούν στην Ευρώπη.

Ωστόσο το μέγεθος του έργου, θα εξαρτηθεί από τους πόρους που θα διατεθούν από το σύνολο των 17 εκ. ευρώ που θα έχει στη διάθεσή του ο Δήμος.

Νέες θέσεις στάθμευσης

Μέχρι τη χάραξη και δημιουργία του δικτύου ποδηλατοδρόμων στην πόλη, τοποθετούνται ποδηλατοστάτες.

Πρόκειται για σύγχρονους ποδηλατοστάτες με σπείρες, που τοποθετήθηκαν σε δύο πλευρές έξω από το προαύλιο του Αγίου Νικολάου (επί της Γκλαβάνης και επί της Αγίου Νικολάου) και στην Τράπεζα της Ελλάδας. Απομένει μία ακόμη παρέμβαση στην Πλατεία Ελευθερίας. Συνολικά, δημιουργούνται θέσεις στάθμευσης για 150 ποδήλατα.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου