ΤΟΠΙΚΑ

Μειώθηκε η κατανάλωση, όχι όμως οι ρύποι

μειώθηκε-η-κατανάλωση-όχι-όμως-οι-ρύπο-385863

Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, όχι όμως και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο Δήμο Βόλου, καταγράφεται στην πρώτη απολογιστική έκθεση που ετοιμάζει η ΑΝΕΒΟ, στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Αειφόρου Ενέργειας και με βάση τα στοιχεία του 2014. Η οικονομική κρίση είχε ως αποτέλεσμα να περιοριστεί η κατανάλωση ενέργειας, ωστόσο οι ρύποι στέκονται στο… ύψος τους, καθώς επιλέχθηκαν μορφές ενέργειας μη φιλικές προς το περιβάλλον.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Στο πλαίσιο του Συμφώνου των Δημάρχων που έχει υπογραφτεί σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης, ο Δήμος Βόλου, οφείλει με ορίζοντα το 2020 να αναλάβει πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις για τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα κατά 20%, μέσω της μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας.

Ωστόσο, ο Βόλος, κάνει ακόμη τα πρώτα του… βήματα. Καμία πρωτοβουλία δεν έχει μετουσιωθεί σε δράση από τις αρχές του 2014 έως και σήμερα. Στην πρώτη απολογιστική έκθεση καταγράφεται μεν μείωση κατανάλωσης ενέργειας, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μειώθηκαν και οι ρύποι.

Η μείωση της κατανάλωσης οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην οικονομική κρίση αλλά και τις καιρικές συνθήκες! Ο ήπιος χειμώνας του 2014 είχε ως αποτέλεσμα να μην καταναλωθεί πολύ πετρέλαιο. Βοήθησε επίσης στην εξοικονόμηση ενέργειας, το πρόγραμμα που είχε αναπτυχθεί «εξοικονομώ κατ’ οίκον» που περιλάμβανε ουσιαστικές παρεμβάσεις για τη θερμομόνωση των σπιτιών. Λόγω κρίσης, λιγότερα αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν στους δρόμους. Την ίδια ώρα, το πλήγμα που δέχεται το εμπόριο, με αποτέλεσμα τα φώτα να σβήσουν στις βιτρίνες, είχε ως αποτέλεσμα να καταναλώνεται επίσης λιγότερη ενέργεια.

Στο ύψος τους οι ρύποι

Ο Δήμος Βόλου, με βάση τα στοιχεία της έρευνας, καταναλώνει το 0,85% της εθνικής καταναλωθείσας ενέργειας, δηλαδή 194.000 τόνοι ισοδύναμου πετρελαίου (toe). Η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας που καταγράφεται μέσα στο 2014, δεν σημαίνει ότι η πόλη έγινε περισσότερο… φιλική περιβαλλοντικά.

Κι αυτό γιατί μπορεί να μειώθηκε η κατανάλωση πετρελαίου, στα χρόνια όμως της κρίσης βρήκαν το δρόμο τους προς τα τζάκια και τις ξυλόσομπες υλικά που εκλύουν ιδιαίτερα επιβαρυντικούς για την ατμόσφαιρα και την ανθρώπινη υγεία ρύπους. Την ίδια ώρα, τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν είναι κακώς συντηρημένα ή καθόλου συντηρημένα.
Σημειώνεται ότι βάσει της μελέτης που είχε γίνει το 2007, ο μεγαλύτερος «ρυπαντής» που επιβαρύνει την ατμόσφαιρα με εκπομπές αερίων είναι ο οικιακός τομέας με ποσοστό 58% και ακολουθεί ο τριτογενής τομέας με 23%, οι οδικές μεταφορές με 16%, ο οδοφωτισμός με 2% και ο πρωτογενής τομέας με 1%.

Δράσεις

Μέσα από την πρώτη παρακολούθηση του προγράμματος, η ΑΝΕΒΟ ετοιμάζει προτάσεις παρέμβασης που θα οδηγήσουν στην κατεύθυνση μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας, αλλά και μείωσης του διοξειδίου του άνθρακα που εκλύεται στην ατμόσφαιρα. Εργαλείο για την υλοποίηση των δράσεων θα είναι το ΣΕΣ (νέο ΕΣΠΑ), μέσα από το οποίο θα διεκδικηθούν πόροι για να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του Δήμου.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η καταγραφή του ενεργειακού αποτυπώματος 24 σχολικών μονάδων του Βόλου. Ομάδα τεσσάρων μηχανικών θα αναλάβει τη συλλογή και επεξεργασία στοιχείων σχετικά με τα σχολικά κτίρια του Δήμου Βόλου ως προς την υφιστάμενη ενεργειακή τους συμπεριφορά. Στη συνέχεια θα διερευνήσει παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας με ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού κελύφους, των εγκαταστάσεων, του συστήματος φυσικού τεχνητού φωτισμού και με την εγκατάσταση συστήματος ενεργειακής διαχείρισης. Επιπλέον, θα εκτιμηθεί το αποτέλεσμα των παρεμβάσεων στα κτίρια ως προς την ενεργειακή τους συμπεριφορά και το κόστος ενεργειακής κατανάλωσης. Τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τα οποία επιλέχθηκαν προς διερεύνηση αφορούν σε 9 δημοτικά σχολεία, 10 νηπιαγωγεία, 1 γυμνάσιο και 4 λύκεια.

Υπάρχει όμως πρόταση και για την on line παρακολούθηση τεσσάρων δημοτικών κτιρίων με την τοποθέτηση μετρητών κατανάλωσης ενέργειας. Μέσα από αυτούς τους μετρητές θα ελέγχεται αν υπάρχει κατανάλωση, σε ποιο σημείο του κτιρίου και τι ώρα. Σύμφωνα με παλιότερες μελέτες του Δήμου, στα δημοτικά κτίρια και στα σχολεία πολλές φορές καταγράφεται κατανάλωση ακόμη κι όταν μένουν κλειστά: ξεχασμένα κλιματιστικά, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, φορητά θερμαντικά σώματα ή ανεμιστήρες, λειτουργούν ακόμη κι όταν κανείς δεν είναι στο κτίριο.
Προβλέπεται επίσης αναβάθμιση των αθλητικών εγκαταστάσεων και συγκεκριμένα των κολυμβητηρίων Βόλου και Ν. Ιωνίας, όπου για τη θέρμανση των πισίνων απαιτούνται πολλά κυβικά φυσικού αερίου.

Ο δημοτικός φωτισμός αναμένεται επίσης να αναβαθμιστεί και να τοποθετηθούν μέχρι και φωτοκύτταρα.

Η ανακαίνιση του δημοτικού στόλου των οχημάτων επίσης περιλαμβάνεται στις δράσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας.

Τέλος, τα κυκλοφοριακά μέτρα που λήφθηκαν σε Ιάσονος και Δημητριάδος, με την απαγόρευση της στάθμευσης και τη λειτουργία λεωφορειολωρίδων, θα πρέπει να εφαρμοστούν και στην πράξη και να περιφρουρηθούν.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου